Transistorsortering

Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Transistorsortering

Inlägg av Oblivion »

Jag har ju en riktig curvetracer som jag skulle kunna jämföra kurvor på komponenter med, den modellen du hade där har jag dock inte hemma

kan ju vara intressant å se om man får samma resultat
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Transistorsortering

Inlägg av MiaM »

"spökbilden" är kanske återgången? Med diverse strökapacitanser och mycket snabbare flank på återgången så får den en annan kurva, kanske?

En utmaning vore att rita varje delkurva i båda riktningarna (istället för att "släcka origo" o.s.v.), kanske med olika hastighet för att se skillnaden vid olika frekvenser?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Ingen dum ide' alls. Genom att helt enkelt använda en riktig integrator och skicka in en triangelvåg som avlänkare så skulle svepet kunna gå fram och tillbaks utan några skumma återgångar (och därmed spökbilder...?).

Två utmaningar:

1) Fyrkanten måste vara symmetrisk för annars kommer den inte sluta vid samma spänning som den började (40106:an som jag nu råkar köra ger tyvärr och konstigt nog en något asymmetrisk fyrkantvåg. Ska dock genast prova HC14 istället).
2) Triangelvågen måste vara biaserad med ena läget lika med 0V (alltså både både vid start och slut). Annars får jag inte mitt önskade origo.

MVH/Roger
PS
Orkar du utvidga din teori om spökbilden? Jag har tittat på kanalerna simultant och jag kan inte se någon som helst anledning till varför det blir så.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Oblivion skrev:Jag har ju en riktig curvetracer som jag skulle kunna jämföra kurvor på komponenter med, den modellen du hade där har jag dock inte hemma

kan ju vara intressant å se om man får samma resultat
Vore kul om du kunde bekräfta eller dementera mina resultat så gör gärna det.

När jag byggt färdigt kommer jag kunna testa bipolära transistorer också.

Såhär inledningsvis är det dock enklare med FET:ar då de är spänningsstyrda.

Har du förresten någon av mina (N-kanals, helst) J-FETs ovan så kanske vi kan göra ett jämförande test redan nu?

MVH/Roger
PS
Funderar på att styra upp all gate/bas-styrning till steg om 1V/0,1mA. Maxspänningen behöver då vara 7V då min primitiva ripple-carry räknare har just 7 steg (8 nivåer). Men redan vid testandet av BF245A så är det visat att 1V's steg är aningen stort (knappt 0,5V nu). Börjar kännas som om detta behöver vara valbart.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Testade HC14. Gick inge bra alls. Fick en massa lågfrekvent (~1Hz) jitter. Jittret försvann omedelbart efter att jag slog av matningen (som dock hängde kvar pga stora bufferlytar). Så jag förstog att det berodde på matningen på nåt skumt sätt. Började med 100nF över kapseln, marginell förbättring. 330nF, ytterligare lite förbättring. 2,2uF, bra men inte perfekt. 100 Ohm i serie med 2,2uF, nästan bra (-1dB hos amplituden). 1k i serie med 2,2uF, perfekt förutom endast 3V ut. Till slut fick det bli 100Ohm/2,2uF.

Det intressanta är dock att symmetrin hos fyrkantvågen HC14 var i det närmaste perfekt (50/50%) medan den hos 40106:an var typ 40/60%. 40106 var dock helt jitterfri (även om jag hade andra problem initialt) så det är den jag kör med nu.

Skumt med jittret dock. Är det någon som har nån teori?

Min enda teori är att HC-MOS helt enkelt är för snabb (läs branta flanker) för min primitiva labplatta och att det gäller att ha bra med avkopplingskondingar mest överallt för att det ska fungera ordentligt.

MVH/Roger
PS
Bifogar en rolig bild. Fråga mig bara inte hur jag lyckades trigga skåpet för att visa signalerna på detta sätt. En ledtråd till svaret kan dock vara "chop". En annan ledtråd kan vara den andra bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Transistorsortering

Inlägg av Oblivion »

sätt ferritkärnor på alla sladdar, jag får ibland hf jitter när jag mäter komponenter och använder längre mätsladdar, en ferritkärna på sladden så försvinner hf jittret.

Jag hade fan inga småsignals N-fet hemma insåg jag precis, jag har bara kraftigare saker som IRF530 och liknande

edit

köpte ett hundratal 2N7000 på ebay för några tior så får du tag i ett par sådana så kan vi jämföra
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack vare MiaM's fantastiska ide' har jag nu testat och caddat en tredje variant på gränssnittet till transistortestaren (KTI).

Jag hade och har problem med integratorn (TL084, preliminärt). Den lägger sig i ganska hög offset. Och offset driver (med temperaturen...?). Jag förstår inte den biten men hoppas lite naivt att en seriöst avkopplad variant med stabil matning skall lösa det åt mig.

Men att det faktiskt är ganska stor offset ut från integratorn är nog inte så konstigt då förstärkningen är tio gånger för DC. Men offset är större än dom max 200mV detta borde innebära. Offset ut drar sig uppemot en volt. Så nåt är fel.

Att begränsa integratorn med ett motstånd (100k och därmed Av=~-10 för DC) över kondingen visade sig absolut nödvändigt. Vilket jag känner till sedan förut men aldrig riktigt har förstått. Men den går DC-mässigt i taket annars. Förmodligen pga "oändlig" förstärkning av offset.

Hoppas nu bara detta är temperaturstabilt. Eventuellt har jag använt kondensatorer med dåliga temperaturkoefficienter. Tror att det är polyester. Men jag har aldrig hört att plaster brukar vara dåliga på det. Det är keramiska extrem-material som kan ha sådana problem.

MVH/Roger
PS
Bifogar schema och nya fantastiska oscilloskopsbilder.

Oron hos oscilloskopsbilderna är mest att det bildas spikar speciellt till höger i bilden vilka kan härledas till tangentskifterna hos rampspänningen (Ur). Detta trots att trekanten i sig ser bra ut (med mycket små spikar). Jag är dock övertygad om att rigorös avkoppling av kretsarna samt en seriös layout kommer lösa detta.

Det riktigt roliga är dock att "spökbilderna" är borta!

Provade förresten med att använda Z-ingången för att ta bort spökbilderna enligt förut. Viss dämpning såg jag och om jag skulle envisas med en högre spänning än TTL så tror jag att jag skulle kunna få bort dom helt. Men KTI_4b hade även andra problem.

Spänningen råkar förresten vara knappt två volt i x-led vilket genererar en bild på FET som kallas "Triode Region". Triode Region definieras annars som Vgs=Vds (för enhancement MOS innebär det att Gate kan dras ihop med Drain). Visste inte att "samma" gällde J-FET (och eventuellt också depletion MOS) :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat nätagget.

Det blir dock förmodligen ett par 7815/7915 för 15-volten men 20-volten behöver special. För dels tror jag inte det finns 20V-regulatorer, dels är spänningsmarginalen för dålig för standard 78/79-serien. Jag behöver dock inte nå 20V. Faktum är att 19V är allt vad TLE2061 tål.

Fast varken 20-volten eller 15-volten är speciellt kritisk och transistorerna, såväl som 7805, finns hemma.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppdaterat mina scheman.

Två saker har jag nyligen lärt mig:

1) En integrator börjar och slutar vid exakt samma spänning oavsett inkommande fyrkants duty cycle (olika duty cycle ger bara olika lutningar på triangelvågen). Detta tror jag stämmer om man ser till DC-värdet (nollan) av en asymetrisk AC-signal. När DC-värdet ökar pga att t1>t2 minskar således samtidigt den effektiva amplituden varvid amplitudens minskning är lika stor som ökningen i tid (notera att medelvärdet hos en asymmetrisk fyrkant är t/T*A). Hur nära sanningen är jag :)
2) X-kanalens inverteringsfunktion är satt ur spel i XY-mode.

Att kasta om polariteten för att typ mäta PNP visade sig kräva fler poler hos omkopplaren än vad som är ekonomiskt lockande.

Så jag får snällt slå om två vippbrytare för mätning av NPN/PNP. Blir nog bra ändå tror jag.

I ett försök att reducera antalet kapslar tror jag att jag köper en fyrdubbel TLE2064 istället för en singel och låter "alla" signaler som har med polariteten att göra gå genom den.

Då har jag mao 6st DIL14. 6X typ 2cm=12cm dvs nätdelen och alla på en rad går det inte att få plats med på ett europakort. En tanke var annars att jord skulle gå mitt emellan benen och matning strax över respektive under vilket skulle ge möjligheten till kapselnära och bra avkoppling.

Tror därför jag ska fördela dom kvadratiskt (troligtvis 4+2) och gnugga ihop ett seriöst PCB.

Wish me luck!

MVH/Roger
PS
Alternativt kör jag alla IC på en rad för jag tror att avkopplingen blir effektivast då. Sen får nätdelen uppta en del av ett eget europakort varefter jag stackar dom båda korten ovanpå varandra i någon lämplig eventuellt hemmagjord låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Transistorsortering

Inlägg av Oblivion »

Här kanske du kan få lite tips annars

IT1121
IT3121
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant!

Tack!!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar mina senaste scheman.

Enda frågetecknet nu är om jag verkligen skall kalibrera till 7V/0,7mA som max gatespänning respektive basström.

Som ni redan förstått använder jag sju steg när jag sveper gate/bas.

Ovanstående innebär ju då hela och snygga volt/milliampere per steg.

Samtidigt är "LSB" ganska hög och skulle t.ex för BF245A innebära typ endast två kurvor innan den stryps.

Detta kan man dock reglera genom Imax Adj.

Kruxet är bara att när man gör det och därmed frångår "kalibreringen" så vet man inte vad man får spännings och strömmässigt.

Har därför preliminärt lagt till mätpunkter så man mätmässigt kan hålla koll på detta.

Dock innebär det att jag måste använda en vridomkopplare (typ 1 pol, 3 lägen) vilket jag inte vill.

Plötsligt kom jag emellertid på att en skalratt faktiskt skulle lösa problemet på ett mycket enkelt om än något oexakt sätt.

Problemet var bara att dessa skalrattar inte finns 0-10.

Kan ni fatta?!

0-9 finns, 1-10 finns och typ 1-11 finns men inte 0-10.

Hur kan 0-100% vara så oanvändbart?! :shock:

Nåväl, jag ska höra med min kungliga hovleveratör (TEMA).

F.ö kan jag meddela att jag bestämt mig för att förenkla nätagget. Det som avgjorde var att jag beslöt mig för att strunta i +/-20V ut (som ändå inte kommer att ske) utan har nu satsat på typ +/-13V ut dvs +/-15V generell matning (för detta är max vad den billigare TL084:an tål).

Det suger lite att jag inte kommer högre upp i kollektorspänning men 18V eller 13V kan egentligen kvitta då mitt mål är att mäta upp trissorna vid 10V/10mA (när så är möjligt).

Dessutom är det viktigare att OP'n (TLE2064) kan leverera hög ström än att den kan leverera hög spänning.

MVH/Roger
PS
Om jag får tag i min önskade skalratt så kommer jag kalibrera om till 10V/1mA istället. Detta naturligtvis för att jag då istället kan ställa ratten på "sju" och få samma resultat som ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har reviderat schemana något men kommer inte besvära er med dom nya.

Istället skickar jag en bild på den preliminärt planerade fronten.

Jag kommer få designa 0-100% skalor själv för passande skalrattar finns av någon konstig anledning inte.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att för första gången i mitt liv skapa en layout mha fotoresist. För bara några månader sedan skapade jag en layout mha gnuggsymboler. Mycket kul. Speciellt som det var första gången på typ 30 år! :D

Nu tänker jag emellertid prova MS Paint-metoden där planen är att cadda i paint för att sedan skriva ut layouten till en speciell plastfilm (här har jag hört att laserskrivare är dom enda som duger men jag vet inte).

När jag caddar i paint kommer jag förmodligen strunta i alla vior utan bara dra fram en "blaffa" som man sedan borrar mitt i.

Enda problemet som jag ser är skalan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skapat en komponentlista för mitt projekt.

Det mesta hade jag hemma men vissa speciellt mekaniska komponenter måste jag köpa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sorterat mina effekttransistorer (inklusive ett par Germanium-typer).

Bifogar lista och bild.

MVH/Roger
PS
Orange-markerade rader indikerar som vanligt standardsortimentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar