Lambdasondsmätare.

Berätta om dina pågående projekt.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Lambdasondsmätare.

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag kör min bil på etanol, och för att veta att jag har rätt luft/ bränsleblandning har jag satt i en lambdasond i avgasröret. Sonden ger 0-900mV ungefär , hög spänning = fet blandning.
Till denna har jag kopplat en linjär krets, LM3914, som driver 10 lysdioder.
Problemet är att kurvan från sonden inte är linjär(bild), och den är väldigt känslig, så lysdiodstapeln fladdrar mest upp och ner. Eftersom det är 10 dioder på 900 mV så blir det alltså ca 90mV mer lysdiod. Enligt kurvan skulle man behöva mäta noggrannare i början, 0-100, och slutet, 8-900 mV ungefär, kan man göra det med 2 logaritmiska kretsar, LM3915? Kanman koppla ihop dom spegelvänt liksom.. så att dom mäter noggrannare i ytterkanterna av mätområdena? Kan man med motstånd justera varje krets för sig? Kan man mellan dessa två sätta en 3914 för en linjär bit i skalan? Har hittat en ritning på 2st LM3915 kretsat för detta ändamål. Stämmer den?? Kanman få kretsen att tända en diod redan vi 10mV? eller hur mycket kräver den?
Behöver man förstärka signalen, och hur isåfall?
Kommer några bilder här... *hoppas jag*
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

:lol: Nästan som mig, jag går också på etanol ibland. :lol:
Lamdasonden brukar vara svår att mäta på, men skulle man inte kunna tänka sig att sätta en diod mellan givare/LM 3915 och en kondensator mot jord för att få ett medelvärde.
Nyfiken fråga, vad har du för bil som går på etanol, vad säger tullen om det, 50 liter brännvin i tanken :?:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man skulle ju kunna sampla den digitalt och räkna om det till en linjär skala. Varför vill du veta? Är det en förgasar bil? Räcker det inte med att veta om det är för mycket eller för lite.

Jag vet en som kör med lamda reglerad gengas. Han har en seg analog integrator till blandningen. Det finns visserligen planer på att bygga en digital. men det funkar.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Det är en volvo 240, förgasare.

Med en sån grov mätning som jag har nu så ser man som sagt i princip bara om det är för mycket eller "för lite" med utgångspunkt från att lambdavärdet 1 är det optimala. alltså mitt på skalan ungefär.. men det är egentligen mer optimalt att ligga en ganska bra bit längre ner, eller rättare sagt ett högre lambdavärde, en magrare blandning, där har man den bästa bränsleekonomin. Och det läget kan jag inte se med min mätare. Det visar bara att det är för lite, och då vet man ju inte om det är nära lambda 1 eller långt ifrån.
Därför vill jag mäta noggrannare.
En kondensator har jag också funderat på, men det hjälper inte har jag kommit fram till, det jämnar ut det lite men om jag medeltalet ändå inte kommer upp till lambda 1 så komme rjag inte att se nåt av det ändå på lysdioderna.
därför vill jag att lysdioderna börjar lysa redan vid kanske 10 mV, eller iallafall 20mV, sen på mitten av skalan 200-800 mV ungeför kanske det bara ska va ett par lysdioder, men många före och efter det området med tätare intervall.
10-20 lysdioder ska jag ha.
Så jag undrar om man kan koppla ihop 2st LM3915 "spegelvända" mot varandra så att man får noggrannare mätområden i båda kanterna av mätområdet, och om man kan ha en linjär 3914 mellan dom? och kan man få en lysdiod att tända redan vid 10-20 mV med ensån?
Och kan man i en sån krets juster varje krest för sig?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hör egentligen inte hemma i tråden men nyfiken som man är så undarar jag hur mycket billigare det är med etanol än med vanlig bensin?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det går inte vad jag vet vända på en 3915 och få dess logaritminska skala att bli omvänd. Efter att ha tittat på din kurva så är det bästa jag kunde fundera ut är att du delar upp den i tre mätområden (intervallen är ungefärliga - skalan är lite dålig på grafen i bilden):

0 - 60 mV : en eller två LM3914 (kurvan är i princip linjär här) beroende på noggranheten du behöver.
60 - 870 mV: denna del behövde du inte mäta så noga, så en LM3914 på denna del - även här är det en (brant) linje.
870 - 1000 mV: Här är den del som är mest logaritmisk. En (eller två beroende på noggranheten) LM3915 bör fungera.

