Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Provat och mata glödtråden via två HF-drosslar? Du har trots allt en kapacitans mellan
glödtråden och katoden på pF-området, den kanske "snor åt sig" din återkopplingsspänning.
Glöd och katod kan kopplas ihop och så isoleras allt från jord med drosslarna (som tål glödströmmen).
Fast du har väl använt andra halvan till ingångssteget?

Om du kortsluter katodmotståndet så strömmen blir högre genom röret då?
Piggnar oscillatorn till då? Du har också ett 100k motstånd från galler till jord
svänger röret så får du en svag DC-ström genom motståndet, koppla en 1-10nF
i serie med ditt 100k och anslut sedan en uA-meter till jord (blir parallellt med 1-10nF kondensatorn),
får du en ström då så svänger röret. Flyttar du 100k till att vara parallellt med 10pF
kondensatorn så minskar belastningen på resonanskretsen av "silvertråd".
DC-mässigt är det samma, den leder ner till jord.


Vad händer om du tillfälligt löder in en JFET och kontrollerar att den svänger rätt då.
Med rätt matningsspänning förstås, vi vill inte höra att en JFET exploderade i Göteborgsområdet..... :)

Det går också bra att göra en HF-detektor med några kondensatorer och två Ge-dioder
för att "sniffa upp" lite högfrekvenssvängningar och visa det som en DC-nivå på oscilloskopet
eller ett analogt visarinstrument på 50-100 mikroamp.
Plocka fram din FM-radio igen så kanske den tystnar när du vrider på varicap-potten.
Lyssna på oscillatorn alltså!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka underbara tips!

Du är ju helt makalös, min vän!

Tänkte ett tag slå på radion men så räknade jag ju ut runt 70MHz...

Men det är som sagt INNAN backspänningen över variocap, allt är förberett för enbart en pot där just nu som alltså skall kunna ge mellan 0V och 15V backspänning men jag tänkte att utan backspänning blir ju den eventuella frekvensen så låg att jag kanske tom kan se den på skåpet.

Jag köper genast tre saker du säger:
1) Kräma på med ström (dvs kortslut tillfälligtvis katodmotståndet, det här är bra samtidigt som min strömbudget pga ECC88-likriktare är skral)
2) Flytta 100k till parallellt med 10pF (rent utsagt genialt samtidigt som det redan är ett rätt högt motståndsvärde)
3) Prova med JFET, tja varför inte ty mitt första bygge oscillerade i alla fall på runt 25MHz med exakt samma konfiguration (en gång i tiden hade jag plugin-adaptrar för noval-socklar som alltså hade stift på båda sidor), jag har ett liknande nöd-koncept för "likriktarröret" ECC88 där man bara kan byta ut det mot ett par dioder men om jag håller i strömbudgeten skall ECC88 klara det, 5k som Theveninsk resistans samtidigt som tomgångsspänningen är runt 180V.

Annars vet jag inte riktigt vad jag gjort med glöden, vänta kollar...den är tydligen mittjordsbalancerad dvs jag har 100+100 Ohm till backe (helt enligt mina mer kompetenta AF-konstruktioner :) ).

Börjar med att kräma på med ström.

MVH/Roger
PS
Tack än en gång för att du hjälper mig, vet inte vad jag skulle ta mig till utan dig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kortslöt nu Zk och fick 6mA istället för 1mA, inget hände dock (på skåpet).

Jag körde då med 11pF som kopplingskondensator mellan L och galler, minskade den sen till 1pF, inget hände då heller.

Nej, så enkelt var det tydligen inte :D

MVH/Roger
PS
JFET låter intressant, kan bli ett sådant test om jag inte får ordning på det på annat sätt. Känner inte riktigt att en manipulation av variocapens backspänning är relevant i detta läget, intressant om man kan tuna in radion till den eventuella svängningen som jag kanske inte kan se men jag tycker å det bestämdaste att jag borde se åtminstone lite på mitt 30MHz-skåp för bandbredder är aldrig "digitala".

Bifogar uppgraderat schema, alla kondensatorvärden stämmer inte (inte ens matningsfiltreringen som mest tycks vara på 3,3nF), V2 är dessutom varken gjord eller färdigplanerad men det lutar faktiskt åt toroid här, LO och antennkretsen kommer dock bestå av så lika solenoid-Hartley's med variocap som möjligt, detta för att jag vill enkelt kunna modulera den ena med AF och kanske kanske få ut tonen i högtalaren. Användandet av variocap och den enkla möjligheten att modulera via en konding över variocap underlättar dessutom för mig som inte har nån RF-utrustning whatsoever :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150, vad tror du om mera feedback?

Jag har "bara" 40% nu, kanske prova 60% eller vad tror du?

MVH/Roger
PS
Eller har jag problem med ledningsländerna dvs runt 1dm?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu ändrat galler-motståndet till att sitta parallellt med 10pF (som just nu bara är på 1pF), ingen förbättring men ett underbart klarsynt tips för man belastar ju ingenting, plötsligt :D

Sen har jag idag beslutat mig för att istället för att göra det möjligt att modulera Antennkretsen gör jag det naturligtvis möjligt att modulera LO'n istället.

Att detta blir bättre har att göra med att jag ju nu försöker bygga LO'n och sen är ju faktiskt tanken att bara peta in FM-testaren på andra Mixer-ingången och den går inte att modulera ty kristallstyrd samtidigt som varför behöver jag modulera den när jag kan modulera LO'n istället?

Med andra ord blir nästa steg i bygget enklare för allt jag behöver göra nu är att på nåt sätt lyckas sparka igång LO för när den svänger kan jag pilla in FM-testaren (100MHz) i mixerns ena ingång och vrida på LO'ns frekvens (in i mixerns andra ingång), sniffa av MF och om jag mot alla odds får nån topp i endera MF-filter så kan jag numera tom injicera en modulation hos LO'n, verifieringen av att detta fungerar kommer då förhoppningsvis höras i högtalaren.

Nästa steg är dock, hur fasen ska jag lyckas få min LO att oscillera?

Jag har nu testat allt utom YD1150's kluriga drosslar på glöden (feedback <40% dock).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 augusti 2017, 22:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

En decimeter är mycket på 100MHz, 10mm går nog bra men 100mm nej.
Så bygg om oscillatorn med korta ledare. :!:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade 60% återkoppling, hjälpte inte.

Nej, jag kommer inte bygga om oscillatorn för jag ska få det här att fungera.

Laplace, nästa :D

MVH/Roger
PS
Dessutom är jag 100% säker på att 100MHz åtminstone borde gå att skönja på mitt 30MHz skåp (-6dB/oktav borde mest ge -10dB vid 100MHz, eller?), och går det inte att skönja kommer jag ta till radion som står alldeles bredvid och låta den stå på 100MHz samt ratta runt på tuningen av LO.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tittat på ditt första trevliga tips om att glöden kan ha betydelse.

Visst finns det en Ckf som kommer hamna över över återkopplingsdelen och jag vill nog testa det du säger med ett par drosslar (som tål strömmen) men jag tvivlar på att det hjälper för en lite extra hög kapacitans borde bara innebära att det svänger med en något lägre frekvens ty i denna autotrafo-mod så reflekteras kapacitansen (eller snarare dess reaktans) över återkopplingen över hela spolen i invers proportion mot varvtalsförhållandet, inget mer händer.

Med andra ord tror jag inte Ckf är problemet.

MVH/Roger
PS
Däremot bör 1dm tilledarlängd vara ett problem på dessa frekvenser men att det skulle se till så att det inte svänger alls är tveksamt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på att jag ju har 7Ckf, en Ckf från varje rör där Ckf för ECC81 tycks vara 2,5pF så jag har alltså hela 18pF över i praktiken återkopplingsdelen hos L, så hela den delen av spolen där återkopplingen appliceras realtivt jord är pga 7Ckf parallellad med hela 18pF.

Om alla tio varven hos spolen trimmas med det normala medelvärdet hos variocap dvs (2-18)/2=10pF (L=0,25uH=>fo=100MHz) så fås alltså en resonansfrekvens på 100MHz.

Nu har det dock antagits att Ckf=0 ty den hamnar annars rätt över återkoppligsdelen hos spolen och om vi förenklar lite och säger att varvtalsförhållandet är 1:1 så reflekteras 7Ckf till att bli 3,5Ckf totalt över hela spolen (ty seriekopplade).

Så vi får alltså ett tillskott på 3,5Ckf över hela spolen pga kapacitansen mellan glöd och katod dvs 3,5*2,5=9pF, så vad jag tunar med är runt 20pF, dvs oscillatorn bör svänga med runt 71MHz.

Lite knepigt det här att jag inte får igång LO ens med 60% återkoppling för det jag nu räknar på har BARA betydelse för vilken frekvens LO faktiskt ska svänga med, uträkningarna säger egentligen INGENTING och svårigheterna med att komma igång och svänga.

Apropå det så har jag nu testat utan att ha proben på katoden, vred runt på variocap och lyssnade på min Logitech iPod-radio ty det är det enda sättet jag har kvar när jag inte ens varken kan se signalen eller mäta på den för att belasta för mycket (YD1150 har dock talat om ännu ett trick man kan ta till, gallerströmsmätning).

Nej, det är nåt annat lurt här som förmodligen har att göra med ofördelaktigt långa kablar som jag tyvärr inte kan göra nåt åt pga vald topologi.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Du har nog byggt en "USCH-illator" istället :lol:

Ny triodbaserad oscillator som ska fungera bra om du har korta ledare.
En mikroamp-meter i serie med Rg så får du en Grid-dip meter som kan användas
för att kolla resonanskretsar. Har du en yttre resonanskrets som oscillatorns spole L1
kommer nära så kommer den testade resonanskretsen att "stjäla effekt" från
oscillatorn och därigenom så syns det en "Dip" i gallerströmmen när frekvensen är den rätta.
Vid övriga frekvenser absorberas ingen nämnvärd effekt = ingen dip.
(Varierbar frekvens gäller om man har en vridkondensator på C3-C4) :mrgreen:
Oscillatorn hittar sin egna arbetspunkt då den likriktar HF-signalen galler-katod
och det ger en negativ spänning på gallret.
Sök på Grid-dip meter, är det enkelt men rätt användbart instrument.
osc.jpg
C3-C4 kan vara en vridkondensator eller fasta värden. Förhållandet mellan dem bestämmer återkopplingen.
Rg och anodmotståndet R1 är ungefärliga värden, du får labba lite med dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150 för ditt inlägg.

Det där är dock en Colpitt och för det första måste jag bygga om hela oscillatorn för det andra så ser jag inte riktigt hur jag skulle kunna nyttja en variocap på samma bra sätt, den kommer ju liksom mer påverka återkopplingen än frekvensen om jag förtått dig riktigt.

Jag är tacksam för ditt schema och dina tips men jag tänker inte överge mina Hartleys så lätt :D

Kommer dock kolla upp Grid-dip meter.

MVH/Roger
PS
Jag tror jag ska försöka med JFET istället och sno matningen från den 15V zener jag redan har för variocap-matning, bifogar förresten mitt nya schema där jag nu har en plan för V2, jag vill nyttja trafos trots dessa höga frekvenser men trafos tror jag ger mindre dämpning än tappad solenoid och är dessutom tacksammare att linda på en toroid även om det fortfarande kommer att bli långa tilledare...

Tycker annars att en 1nF borde räcka i ditt trevliga schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat en Colpitt mest enligt YD1150's anvisningar men jag har lagt till en variocap-styrning för jag envisas med att vilja variocap-styra LO, speciellt har jag sedan en modulations-styrning också, perfekt sätt att testa radion på med min FM-testare på ingången av mixern samtidigt som jag låter AF modulera LO för att på så sätt förhoppningsvis kunna höra nåt i högtalaren vars detektor och MF-steg redan är verifierade som fungerandes.

Jag är inte riktigt beredd på att överge min Hartley än, jag kommer i morgon beställa ett par 22uH-drosslar som tål hela glödströmmen (~1,3A) sen kanske jag filtrerar hela den globala glöden eller också filtrerar jag bara glöden hos just detta rör, drosseln är rätt liten i vilket fall: 58-644-51

Jag får en amatörmässig känsla av att YD1150 har rätt när han tipsar mig om Colpitt, jag tror nämligen att Colpitt enklare kan oscillera med långa tåtar för titta på min Hartley, feedback från resonanskretsen går via katod och in i det energiförsörjande röret och det blir automatiskt en ganska lång väg i mitt fall.

I fallet Colpitt är emellertid resonanskretsen mer "isolerad" från röret, det enda röret gör är att det puttar in lite energi och återkopplingen sker liksom på stället, det känns på nåt sätt som att Colpitt alltså kan acceptera längre tåtar.

Jag kan inte bevisa det men det känns så för resonanskretsen är ju inte riktigt beroende av röret, det är beroende av att få lite input av energi emellanåt så att inte de mycket små förlusterna får oscillationen att dö ut, det är det enda röret gör för speciellt resonanskretsar av hög Q.

Bifogar min ritning.

MVH/Roger
PS
Nackdelen med Colpitt är helt klart att amplituden hos den eventuellt svängande signalen kommer variera rätt kraftigt med "stationen" ty det är också motkopplingen, förutom frekvensen, som regleras av variocap.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har blivit att fundera på en sak.

Min Hartley är katodföljarkopplad och med 50% taps så är induktansen runt 125nH vilket vid 100MHz innebär en reaktans (XL) på knappt 100 Ohm.

1/gm för ECC81 är runt 200 Ohm så redan här lastar röret ner spolen så att -10dB kommer ut som gain och detta samtidigt som vi måste ta hänsyn till speciellt Ckf fast då mest med avseende på faktisk frekvens (?)

Jag har börjat lura på om man helt enkelt inte bara kan ta bort avkopplingen av katodmotståndet för då lastas spolen med så lite som 2k2+Ckf och iom att Ckf är av storleksordningen 2,5pf (XC@100MHz~400 Ohm) så blir det motståndet som dominerar.

Nackdelen med detta är att spolen får mycket mindre av den medkopplade spänningen från katoden ty nu är spänningsdelningen 100/(2k2+100) MEN man har effektivt isolerat påverkan både från Ckf och från 1/gm dvs spolen belastas väldigt lite vilket väl bör vara bra?

MVH/Roger
PS Vad jag tror ett rör gör i en Hartley t.ex är att den försörjer svängningskretsen med mycket lite ström dvs bara tillräckligt för att upprätthålla svängningen men eftersom medkopplingen bör vara så nära 0 grader som möjligt så kan långa ledare innebära en fördröjning av medkopplingen så att den medkopplar "snett", fast nu är jag bara en amatör som spekulerar :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade precis detta utan framgång.

Samtidigt är det enda medlet för att verifiera framgång jag har Logitech-radion.

Den står alltså på 100MHz sen sveper jag variocap fram och tillbaka med "tuningen" som borde träffa 100Hz emellanåt men det gör den alltså inte.

Jag fick dock precis en annan ide', när jag byggde min JFET-"radio" så fick jag Pirate Rock att "försvinna" när jag satte på den och dess oscillatorer gick då "bara" på runt 25MHz.

Med andra ord kanske man skulle satsa på en oscillator på lägre frekvens säg 25MHz så blir ju fjärde övertonen på 100MHz, borde vara lättare att bygga en sådan oscillator.

Den resonanta impedansen är för övrigt:

\(Z_0=\frac{L}{R_{cu}C}\)

vilket indikerar att en högre L ger en högre resonant impedans som därmed kanske underlättar oscillation.

Nu ska jag googla på Grid-dip meter :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hittade den här.

På din trevliga inrådan YD1150 kommer jag bygga mig ännu en testpinne, en Grid-Dip Meter.

Det roliga med detta är att då kan jag köra med min kära BF245A och hålla tåtarna mycket korta, sen är det i grunden tydligen en Hartley intressant nog.

Avkänningsspolen kommer naturligtvis vara en solenoid, 1mH-spolen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med men jag funderar på min ferrit-toroid som har högt AL-värde men som bara går till 40MHz, tänker att permeabiliteten vid 100MHz knappast är lika "dålig" som för luft så om man krämar på med 50% extra varv så tror jag det funkar ändå, eller vad tror du?

Nominellt AL för den ferriten är 1170nH/N^2, 1mH kräver då 29 varv, säg att jag lägger på 36 varv som jag lärt mig får plats på ett lager hos denna kärnstorlek, då har jag kompenserat lite för att den jobbar utanför spec, samtidigt hur kritisk är egentligen 1mH?

100MHz-toroiden har bara ett AL på 2,2nH/N^2 så 1mH med den är ganska uteslutet.

MVH/Roger
PS
Undrar om man kan sätta en lysdiod istället för uA-metern för faktum är att man tydligt ser 100uA i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar