Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Dina beräkningar på slutet av inlägget stämmer.

Storleken på det fasta motståndet väljer du i en storlek som du vill ha som absolut kortaste larmtiden, alltså då potentiometern står på 0 ohm.

jaa, sen ökar tiden när du ökar det variabla motståndet...

vad det gäller att få dit potentiometern så gäller det att ha lite fantasi.
Om det är trångt där den ska ner så får du kanske löda på lite längre ben och låta 'poten' vara en bit ifrån kortet.


EDIT: jag var inte först iaf :wink:
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

$tiff skrev:>> NSR_Martin

De får bli som det bli, lika bra att du lär dig det från början. Alla färdiga kretskort är till för att moddas :D

Du är helt rätt på det! En pot märkt exempelvis 10kOhm går från 0 till 10kOhm. För att inte nå 0ohm (kortslutning) lägger du ett fast i serie (t.ex. 10kOhm) för att ändra omfånget till 10-20kOhm (andra siffror i din byggsats, jag bara drog ett exempel).
Tack för detta och ditt tidigare inlägg, och alla andra, har lärt mig mycket den här kvällen, hehe, tack så mkt!

nu ska vi se här då, orginalmotståndet är på 150 kOhm
Då tar jag ett fast motstånd på 15kOhm, vilket motsvarar ungefär 5 seunders larmning, sen tar jag en poten. på 100 kOhm, då fär jag totalt 15-115 kOhm, , dvs, ca 5-45 sekunders larmning, vilket är lagom...

Men räcker det med 15 kOhm som minst? Vad händer om det är för lite?

EDIT: Kom på en sak, om jag har 45s som max, blir det då svårt att ställa in 10 sekunder? Kanske är bättre att bara ha en poten. på 22 kOhm så man kan ställa in mellan 5 och 15 sekunder, då vet man att längst till vänster är det 5, längst till höger 15, och i mitten 10.

om man tar 150/60=2,5, så vet jag hur många kOhm det behövs för varje sekund, så vill jag att det ska larma i tex 15s så tar jag 15*2,5=37,5, då vet jag att jag ska ha totalt 37,5 kOhm, dvs, med både det fasta och poten. så kan man räkna ut det mästa, det är så jag räknade det ovan, men blev det rätt? :? Tror det...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

karlstedt skrev:Dina beräkningar på slutet av inlägget stämmer.

Storleken på det fasta motståndet väljer du i en storlek som du vill ha som absolut kortaste larmtiden, alltså då potentiometern står på 0 ohm.

jaa, sen ökar tiden när du ökar det variabla motståndet...

vad det gäller att få dit potentiometern så gäller det att ha lite fantasi.
Om det är trångt där den ska ner så får du kanske löda på lite längre ben och låta 'poten' vara en bit ifrån kortet.


EDIT: jag var inte först iaf :wink:
Räknade ut vilket motstånd och vilken poten. jag skulle ha med, kolla mitt inlägg innan detta.

, jo visst, det går ju hitta på lite vad som helst, men jag fick en idé, om man löder fast motståndet i ena hålet, så löder man en sladd i andra, sen löder man på en sladd på motståndet ochså, så drar man dom två sladdarna till potentiometern som då kan sitta på ett bra oh lättåtkommligt ställe, men ändå dolt... så man slipper öppna sadlen för o kunna ändra det...
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det finns lite olika typer av potentiometrar också...
De billigaste och vanligaste går att vrida ungefär ett trekvarts varv. Sedan finns det flervarviga potentiometrar som är lättare att få högre pecision med men kan vara lite jobbiga när det blir många varv.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, jag spanade in den här
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2015622.htm

Va nån på i denna tråd som tipsade om den, så jag litar väll på det, hehe, nån som har nått annat förslag?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där är trimpottar. Dom är byggda för att trimas in och sedan lämnas. Just dessa verkar tåla 200 vridningar. (gissar att det inte är långlife modellen efter som det inte stod)
Bra att tänka på bara.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

danei skrev:Det där är trimpottar. Dom är byggda för att trimas in och sedan lämnas. Just dessa verkar tåla 200 vridningar. (gissar att det inte är långlife modellen efter som det inte stod)
Bra att tänka på bara.
Okej...

Ska jag ha en panelpotentiometer isf eller? och vilken? Nån som ser fin ut?

Fast å andra sidan tror inte jag att jag kommer hålla på o ställa om den hela tiden...

En annan fråga då, på ptentiometrar så sitter det ju tre stift, säg att man kopplar plus på basen, sen går dom andra två stiften till varsin lampa, och sen vidare till jord... om man då vrider på poten. kommer då dom lysa våxelvis? dvs, längst åt vänster så lyser bara vänstra lampan, och snurrar man den längst åt höger lyser den andra? O sen kan man fäjda därimellan eller?

Sen såg jag att det fanns pten. med fler än tre stift, vad har man dom till?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det stämmer.
Det kan vara dubbla banor. dvs två pottar i en.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

danei skrev:Ja det stämmer.
Det kan vara dubbla banor. dvs två pottar i en.
Såg att dom var 3 gånger så dyra... Och jag tror ändå inte jag kommer vrida nån gång, förutom att ställa in den det första...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

NSR_Martin skrev:Tack för detta och ditt tidigare inlägg, och alla andra, har lärt mig mycket den här kvällen, hehe, tack så mkt!
Du är så välkommen så! Det är trevlig med folk som försöker lära sig och du verkar ha rätt inställning till det här till skillnad från vissa skräckexempel som bara förväntar sig att få allt serverat.
Keep up the good work! :D

NSR_Martin skrev:om man tar 150/60=2,5, så vet jag hur många kOhm det behövs för varje sekund, så vill jag att det ska larma i tex 15s så tar jag 15*2,5=37,5, då vet jag att jag ska ha totalt 37,5 kOhm, dvs, med både det fasta och poten. så kan man räkna ut det mästa, det är så jag räknade det ovan, men blev det rätt? :? Tror det...
Kondenatorns urladdning är inte linjär, så man kan inte riktigt räkna som du gör här...
Fast "på en höft" kan det duga :wink:
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tack tack! Har känts lite hopplöst o lära sig saker, har inte haft nån o fråga... Eller jo... Min fysiklärare, men han kan inte så mkt, i början tykte han de va kul o hjälpa mig, sen nu så kommer jag med för svåra frågor, det gillar han nite, hehe... Men nu har jag detta forumet, det är toppen!

Okej, alltså är det bättre att byta ut motstånden, eller?
Senast redigerad av NSR_Martin 1 december 2003, 17:21:18, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Använd helst inte citera knappen om du svarar på senaste inlägget.
Jag tror nog att dina beränknar stämmer. Förändringen av laddnings tiden är proprtionell mot resistansen. Även om laddnigs kurvan inte är kul att räkna på. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NSR_Martin

Ajja bajja, inte citera ovanstående inlägg, då bli moderatorn arg och kommer och sätter en snigel på ditt öga, eller rentav kickar dig. Bäst du suddar ut det innan de högra makterna ser det! :pray:
Ta å läs igenom reglerna innan du gör fler misstag :wink:


Ja, motstånden är fortfarande bästa/lättaste sättet att ändra tiden. En potentiometer är ju bästa sättet om du vill ha justerbar tid!

Spänningen över kondensatorn när den urladdas kan du räkna ut med den finfina formeln:

V(t) = Vo * e^(-t/RC)

Där:
t = tiden efter urladdningens start (sekunder)
Vo = spänningen över kondensatorn vid t=0 (Volt)
R = resistansen (Ohm)
C = kapacitansen (Farad)

Det lär ju inte säga dig så mycket eftersom du fortfarande går på högstadiet, eller vad det nu var. Men om du tar en titt på det här kompendiet så kanske du får en inblick om hur det ser ut att ladda en kondesator.

Edit: Inte nog med att formeln är jobbig, sen måste man veta gränsvärden för OP å allt vad det nu är i kretsen. Nu känns det mest som att jag förvirrar både dig och mig själv.
Gör helt enkelt som det är sagt tidigare, en potentiometer och ett seriemotstånd så blir allt bra!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Förlåt, skall genast läsa igenom reglerna, hehe! :)
Rättade till det nu...



öööhhhh, får nog lära mig grunderna lite bättre o lite runt omkrting innan jag förstårmig på denndär formlen, och ja, jag går på högstadiet, men jag kan använda den så, men det blir lite förvirrande, är inte tillräckligt duktig på el ännu...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, nu är det klart med själva larmmodulen, nu ska det bara kopplas in på rätt sätt med...

1. Larmet kopplar man ju till batteriet, ska man ha nån säkring med kanske? vad ska det va för säkring, ska den koplas på jord eller på plus?

2. Larmet fungerar ju bara som en strömbrytare... Det är ju inte så vackert med ett enda långt tut i 10s, så helst ska man ju ha impulser, så att tutan tjuter i en halv sekunde o sen är tyst i en halv, oså upprepas det till tiden är slut... Men hur ska man lösa det, Kjell & Company har en intervalllswitch, som skapar sånna impulser, går det att koppla ihop det med larmet så tutan låter tut---tut---tut---tut....?

-----------------------------------------------------
Sen här är ltie andra funderingar, det viktigaste är det ovan...

Om man ska få lyset och blinka med, hur ska man göra då? Kan man lösa det på nått smidigt sätt?

Isf kan man ju koppla det till blinkersarna, men hur ska man lösa det, nån som vet hur det ska kopplas?
---------------------

Är väldigt tacksam för hjälpen jag får här! Ni är till stor hjälp, hoppas ni orkar fortsätta lära mig! :)
Skriv svar