Bygge av rörradio (FM)

überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av überfuzz »

Har du testat att dra kablarna kring rörsockeln på det här sättet tidigare. En spontan tanke är att det ser ut att kunna bli brusigt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Electricguy »

Det blir intressant att se hur den där konstruktionen fungerar vid så höga frekvenser. En masa trådar hit och dit nära varandra borde ge återkoppling till andra delar av kretsen. Tänk att varje tråd formar en liten antenn/del av en kondensator. Men är det som visas inte en del av något som innefattar höga frekvenser så borde det nog fungera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:Har du testat att dra kablarna kring rörsockeln på det här sättet tidigare.
Nej, det har jag inte, detta är mitt första försök att bygga seriös RF i hela mitt liv (om man räknar bort Philips Experimentlådor)
En spontan tanke är att det ser ut att kunna bli brusigt.
Jag kan inte mycket av det här (heller) men det minsta problemet jag tror mig se är brus.

Det jag förstår är att 5cm ledningstråd vid 100MHz kommer att påverka pga ledningens induktans men hur induktanserna i praktiken påverkar, det har jag ingen aning om.

Närheten mellan kablarna kan antyda kapacitiva problem men jag tror inte dom är så stora för ledningarna ligger dikt ann mot varandra under en väldigt kort bit.

Nej, det enda som oroar mig är längden på kablarna och vad det eventuellt kan ställa till med.

MVH/Roger
PS
På bussen idag beslöt jag mig för att införa en buffer så att det blir en "riktig" regulator, jag tror dock inte att strömförbrukningen skulle påverka referensen så mycket för den är låg men det räcker med nån mA för att Zener ska sjunka i spänning ty den är definierad vid 5,0mA (Vz+/5% tolerans faktiskt) och Zener under 8V är direkt dåliga för dom har "inga" knän, så jag har lagt till en buffer så slipper jag oroa mig mer för det :)

Jag ska förresten ha en skarv vid "Break" där ett 5P lödstöd från vänster möter ett 5P lödstöd till höger på ett sådant sätt att den reglerade matningen från batteriet kommer in från vänster i ytterpinnarna och går över i höger i ytterpinnarna, signalen (fm/MF) som styr vairicap möts på samma sätt med dom inre pinnarna (3P) och om avståndet mellan dom båda lödstöden håller minst 10mm så kan man enkelt bygla bort min fm/MF och applicera fm/MF från signalgenerator (med DC-offset) istället.

Fördelen med att kunna nyttja externa källor är främst högre negativ spänning över varicap (och därmed lägre kapacitans eller mer praktiskt, större kapacitansspektrum och därmed större "statisk" deviation).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag redviderat min KD-testare något samt även caddat en FM-testare, jag gjorde detta direkt för jag håller ändå på att kapa till lämpliga stycken laminat och det visade sig att två testpennor precis får plats i ett gammalt laminat.

FM-testaren kräver inte lika många komponenter så den blir lite kortare (slumpar sig så med kopparlaminatet).

FM-testaren nyttjar principen om selektering av 5:e övertonen, jag hade hellre nyttjat en 100MHz men har ingen, så istället nyttjar jag 20MHz som jag har och ett LC-filter på 100MHz för att filtrera ut övertonen, det var på tacksamt tips från YD1150 som jag kom på att man kan göra på detta viset.

Bifogar samtliga ritningar som jag nu hoppas är riktiga.

MVH/Roger
PS
Jag har kommit på att det faktiskt är rätt svårt att mäta på LC i själva radion med oscilloskopet för uppskattad kapacitans hos proben i sig är nog runt 10pF och då i 1:10 (det är ju bara att räkna på kabelkapacitans dvs runt 100pF och dela med tio för frekvensriktig 1:10) dvs jag lastar en hel del vid dessa frekvenser, för att kunna mäta lurar jag på att använda 1pF i serie med proben, AC-mässigt tappas då ytterligare c.a tio gånger men belastningen av LC blir mindre än 1pF.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

För att tappa av signalen från din FM-testare så kan du göra
en kapacitiv spänningsdelare (med minst en trimkondensator eller två) de gör två saker samtidigt.
Avstämning och impedansanpassning till nästa steg.

eller........

En lågohmig avtappning på spolen i drain-kretsen.
Sen kan du lika gärna använda en luftlindad spole på 100MHz, dimensionering mellan tummen och
pekfingret 6 varv och 5-6mm innerdiameter + trimkondensator på typ 2-40pF

En liten kondensator på 1pF som du har ritat ska fungera det med.
Belasta inte resonanskretsen för hårt för då blir selektiviteten lidande
och amplituden på den önskade utsignalen på 100MHz blir låg.

Du kan även testa med en passande HF NPN-transistor istället för jfet:en
(BF245 är en bra HF-transistor så jag har ingenting emot, den har en näve av dem själv.)
och låta den "switcha hårt" så blir det massor med övertoner.
Går bra utan DC-bias med NPN blir lite mer år klass-C, se bara till att det finns en
DC-väg från bas till emitter (jord) med ett motstånd eller induktans
som är stor nog så att den inte kortsluter 20MHz oscillatorn.
En 1N4148 mellan bas-emitter kan man också prova med, Anod mot bas, K till E.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej YD1150!

Ännu en ögonöppnare från dig, luftlindad spole ja varför inte liksom på dessa frekvenser?

Jag är dock lite nöjd med mig själv att jag faktiskt kom på 1pF, slog mig nämligen att Ccb hos BC546B annars kan påverka LC för mycket, 1pF garanterar att denna påverkan är max just 1pF.

Sen är BC546B relativt bra på HF trots "BC", ft~300MHz (hfe=1 då dock, vad jag tror mig förstå samtidigt som få hfe nyttjas vid emitterföljarkoppling).

Sen är jag ett stort fan av BF245(A) för den duger till det mesta, har byggt ett AF-steg med 3st BF245 i mer eller mindre kaskad, total THD<4%!

Fast mest gillar jag finessen att i RF-sammanhang behövs inga source-motstånd (med dito "komplicerad" avkoppling) så man kan koppla precis som i min rörradio dvs Rs=0, smidigt.

Jag tänkte bytt till BF245 i emitterföljaren men kom på ett par saker som gjorde mig tveksam, dels kan man faktiskt ha kvar biaseringen och då kommer BF245 ge en ström som motsvaras av nån eller några volt över 2,5V och sourcemotståndet (10k) men man vet inte riktigt den strömmen om man inte tar till I/V-diagram (som jag har dock, vilket är en annan trevlig aspekt hos denna fina JFET dvs att I/V-diagram överhuvudtaget finns tillgänglig), dels är dess utgångsresistans något sämre än för BJT, dels tyckte jag ärligt talat det såg lite fånigt ut med dubbla JFET när man inte behöver det.

Ett korrekt sätt att nyttja JFET som sourceföljare är genom att dela upp sourcemotståndet i två och sno bias i mitten av dom men det är fortfarande så att detta nästan kräver I/V-diagram samtidigt som det blir lite småkrångligt jämfört med en spänningsdelning på basen minus 0,7V...

Nej, jag vill bara nyttja JFET i RF-sammanhang om jag samtidigt kan nyttja Rs=0 (Hartley inkluderad).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mina två testpennor.

Jag har tyvärr borrat lite snett med mitt numera mycket slöa 3mm-borr (efter att ha borrat i glasfiber-chassit för rörradion), men det går att använda även om det driver något.

Nåväl, jag tror mig kunna buntbanda dit både batteri och "spik".

Spiken blir fixerad i två par med hål, i ett femte hål kommer den sticka upp från glasfibersidan i ett hål jag nyttjat försänkare så att inte spiken kan komma åt kopparn (jord).

Spiken kommer utgöras av 2mm silvertråd vässad mha borrstativ (alltså INNAN ditlödning) alternativt fäster man nån Dremel-slip i borrmaskinen i borrstativet och "svarvar" den spetsig, vi får se.

I morgon kommer jag fixa i ordning det mekaniska hos mina testpennor sen hoppas jag att jag kan komma igång och bygga KD-testaren först (för den går garanterat att mäta på i alla fall samtidigt som jag är spänd på om 1kHz-oscillatorn verkligen fungerar).

Wish me luck :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av alexanderson »

Om du hade läst boken "FM-teknik" utgiven av teknos förlag 1959 hade du inte behövt starta denna tråd.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av svanted »

syftet är inte apparaten utan tråden :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev:Om du hade läst boken "FM-teknik" utgiven av teknos förlag 1959 hade du inte behövt starta denna tråd.
Och att bygga radion helt själv utan denna fantastiska kontakt med människor är roligare, menar du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:syftet är inte apparaten utan tråden :tumupp:
Man kan faktiskt åtminstone nästan säga så för jag är egentligen ganska asocial men att vara social kring elektroteknik är roligt.

Därför går rena självstudier bort, been there done that.

MVH/Roger
PS
Dock har jag precis läst ut en bok av Morgan Jones som heter Valve Amplifiers (1995) och nästa bok planerar jag bli ett högskole-kompendium i grundläggande fysik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är allt det mekaniska med mina testpennor klart, jag satte en Dremel sliptrissa (sandpappervariant med gummitrissa) i chucken på min borrmaskin efter att jag monterat den i mitt billiga men helt okej borrstativ från Biltema sen slipade jag till spetsar på de båda spikarna, därefter bockade jag spikarna och drog fast dom i pennorna mha buntband.

Jag monterade även två 9V-batterier mha buntband, dock känner jag att kopparytan blev lite liten så jag har förskjutit batterierna så mycket det går, hoppas således att ytan räcker, eventuellt förskjuter jag batterierna ännu mer och fixerar mha smältlim.

I morgon skall det lödas :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att minska ner konstruktionen av testpennorna lite genom att nyttja 78L05 som regulatorer, råkade nämligen ha 2st liggandes och jag nyttjar aldrig sådana (TO92) så dom gör inte ont att förbruka.

Lite lustigt dock att konfigurationen är spegelvänd jämfört med 7805 (IGO) och alltså OGI, jag hade nästan inte ens tänkt kolla upp det men nu när jag "ansträngde" mig med det är jag glad över att jag gjorde det.

"Min" regulator är dock bättre vad gäller drop-out men det kräver några komponenter och som sagt, ytan är aningen begränsad.

Fast med 78L05 får jag räkna med att minspänning hos batteriet måste vara högre än 7V om man ser i databladet, eftersom ett 9V-batteri egentligen består av 6st 1,5V-celler så är 7/6=1,16V faktiskt knappt att räkna som fullt urladdad cell, min regulator klarar teoretiskt 6V och 1V/cell kan man betrakta som urladdad.

Fast å andra sidan, jag räknar inte direkt med att nyttja pennorna i dagar, åtminstone hoppas jag att jag slipper det :D

MVH/Roger
PS
När det gäller FM-testaren funderar jag nu på att luftlinda en liten spole istället (KD-testaren är dock i större behov av en (toroid)kärna för den jobbar på 10MHz bara), jag har faktiskt en lapp kvar som jag fick av en go vän på 80-talet där han listar värden på spolar med k-värden beroende på L/D-förhållande. Det vore mycket roligt att få nytta av den lappen som legat och skräpat i mitt Raaco sortimentskåp sedan dess, dessutom har jag aldrig i hela mitt liv luftlindat spolar för RF, dock tror jag mig komma ihåg att jag luftlindat spolar för högtalarfilter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lyckats med det "omöjliga" :)

För första gången i mitt liv har jag byggt en sinusgenerator för AF med en enda transistor!

Tidskonstanterna är på 1ms men den svänger på närmare 500Hz, inte så mycket off ändå samtidigt som det viktiga är att tonen är hörbar.

Signalen är inte en ren sinus, tyvärr klipper den neråt vid typ 0,1V (Vce sat, förmodligen) och har en rätt ynklig amplitud om c.a 1,5Vpp, vore roligt om man kunde fixa till detta på nåt sätt, lurar på om man inte kan införa ett litet emittermotstånd också på säg 1k för så länge inte trissan stryper fullständigt kommer det bli lite spänning över Re som är skild från noll men samtidigt kanske man bara skjuter DC-klippet uppåt i spänning, jag vet inte för jag kan inte sånt här men det är ändå mycket roligt att det kan svänga (inte bara inom RF utan också tydligen inom AF) i det närmaste sinusformat med en enda transistor!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lyckades :D

Först bytte jag till 1k varvid oscillationen dog, bra gissat med andra ord :D

Sen bytte jag till 100 Ohm, mycket finare signal fast lägre amplitud och fortfarande lite klipp.

Sen bytte jag till 150 Ohm, voila där satt den!

Perfekt sinus om än bara med 0,8V's pp-amplitud.

Tricket tror jag stavas motkoppling för om man avkopplar 150 Ohm med rejäl konding så får jag nästan dubbel amplitud igen samtidigt som distorsionen kommer tillbaks.

Låt oss säga att vi ändå har 1Vpp i amplitud hos denna ÄKTA 500Hz sinussignal (utan tillstymmelse till övergångsdistorsion eller andra typer av distorsion som man får när man fusk-skarvar ihop signaler med hjälp av trissors olinjäritet i Vbe).

Sen nyttjar jag varicap på 3-20pF (3V<Vr<15V), även om det står 12Vz i schemat så dubbelcheckade jag precis att jag kör 15Vz (dvs Vr<15V).

Vid en förändring av backspänning motsvarande 12V så förändras kapacitansen 17pF dvs vi har en kacitansförändring per Volt på 17pF/12V=1,4pF/V.

Nu låtsas vi alltså att Sinus är på 1Vpp och då fås en kapacitansvariation på 1,4pF, detta är allt Sinus förmår ändra kapacitansmässigt hos varicap.

Men vad innebär detta för förändring av MF?

Säg att MF är trimmad till 10MHz vid en varicap på dess medelkapacitans ((3pF+20pF)/2=11,5pF~10pF), hur stor roll spelar då +/-0,7pF?

Vi behöver inte veta faktisk induktans vi behöver bara veta:

\(f=\frac{1}{2\pi\sqrt{LC}}\)

där alltså frekvensen går som

\(f\propto \frac{1}{\sqrt{C}}\)

dvs att om MF är intrimmad så fås en frekvens som jag har valt till 10,0MHz (normalt är 10,7MHz men jag är obstinat :D ).

Då har vi sedan att frekvenskvoten blir

\(k=\sqrt{\frac{10pF}{10,7pF}}\)

och tar man det här och multiplicerar med MF på 10MHz så får man 9,667MHz, dvs deviationen är 333kHz.

Med andra ord är 1Vpp mer än tillräcklig som modulation av min MF (där deviationen tydligen är standardiserad till 75kHz max).

Nästa steg, Hartley :)

MVH/Roger
PS
Data för BB405 är något felaktig ska vara [3;20]pF vid [0,5;15]Vr men jag orkar inte räkna om allt samtidigt som det stämmer i grova drag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar