Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

DRA PÅ TRISSOR, DET FUNKAR!!!!!

Jag kopplade ju ur katodavkopplingen, testade genom att sätta på min Logitech-radio på 100MHz, rattade på tuningen men fick ingen brusdämpning.

Sen fick jag för mig att jag skulle testa med 10ggr större kapacitans för att prova om den kanske ville svänga vid lägre frekvens MEN när jag skulle testa detta såg jag att återkopplingen på spolen hade släppt så att den hängde i luften, tänkte då att ta mig fasen jag måste testa den gamla ide'n igen och nu med inlödd återkoppling (50%).

Svepte runt på tuningen (variocap) och plötsligt försvann bruset från radion!

Jag hade träffat 100MHz!!!

Verkar alltså som om jag hade rätt, röret belastade spolen för mycket.

Och alla Ni som proklamerar korta ledningar...

Fan vad häftigt!!!

MVH/Roger
PS
Får vänta några dar men sen kanske jag vågar prova med avkopplat katodmotstånd igen :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

:bravo: 8)
Men korta ledningar är bra att ha i MF-förstärkare, då förstärkare lätt bildar en oscillator
när man absolut inte vill ha det. Sen kan det vara svårt att få till självsvängning då man verkligen vill ha det.


Om dipmetern, så ger rör-versionen lite "högre uteffekt" (typ 40-50mW RF) som ibland är bra
att ha då vissa resonanskretsar inte kopplar lika lätt (avser magnetisk koppling).
Transistorversionen blir lite smidigare med endast ett 9V batteri.
Som vridspoleinstrument så duger typ "VU-meter" från gammal bandspelare bra (Titta hos Ecotec-online).
Behöver inte vara något dyrt ELFA-instrument för 400kr.
Alternativt är en lågfrekvens-VCO + liten högtalare som akustisk indikering för dippen.

En DIN-kontakt ger möjlighet till olika plug-in spolar för byte av frekvensområde.
Plaströr som elektriker använder fungerar bra som spolstomme + hanen (plastbiten med stiften) från en DIN-kontakt
fastlimmad i änden. En frekvensräknare kan användas för att kontrollera frekvensen på "dippan"
om man inte vill ha en analog skala.

Den går bra till att mäta okända induktanser och kapacitanser, i regel vet man minst en av dem och
frekvensen är ju känd. Sen behövs det bara miniräknare för att få fram värdet.

Snabbformel: f (i MHz) = 159 / ( sqrt(L *C) ) L = i mikrohenry och C i pikofarad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150!

Jag tror faktiskt att långa ledningar mest är ett problem som jag råkar nyttja, dvs strålning/antennverkan.

Med korta ledningar så får man inte samma strålning och man kan samtidigt säga att enheten inte stör annan utrustning på samma sätt.

Jag hade ju faktiskt problem med självsvängning hos ett MF-steg när jag drev den tillfälligt med KD-testaren via Mixern, vad jag då gjorde var alltså att jag satte in en grid-stopper så visst, bygger man förstärkare med "hög" förstärkning och det finns en liten risk för återkoppling så kan man tydligen lätt få en oscillator istället och kopplingen från utgång till ingång lär bli som störst är kablarna är långa (dels kanske pga att strålningen ökar).

Observera att jag bara spekulerar här :)

Är det förresten VP-rör du menar? Om så så är dess diameter ganska stor dvs över en tum och du tycker alltså att diametern på spolen ska vara så stor? Annars förstår jag inte riktigt vad du säger, jag tycker man borde kunna använda en enda spole till 5MHz-150MHz så amatören jag förstår inte problemet men ännu en BF245A-baserad Hartley modell Grid-Dip Meter det kommer jag nog bygga för det känns som ett bra verktyg :)

Apropå det tackar jag för Ecotec-tipset, jag tror dock att min hovleverantör Tema Elektronik har sånt, annars har jag en onödig sådan monterad i en mikrofonförstärkar-prototyp som jag kanske kan sno (LED var ett dåligt förslag, alltså? :D ).

Nu ska jag göra såhär:
Jag kopplar in min tongenerator på moduleringsingången, låter den vara avstängd men ställer in 1/3 av max volym, disablar den mha egenbyggd 1:10-dämpare som är på/av-slagningsbar (StandBy ty instrumentet defaultar galet, en liten egenhet bara), sätter på Logitech, sätter på KRP, avvaktar en ny sensation dvs att bruset från radion försvinner när KRP's rör är upphättade, om denna sensation infinner sig igen mot en del odds så slår jag på tongeneratorn, i det läget blir det ännu mer nervöst för nu ska jag höra en ton ut från Logitech, då har jag egentligen "bara" byggt en FM-sändare på 100MHz.

Wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir att helt "enkelt" belasta LO'n genom att koppla den till vald Mixer-ingång och den impedans (speciellt kapacitans) som den ingången utgör och då hoppas jag att allt fortfarande svänger. Jag tror faktiskt det för nu ligger uttaget av LO'n på katoden som är den elektrod jag kopplar vidare till Mixern's ingång. Observera nu att spolen aldrig riktigt belastas annat än med som minst 2k2 och detta faktiskt oavsett ingångskapacitans hos Mixern, så jag tror att detta fortfarande fungerar och det känns tom som om 100MHz kommer ligga fast när jag gör denna belastning.
Senast redigerad av Spisblinkaren 29 augusti 2017, 17:17:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Jag har använt 16mm VP-rör och det fungerar bra med 2-pin högtalarkontakt till spolarna
av den typen med rektangulärt och ett runt stift (vanlig på 70-talet).

En spole från 5-150MHz blir svårt. Vid +100MHz så är det bara en U-formad slinga ca 15-20mm lång.
5 varv på spolen med diameter 16mm täcker 29-60MHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

I denna video lyckas jag alltså dels träffa 100MHz som LO-frekvens så att Logitech tystnar dels modulera LO så att Logitech ger ut en ton (1kHz).

I teorin inte så märkvärdigt för jag har ju "bara" byggt en FM-sändare men i praktiken...



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort litet experiment, märk att jag haft en typ 5cm tåt på katod rätt upp i luften när jag fick ovanstående resultat.

1) Inlödning med mycket kort ledare till Mixer-ingången tog död på Logitech.
2) Återinsättning av 5cm tråd rakt upp i luften gav 100,40MHz som resonans (1kHz-tonen hörs tydligt och försvinner när jag stänger av tongeneratorn)
3) Böjning av samma tråd ner till Mixer dödar Logitech.
4) 100,20MHz innehåller plötsligt en typ Turkisk kanal :)
5) Jag måste flytta Logitech till 100,40MHz för att höra min ton.
6) Urryckning av lastande rör (med endast gallermotståndet på 100kHz kvar som belastning) dödar Logitech.
7) Enda gången jag hör en ton i Logitech är när 5cm pekar rakt upp i luften och tåten sitter på katoden.

100k borde inte dämpa ut 100,40MHz så att jag inte kan höra den, vad jag tror är att antennverkan hänger på att det finns en liten stump för om antennen på nåt sätt är terminerad så strålar den inte lika mycket och det verkar som om min 100,40MHz-signal är väldigt, väldigt svag så minsta åtgärd/belastning gör så att Logitech inte kan snappa upp den.

För på katod, som ju nu bara har 2k2+L/4 i serie till backe, borde 100k som last inte vara av nån större betydelse.

En fråga nu är hur man krämar på i amplitud.

Jag tror att jag skall skippa att bry mig om att jag inte kan höra Logitech på 100,40MHz utan anta att den finns där och designa resten efter det, kanske jag bara skall koppla in den till Mixern och bygga en likadan krets som antennkrets där jag då stryper LO så att jag kan sniffa efter FM på samma sätt, tänker att jag kortsluter variocap (för då får jag 10nF över spolen och den frekvensen, om det ens svänger, är så låg att det inte spelar nån roll).

Det är intressant hur man inte kan använda samma spole för stora frekvensspann, vore intressant att veta exakt var, när och hur en oscillator svänger, en sak har jag fått lärt mig och det är att en resonanskrets inte kan svänga om spolens koppar-resistans är större än karaktäristiska impedansen dvs

\(R_{Cu}<Z=\sqrt{\frac{L}{C}}\)

gäller för att resonans skall kunna uppstå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppgraderat mitt schema igen.

Fram till LO'n är det nu som jag har kopplat.

Har samtidigt korrigerat planen för antennkretsen baserat på succe'n med LO'n.

Ser samtidigt en småintressant sak när det gäller LO, i original går LO in i Mixern via en konding på 10pF som jag dock fortfarande är osäker på behövs men lasten av LO blir helt klart mindre om den finns där, dock är reaktansen för 10pF vid 100MHz runt ynka 100 Ohm så bara om ingångskapacitansen är mycket mindre än 10pF så blir belastningen låg, funderar faktiskt på att sätta 1pF där även om mixeringången kanske håller 10pF så att det blir en 1:10 spänningsdelning där men jag tror att det viktigaste är att belasta LO så lite som möjligt, samtidigt, ett rent motstånd på 100k (med urdraget rör) tog död på LO senast så jag är rådvill.

En sak gillar jag dock, den kluriga kopplingen med att inte dra det belastande Rg till jord utan koppla det parallellt över galler-kondingen, genialt!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite idag och då angående realiseringen av en Grid-Dip Meter (GDM).

För det första var min önskan om 5MHz-150MHz med samma spole både dum och naiv.

Den var dum för MF har jag inga problem med att mäta och den var naiv för en frekvenskvot på 30 innebär en kapacitansändring/kvot på 900ggr!

Så jag har nu modifierat min önskan till 50MHz-150MHz.

Nu har jag bara en frekvenskvot på 3 och därmed en kapacitansändring/kvot på 9 som vi avrundar till 10.

Lindar pss som jag gjort dvs 10 varv runt ett 6mm borr så får jag ungefär 10pF@100MHz (L=0,25uH).

150MHz innebär då ungefär 5pF och 40pF för 50MHz.

Mina variocap:
1) BB405: [2;18]pF@[28;1]Vr, 8pF@5Vr
2) BB809: [4;46]pF@[28;1]Vr, 23pF@5Vr
3) BB139: 29pF@3Vr, det kassa databladet säger sen bara useful ratio: 5,0 (spekulerar: [10;50]pF@[28;1]Vr)

2) blir idealisk för min applikation, om det inte vore för en rätt speciell sak dvs 28Vr krävs för 4pF och jag kommer återigen bygga med 5V-reglerat 9V-batteri, vägrar annat :D

Då har jag två val:
1) Bygger en enkel step-up converter (drar noll ström)
2) Inför en av mina nya dubbelgangade vridkondensatorer (vänster: [18;161]pF, höger: [15;75]pF)

I fallet 2) är kapacitansen något för hög men vänster "kanal" kan kopplas i serie med 56pF och då fås en olinjär men mycket användar kurva med min/max=[14;42]pF vilket dels är en bit ifrån önskade [5;42]pF samtidigt som kvoten bara är 3.

Kvadratiska medelvärdet är sqrt(14*42)=24 dvs nu är det kapacitiva "avståndet" upp lika stor som ner, med andra ord ändras frekvens relativt sett lika mycket upp som ner när man trimmar (kapacitiva kvoten är runt 1,7).

Så jag designar alltså om spolen så att 100MHz träffas med 24pF (minskar alltså spolen från att ha fungerat med 10pF, -37% mao), sen får jag sqrt(1,7) upp och ner dvs [77;130]MHz.

I fallet 1) bygger jag en enkel DC/DC-conveter med typ 30V ut, så länge vi inte snackar hög ström ut är detta ganska enkelt att bygga, man switchar i princip bara en spole och sätter en Zener på utgången.

Jag gillar nämligen att BB809 ligger precis där jag vill ha den samtidigt gillar jag man kan nyttja en enkel Piher trimpotentiometer med ratt som typ tumhjulspot och så gillar jag att inte behöva överge min standard FM-spole :)

Måste fundera på det här.

Slutligen lite funderingar kring hur en GDM fungerar, jag antar att så länge Hartley ombord på tespinnen svänger, då får man en liten galler-ström dvs man kan se att den svänger oavsett vilken frekvens man ställer den på, när den sedan förs nära en annan LC-krets som svänger så snor dom energi ifrån varandra men BARA om frekvensen är samma och när detta händer får man en dipp i gallerströmmen?

Så det gäller att ratta runt på GDM tills man eventuellt ser en dipp på uA-instrumentet och när man liksom ser att strömmen dippar lägre än den ström man ser att man har hos GDM ensamt, då kan man påstå att DUT (Device Under Test) oscillerar, eller har jag förstått fel nånstans?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Schema på grid-dip med rör:
Grid dip.pdf
Den yttre kretsen kommer då i resonans och tar effekt från grid-dip meterns oscillator.
Det syns som en dip i mätarens utslag.

Sen ska man ha lagom mycket koppling till den kretsen man ska testa, vad är lagom då?
Så att den ger ett synligt utslag men inte mer för då kan oscillatorn påverkas för mycket.
Man får också ett hum om Q-värdet beroende på hur skarp och djup dippen på instrumentet är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150!

Något komplicerade scheman dock samtidigt som jag vill ha 50MHz-150MHz för det är där man kommer hamna när man chansar med spole osv.

Jag är nog inne på en stepup-converter och en Piher trimpot med "tumhjulsratt".

Skall bli kul att bygga en stepup-converter och jag tror jag kommer nyttja ett par korskopplade trissor i astabil mod för jag vill inte mecka med IC när jag bygger "Manhattan Style".

Bifogar preliminärt schema, kommentarer är som vanligt välkomna.

MVH/Roger
PS
Fast jag tycker nog det blir lite meckigt, kanske man skulle leta efter en varicap som har <5pF vid 5Vr och >40pF vid 1Vr?

Ser nu att om jag dubblar L (+41% i varv) då behövs bara [2,5;20]pF och det har min ordinarie varicap (@[28;1]Vr), men då är man tillbaka i problemet.

Jag kan dock skicka på spänningsaggregatet (<32V)...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gissa vad denna ska vara bra för.

Hint: Nyttjas för att ställa in MF-skillnaden mellan LO och FM.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Skulle ha satsat på en vridkondensator, ecotec har 2-gangad till Luxor FM radio.
Avkoppla väl för annars kan du modulera oscillatorn via matningsspänningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gör ett mellanspel.

Mina nya fina dubbelgangade vridisar har alltså kapacitanserna 18-161pF respektive 15 -75pF.

Om man tar 18-sektionen och seriekopplar med 56pF så får man 14-42pF.

Jag vill som sagt helst ha 5-40pF för att mha 0,25uH få 50-150MHz (med 10pF@100MHz).

Neråt i frekvens prickar jag men uppåt kommer jag inte ens förbi 100MHz.

Säg att jag istället lindar en spole som ger 100MHz vid 20pF, denna spole behöver då vara hälften så stor dvs 0,71N.

Så med 7 varv så får jag 100MHz vid runt 20pF och min vridis+56pF ger då [69;120]MHz, vilket är ganska bra i alla fall.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lär mig aldrig spolar.

Tror man måste tänka ström istället för spänning på nåt sätt, kondensatorer behärskar jag dock för där kan man tänka spänning och så får man en ström men med spolar måste man tänka ström ty man får en spänning.

Ett par roliga formler jag tänkt ut (inget nytt dock):

För kondensatorer gäller

\(i=C\frac{du}{dt}\)

som man vanligtvis skriver om enligt

\(C>\frac{i}{\Delta u}\Delta t\)

Det är ju liksom så man beräknar kondensatorvärdet för linjära nätaggregat, som på sätt och vis kan tolkas

\(C>g_m \Delta t\)

På samma sätt kan man skriva för induktanser (där jag medvetet skippat minustecknet för tydlighetens skull)

\(e=L\frac{di}{dt}\)

som kan skrivas om enligt

\(L>\frac{e}{\Delta i}\Delta t\)

som eventuellt kan tolkas som

\(L>\frac{1}{g_m}\Delta t\)

Bara en lekfull tolkning :)

Men det är intressant att kondensatorbehovet blir "transkonduktansen" gånger tiden medans spolbehovet blir "resistansen" gånger tiden där tiden för kondensatorn är den tid den skall hålla spänningen samtidigt som jag då misstänker att tiden för spolen är den tid den skall hålla strömmen men vad som riktigt menas med det vet jag inte :)

Jag har i alla fall konstruerat om min GDM, kom på att det är bäst med snabba flanker ty det minimerar spolkravet (är dt litet behöver ju spolen vara liten) sen kom jag även på att jag inte riktigt kan ha 50% d-c för vad händer då liksom, jo strömförbrukningen blir stor samtidigt som det ju räcker att "ladda upp" spolen (vad nu det betyder), så ett pulsbreddsförhållande på 1:10 känns lagom för med 50mA toppström så är då strömförbrukningen nere i c.a 5mA vilket gör att mitt 9V-batteri håller tillräckligt länge.

Det känns som om jag har koll på det här men ändå inte :)

MVH/Roger
PS
Jag gillar inte 69-120MHz för det är för dåligt, samtidigt händer det inte så mycket egentligen när man "siktar" på speciellt spolvärden och anledningen är rotenfunktionen i resonansformeln dvs om man missar med en faktor 100% (2ggr), då ändras resonansfrekvensen ändå bara med en faktor 41% (sqrt(2)) så konstruerandet av till exempel en oscillator är relativt förlåtande och därför behöver man egentligen inte kunna nyttja GDM så långt ifrån den frekvens man vill ha, vad jag dock oroas över är att jag vill kunna tuna LO mellan 98,7MHz-118,7MHz och då är en 69-120MHz GDM lite väl knapert, MEN man kanske skulle nyttja ännu mindre seriekapacitans för min vridis och på så sätt flytta [69;120]MHz lite uppåt till säg [75;130]MHz, nej jag tycker detta fortfarande är för knapert.

Kom på att det faktiskt inte går att flytta den övre gränsfrekvensen med 7 varv på spolen, jag får i så fall nyttja ännu färre varv men nu snackar vi nästan halva varv...

Anledningen till att det inte går är att dom 18pF som min vridis har som minst dom påverkas knappt av säg 39pF i serie för titta här och kom ihåg att vridisen är på 18-161pF, då fås med 39pF i serie [12;31]pF och jämfört med det tidigare nominella värdet på 20pF@100MHz så får jag [77;129]MHz som faktiskt är ganska bra för det ligger 22MHz under och 10MHz över aktuellt intresseområde.

Jag tror jag ska köra såhär, sen kommer jag lövsåga ut en cirkel som får bli mitt tumhjul för mina fina Kinesiska dubbelgangade vridisar köpta från Argentina som bara har en pytteliten axel som dock har ett lite 2mm axiellt hål.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde precis ett litet test.

Startade KRP på exakt samma sätt som förut och som då gav 100,4MHz, testade igen med att modulera med 1kHz och det pep vackert i Logitech :)

Då beslöt jag mig för att hänga på en av mina 1:10-prober (i läget 1:10, som innebär 20pF last vilket kan omräknas till typ 50 Ohm vid 100MHz) och tänkte att om jag sätter den på katoden så borde jag kunna se en "dimma" av signalen på mitt 30MHz-skåp för katoden presenterar 1/gm dvs så lågt som c.a 200 Ohm, jag hängde alltså på proben på en liten 5cm stump av tråd som står rätt upp i vädret, ingen prob=>100,4MHz, ditsatt prob och oscillationen dör.

Jag tycker det är lite skumt för även om 50 Ohm är en stor belastning så är den i paritet med 1/gm dvs man undrar varför 200 Ohm PLUS 2k2 fungerar som belastning av tankkretsen men inte typ 50 Ohm PLUS 2k2, det enda jag tycker borde hända, då återkopplingsdelen av L ligger i serie med 2k2, är att utnivån blir lägre vid katoden.

Fast vad vet jag :)

MVH/Roger
Skriv svar