Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Ett exempel på låg MF i en "one-chip FM radio" är Philips TDA7000 från 1980-talet (1983?) .
Den har låga 70kHz som MF, sen kan man fungera på hur man kan ha typ 200kHz
bandbredd med 70kHz MF men det har de fixat till på ett smart sätt....
Men det går bra att välja MF fritt, men med t.ex. 21,4MHz, 10,7MHz eller 455kHz så finns det många
färdiga MF-filter att köpa, en MF på 12,34567MHz så är det ju ingen standard direkt
så då får du nog specialbeställa ett "Custom-made filter" för dyra pengar.

Har man en hög MF så är det lättare att filtrera bort spegelfrekvensen = enklare, billigare filter.
En MF på säg 400kHz på en FM-radio 88-108MHz kräver bättre, skarpare filter.
Spegelfrekvensen finns på dubbla MF.

Tänk lokaloscillatorn (LO) på 100MHz, MF 10MHz.
Då kan du lyssna på 90MHz eller 110MHz

Med MF på låga 100kHz
Så blir det 99,9MHz och 100,1MHz så då måste du ha bra filter för att undertrycka 100,1MHz.
Din önskade station ligger på 99,9MHz, men då kanske det finns en station på 100,1MHz.
Har du ett dåligt filter så får man in två stationer på samma gång och det vill vi ju inte ha.

I det första fallet så har filtret 20MHz att "dala ner på" till -50dB (påhittat värde).
Det andra fallet är det bara 200kHz då filtret ska dämpa säg -50dB Vilket filter är lättast att bygga vid 100MHz?

Du får nog bygga ihop en MF-testare också :) Kina-vridkondensatorer hade du ju beställt och fått hem.

Grundig-radion har följande rör:
Ingångsteg & självsvängande blandare är ECC85, som MF är det ECH81 och EBF89 + kvotdetektor med Ge-dioder.
Så pentoder ger betydligt mer förstärkning, trioder går säkert bra men det går åt några stycken till samma förstärkning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag försökte nu döda oscillationen genom att lasta ner oscillatorn "mycket", jag satte hela 150pF (jämfört med 1pF innan) mellan antenn-kretsen och mixern (lastkapacitansen kommer jag nu på går dock bara upp från runt 1pf till max 5pF), jag fick då bort tonen i min Logitech men tonen i radion fanns kvar om än svagt.

Jag känner mig ganska säker på att jag inte kan få ut AF om inte MF finns dvs jag måste ha två högfrekventa signaler med ett frekvensavstånd om MF för att det skall kunna bli en ton ut när jag antingen modulerar "antenn-kretsen" eller LO.

Jag har nu provat att ändra gallermotståndet för mixern för att lastmässigt kanske döda "FM" men det går inte för jag har fortfarande två UHF-frekvenser där det tom går att "modulera" antenn-kretsen så en liten oscillation finns kvar.

Vet inte riktigt hur jag skall få död på oscillationen men en tanke är att nyttja grid-stoppers som jag nyttjat tidigare i projektet för att få död på självsvängningar, nu har jag dock lite DC ut från katodföljaren så kanske ren resistor in på galllermotståndet inte blir så bra men samtidigt, varför inte?

Vi provar :)

Gick inte.

Vänligen YD1150 bekräfta min teori om jag har rätt dvs att man inte kan få ut nån AF om man inte har MF dvs LO minus [inkommande bärvåg/station].

Stämmer inte detta så fattar jag absolut ingenting :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

En blandare vill ha två signaler ja, som i sin tur ger MF.
Försvinner inkommande signal (antenn) eller LO så blir det tyst då ingen MF kommer ur blandaren.
Annars kan t.ex. ingångssteget ha hamnat i självsvängning.
Har du ordentligt med förstärkning i MF:en så blir det kraftigt brus i högtalaren utan antennsignal på en FM-mottagare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för klargörandet :)

Ingångssteget (antenn-kretsen) är då uppenbarligen i självsvängning, man kan tom detektera antenn-kretsens självsvängande frekvens mha min Logitech, signalen är mycket svag men märks tydligt när man kopplar in och ur moduleringen av antenn-kretsen (som alltså mer tycks vara en Hartley-oscillator liksom tidigare tester fastän här var det menat att den skulle vara tyst och bara reagera på inkommande bärvåg).

Grid-stoppers har visat sig fungera bra för att eliminera självsvängningar, igår var jag lite slarvig för jag testade grid-stoppers in på mixern bara (högre kapacitans hos kopplingskondensatorn som dock inte hjälpte, har för mig jag provade 1k också men det hjälpte inte heller) fast det jag borde ha gjort var att mixtra med 10pF//100k som du lärde mig att man kan sätta i SERIE med tankkretsen för att på så sätt både biasera röret och cappa in signal till gallret.

En minnesregel jag har skaffat mig iom det här projektet är att 100pF vid 10MHz ungefär representerar 100 Ohm, dvs vid 10pF och 100MHz så är reaktansen 100 Ohm.

Om jag nu ändrar 10pF till 1pF så blir reaktansen 1k plötsligt och om man sen gissar att ingångskapcitansen (Cag i detta fallet ty Rk är inte avkopplat iom katodföljare och Ckf är borttrollad mha ett par spolar på YD1150's tacksamma tips) är runt 1pF så får jag en 6dB mindre stark koppling, detta kan eventuellt räcka för att få bort självsvängningarna.

Dags för lite tester :)

MVH/Roger
PS
När jag börjar mitt testande så skall jag först testa att jag har ton för om jag har det verkar vi kunna vara överens om att MF finns dvs jag har två stycken oscillatorer även om den ena borde vara död. Intressant är sedan att jag knappt får in den på Logitech för det ihop med att tonen är "mycket" tydlig indikerar att väldigt liten insignal till antennkretsen krävs för att det skall kunna bli nån AF dvs känsligheten verkar vara ganska god.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

1pF gör fortfarande så att jag kan få en ton i radion.

100k (all kapacitans borttagen) gör även det så att jag kan få en ton, den är dock bara hörbar om jag modulerar LO.

Standardlösningen 100k//10pF ger alltså ton och den ger det oavsett om jag modulerar LO eller FM, min radio ger dock en högre volym på tonen när jag modulerar LO jämfört med när jag modulerar FM, när jag modulerar FM hörs nätt och jämt en ton i Logitech på 89,2MHz (LO har jag verifierat ligger runt 10,6MHz högre upp).

Hela tiden tycks jag ha två oscillatorer.

Fast jag börjar undra om inte tonen kommer av läckströmmar i jordplanet eller nåt för det verkar inte rimligt att 100k som grid-stopper in på gallret skall ge nån kvarvarande typ 100MHz-oscillation alls, den borde ju fullständigt dö för även om ingångskapacitansen bara skulle råka vara 1pF så innebär 100k en bandbredd på runt 1MHz som är två dekader ner dvs -40dB!!!

MVH/Roger
PS
Fast jag har två UHF-oscillationer mest hela tiden även om jag bara kan verifiera det i standardkopplingen (100k//10pF) så det är faktiskt rimligt att jag ska ha en ton ut hela tiden. Det som ändå är lite knepigt är att även om jag får ut en ton i alla dom tre fallen ovan så är det BARA modulation av LO som hela tiden gör tonen hörbar, i två av fallen går det dock inte att modulera FM (antenn-kretsen) för då får jag ingen ton. Men varför går det inte att modulera FM när MF ändå uppenbarligen finns där dvs kretsen oscillerar? Om den svänger på så låg amplitud som jag misstänker då borde det ju nästan vara enklare att modulera den, eller? Dessutom upprepar jag att jag inte begriper varför jag måste smälla på med 20Vpp över varicap för att ens få en hörbar modulation, känsligheten borde ju vara mycket bättre (vill minnas att jag skissade på 1pF/V eller nåt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Stilstudie :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tittat lite på min rör-radio.

En tanke som slog mig var att kanske det är lättare att döda FM-oscillatorn (som bara ska vara passiv FM antennkrets nu men tycks självsvänga ändå) om jag har galler-motståndet på sedvanligt sätt dvs från galler till jord (och inte i serie med spolen vilket dock är ett fiffigt sätt att undvika onödig belastning) ty då kan jag köra med små galler-motstånd.

Det visade sig då att en ton (LO-modulerad) hördes ut i högtalaren OBEROENDE av galler-resistans!

Jag gick alltså från 100k via 12k/1k/0R och hela tiden hördes en ton i högtalaren.

Att ett rör skall kunna svänga när galler-motståndet är noll, kan vi nog vara överens om går inte.

Jag har alltså nåt slags läckage här.

Det andra testet är också intressant för om jag kortsluter galler-motståndet och modulerar "FM-antennkretsen" då får jag en klar ton i högtalaren men ingen ton i Logitech (där FM-kretsen alltså fortfarande går att tuna in till c.a 90MHz så länge som galler-motståndet är skilt från noll), kör jag med 100k så får jag ton i Logitech men ingen ton i högtalaren.

Med andra ord:
1) Kortsluter och modulerar jag FM-antennkretsen=>ton i KRP, ingen ton i Logitech (här VHF-oscilleras det tydligen inte, vilket å andra sidan vore konstigt).
2) Kör jag med 100k som galler-motstånd och modulerar FM-antennkretsen=> ingen ton i KRP men ton i Logitech (här VHF-oscilleras det alltså)

Jag förstår inte detta men det verkar ju som om det läcker via galler-kretsen på nåt sätt fast AF via 10pF kan vi glömma :D

MVH/Roger
PS
Det jag tycker är mest skumt i de båda fallen ovan det är att tonen försvinner från högtalaren (KRP), för att vara övertydlig så finns den ju där vid 0k men inte där vid 100k så vart tar tonen vägen när den parallella resistansen blir stor och varför kommer den överhuvudtaget fram via typ 10pF? Vid 100k går den ju tydligen ut i Etern men vid 0k så stannar den kvar på brädan, mycket konstigt det här :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt lite mer, verkar faktiskt som om jag har fått det som jag vill ha det ty vid 100k som gallermotstånd så får jag inte ut nån ton i varken Logitech eller KRP, FM-oscillatorn tycks alltså äntligen ha blivit en FM-antennkrets!

Såhär ser det nämligen ut (Fall 1: 0Ohm som galler-motstånd hos FM-antennkretsen, Fall 2: 100kOhm):

LO-modulering (refererat till KRP-högtalare):
Ton i båda fallen.
FM-modulering (refererat till KRP-högtalaren):
Mycket svag ton vid 0Ohm
Ingen ton vid 100k

LO-modulering (refererat till min Logitech-radio):
Ton vid 0Ohm/99,7MHz
Rätt stark signal ty (tonen) går igenom stationen
Ton vid 100k/99,7MHz
Rätt stark signal ty (tonen) går igenom stationen
FM-modulering (refererat till min Logitech-radio):
Ton vid 0Ohm/90MHz
Rätt stark signal ty tyst Logitech (redan map på bärvåg, alltså!)
Ingen ton vid 100k/90MHz
Dock "ta i antenn" påverkar...

MVH/Roger
PS
KRP kallar jag alltså min "radio" för :)
Skriv svar