Problemet kan bli övergångarna där kurvan gör skarpa böjar. Det du kan göra är att skapa ett överlapp mellan dessa tre mätområdena och med lämplig skala på dioderna få till det (det blir en del "trial-&-error" för att få det bra): 0 - 100 mV, 60 - 900 mV, 870 - 1000 mV

Du bör göra varje mätsteg kalibrerbar ifall det är möjligt så du kan justera in skalan efteråt.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, tack för hjälpen!
Jag får nog skaffa några såna kretsar och sätta dom i en sån där experimentplatta och prova mig fram lite.
Vet du nåt bra datorprogram som kan simulera sånt? jag laddade ner en demoversion av nåt som hette multisim 7 education. men 3915 och 3914 fanns inte med där. :(
Finns det nån lägsta spänningsgräns för 3914 och 3915 som de behöver på mätvärdet för att reagera? räcker 10 mV?
En annan grej man också kan göra när man har fler kretsar än vad man behöver, ( ska ha 10-20 lysdioder på min skala) är ju att man kan hoppa över något ben här och där på kretsarna. Sen så har jag hört att man får inte koppla in nåt som har lägre motsånd än 1 Mohm till en lambdasond, min krets jag har nu med 1 st 3914 har ett motstånd på 17 Mohm. Om jag har två kretsar, då blir motståndet halverat va?
Såg du skissen längst upp på 2 st 3915? hittade den på nätet.. där har dom kopplat ihop dom "spegelvänt" tycker jag det ser ut som.. men funkar verkligen det?
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

mullemeck skrev:Hör egentligen inte hemma i tråden men nyfiken som man är så undarar jag hur mycket billigare det är med etanol än med vanlig bensin?
Etanolen kostar 7,49 nu. Men sen drar den lite mer.. mellan 10-30% mer. Men får man motorn bra inställd så kan man nog hamna på 10%. Etanol har ett oktantal över 100. det du!
Etanolproduktionen är ganska liten som det är nu.. när det blir stora mängder för att ersätta all bensin så kan det va möjligt att tillverka för 1-2 kr/liter. Titta in på www.etanol.nu
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Om du nu vet vilken nivå du vill ligga på, kan du då inte bygga t ex fyra komaratorer med op-amp, två under och två över det värde som du vill ha.
Ex. Om du vill ligga på 400 mV så fixar du 4 komparatorer som slår till vid
200mV, 300mV, 500Mv, 600mV så vet du ju ungefär när du är rätt.
Eller vill du ha ännu bättre precision?

Läste förresten att den etanol som utvinns ur grödor kräver 3 ggr så mycket energi vid tillverkningen än vad som finns i den färdiga produkten, så att etanolbilarna egentligen släpper ut 4 ggr så mycket koldioxid som en bensindriven. Så miljömässigt är det inte någon vinst (i dagsläget iaf).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det minsta mätområden en LM391X kan ge utan extra förstärkare innan är samma som referensspänningen (1.25V om jag inte minns helt fel). Detta skulle ge 125 mV per LED.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Läste förresten att den etanol som utvinns ur grödor kräver 3 ggr så mycket energi vid tillverkningen än vad som finns i den färdiga produkten, så att etanolbilarna egentligen släpper ut 4 ggr så mycket koldioxid som en bensindriven. Så miljömässigt är det inte någon vinst (i dagsläget iaf).


Exakt... vid användningen i bilar dvs förbränningen är det skonsammare men vid tillverkningen är det fruktansvärt mkt värre än att tillverka bensin... etanolet är ju "renare" än bensin och måste därför hamna högre upp i ungnarna eller vad man ska kalla raffinaderiernas grejor (felstavat)... dvs det krävs MKT mer energi vilket medför mer utsläpp... bra att du poängterade detta baltazar... inte många som vet om att...

Bra initiativ av Henrik Jansson för att försöka förminska utsläppen (samt då minska utgifterna)

//Rille
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Nu hängde jag inte riktigt med där, behöver man raffinera etanol?
I vilket fall så är det föryelsebar energi, vilket är bättre för miljön.
På det viset tillsätter du ingen CO2 till det ekologiska systemet vilket är det egentliga problemet(för tempraturhöjningen), det stod lite om det på etanol.nu la jag märke till...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om dina siffror stämmer så blir koldioxid utsläppen 3 gågner större inte 4.
Etanol rafineras inte. Sen är frågan vilken typ av enegi det handlar om. Är det spillvärme från ett kraftverk man användet har den så lågt värde att det lönar sig iafa. Om du nu inte lyckas köra din bil på varmvatten.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Fortsätter lite off-topic :(
om man är intresserad av alternativa bränslekällor tycker jag rapsolja bör tas med, kolla gärna på http://www.oilpress.com
Tyvärr körde vi sönder en dieselpump på grund av en blandning av diesel och rapsolja, men jag är övertygad att om man gör allt som det står man skall göra går det fint...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Blir det inte problem med utsläppen med rapps olja? kväveoxid eller vad dt nu var som det blev lite för höga värden av.
Skriv svar