Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:På ingångssteget FM1 så har du en katodföljare som det är nu,
sätt en resonanskrets på anodsidan istället så bör du få någon förstärkning.
Det är precis det jag har just nu men 200 Ohm's reaktans som anodlast kan inte ge nån förstärkning, punkt slut.

Jag tackar för ditt trick men förstår det inte.

Skall bli kul att klura lite dock :)

Men i min amatörmässiga värld så måste man ha en asymmetrisk trafo för att kunna få nån förstärkning och den måste/kan då tunas på sekundären.

Det är det enda sättet som trångsynta jag ser som kan ge lite gain.

MVH/Roger
PS
Schemat gällde just då, det hände sen lite mer senare på kvällen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu försökt sätta min ide' i verket.

Jag lindade 10+28 varv för det var det som det fanns plats för på ett lager samtidigt som dom 10 varven ger i det närmaste en ideal kapacitans (~10pF).

Jag började med att lyssna efter FM på Logitech, den fanns där (runt 88,1MHz), sen kopplade jag in min trafo, då försvann FM, oscillatorn dog helt enkelt, jag tog då bort min trafo och körde som vanligt samt lyssnade efter FM på Logitech, då fanns den där igen (frekvensen driver dock lite av nån konstig anledning) sen var jag envis och monterade tillbaks trafon varvid FM dog igen, slutligen tog jag återigen bort trafon och nu fungerar det igen.

Slutsats: trafon belastar FM på nåt sätt.

Reaktansen för FM-filtret är nu uppe i runt 2k, med 2k i anodkretsen så borde jag få lite förstärkning men det verkar som om det går ut över oscillationen.

Jag har nu särskilt kollat att FM kan svänga även med avkopplat Rk, efter det applicerade jag återigen trafon men oscillationen dör (om den inte flyttar sig mer än dom +/-2MHz jag sveper med Logitech, men varför skulle den göra det?), det går alltså inte att ha en tankkrets i en Hartley.

MEN jag ska ju inte har nån Hartley i den slutgiltiga radion, jag ska bara ha en förstärkare av antennsignalen, problemet blir dock lite samma dvs att jag inte kan ha nån 1:1-trafo med en tankkrets som har en reaktans på ynka 200 Ohm, jag behöver således min trafo och kanske nästa steg är att skippa Hartley hos FM och göra om den till den antennkrets jag behöver, det är ju trots allt som så att mixern bevisligen fungerar så varför dra ut på det?

MF känns dock alldeles för låg men jag tycker nog mest att detta skall åtgärdas inom MF vilket samtidigt enklast ger den högsta förstärkningen, RF passar ju tydligen dåligt för förstärkning.

Nu är bara problemet hur jag skall kunna testa radion, om jag tar bort den oscillerande FM då har jag ju bara LO in till mixern, samtidigt har jag min 100MHz FM-testare och eventuellt kan jag peta på antenningången med min FM-testare och ställa in en LO på 110,7MHz sam mäta lite MF om jag har tur.

Idag står LO på ungefär 99,7MHz, har jag tur så kan jag nå 110,7MHz, dock blir det problem med Logitech för den går ju bara till 108MHz, lite otur här.

Trimning skulle ändå kunna ske genom att man petar med FM-testaren, rattar på LO och mäter MF on board.

Jag menar, mixern fungerar ju så att det är ju bara att anpassa sig till MF, när MF finns så är skillnadsfrekvensen 10,7MHz, det slår mig nu att man borde kunna göra tvärt om dvs man rattar in 89,3MHz hos LO vilket jag samtidigt kan verifierar mha Logitech, då har man nämligen 10,7MHz i skillnadsfrekvens (MF) fast då är LO lägre i frekvens än FM.

Nästa steg tycks alltså vara att jag skiter i om inte FM svänger, jag koppar om så att jag får en ren UHF-förstärkare för antennsignal och återanvänder min trafo för att se till så att jag får lite gain i alla fall, sen bygger jag mig en MF-förstärkare av det sista röret (och byter kärnmaterial), kopplar det till mixerns utgång så att jag får tre kaskadkopplade MF-förstärkare (vardera med rätt taskig gain men ändå).

Kommer förresten på att jag inte utan vidare kan köra en lägre LO än FM, jag måste chansa här helt enkelt men chansningen är inte så avancerad för det gäller ju bara att pricka MF-avståndet, dvs man kan peta med FM-testaren på antenningången, mäta nånstans i MF-kedjan och bara ratta på tuningen/LO tills man får en signal (förutsätter att mixern fungerar men det verkar den fantastiskt nog göra).

Så, nu har jag hoppat över några steg i mitt projekt :)

MVH/Roger
PS
Dock trackar i bästa fall FM med LO så det är inte riktigt så enkelt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tagit bort mina UHF-trafos och konfigurerat upp radion till samma status som innan.

Jag har lite frekvensdrift hos oscillatorerna tydligen för nu fick jag göra en ganska drastisk åtgärd, först flyttade jag upp LO ett par MHz till 100,7MHz (enligt min kära Logitech) sen flyttade jag pss upp FM till 90,0MHz.

När jag då mätte MF hade jag ett par mVpp, började då trimma lite och kom upp i omodulerad MF på 5mVpp, när jag sedan modulerade så kommer jag upp i 15mVpp samtidigt som ett mycket svagt pip hörs i högtalaren.

Nu funkar det igen alltså :)

Ett intressant iaktagande är att när man modulerar så är inte hög signal det som ger högst AF ut i högtalaren, man får dra ner modulationsnivån för att hitta det högsta ljudet.

Jag kör nu med FM-Hartley utan Ck (samma sker i LO-Hartley) och det fungerar alltså, en galen tanke jag nu har är att iom att det inte "går" att förstärka FM/RF så funderar jag faktiskt på att helt enkelt skita i det :)

Min tanke istället är att plocka antennsignalen på samma ställe som jag nu plockar Hartley-signalen dvs på katoden för eftersom jag fått Hartley att fungera såpass att jag kan plocka ut en signal på katoden, då kan man i fallet antennkrets bara strypa oscillationen och plocka signalen precis på samma sätt, vilket ju har visat sig fungera för Hartley.

Det finns bara en nackdel med det här som jag ser det, eftersom det är en katodföljare kan jag inte få nån spänningsförstärkning men samtidigt, vad spelar det för roll om en tankkrets ändå inte kan ge mer än typ 2,5 gångers förstärkning?

FM och LO ger nu en sådan hyfsad signalnivå att ett enda MF-steg till på utgången av mixern KAN räcka för att radion kan bli att fungera, i alla fall vad beträffar mina Hartleys och deras nivåer (som jag har noll koll på men knappast är speciellt stora).

Jag tycker det känns som om antennförstärkeri inte behövs, kanske man inte bara kan hänga på en kvartsvågstråd på FM-tappen men antenner kan ha en hel del gain och om man sniffar spolen med dess placering så kan man nog få en hyfsat god signal utan aktivt förstärkeri, gissar jag.

Samtidigt öser jag ju på med MF-förstärkning (3 kaskadkopplade steg kommer det att bli, total förstärkning 3*16dB, nånstans) och ihop med att jag redan nu, med okänt små FM/LO-signaler, får MF tycks säga att jag faktiskt kan koncentrera mig på att förstärka enbart MF-delen, det enda "problemet" jag eventuellt ser med det är brus, men i min värld är aldrig brus nåt problem.

Nästa steg, linda MF-trafo med 18+18 varv och förstärka MF ut från Mixer.

Slutligen har jag ytterligare en plan, lite ofrivilligt har jag ju nu ställt in FM på 90,0MHz, under förutsättningen att 30,0MHz DIL14-kristall går att få tag i så kan jag bygga om min FM-testare till tredje övertonen (90MHz isf 100MHz från en 20MHz-kristall), då kan jag nämligen enkelt "strypa" FM-Hartley (genom att lossa på återkopplingen och istället dra den rätt ner i jord vilket ju då blir nåt som i alla fall kan liknas vid en antennkrets) och peta med FM-testaren istället, därefter kan jag bara löda dit en en-meters löst hängande tråd och hoppas på det bästa :)

89,3MHz har förresten en station, svårare att träffa med en kristall dock :)

96,3MHz har också en station, varken 90 eller 96 har dock en station.

30X3=90 och 32X3=96, tänker lite flummigt här för om man gjorde en FM-testare som träffade 89,3 eller 96,3 samtidigt som jag nu sätter FM (med bibehållen MF) till nån av dessa två frekvenser, då behöver jag inte ens ratta på tuningen för att veta att det finns en station dvs först Hartley-test sedan Hartley till Antennkrets-ombyggnad sedan sedan pet med FM-testare och får då in en rejäl signal sedan hänger man på en antenn och i det läget vet man att det faktiskt finns en station, kruxet är bara de något udda frekvenserna MEN jag skulle kunna bygga ännu en Hartley men det känns bättre med att sniffa av övertoner hos en kristall, jag får ratta lite på tunern helt enkelt (som jag önskade var mångvarvig samtidigt som jag precis fick reda på att backspänningen till varicap inte räcker, maxfrekvens med 15V är just nu 100,7MHz).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag boostat MF från och med Mixer.

Sen har jag trimmat runt lite för preliminärt har det inte blivit så mycket bättre.

Märkte också att jag fick självsvängning runt MF när jag optimistiskt tog bort grid-stoppern, satte då dit 1k i stället för 10k för jag räknade ut att 10k dämpar runt 6ggr (100pF=100 Ohm@10MHz har jag lärt mig, 5pF är då 2k) och jag vill ju inte ha nån dämpning om det kan undvikas.

Efter att utan 1k fått hela 2Vpp i självsvängning så kom jag ner i 200mVpp vid vissa inställningar av MF1 (alldeles efter Mixer) med 1k, känns alltså som om jag bör gå upp lite till, planerar 3k3=2/5 i dämpning vilket får duga.

Men det roligaste tyckte jag var det videon visar, REJÄLT med brus!

Jag har aldrig hört så mycket brus förut :D

Vad jag gjorde för att få fram detta brus har jag såhär först efteråt förstått: När radion inte brusar så har den en "station", LO-FM simulerar ju en station och ger MF och jag har ju tidigare lärt mig att min Logitech slutar brusa när den har bärvåg/station för när den inte har bärvåg då brusar den ju.

Men nu ska vi tänka efter lite, Logitech behöver en bärvåg för att tystna detta kan man likna med att min FM-Hartley oscillerar (LO ska ju alltid oscillera) för det är den simulerade bärvågen/stationen.

Tydligen betyder alltså inget brus att FM finns OCH att den ligger på MF avstånd från LO, stationen är alltså inställd.

Brus bör då betyda att antingen så finns ingen FM ELLER så finns FM men den ligger på fel avstånd.

Om jag nu trimmar runt lite och först inte har nåt brus dvs jag har FM på rätt avstånd.

Om jag sen trimmar MF snett, då tappar jag ju FM och radion börjar brusa.

Det är alltså detta jag gjort, frågan är om jag nu lyckas hitta tillbaks i trimningen av MF :D

Med andra ord har jag trimmat MF jättesnett och det är tveksamt om jag hittar tillbaks utan att ta till KD-testaren.

Fast jag är faktiskt mest glad över allt brus, låter lite som en riktig radio :D

Inte bara det, det visar ju på att det trots allt finns lite gain.



MVH/Roger
PS
Bruset tolkar jag som myrornas krig och utan myrornas krig kan man inte få nån bild/ljud (i den analoga världen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blir bara häftigare och häftigare :D

Efter lite mer trimmande och mätningar ser jag:
1) EXAKT MF är bärvåg till det amplitudmodulerande bruset, bärvågen är hela 1,5Vpp vid FD, bruset är 200mVpp på samma ställe.

Det intressanta är ju att bärvågen just är MF dvs blandad i mixern av FM och LO och då till den OTROLIGA nivån om 1,5Vpp!

Det som sker efter 1,5Vpp är bara flankdiskrimination plus AF-förstärkning.

Så det verkar som om jag hade fel ovan, bruset i mitt fall är INTE en indikation på snett ställda filter, det är istället en indikation på att "radion" fungerar.

Sen att jag inte hör modulationen, jag när det brusar så mycket så tror jag den lilla signalen dränks av bruset.

Fast jag är inte säker, mycket för att jag inte kan modulera så "hårt", om man skippar runt 50k hos poten så delar jag bara kapacitivt i serie med 1uF+100nF till backe sen modulerar jag med max 1V och då blir det nästan 1V kvar över varicap, varicap har sen c.a 1,2pF/V så lite slarvigt kan man säga att jag modulerar 1pF, 1pF på nominella c.a 10pF är 10%.

Sqrt(1,1)=+5% så om vi säger FM=100MHz så modulerar jag runt 5MHz, jag vet inte om jag räknat rätt här men det verkar som om min modulationsförmåga inte är för dålig i alla fall.

Så varför hör jag inte tonen då?

Jag menar, MF sitter ju klockrent där och kan BARA komma från att mixern fungerar och blandar FM och LO, MF kan inte komma nån annanstans ifrån.

Fattar Ni att jag alltså har 1,5Vpp MF nu, sanslöst.

Eventuellt skulle dessa 1,5Vpp kunna komma ifrån självsvängningar pga för liten grid-stopper men jag har märkt att när det är en självsvängning så är frekvensen en bit ifrån MF, nu är den nästan klockrent MF.

Men det kan vara som så att detta faktiskt ändå är en självsvängningen, nåt som tyder på det är att jag plötsligt har hela 1,5Vpp NÄR jag bara borde ha max 50mVpp eftersom jag ju hade bara runt 5mVpp innan jag la till det extra gainsteget.

Men varför blir det så klockrent MF av självsvängningen i så fall?

Varför svänger det inte med nån annan frekvens, MF-stegen kan ju trimmas in till lite vad som helst.

Men detta pekar faktiskt ändå på självsvängning.

Nästa steg, byte av grid-stopper från 1k till 3k3.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var självsvängning, jag fick gå ända upp till 10k med grid-stopper för att döda "hälften", andra "hälften" dödade jag med ett 10k till, så nu sitter det 10k in på MF2 och 10k in på MF1 (MF3 tycks dock klara sig utan, konstigt nog).

Nu ser allt okej ut men AF är knappt hörbar, jag kommer upp i typ 5mVpp vid MF3, inte mer.

När jag rattar på Mixerns MF-filter så händer absolut ingenting men jag misstänker att detta beror på att Mixerns buffer (MF1) inte är intrimmad (för jag har ju trimmat runt på måfå) och om MF1 inte är intrimmad, då blir det omöjligt att trimma in Mixerns MF-filter, man måste liksom ta det i en bestämd ordning.

Frågan är hur jag ska fixa detta.

Kan jag möjligtvis lyfta på Mixerns MF-filtertåt och injicera min KD-testare så att MF1-3 kan trimmas in.

Eftersom Mixerns MF-filter nu har en tamp (via 10k) direkt till V2b så borde det gå att lyfta bort den tampen och istället nyttja KD-testaren samt trimma om radion framifrån och bak.

Jag är också medveten om att MF1 eventuellt har en för liten kapacitans för normal kapacitans är runt 50pF och vridisen är på max 33pF (här har det alltså hela tiden varit en offset, eventuellt är det tom därför jag har problem).

Nästa steg, löd in en stor Kina-vridis (<150pF) och trimma in MF1 samt försök på måfå, nyttja annars KD-testaren.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag gjort krafttag med min rörradio.

Jag har alignat den mha KD-testaren.

Först satte jag gridstoppers på samtliga MF-steg, jag bestämde mig för 2k2 för då får jag bara -3dB vid varje MF-steg (-9dB totalt, alltså).

Så jag tappar typ en tredjedel av de kaskadkopplade stegens gain, lite surt men självsvänger det så är det ännu surare.

Sen tog jag bort FM-trafon.

Slutligen körde jag KD-testare bakifrån och fram dvs jag började med att trimma MF3.

Lite intressant med den trimningen var att MF-signalen tydligen ska se lite AM-aktig ut för annars får jag ingen AF ut i högtalaren, det gäller tydligen alltså att inte trimma efter max utan trimma efter "krusningar" (sinus i mitt fall) innan max.

Utsignal från KD-testaren uppmätte jag till 54mVpp (100k/5pF last), då får jag dessa fascinerande resultat (kom ihåg att MF3 ligger sist i kedjan och jag började där att trimma, sen flyttade jag KD-testaren till nästa steg strax före osv).

MF3: 350mVpp
MF2 GÅNGER MF3: 450mVpp
MF1 GÅNGER MF2 GÅNGER MF3: 250mVpp

Det här är inte logiskt för hur kan kaskadkopplat steg tom ge en LÄGRE utspänning?

Samtidigt om första värdet (MF3) motsvarar en förstärkning om 350/54~6, varför får jag då bara 450/350~1,3 i nästa kaskadkopplade steg?

Sista steget dämpar sen tom :D

Jag fattar ingenting!

Det jag ändå fattar det är att samtliga vridisar INTE ligger på varesig min eller max vid optimal nivå vilket ju betyder att dom kan trimma det dom ska trimma (ligger alltså inte utanför range).

Så varför detta kassa resultat?

Speciellt fascinerande är egentligen att enbart MF3 förstärker ordentligt men inte dom andra stegen, kan det möjligtvis vara som så att mina trafo-kopplingar faktiskt är kassa?

Kanske dom skall trimmas på både sekundären OCH primären?

Fast jag tycker 1:1 och enbart primär-trim borde räcka.

Samtidigt, gain mellan MF2 och MF3 finns (dock litet) medans gain mellan MF1 och MF2 inte finns alls (dämpning), så varför har jag i ena stunden gain medans jag i andra stunden har dämpning när dom är kopplade EXAKT samma?

Nej, jag fattar inte det här och är snart beredd att skita i den här jävla radion!

MVH/Roger
PS
Nu när allt är alignat och jag faktiskt har verifierat 100,1/90,1MHz mha Logitech så får jag bara ett rakt streck på skåpet, mycket konstigt för innan hade jag faktiskt blandningsprodukt, den var bara för liten. Mixerns MF-filter har jag f.ö trimmat genom att skicka in KD-signalen även där, ut kom en förstärkning på nära nog ett som dock var väntat pga dess topologi.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger nu den här misslyckade apparaten på hyllan, är rätt trött på den.

Om den bara hade följt enkla spelregler hade jag inte sagt nåt men kaskadkopplad gain i tre steg som totalt sett ger negativa dB, då ger jag upp.

Nästa projekt: löda Kina-PCB modell KJA (Knoppson JFET Amplifier).

MVH/Roger
PS
Avslutar med att lägga upp ett schema som ska stämma med hur "radion" just nu ser ut, lite rörigt dock men det är mest pga mekaniska aspekter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Några tips som kan göra skillnad :)

Prova och ta bort avstämningen på flankdetektorns sekundär
och minska ner lindningen med 18 varv till något mindre kanske ner 5-7 varv (utprovas!).
För detektorn utgör en belastning på förstärkaren och dess resonanskrets
och är belastningen för stor (= låg resistans) så blir det inte mycket till "Gauss klockkurva" utan
mer som en bulldozer som hyvlar bort den nästan helt och förstärkningen blir därefter. :D

Om det är två avstämda kretsar du far efter (i flankdetektorn) så gäller det en spole per toroid som gäller,
som du nu har så försöker du ha två avstämda kretsar på samma toroid och det är inget man har med
just toroider. Däremot så förekommer det vid vanliga spolar "solenoid" med eller utan trimbar kärna.
Det går bra att ha luftlindade spolar nära varandra för att göra bandpassfilter vid 100MHz som du håller på med.

Sen har du ingen tröskelspänning i en rördiod för det flyter en ström även vid noll volt men det vet du säkert.
För att röret ska strypas så måste det vara ca -1V DC in.

Det är rätt många radiotekniker som har råkat ut för självsvängningar, därför är det bra att just ha korta ledare vid högfrekvens.
Rör är högohmiga så det behövs inte så mycket kapacitanser t.ex. mellan ledare för att få en ofrivillig oscillator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Några tips som kan göra skillnad :)

Prova och ta bort avstämningen på flankdetektorns sekundär
och minska ner lindningen med 18 varv till något mindre kanske ner 5-7 varv (utprovas!).
För detektorn utgör en belastning på förstärkaren och dess resonanskrets
och är belastningen för stor (= låg resistans) så blir det inte mycket till "Gauss klockkurva" utan
mer som en bulldozer som hyvlar bort den nästan helt och förstärkningen blir därefter. :D
Tack för tipset men det är tyvärr helt ointressant och akademiskt för jag har inte problem med flankdetektorn, det är snarare den som fungerar bäst (ungefär 7ggs förtärkning), vad jag däremot har problem med är MF1 och MF2 där jag bara har 1,3ggrs förstärkning hos MF2 och ynka 0,6ggrs "förstärkning" hos MF1 (grid-stoppers på 2k2 drar dock ner total förstärkning med nära 10dB dvs 7*1,3*0,6/3=1,8ggrs förstärkning totalt i tre kaskadkopplade steg.

Helt värdelöst mao :D
Om det är två avstämda kretsar du far efter (i flankdetektorn) så gäller det en spole per toroid som gäller,
som du nu har så försöker du ha två avstämda kretsar på samma toroid och det är inget man har med
just toroider. Däremot så förekommer det vid vanliga spolar "solenoid" med eller utan trimbar kärna.
Det går bra att ha luftlindade spolar nära varandra för att göra bandpassfilter vid 100MHz som du håller på med.
Förstår inte vad du säger, varför skulle två spolar kunna samsas på en solenoid med kärna men inte på en toroid :doh:
Sen har du ingen tröskelspänning i en rördiod för det flyter en ström även vid noll volt men det vet du säkert.
För att röret ska strypas så måste det vara ca -1V DC in.
Intressant, har aldrig tänkt på det, tack!
Det är rätt många radiotekniker som har råkat ut för självsvängningar, därför är det bra att just ha korta ledare vid högfrekvens.
Rör är högohmiga så det behövs inte så mycket kapacitanser t.ex. mellan ledare för att få en ofrivillig oscillator.
Lite tröttsamt att höra detta om korta ledare hela tiden, jag HAR inte korta ledare och med min topologi kan jag inte ens få det, däremot har jag haft nermixad MF från två oscillatorer som faktiskt jobbar på FM-bandet MED långa ledare.

Dessutom tycks lite gridstoppers faktiskt hjälpa, de stjäl en del gain men -10dB på totalt tre kaskadkopplade MF-steg är NORMALT sett inte så mycket.

Jag tycker mest frågan är varför jag får så dålig gain i MF-stegen (där jag enligt dig borde ha som sämst hos MF3/FD men där det tvärtom är som bäst).

När jag bara hade två MF-steg i kaskad, då hade jag en enda gridstopper bara, tror den var på hela 10k som pga 5pF/2k innebar runt 1/6 i dämpning, då hade jag 5mVpp nermixad MF ut på MF3/FD.

Nu har jag tre MF-steg i kaskad och tre gridstoppers på 2k2 dvs runt 1/3 i dämpning totalt.

Här ser man att även om det senast tillagda MF-steget (MF1) bara skulle ge 0dB i extra förstärkning så skulle MF-stegen totalt sett ge minst 10mVpp vid MF3/FD för jag har gridstoppers som dämpar mindre än tidigare, trots tre stycken.

Men jag får bara ett rakt streck på skåpet, UHF-oscillatorerna fungerar för jag har rattat in 90MHz/100,7MHz FLERA gånger på Logitech men på nåt sätt kommer det inte ut nåt från mixern längre, eventuellt kan det vara nåt avbrott där, helt klart är i alla fall att alla RF-rör har okej bias-ström.

Eller så har jag trots noggrann alignment av MF-filtrena missat nåt, jag fick ju KD-testaren till ge ljud i högtalaren genom ställa inte max utan strax under max där man kunde skymta "AM-modulering", då blev AF i högtalaren som högst, men kanske denna alignment ändå är fel på nåt sätt?

Kom ihåg att alla MF-steg ställdes in på detta sätt dvs mycket nära max, ändå fick jag tom dämpning mellan MF1 och MF2.

Och det är just att det inte finns nån förstärkning som retar mig men jag är tveksamt till om det är problemet samtidigt som jag är väldigt förundrad över varför MF3/FD förstärker så bra när MF1 inte gör det.

MF3/FD är ju (snett) dubbelavstämd medans dom andra stegen bara är priimäravstämda samtidigt som MF3/FD är den förstärkaren som ger den högsta signalen, en signal som dessutom är avstämd med kondingar som är nästan tre gånger så stora trots EXAKT samma antal varv...

MVH/Roger
PS
Hoppas du ursäktar att jag är lite brutal i det här meddelandet, det är mest min frustration som lyser igenom :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag byggde precis om min KD-testare en aning.

Innan gick utgången på KD-testaren via 4k7 pot och skarmad AF-kabel :D

Nu tog jag bort potten och kabeln samt monterade bara en jordningskabel mest för att jag råkade hitta en liten krokdil.

Sen har jag spånat i KRP-schemat, alla MF-steg (inklusive mixerns, MFM som jag kallar den) kan acceptera KD-testaren rätt av, jag behöver alltså inte koppla loss nåt.

Om man börjar från början (och nu har hyfsad alignment) så kan MFM trimmas genom att man petar på V3a's eller V3b's galler, (det finns ingen högspänning där samtidigt som KD-testaren har en konding på utgången), sen kan man trimma MF1 genom att peta på V2b's galler, därefter trimmar man lämpligen MF2 genom att peta på V4b's galler och slutligen trimmar man MF3/FD genom att peta på V5a's galler.

Kan vara intressant att kunna trimma i den ordningen (som inte skulle gå utan hyfsad alignment).

Detta ska jag faktiskt prova innan jag lägger ner det här projektet.

MVH/Roger
PS
Jag behöver alltså inte löda loss och injicera nånting, emitterföljaren + kondingen på KD-testarens utgång presenterar såpass låg impedans att stället man petar på "dödas" och det blir alltså bara "petet" och det det resulterar i framåt som styr (100pF dvs 100 Ohm sitter förresten i serie med utgången).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gör nu ett sista desperat försök att få liv i radion.

Nyttjar min KD-testare för att aligna filtrena, probar samtliga relevanta ingångar framifrån och bak dvs börjar med Mixerns ingångar och därmed filter, då får jag med KD-testaren (400mVpp obelastad, "/" indikerar vid belastning) följande värden vid mätpunkten MF3/FD (dvs vid V5a's anod):

V3a=> 125/350 mVpp
V3b=> 50/350 mVpp
V2b=> 400/250 mVpp
V4b=> 550/200 mVpp
V5a=> 600/200 mVpp

Observera att jag har börjat injicera nära 400mVpp i början av MF-kaskadkedjan.

Värdena borde alltså vara precis tvärtom för ju tidigare jag injicerar samma signal, desto högre borde det bli vid mätpunkten, MEN det blir alltså precis tvärtom :D

Korrigerar man för samma insignal (normerat map 350mVpp) fås nåt i stil med

V3a: 125mVpp
V3b; 50mvpp
V2b: 560mVpp
V4b: 960mVpp
V5a: 1050mVpp

Men fortfarande förstärks det åt fel håll :D

Jag fattar absolut INGENTING!

Det enda jag förstår är att Mixerns gain är mycket dålig, vi kan kalkylera lite:

Nedre röret (V3b) ser en anodlast om (Zo+rp)/(my+1)~(Zo+rp)/my, förstärkningen blir då

\(A_v \approx \frac{\mu Z_a}{r_p+Z_a+Z_k}\)

där Za=(Zo+rp)/my och Zk=0.

För V3a gäller Zk=rp, Za=Zo.

Data för ECC81 är approximativt rp>10k, gm~5mS, my~50.

Nu tar vi det lugnt här för vad är Zo?

Lite på en höft kan vi härleda det ur

\(L=A_LN^2\)

där AL=5,5nH/N^2 och N är 18, detta ger att L=1,8uH, 2PiL*10E6=110 Ohm!

Nu jävlar har jag hittat ett problem, jag kan inte förstärka med så liten anodlast som 110 Ohm!

Om vi först kollar vad som händer med V3a's respektive V3b's förstärkning (dvs mixerns förstärkning) så har vi för V3b:

\(A_v(V3b) \approx \frac{\mu [(Z_o+r_p)/\mu]}{r_p+(Z_o+r_p)/\mu+0}\)

dvs A_v(V3b)~1 :D

och Av(V3a) kan skrivas

\(A_v(V3a) \approx \frac{\mu Z_o}{r_p+Z_o+\mu r_p}\)

dvs Av(V3a)~0,01 :D :D :D

Här visar dock mina praktiska mätningar på tvärtom IGEN :D

V3a har nämligen högre förstärkning än V3b, eventuellt kan detta dock bero på anodkapacitansen men jag vet verkligen inte.

Dock har jag som sagt upptäckt nåt intressant, man kan inte få nån gain med Zo~100 Ohm.

Fast samtidigt fattar jag mindre och mindre för MF3/FD genererade åtminstone tidigare 7ggrs förstärkning (mina senaste mätningar pekar dock på tre gånger, jag blir bara mer och mer förvirrad :D ).

Så varför ger dubbelavstämt högre gain?

Och kan åtgärden vara så "enkel" att man dubbelavstämmer alla transformatorer?

För jag tänker fanimej inte linda om dom :D

Samtidigt, resonant impedans är väl alltid reaktansen vid resonansfrekvensen, eller?

I så fall hjälper ju inte dubbelavstämning men varför hjälper det vid MF3/FD?

Jag tror dock inte jag vill lägga mer tid, energi och pengar på det här projektet.

En sak är dock säker, Jesus vad jag har lärt mig en massa saker!

Mycket roligt har det varit!

Stort tack till alla som hjälpt mig, speciellt du YD1150!

RAO
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

APPENDIX
Jag har fel där uppe, Xo bestämmer inte den resonanta impedansen Zo ty en parallellkrets med kopparförluster i spolen har en impedans som kan skrivas:

\(Z=\frac{1/sC(R+sL)}{1/sC+R+sL}\)

eller

\(Z=\frac{R+sL}{1+sRC+s^2LC}\)

som med s=jw och R<<wL (normalt sett, faktum är att R måste vara mindre än sqrt (L/C) för resonans) ger

\(Z=\frac{jwL}{(1-w^2LC)+ jwRC}\)

där w^LC=1 vid resonans, då ser man att Zo (ty nu antar vi resonans) blir

\(Z_o=\frac{L}{RC}\)

Sätter jag in mina värden dvs L=1,8uH, C=140pF och ett skattat R på 50 mOhm (D=0,5mm, L~0,5m) så får jag 250k!

Så resurser för stora Zo tycks finnas.

Ett annat sätt att se på eventuell belastning av primärlindningarna det är att röret i sig belastar (resistivt tänker jag nu), en tankkrets drivs ju av anoden som med katoden avkopplad till backe lägger rp över tankkretsen (i min värld värld förstår jag bäst Theveninska spänningskällor (Uth) men en Uth med ett seriemotstånd är samma som en Norton strömkälla (Ino) med parallellmotstånd vilket hamnar rätt över tankkretsen).

Alltså, rörets rp belastar (här får man genast ide'n att pentoder fungerar bättre).

Rp för ECC81 är normalt runt 10k men iom att jag sparkör dom på låg ström så är rp garanterat högre men vi säger 10k för det är rund och fin siffra, övriga data för ECC81 är gm~5mS och my~50.

Då är vi alltså nere i en maximal Zo på 10k.

Förstärkningen för rör kan allmänt skrivas (my>>1 antaget)

\(A_V \approx \frac{\mu R_a}{r_p+R_a+\mu R_k}\)

Med Rk avkopplat och Ra=Zo=10k fås Av=my/2=25 (detta stämmer garanterat inte).

Jag har en impedans Zo (läs Ra) hos mina filter på runt motsvarande 0dB i gain.

Formeln ovan sätter vi alltså till ett (och Rk=0) då fås att (rp+Ra)/Ra=50 vilket med rp=10k ger Ra=Zo=200 Ohm.

Xo är ju sedan woL=2Pi*10E6*1,8E-6=110 Ohm.

Så på två sätt har jag räknat ut ungefär samma svar, Av-formeln säger att mina 0dB betyder Zo=200 Ohm och resonansreaktansen hos tankkretsarna säger i princip samma sak.

Jag har alltså resonant impedans på ynka 200 Ohm!

Detta samtidigt som första formeln där uppe säger att jag borde kunna få över 200k!

Så jag ligger på en tusendel av vad som är teoretiskt möjligt.

En TUSENDEL!!!

Så vad är det då som drar ner den resonanta impedansen så kraftigt?

Det enda jag har att gå på som ide' det är att alla trafos borde dubbelaavstämmas ty den enda gången jag får lite gain är vid MF3/FD, enbart där är det nämligen dubbelavstämt (om än lite snett) men där har jag i alla fall preliminärt 7ggrs förstärkning.

Men varför nu detta?

Låt oss teoretisera lite över varför mina andra MF-steg inte fungerar, trafosarna är enbart primäravstämda och då alltid på anodsidan (förstås), de har en mycket lägre kapacitans jämfört med MF3/FD för att bli avstämda (runt 1/3), sekundärerna har ena tåten till jord, den andra går via en lite gridstopper på 2k2 till galler på nästa steg.

Detta nästa steg presenterar sedan ALLTID runt 5pF//100K (där 100k inte behövs men gör det enklare att se vart man ska koppla när man bygger radion, samma gäller egentligen alla gridstoppers), så sekundären ser totalt 2k2 i serie med 5pF (Cgk//Ckf).

Trafosarna har sedan 1:1 som varvförhållande, om man lite slarvigt leker med tanken att impedansen 2k2+5pF reflekteras över till primären (och att 5pF motsvarar 2k@10MHz) så reflekteras alltså 4k över till primären där iom 1:1 så parallellas tankkretsen med 2k2+5pF.

Men detta innebär fortfarande bara runt 4k's påverkan av primären.

Men vi kan konstatera att 4k nu ligger som Rp (parallell impedans som ger Zo(max)) över tankkretsen, max förstäkning borde då innebära (Rk=0, Ra=4k, my=50, rp=10k)=36.

Vilket fortfarande inte är sant.

Så vad är det då som drar ner Zo så fruktansvärt?

Tydligen är det inte sekundärens belastning i alla fall.

Det skall göras väldigt klart att alla filter har en tydlig puckel dvs jag kan trimma snett ner på båda sidorna av Gauss-klockan vilket i sin tur innebär att trimmisarna är inom range.

Jag borde alltså ha 4k som belastande impedans, inte mer.

Intressant är dock att Zo av idag faktiskt är väldigt lik Xo, vilket jag först trodde att det ska vara men detta är inte alls sant för i så fall kan man inte få resonanta impedanser större än reaktansen hos endera L eller C.

Och översta formeln har jag visserligen härlett men den är samtidigt knyckt, Zo kan med andra ord ha en impedans mycket högre än Xo (känns Zo=L/RC=wL/RwC=XL*XC/R igen?).

Dock snackar vi kopparförluster i spolen i det fallet, det finns säkert nåt analogt för parallella förluster i typ konding men jag gissar att dom förlusterna är mycket mindre, dom är i alla fall inte på 200Ohm vid 10MHz :D

Om nu tricket ändå är dubbelavstämning, vad händer då?

Normalt sätt brukar jag se avstämning som att man "trollar bort" kondensatorers inverkan.

Nu slår det mig en sak, varför inte prova det jag provade i allra första början av det hör projektet men blev lite "lurad" till att överge?

Jag har ju räknat ut att 2k2 gridstopper ger c.a -3dB vid 10MHz pga 5pF Cgk//Ckf.

Observera alltså att vi nu snackar 2k2.

Varför då inte ta bort alla trafos och köra 2k2 som anodlast helt enkelt (vi snackar ju faktiskt "bara" 10MHz här)?

Då har jag en garanterad gain på nära 10ggr vilket ju är en hel magnitud bättre (och utan en massa fipplande)!

2k2 i anodkretsen sen kopplar jag kapacitivt med 15pF (för att inte dra ner gain igen).

En liten nackdel med det här som jag samtidigt inte riktigt förstår mig på är brus.

Finns det verkligen nån mer nackdel?

MVH/Roger
PS
Jag kan ha kvar MFM och MF3/FD, jag tar bort MF1 och MF2 (där jag ändå inte har nån gain). MF3/FD måste sedan bestå av trafo, likaså känner jag att det är bäst om Mixerns filter (MFM) också gör det, dom andra stegen behöver ingen trafo.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Z.jpg
Om du t.ex. lossar detektordioden (trioden) och skickar in en signal på gallret, hur hög
RF-spänning kommer det ut från sista röret före detektorn? Jag gjorde några mätningar
med en triod tidigare så du bör komma upp i liknande siffror. EC92 eller PC92 är nog "1/2-ECC81".
Har du tillgång till två stycken probar á 10Mohm (x10-läge på proben) så att du kan
se både in och utsignal på oscilloskopet samtidigt?

Om avstämningen inte är korrekt på detektorn så blir audiosignalen också svagare då
den jobbar på sidan av klockkurvan. Mer RF ger mer DC-ut.
Du ska kunna mäta upp en DC-spänning efter din diodkopplade triod, med 400mVpp 10MHz så
måste röret ECC81 kunna ge säkert en eller flera Volt ut mot en låg impedans (typ 50-100ohm) om du har
en kopplingsslinga (sekundär) på 2-4 Varv. Linda på 3 varv som är belastat med 50-100ohm och mät
utgångsspänningen där.

Vilken toroidkärna har du nu, T80-6 ?
Den magnetiska kopplingen är mycket fastare eller "hårdare" genom en toroid än genom luft.
Då påverkar resonanskretsarna varandra mycket, mycket mera. Resultatet är odefinerat... :humm:

Jag skulle ha trimmat från detektorn mot mixern för då vet man att MF-förstärkaren är ok.
Om mixern ger svag signal så kan det vara att LO inte ger tillräckligt stor signal
så att mixern fungerar som den ska. Har du något schema från någon bok eller internet eller är
en egen konstruktion?

Du ska inte ge upp med radion nu, kanske lägga undan den ett par dagar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Magnus_K »

Håller med föregående. Ge inte upp det här Roger!
Ställ undan projektet och gå lös med sticksåget i matbordet eller något. Pyssla med annat ett tag.
Eller nej, ta en extra sväng med bussen varje dag. Det är ju där "det händer" :D
Skriv svar