Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ensten »

"Det svänger, katten" :bravo:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av MiaM »

Kom igen katten, det svänger ju! (1:38 in) :wink: :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=26rDQwkRSIc

P.S. obs att det är visst en längre version (extended remix :wink: ) än vad man brukar höra på julafton. Jag har INGET minne av vattnet t.ex.!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ensten »

Det är nog så att den som går på julafton är nerklippt.

Kul att du "plockade" den! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni är för sköna!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat lite på ett sätt man kanske kan bygga och testa en blandare.

Jag har designat två oscillatorer (fc och fosc) och ett blandarsteg jag mer eller mindre kopierat från nätet samt ett MF-filter jag hittat på.

Jag inbillar mig nämligen att både fc-fosc (6MHz) och fc+fosc(14MHz) ligger vid TP_A. Och om dessa båda ligger där så blir sinusen inte ren där. Därav MF-filtret som är tänkt att selektera ut den låga blandningsprodukten (6MHz).

Att det överhuvudtaget blandas i mixern tror jag har att göra med att signalerna summeras logaritmiskt vilket är samma som att ta produkten av signalerna. Och när man gör det får man:

cos(at)cos(bt)=cos(at-bt)+cos(at+bt)

där a och b motsvarar (vinkel)frekvenskomponenterna.

Men det gäller som sagt att summeringen sker olinjärt/logaritmiskt likt:

Aexp(j(a+b)t)=A*exp(jat)*exp(jbt)

Vilket jag tror sker i mixer-steget.

Hur mycket är jag ute och cyklar nu? :D

MVH/Roger
PS
Jag har bara en kapacitansdiod så det får nog bli att MF-filtret är det enda steget som har en. I första försöket i alla fall. Sen hoppas jag kunna upprepa lindningen av 6uH tre gånger och dessutom på en liten ferritstav/spolstomme för tidigare erfarenheter säger mig att kopplingen bör vara stark mellan de olika spoldelarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM3BDZ
Inlägg: 128
Blev medlem: 7 mars 2010, 16:55:01

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av SM3BDZ »

Du är nog inne på rätt spår i din "grundforskning"! För att en blandning ska kunna ske i ett steg, krävs ett olinjärt element.
Om du matar blandarsteget med två signaler f1 och f2 får du efter blandaren 4 signaler, f1, f2, f1+f2 och f1-f2 (förutsatt att f1>f2). Med efterföljande filtrering väljer du om du vill använda dig av summa- eller skillnadsfrekvensen.

För att lära sig hur det fungerar och hur saker hänger ihop, är nog din metod oslagbar. Att kopiera en konstruktion är visserligen ett snabbare sätt att nå i mål, om nu målet är att få till en fungerande apparat, men man lär sig inte alls lika mycket på resan och som i många andra sammanhang så kanske just resan är målet! :)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av superx »

Om du matar blandarsteget med två signaler f1 och f2 får du efter blandaren 4 signaler, f1, f2, f1+f2 och f1-f2
Exakt så blir det väl bara om det olinjära elementet är perfekt kvadratiskt, och inte har några ytterligare övertoner. Det visst ni säkert, men det kan kanske vara intressant information i sammanhanget. Finns det fler övertoner så tillkommer fler korstermer.
SM3BDZ
Inlägg: 128
Blev medlem: 7 mars 2010, 16:55:01

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av SM3BDZ »

Det är naturligtvis helt riktigt men det är dessa som blir de mest signifikanta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

SM3BDZ skrev:Du är nog inne på rätt spår i din "grundforskning"! För att en blandning ska kunna ske i ett steg, krävs ett olinjärt element.
Om du matar blandarsteget med två signaler f1 och f2 får du efter blandaren 4 signaler, f1, f2, f1+f2 och f1-f2 (förutsatt att f1>f2). Med efterföljande filtrering väljer du om du vill använda dig av summa- eller skillnadsfrekvensen.

För att lära sig hur det fungerar och hur saker hänger ihop, är nog din metod oslagbar. Att kopiera en konstruktion är visserligen ett snabbare sätt att nå i mål, om nu målet är att få till en fungerande apparat, men man lär sig inte alls lika mycket på resan och som i många andra sammanhang så kanske just resan är målet! :)
Vilken härlig kommentar! Gillar speciellt det där med "oslagbar" :D

Men visst är det som så att det är själva resan som är målet! :)

Enda problemet med min resa är, som jag ser det, att skåpet slutar kunna visa signaler över 20MHz...

MVH/Roger
PS
Tänkte dumt nog inte på att det är klart att grundtonerna också kommer att finnas där. Det blir mao en enda sörja om man dessutom lyckas blanda dom. Så sett blir MF-filtret ännu mer viktigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hade noga valt ut ett gäng ferrit-toroider för att kunna linda mina 6uH-spolar med nära nog exakt 20 varv (eller rättare, ett lager).

Tyvärr hade dock dessa ferriter utgått hos elfa.

Och jag har en tendens att alltid vilja titta i gamla elfa-kataloger för jag tycker dom är överlägset bäst. Mer detaljer liksom.

Dom hade dock järn-kärnor. Men deras AL-värde var så dåligt att det skulle innebära mer än dubbla varven för samma induktans.

Framförallt hade det inneburit flera lager på toroiden och det vill jag inte ha. Jag vill heller inte ha stora toroider.

Jag vill köra min en-lagers 20 varvare tappad vid 25%. :)

Jag måste förmodligen överge denna fixering för vad finns det efter elfa för en privatperson?

Men det finns alltid TEMA. Han har dessutom sagt att han har ett litet lager med spolstommar (som också utgått hos elfa).

Dock brukar han inte alltid ha så bra koll på detaljerna.

Men det är nog där jag får söka min lycka.

MVH/Roger
SM3BDZ
Inlägg: 128
Blev medlem: 7 mars 2010, 16:55:01

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av SM3BDZ »

Det finns en liten firma i Kungsägen, Corecom, som jag brukar köpa kärnor av:
CORECOM - sm5boq@telia.com 08-58172739

Där kan du säkert hitta vad du söker! Om du inte redan hittat det, så finns det ett litet trevligt gratisprogram att ladda hem för beräkning av toroidinduktanser, som är mycket användbart. Det heter mini Ring Core Calculator och kan laddas ner från:
http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

/Lasse
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nån gång nästa vecka ska jag köpa spolstommar av Tema.

Anledningen till att jag inte direkt nappar på ditt trevliga förslag Lasse är att jag inte äger något bankkort och heller inte vill äga nåt bankkort eller göra andra transaktioner via det suspekta nätet :)

Under tiden har jag hittat denna fantastiskt enkla lösningen på en blandare.

Se bifogat datablad.

Kan det bli enklare än så?

Inte för att jag begriper kopplingen men vi har redan konstaterat att allt som behövs för att få till en frekvensblandning är att en olinjär komponent används. Och ärligt talat, alla (aktiva) komponenter är just olinjära (så länge som motkoppling inte används).

MVH/Roger
PS
Men jag kommer ändå bygga enligt tesen om "trioder i alla steg". Jag tror nämligen jag fattar det bäst då. För vad jag förstår kan en "Pentagrid-Converter/Heptode" även kopplas självoscillerande vad beträffar LO. Fast då fattar man ju om möjligt ännu mindre :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej på Er!

Nu börjar det äntligen hända nåt konkret med alla mina pappersprojekt. Plåtarna till mina RIAA-steg är färdiga och kommer hämtas nästa vecka.

Under all denna tid som gått sen jag var inne här senast så har jag nu äntligen kommit så långt med mina typ 8 projekt att jag fått tid och lust att blicka tillbaka.

Jag har således skapat en komponentlista för mitt blandar-experiment och kommer plocka ihop komponenterna i dagarna.

Jag har också köpt både kapacitansdioder (BB405, 3-19pF@15-0,5Vr) och spolstommar (5-15MHz). Spolstommarna är dock så löjligt små så jag måste nog hitta på nåt annat inför rör-transformeringen. Vet att jag fick nåt trevligt tips ovan och kommer kolla upp det bättre. Vill helst ha toroider som klarar 100MHz samtidigt som mitt experiment kommer röra sig kring 10MHz (pga av mitt "kassa" skåp).

Bara så ni inte tror att jag laddar upp projektförslag bara för skoj skull och inte genomför dom ;)

Jag ser mycket fram emot detta experiment!

MVH/Roger
PS
Bifogar komponentlista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ensten »

Undrade häromdagen var du tagit vägen. Kul att se dig igen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Undrade detsamma ;)

Kul att höra ifrån dig!

Hur går det med dina projekt?
Skriv svar