Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Bild på en riktig kvotdetektor för 10,7MHz med de två spolarna (diameter ~7-8mm) synliga.
Varav en spole till vänster med en bifilär lindning 2 x 13 varv (?), de är seriekopplade i fas, borde vara den lindning som
är ansluten till dioderna. Sen är de magnetiskt kopplade så avståndet mellan dem spelar roll.
Spolen till höger närmast kameran har två spolar, ser ut att vara 12-13 varv som är en kopplingsspole,
lindningen under kopplingsspolen har betydligt fler varv. Har inte räknat dem. :)
Finns en tredje spolen i bakgrunden men den är till 455kHz så glöm den.
kvotdetektor_spole_.jpg
Som testoscillator så går det bra med en frisvängande oscillator med ett buffertsteg eller två på utgången
så att oscillatorn inte belastas i onödan. Fosc = 10,7MHz +/- 75kHz.
Matar du testoscillatorn med en sågtandsspänning och sveper typ 9,5-11,5MHz så kommer du att
kunna se diskriminatorkurvan som ett "S" på oscilloskopet om du kopplar in oscilloskopet (i DC-läge) på diskriminatorn.
Då är det lätt att trimma det hela till rätt centerfrekvens på 10,7MHz.

En DIL14 "plåtburksoscillator" ger friskt med övertoner så t.ex. en 25MHz oscillator ger bra övertoner på
100MHz som går bra att trimma ingångssteg med om man inte har något finare instrument.

Fast jag tjatar fortfarande på MER förstärkning i MF:en! Ett rör ger för lite. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är så roligt att läsa dina svar, stort tack för att försöker hjälpa mig!
YD1150 skrev:Bild på en riktig kvotdetektor för 10,7MHz med de två spolarna (diameter ~7-8mm) synliga.
Varav en spole till vänster med en bifilär lindning 2 x 13 varv (?), de är seriekopplade i fas, borde vara den lindning som
är ansluten till dioderna. Sen är de magnetiskt kopplade så avståndet mellan dem spelar roll.
Spolen till höger närmast kameran har två spolar, ser ut att vara 12-13 varv som är en kopplingsspole,
lindningen under kopplingsspolen har betydligt fler varv. Har inte räknat dem. :)
Finns en tredje spolen i bakgrunden men den är till 455kHz så glöm den.
Jag tänker strunta i standard och köra 10,0MHz (om det inte skulle gå så går det att trimma om) för jag vill preliminärt inte nyttja färdiga 10,7MHz-filter, jag gillar egna LC-filter :)
Som testoscillator så går det bra med en frisvängande oscillator med ett buffertsteg eller två på utgången
så att oscillatorn inte belastas i onödan. Fosc = 10,7MHz +/- 75kHz.
Med +/-75kHz antar jag att du menar modulationen och inte toleransen?
Matar du testoscillatorn med en sågtandsspänning och sveper typ 9,5-11,5MHz så kommer du att
kunna se diskriminatorkurvan som ett "S" på oscilloskopet om du kopplar in oscilloskopet (i DC-läge) på diskriminatorn.
Då är det lätt att trimma det hela till rätt centerfrekvens på 10,7MHz.
Det här förstår jag inte, min tanke är 10,0MHz Hartley och en sinus över variocap som ger runt +/-20kHz i modulation.
En DIL14 "plåtburksoscillator" ger friskt med övertoner så t.ex. en 25MHz oscillator ger bra övertoner på
100MHz som går bra att trimma ingångssteg med om man inte har något finare instrument.
Det här är så genialt att jag nästan börjar gråta, jag tänker inte alls i sådana banor men bifogar min park av kristalloscillatorer som jag nyligen fått gratis av en trevlig man här på forumet som kallar sig pstrand, den innehåller uppifrån och ner: 10MHz, 20MHz, 24MHz, 32MHz, 64MHz och 80MHz där ditt genialiska tänk får mig att tänka på 20MHz och femte övertonen, vad tror du om det?
Fast jag tjatar fortfarande på MER förstärkning i MF:en! Ett rör ger för lite. :D
Jag har inte plats för fler rör :D

Fast eventuellt kan man byta till en ECF83 (Triod-Pentod) eller nåt, fast trioddelen är en ECC82 (och inte ECC83) och jag vill ha så många ECC83 som möjligt för att hålla nere strömförbrukningen, SKA kunna likrikta med ett ECC88 :)

Tack än en gång för ditt trevliga inlägg, känns mycket roligare att hålla på med min rörradio när jag har en så kompetent person som du som följer mig.

MVH/Roger
PS
Bifogar också en bild på hur RF-delen ser ut idag, observera dom färgglada ledningarna som går till alla pinnarna på socklarna och blir ännu längre när jag avser bygga allt på den kopparyta som finns neråt i bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Från 10,7 till 10,0MHz så är det inte så stor skillnad så det är ok.
Philips hade någon udda MF på 6,75MHz eller liknande i någon (äldre) FM-radio och det fungerade också.
Det är seriöst att linda MF-trafo själv :tumupp:. Det går rätt lätt då det inte krävs så många
varv (något 10-tal kanske) på spolarna till 10MHz resonansfrekvens.

Med en hög MF så blir det lättare att bygga ingångssteget då separationen
mellan den önskade (säg 90MHz) och oönskade frekvensen blir större.
Har du LO på 100,0MHz och MF 10,0MHz så kan du lyssna på två frekvenser samtidigt, de blir 90MHz och 110MHz.
Ingångssteget ska filtrera bort 110MHz signalen = spegelfrekvensen.

Oscillatorn kan med modulationssignalen ändras från 9,925 till 10,075MHz. (10,0MHz MF nu!)
( med 10,0MHz utan modulering = "centerfrekvens" )
+/- 75kHz är standard för rundradio "wide-FM".

20MHz x 5 = 100MHz eller
32MHz x 3 = 96MHz osv...

Tanken var att du kan sveptrimma din MF-förstärkare på ett smidigt sätt med en oscillator.
Då kan du se förstärkarens frekvensgång med oscilloskopet (tyvärr bara linjär skala med oscilloskopet)
och diskriminatorns S-kurva. Fixar du till en logaritmisk RF-detektor så blir det genast mer användbart.
AD8307 är en mycket trevlig LOG-till-DC krets.

En lånad bild där utspänningen ändras beroende på frekvens.
fm_s_curve.gif
Antag kvotdetektorn ger noll volt vid 10,0MHz, 9,950MHz ger negativ spänning (t.ex -1V)
och 10,050MHz ger positiv spänning (+1V) .
Är kvotdetektorn perfekt så blir det en "lutande rak linje" mellan de två frekvenserna
då noll volt passeras vid 10,0MHz. Så fort den räta linjen deformeras så uppstår distorsion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är underbar!

Det är så intressant att läsa dom här grejerna!
YD1150 skrev:Från 10,7 till 10,0MHz så är det inte så stor skillnad så det är ok.
Philips hade någon udda MF på 6,75MHz eller liknande i någon (äldre) FM-radio och det fungerade också.
Intressant.
Det är seriöst att linda MF-trafo själv :tumupp:. Det går rätt lätt då det inte krävs så många
varv (något 10-tal kanske) på spolarna till 10MHz resonansfrekvens.
Ja, varför rätta in sig i leden och köra standard? :)
Med en hög MF så blir det lättare att bygga ingångssteget då separationen
mellan den önskade (säg 90MHz) och oönskade frekvensen blir större.
Har du LO på 100,0MHz och MF 10,0MHz så kan du lyssna på två frekvenser samtidigt, de blir 90MHz och 110MHz.
Ingångssteget ska filtrera bort 110MHz signalen = spegelfrekvensen.
Mycket intressant information!

Jag förstår att hög MF gör det lättare att filtrera bort spegelfrekvensen för frekvensavståndet ökar, det låter rimligt men jag greppar det inte riktigt i praktiken.
Oscillatorn kan med modulationssignalen ändras från 9,925 till 10,075MHz. (10,0MHz MF nu!)
( med 10,0MHz utan modulering = "centerfrekvens" )
+/- 75kHz är standard för rundradio "wide-FM".
Intressant!
20MHz x 5 = 100MHz eller
32MHz x 3 = 96MHz osv...
Dock är väl 32MHz lämpligare ty högre amplitud hos övertonen?
Tanken var att du kan sveptrimma din MF-förstärkare på ett smidigt sätt med en oscillator.
Då kan du se förstärkarens frekvensgång med oscilloskopet (tyvärr bara linjär skala med oscilloskopet)
och diskriminatorns S-kurva. Fixar du till en logaritmisk RF-detektor så blir det genast mer användbart.
AD8307 är en mycket trevlig LOG-till-DC krets.
Det här förstår jag tyvärr inte, är nog för dum, det enda jag förstår är att om jag petar in en modulerad FM på kvotdetektorn så ska jag få ut modulationens frekvens.

Tänkte mig alltså en Hartley som moduleras eventuellt med dina +/-75kHz genom att styra en variocaps kapacitans mha en sinussignal.

För fyrkant går väl inte? Fast varför inte, 10MHz+/-maxfrekvens detekteras ju då och det blir ju fyrkant ut det också, liksom.

Anledningen till att jag frågar är att fyrkantsgeneratorer är lättare att bygga.
En lånad bild där utspänningen ändras beroende på frekvens.
Mycket intressant bild, den ska jag försöka ta med mig, kanske sågtansformad modulering med andra ord? Detta kom jag dock inte på själv utan jag har för mig att du nämnt det tidigare.
Antag kvotdetektorn ger noll volt vid 10,0MHz, 9,950MHz ger negativ spänning (t.ex -1V)
och 10,050MHz ger positiv spänning (+1V) .
Är kvotdetektorn perfekt så blir det en "lutande rak linje" mellan de två frekvenserna
då noll volt passeras vid 10,0MHz. Så fort den räta linjen deformeras så uppstår distorsion.
Mycket intressant!

Tack så jättemycket för ditt trevliga inlägg!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu adderat nya lödstöd, borrat med ett splirrans nytt 3mm HSS-borr i FR4 där det är särskilt intressant att notera att det första hålet gick väldigt snabbt och smidigt men redan vid andra hålet tog det märkbart längre tid att komma igenom med exakt samma varvtal och inför det 20:e hålet trodde jag borret var slut :D

Jag har även dragit om kablarna men jag kommer behöva dra ur dom igen för att kunna skala mha sidavbitare (kanske man skulle skaffa sig nån skaltång, nån som har nåt bra förslag?).

Man ser på kablarnas längder nu när dom sticker upp där dom ska sticka upp att det är en ganska rejäl bit dom förkortas, jag skulle uppskatta 33%, MEN detta är faktiskt inte den största förkortningen ty alla passiva RF-kretsar kommer lödas på kopparytan hitom bilden och iom att lödstödet kommer närmare så kommer kablarna även här bli kortare, totalt uppskattar att med den här något omständiga metoden har jag fått ner kabellängden för samtliga rör-pinnar med 50% eller till en absolut längd om absolut max 5cm.

MVH/Roger
PS
Jag får förresten med 2st 1N4007 som FW-likriktare 186V (bara AF-steget har rör) men när jag byter till ECC88 (båda trioderna har g kopplat till k dvs Vgk=0 och katoderna är ihopkopplade) så tappar jag hela 47V (dvs bara 139V ut). Hur är det möjligt? Tittar man i anoddiagrammet för 3mA och Vgk=0V så säger det att Vak=15V (och alltså inte 47V). Räknar man på ett annat sätt så kan man höfta till det med rp*3mA som tapp dvs 9V ty rp~3k, jag tappar mer än dubbelt så mycket. Vad är det jag gör fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

"Jag har en plan!"

Jag har bestämt hur jag ska dra tåtarna från rörsocklarna, initialt valde jag alltså 7P, mest för att slippa tänka för 6 poler räcker när heatern är dragen under kortet.

Men då trodde jag att jag verkligen behövde 7P så när jag inte fick plats med fler än 5P i mitt ombygge så trodde jag ett tag att detta blir svårt.

Men nej, jag bedrog mig nästan fullständigt för det enda dubbelröret som kräver fler än 5 fästpunkter är faktiskt LO/MF men det har jag tänkt lösa genom att åternyttja en pol av mitt tidigare och närmaste 7P-lödstöd (som jag ändå inte tänker ta bort ty lat), så all mekanisk planering är nu färdig, återstår att kapa, skala och löda dit alla tåtar i regnbågens färger (vilket är mer av ett jobb än Ni kan tro ty jag saknar skaltång).

Jag har alltså idag planerat hur jag ska löda dit alla dessa tåtar och även ändrat i schemat så att man ser mer exakt vilken rörhalva det handlar om.

Bifogar bild och schema.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag byggt mig en testpinne för kvotdetektorn (KD) som är den delen av min "radio" jag kommer bygga härnäst.

Testpinnen fungerar på så sätt att en Wien-oscillator genererar en 1kHz sinuston, denna sinuston påföres en kapacitansdiod (variocap) som får frekvensen hos denna MF-oscillator (10,0MHz) att ändra sig i takt med sinustonen dvs MF moduleras med 1kHz så jag får ut 10MHz+/-1kHz (tror jag), denna signal injiceras sen på gallret till MF-förstärkaren (V4b) och mycket teoretiskt ska jag sedan kunna få ut tonen i högtalaren dvs efter att jag lyckats trimma och koppla allt korrekt.

En enda trivial sak förstår jag, MF-filtret i V4b måste trimmas till MF-frekvensen men vad som sen händer i kvotdetektorn fattar jag ärligt talat inte ett skvatt av, det enda jag fattar är att jag faktiskt fått ut signal genom dylikt i samband med min "JFET-radio" som blev lyckad och lärorik på många sätt samtidigt som just delen med KD fortfarande är nåt jag absolut inte förstår men som sagt jag fick ut en mycket liten men hörbar signal genom att modulera ena Hartley i en simulerad FM/MF/LO-kombination där FM (dvs antennsignalen) var simulerad med en dedikerad Hartley-oscillator.

Även om jag då fick till stånd en skillnadsfrekvens (MF) på 25MHz-20MHz=5MHz (=LO-FM) och nyttjade variocap på både LO och FM med var sin potentiometer som bara ställde in skillnadsfrekvensen så var det lustigt hur omöjligt det var att få systemet att tracka, med tracka menar jag att skillnadsfrekvensen ju ska vara lika så om man t.ex ökar LO med 1MHz så ska FM (dvs ingångsfiltret) också öka med 1MHz men detta visade sig i princip omöjligt ty jag hade bara MF vid typ en enda frekvens hos LO så det här blir mer än spännande att försöka få till stånd med min rörradio, speciellt intressant blir det när hela 4st LC-kretsar skall tracka :D

MVH/Roger
PS
Det finns vissa förmildrande omständigheter när det gäller trackingen, två LC-kretsar har något lägre Q-värde pga att jag parallellar LC med 10k, detta gör bl.a att dessa två inte är superkritiska men det kommer ändå bli minst sagt svårt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom precis på att jag nog faktiskt måste göra såhär (blått).

Anledningen är att OP'ns utgång representerar en i det närmaste ideal spnningskälla dvs den är mycket lågohmig, och när den är det så kortsluter den variocapen (BB405) så att det inte blir nån kapacitans kvar.

Så jag har nu infört ett stort (ty ingen ström går) seriemotstånd och en något formell konding till backe.

Så, vad tror ni om min KD-testare?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Ännu bättre är det att använda en spole på säg 100uH istället för 100kohms motstånd.
Varför? jo 100kohm ligger parallellt med resonanskretsen och sänker Q-värdet en aning.
Men det fungerar ok med 100k också = budgetvarianten. :)
Du kan ha en varicap till istället för 100nF kondensatorn.

Varicap med stor kapacitansförändring kan vara lite svåra att få tag på numera.
Philips BB112 är en sådan samt KV1235 från Toko (Japan)

t.ex:
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bb112.html
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_kv1235.html Från 22 till 535pF !
En skrotad bilstereo kan ha bra varicap för MV-mottagaren i radiodelen, jag brukar
löda loss sådana och spara dem. Även kanalväljare för tjock-TV som hade
S-kanaler innehåller varicap som kan gå upp till 60-80pF
BB640_70pF.pdf
Du kan även koppla in en liten kopplingskondensator typ ~4,7-33pF mellan BF245 och BC546
(biasmotstånd till emitterföljaren tillkommer givetvis)
Sänka 10k till 1k-470ohm? Och en kopplingkondensator som DC-block på utgången (glömt och rita den?)
Flytta source-avtappningen från 9 varv till 4-5 varv på L2.

Oscillatorn måste kunna "flytta sig i sidled" minst +/- 75kHz som är det totala svinget = 150kHz.
Deviationen Δf är halva svinget blir i detta fall 75kHz.
+/- 1kHz fungerar bättre till komradio än HiFi-FM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Ännu bättre är det att använda en spole på säg 100uH istället för 100kohms motstånd.
Varför? jo 100kohm ligger parallellt med resonanskretsen och sänker Q-värdet en aning.
Men det fungerar ok med 100k också = budgetvarianten. :)
Ok.
Du kan ha en varicap till istället för 100nF kondensatorn.
Men då blir väl L2 ännu större?
Varicap med stor kapacitansförändring kan vara lite svåra att få tag på numera.
Philips BB112 är en sådan samt KV1235 från Toko (Japan)
t.ex:
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bb112.html
Intressant tips, sanslös kapacitanvariation, 20pF-500pF uppskattar jag BB112 till, men det mest intressanta är att den har det vid så låg backspänning som typiskt 9V, sådana skulle jag vilja ha!

Trodde det inte det fanns så stor variation!
t.ex:
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bb112.html
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_kv1235.html Från 22 till 535pF !
En skrotad bilstereo kan ha bra varicap för MV-mottagaren i radiodelen, jag brukar
löda loss sådana och spara dem. Även kanalväljare för tjock-TV som hade
S-kanaler innehåller varicap som kan gå upp till 60-80pF
Intressant.
Du kan även koppla in en liten kopplingskondensator typ ~4,7-33pF mellan BF245 och BC546
(biasmotstånd till emitterföljaren tillkommer givetvis)
Varför?

Är det LF-filtrering (<<10MHz) du menar?

Tror inte jag behöver det, dessutom krånglar det till konstruktionen något.
Sänka 10k till 1k-470ohm?
Varför?

En emitterföljare har en utgångsresistans runt 100 Ohm (~25/Ic har jag lärt mig) oavsett emitterresistans.
Och en kopplingkondensator som DC-block på utgången (glömt och rita den?)
Det kan man väl säga men jag såg samtidigt inte behovet (även om min variant påverkar bias)
Flytta source-avtappningen från 9 varv till 4-5 varv på L2.
Eftersom du säger det kommer jag nog göra det men förstår inte riktigt varför för alla mina andra oscillatorer har fungerat med den återkopplings-proportionen (drar jag till med :) ).
Oscillatorn måste kunna "flytta sig i sidled" minst +/- 75kHz som är det totala svinget = 150kHz.
Deviationen Δf är halva svinget blir i detta fall 75kHz.
Rätta mig om jag har fel men är det inte amplituden hos fm (dvs modulationen, 1kHz i mitt fall) som styr varicapens kapacitansvariation, dvs ju högre amplitud jag har desto lägre kapacitans har jag (sinusialt, dock) och därmed får jag en högre FM, om man säger?

Min teori säger således att ju högre amplitud jag har på 1kHz ju större deviation (nu har du lärt mig ett nytt or också :) ) får jag.

Om det inte är så så fattar jag ingenting :)
+/- 1kHz fungerar bättre till komradio än HiFi-FM.
Fast 1kHz är bara en testsignal som avses höras i högtalaren om KD fungerar som den ska.

MVH/Roger
PS
Få OP fungerar vid +/-2V matning, dessutom gillar jag diskret elektronik bättre (en konsekvens av mitt rörintresse) så jag har nu konstruerat om drivningen av Hartley något där jag försöker mig på en entransistor-oscillator som jag dock aldrig har fått att fungera (provbyggt en enda gång utan framgång) men den ska kunna fungera, således kommer allt enkelt kunna byggas "Manhattan Style" (men bara för att allt är diskret, IC lämpar sig dåligt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Liten kopplingskondensator mellan oscillator och buffert.
Varför? - så att du inte plockar ut mer effekt än nödvändigt ur oscillatorn.
Helst ska oscillatorn var kvar på exakt samma frekvens om du kortsluter utgången eller ansluter
någon annan last. Buffertförstärkare ska "isolera" oscillator och utgång så bra som möjligt.

Oscillatorn startar givetvis om du återkopplar mer än nödvändigt.

Ju kraftigare du skriker i mikrofonen på en FM-sändare desto mer frekvensutrymme "sidledes" går det åt.
Kapacitansen i varicapen varierar "sinusformat" i takt med 1kHz signalen och det ger FM.
Ju högre amplitud på 1kHz desto större deviation. Alldeles rätt uppfattat :)

En 1kHz ton som modulering är helt ok, var nog risk för lite sammanblandning av sakerna :wink:

Sen finns det några (mysko) Bessel-funktioner som har med frekvensmodulering att göra med. (jag om inte har helt fel nu)
Enligt föreläsaren så gick inte de att räkna ut men ändå så fanns de i läroboken i form av tabellverk och grafer......?
Vid någon viss moduleringsgrad eller index som det heter(?) så hamnar ingen effekt i bärvågen
utan all effekt hamnar i sidbanden. Bäst att titta i en lärobok om det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Liten kopplingskondensator mellan oscillator och buffert.
Varför? - så att du inte plockar ut mer effekt än nödvändigt ur oscillatorn.
Det här var ju extremt bra förklarat, tom jag förstår :D
Helst ska oscillatorn var kvar på exakt samma frekvens om du kortsluter utgången...
Intressant aspekt
...eller ansluter någon annan last. Buffertförstärkare ska "isolera" oscillator och utgång så bra som möjligt.
Ännu tydligare
Oscillatorn startar givetvis om du återkopplar mer än nödvändigt.
Bra att veta, jag är nämligen mycket en sån som tror att jag kan själv när i själva verket jag kan mycket lite själv :)
Ju kraftigare du skriker i mikrofonen på en FM-sändare desto mer frekvensutrymme "sidledes" går det åt.
Kapacitansen i varicapen varierar "sinusformat" i takt med 1kHz signalen och det ger FM.
Ju högre amplitud på 1kHz desto större deviation. Alldeles rätt uppfattat :)
Skönt, då slipper jag idiotförklara mig (än) :D
En 1kHz ton som modulering är helt ok, var nog risk för lite sammanblandning av sakerna :wink:
Blev lite förvirrad där ett tag :)
Sen finns det några (mysko) Bessel-funktioner som har med frekvensmodulering att göra med. (jag om inte har helt fel nu)
Enligt föreläsaren så gick inte de att räkna ut men ändå så fanns de i läroboken i form av tabellverk och grafer......?
Vid någon viss moduleringsgrad eller index som det heter(?) så hamnar ingen effekt i bärvågen
utan all effekt hamnar i sidbanden. Bäst att titta i en lärobok om det.
Skumt, dock överkurs för mig (fast Bessel känner jag till, lite i alla fall).

MVH//Roger
PS
Vad tror du om entransistor-oscillatorn på ungefär 1kHz, kan den funka?

Det är ändå lite skumt det du säger om belastningen av oscillatorn. Jag har nu infört 10pF in till 100k-biaserad emitterföljare men jag tänker lite att signalen ju plockas från source på JFET och där är utgångsresistansen tämligen låg ty sourceföljare, ändå säger du att man inte bör belasta, knepigt. Dessutom gör min förra koppling att belastningen (resistivt) blir hfe*10k+hie dvs en ganska liten belastning, men jag lyder dig i detta fallet också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär skulle man kunna bygga min KD-testare, jag la till slut till en regulator som i princip bara tappar 0,4V (Ve+Vsat).

MEN jag överväger att skippa hela styrningen av Hartley inklusive batteri-matning och istället mata med agg och signalgnerator (som har DC-offset...).

Det är kul med (diskreta) stand-alone grejer men det blir lite knöligare att bygga.

MVH/Roger
PS
Min största oro är om entransistor-oscillatorn (1kHz) verkligen fungerar, vore roligt att bygga en sådan men som sagt inte nödvändigt för mitt ändamål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ar jag klippt ner, skalat och lött dit alla tåtar i regnbågens färger, nästa steg är att dra matningen för nu finns bara rörens elektroder tillgängliga på ovansidan men numera med minimala kabellängder som i snitt ändå är runt 5cm...

Jag kanske orkar dra komplett "anodmatning" ikväll redan ty RC-filtrering är redan implementerad i lödstöden framför regnbågs-tåtarna, när det är gjort överväger jag att gå över till att tillverka min KD-testare först så att jag har den färdig när jag byggt klart Kvotdetektorn enligt konstens alla regler.

Bifogar ett par kort på den nya kabeldragningen.

MVH/Roger
PS
Kunde inte dra så mycket, enbart LO'n går ju med sin anod direkt till matning, de flesta andra rör går via LC-kretsar till matning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort en layout för min KD-testare, den kommer alltså byggas i luften på en bit kopparlaminat med keramiska 100nF-kondingar som stöd för plusmatningen (minusmatningen går ju rätt ner i laminatet :D ).

Hoppas komma igång med detta bygge i morgon kväll.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar