Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Återkopplingen räcker inte till när du lastar ner oscillatorn.
Testat att höja matningsspänningen till 200-250V för att se om den piggnar till lite?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är ju det som är grejen, jag lastar inte ner oscillatorn alls för jag lastar ner katoden och därmed inte oscillatorn för den ger sin utsignal "till" katoden via 2k2, att på katodsidan sedan lasta lite extra borde inte döda oscillatorn, bara minska amplituden.

Så ser jag det i alla fall, men det kanske är fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde ett sista test innan jag släpper KRP för ett tag då jag har en KLA (rör-försteg) som jag vill få byggt och som är lackat och klart även om jag misslyckats lite med lackningen ty det har runnit :(

Hade som sagt en tåt på 5cm rätt upp i luften och ansluten vid katod.

Har testat att löda in den på mixern's ena ingång men då dog Logitech så jag lödde loss tåten igen och drog den rakt upp i luften, då levde Logitech.

Sen testade jag dock också ett rent 100k motstånd till backe genom att helt enkelt rycka mixer-röret, Logitech dog då också.

Med andra ord klar inte oscillatorn att ens belastas med 150k på katoden.

Mycket skumt, tycker jag.

Nu gjorde jag ett till test där jag började med att vika tåten för jag tänkte att den utgjorde en tillräcklig antenn, inte ens mina fingrar och vikningen påverkade Logitech.

När jag däremot kom när ena mixeringången så dog Logitech.

När jag ryckte röret så bara 100k blev kvar och kom när det, så dog Logitech.

Jag kan alltså ta i "antennen"/tåten och jag kan böja den och samtidigt behålla Logitech, men när jag försöker koppla tåten nånstans så dör Logitech.

Detta verkar inte rimligt så vad jag tror händer är att oscillationen finns där hela tiden men att en terminerad (om än "felaktigt") antenn strålar sämre samtidigt som min uteffekt är så pytteliten att Logitech inte kan snappa upp den.

För om man tittar på mitt bygge så är det faktiskt ganska bra skärmat ty jag har seriöst jordplan ovanför dom lite längre tåtarna så ska det stråla så måste det göra det på ovansidan och där finns inte några "antenner" av rang.

Med andra ord måste jag bygga mig en GDM för att hålla koll på om det svänger eller inte, jag har förresten bestämt mig för att nyttja en av mina nya vridkondensatorer (i serie med 39pF för att få 77-129MHz), kollade sedan på ELFA vad gäller panelinstrument, vilket skämt, 300 spänn typ...).

Ska bli roligt att bygga GDM för då kan man tydligen dels se att själva GDM svänger och om nån annan oscillator svänger i närheten mha en dip i gate-strömmen (om man ställt in frekvensen till samma, men det är ju egentligen bara att svepa).

Jag måste ha GDM för att komma vidare, tror jag i alla fall.

MVH/Roger
PS
Annars kan man döda LO definitivt, sparka igång en annan Hartley som "antennkrets" och ratta in den på Logitech, koppla den direkt till mixern, sparka liv i LO, trimma in MF, enkelt bygga om Hartley till en antennkrets, bygga UHF-stegen samt koppla in en antenn.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

En resonanskrets med lämplig avtappning till en dioddetektor fungerar om du har en
yttre oscillator som strålar tillräckligt mycket och när resonanskretsen och oscillatorn
är avstämda till samma frekvens så får man ut DC till en µA-meter som ger utslag.
Blir lite omvänd princip till GDM.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du menar alltså i princip en AM-mottagare?

Den här ide'n gillar jag ännu bättre för den blir enklare samtidigt som det blir färre komponenter.

Ide'n är en ganska logisk uppföljning av nåt jag borde kunnat räkna ut själv för min FD är i princip en sådan, en dioddetektor (AM med V/F-flank).

Det är lite synd att man får ut DC, gillar inte riktigt tanken på uA-meter.

Kan man inte generera en ton istället och koppla in en (högimpediv) hörsnäcka i en strypbar entransistoroscillator?

Fast jag har ingen hörsnäcka heller :)

Ett tag gjorde jag tankevurpan att jag skulle kunna (FM-)modulera FM-steget på samma sätt som LO'n fast FM går ju inte så bra i detta fallet samtidigt som varken FD eller KD är gjorda för svepande MF (dom är ju noga avstämda, liksom).

Men om man tänker efter så går det visst för två tankkretsar kan trackas på samma sätt som FM/LO men detta förenklar inte direkt konstruktionen och ett emitterföljarsteg för hörsnäckan måste nog också byggas.

Man kan heller inte nyttja toroid utan måste nyttja tappad solenoid eller två spolar på ferritstav för annars får man inte in nåt magnetfält i kretsen, men det känns som det skulle kunna gå och faktiskt underlätta felsökandet en del (men bara om man nyttjar varicap för det är enda gången man enkelt kan FM-modulera).

Man skulle alltså kunna bygga en till FD och bara koppla en hörsnäcka till den.

Tror i alla fall jag skall förbereda för det och bygga in en modulationsmöjlighet i FM-kretsen/antennkretsen också, egentligen har jag lite missat det samtidigt som jag har förlitat mig på att Logitech tystnar.

Jag har i alla fall bestämt mig för att bygga FM-steget härnäst och före eventuella hjälpmedel, jag har också bestämt mig för att FM-kretsen skall ha solenoid som antennkrets och då modell LO'n, sen skall UHF-filtrena byggas på toroider för jag vill ha riktig transformatorfunktion, detta upptar en viss bredd på laminatet som jag beräknar är något större än en sektion/rör, men modulerbart blir det alltså och en mångvarvig 500k trimpot kommer sätta MF, jag har dessutom gjort en ramp av plyfa för den så att man lättare kommer åt att trimma.

Inser nu att om jag bygger en "FD-meter" så begränsar jag mig till FM-konstruktioner fast jag har nog ingen ens långsiktig plan på att bygga AM-konstruktioner :)

MVH/Roger
PS
Rampen limmas med mitt favoritlim (dvs smältlim) på laminatet i närheten av FM-kretsen, sen limmas den halvlånga mångvarviga trimpotentiometern på rampen, därefter dras tåt från LOn's pot till FM's pot där spänningen hos FM alltid är lägre än spänningen hos LO vilket får till följd att frekvensen är, i bästa fall, MF mindre hos FM ty FM's varicap har en lägre spänning över sig och när den har det så är dess kapacitans större. I den allra senaste ELFA-katalogen fanns 2M, när jag kollade upp det på nätet fanns egentligen inte ens 1M (14 veckors leveranstid...), så om jag vill att nåt skall hända måste jag köra 500k vilket är en liten besvikelse för sämsta Theveninska resistans hos LO-pot är 500Ohm och nu påverkas FM med uppemot en promille, dvs en kapacitanskvot som inte är helt fixerad (föreställ Er vad detta innebär för trackingen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lyckades igen :D

Detta är sanslöst roligt!

Byggde alltså det jag kallar FM-steget (antennkretsen i form av en Hartley-oscillator), på samma sätt som LO, drog mittappen av LO'ns varicap-matning till en ny pot men denna gången en mångvarvoig sådan och av "fel" värde ty jag har bara 100k max men struntade i det och körde på med 100k.

Sedan ställde jag mycket optimistiskt Logitech på 100,4MHz-10,7MHz=89,7MHz och rattade rätt förhoppningslöst på den mångvarviga potten men gissa om min förvåning när bruset återigen tystnade och jag hade träffat 89,7MHz!

Denna gången hade jag lite längre "antenn" och det blev mer brum i Logitech men när jag injicerade 1kHz så fanns den där, antennen var för övrigt intressant petkänslig men ingen gång tappade Logitech signalen.

Rent teoretiskt är nu frekvensskillnaden mellan LO och FM-steget konstant 10,7MHz men jag är osäker på hur mycket 100k belastar samtidigt som 5 promille kanske inte är så farligt(?)

Vansinnigt roligt det här :D

Nästa naiva steg är att koppla både LO och FM till mixern och sedan FM-modulera endera och få ut tonen i högtalaren, fast jag tror att mina nivåer är för dåliga, det är ju t.ex känt att MF-stegen kräver runt 5mV och hur ska mixern kunna leverera det med signaler som försvinner om man typ terminerar dom med 100k?

Fast det här är ändå ett framgångsrikt babystep :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar alltså en video på en modulerad Antenn-Hartley (FM).



Nu ser Ni inte riktigt det för min stol står i vägen :D

Fast vad jag mest noterar är att det brummar mer nu av nån anledning, AF är även lite distad.

En annan sak jag noterar är att pet på antennstumpen (runt 15cm) nu bara resulterar i lite fräsning hos radion, stationen tappas inte så det verkar som om denna Hartley är lite mer kraftfull.

Nu ska jag våga mig på ett galet experiment, jag har redan dragit LO till Mixer (jag gjorde för att den ju tycks dö då samtidigt som jag hoppas att den inte dör även om jag typ ville det för jag ville testa FM bara), nu ska jag dra FM till mixer också och jag gör inga konstigheter med det annat än att jag hoppar över UHF-stegen och drar från katoder.

Om man nu har en helt obegriplig tur, så kan jag eventuellt få ut MF i en senare testpunkt (MF2) som är preparerad på så sätt att antingen har man konstant en 1:10-probe där, eller så bör man montera 22pF MEN det funkar utan 22pF också även om varken AF eller MF-nivån blir optimal.

Så dags att testa måttlig lång FM-kabel in på Mixer_V3a, måttligt lång LO-kabel in på Mixer_V3b.

Annars har en intressant ide' plötsligt slagit mig, nån härinne (ElTompa, tror jag han hette) sa nångång att ett gain-steg räcker för antennsignalen.

Om detta är sant så muterar radion lite grand igen för första gången så kom jag på att FD kan göras med bara en diod/triod så att jag fick en triod över för MF2 vilket vi kan vara väldigt säkra på behövs (om gain ens räcker), nu kan man alltså nyttja bara ett rör för FM och sedan ett rör för LO-boost, eventuellt dvs jag bara spånar.

Men jag tycker nog det vore bra om LO'n var rejäl, för om inte LO'n är rejäl då kvittar vad jag har för FM-signal, visserligen kvittar det också åt andra hållet men FM kan man göra nåt åt genom t.ex schysst antenn.

Sen tror jag att med rätt konstruktion och matchning av en antenn så kan man få ut mer än vad man normalt tror, i mitt fall brukar jag räkna med 10uV :D

Därför är LO'ns nivå viktigare än FM's.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu drog jag FM och LO till Mixern, sen mätte jag MF långt bort i kedjan (vid FD) och rattade 2 varv åt vardera håll på den 10-varviga trimpotten (dvs +/-20%) för FM men, naturligtvis, ingen MF ut (skåpet går till 10mV med 1:10-prob och inte ens krusningar syns).

Jag måste alltså bygga mig en GDM, det ska bli kul (spanade på uA-metrar hos Ecotec igår, kommer köpa två till det fascila priset om 20:-/st).

Jag tror jag faktiskt skall försöka lära mig mer nytt dvs bygga in en stepup-converter också, detta blir lärorikt samtidigt som jag får vad jag vill ha dvs 50-150MHz med 10 varv silvertråd runt 6mm borr.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag kommit på att Ckf inte är nåt problem.

För det första är det bara det enskilda rörets Ckf som gäller, inte allas i parallell.

Om alla rören hade avkopplad katod, då hamnar visserligen alla Ckf parallellt men dom stör då inget ty Rk är ändå avkopplat.

Men när ett enskilt rör inte har avkopplad katod(motstånd) då är det just det rörets Ckf som gäller, dvs runt 2,5pF för ECC81.

2,5pF är sen i runda slängar (brukar tänka 100 Ohm för 10MHz och 100pF) 400Ohm för 100MHz och detta belastar alltså återkopplingsdelen av spolen som just nu är på 50%, hela spolen är på runt 250uH och halva spolen är då på runt 60uH som vi avrundar till 100uH, 100uH*2pi*100MHz är ungefär lika med 1E-7*10*1E8=100Ohm.

Så jag har en återkopplingsspole på 100 Ohm, sen har jag mitt berömda motstånd på 2k2 till katoden, sen är triodens utgångsresistans runt 1/gm dvs 200Ohm (röret går dock med låg ström...).

Sett från den återkopplande delen av spolen och dess Theveninska resistans på runt 100 Ohm så ses alltså 2k2 plus 200 Ohm till backe, MEN detta är före Ckf.

Ckf ger sedan en spänningsdelning på katoden om 400/(200+400)~-3dB, vilket inte är så farligt.

Sen vet jag inte hur jag ska räkna jag menar att jag ju plockar signalen på katod men vad är det för signal jag plockar?

Kan det möjligtvis vara bättre att plocka signalen vid återkopplinsspolens tapp?

Borde inte spela nån roll för vid katod så har jag -3dB och nånstans 150 Ohm medans jag vid tappen 0dB och 100 Ohm.

Eller är mitt 2k2 både en möjliggörare och en förstörare?

För man kan tänka sig att dämpningen vid katod är ännu större för om vi nu har räknat ut runt 150Ohm (200//400) som effektiv katodimpedans och man måste ta tillvara på signalen från just den tappade spolen och att signalvägen är MOT katoden, eftersom vi då har 2k2 så dämpas signalen 150/(150+2k2)=-24dB vilket är en ganska stor dämpning.

Jag tro dock att katoden är den som styr, röret försörjer ju tankkretsen med ström och borde därför inte utgöra nån belastning att tala om.

Samtidigt är jag fundersam över den 10pF jag satt dit parallellt med bias-motståndet på 100k, 100k belastar naturligtvis inte men 10pF innebär bara 100 Ohm vid 100MHz, om vi sen ser på Cgk så är den tydligen 2,3pF~2,5pF och då har vi 400 Ohm igen och i serie med 10pF har vi 500 Ohm som belastning av övre delen av spolen, det är en ganska låg belastning även om vi precis räknat ut att spolhalvorna är på runt 100 Ohm, kanske inte så farligt men jag hade hellre sett en faktor tio.

Det kan vara ide' att byta 10pF mot 1pF, eller vad säger Ni?

Jag vet som Ni märker inte vad jag håller på med samtidigt som jag bara kommer fram till marginella förbättringsförslag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu gjorde jag lite roliga experiment.

Fick plötsligt för mig att LO/FM kanske inte borde DC-kopplas till Mixern.

Så jag började med att införa en liten kopplingskondensator (3,3pF) för LO och plötsligt kunde jag ansluta den till mixern samtidigt som jag kunde höra 100,15MHz modulerad med 1kHz i Logitech.

Så långt allt väl men när jag sedan försökte göra samma sak med FM så dog den som vanligt.

Jag provade tom att avkoppla 2k2 och tyckte signalen blev starkare (tåt rätt upp i luften) men vad som mest fascinerar är att frekvensen (89,55MHz) inte rörde sig ett skvatt!

Så jag gick alltså in och manipulerade lasten för nedre halvan av spolen UTAN minsta frekvensändring, knepigt.

Men jag kan som sagt inte koppla in denna tåt ens om jag bara har 1pF i serie med mixer-ingången, 89,55MHz bara dör i radion och den dör även om jag tar i tåten, inte ens en tång fungerar.

FM's Hartley tycks alltså vara ännu känsligare än LOn's Hartley men jag tycker att jag får en kraftigare signal om jag nyttjar avkoppling av FM's Rk (2k2), när det gäller LO har jag alltså inte gjort så utan har oavkopplat (och med 3p3 till Mixern istället för 1p som jag har för FM).

Kul annars att ratta in 89,55MHz (FM) respektive 100,15MHz (LO) på Logitech och injicera AF-moduation på den enhet man vill checka, mycket skoj!

Nu önskade jag bara att nivåerna var högre och att jag hade nån som helst susning om hur.

MVH/Roger
PS
Nuvarande MF är alltså på 100,15MHz-89,55MHz=10,6MHz, inte illa :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Dags för en kretsanalys av en Hartley i sin enklaste form.

KVL på loopen till höger ger:

\(-I_ar_p+\mu V_{gk}-(I_a-I_g)Z_k=0...1.1\)

sen har vi en till loop till vänster:

\((I_a-I_g)Z_k-I_gZ_g-I_gZ_c=0...1.2\)

sen har vi att

\(\mu V_{gk}=-\mu Z_gI_g...1.3\)

Först förenklar vi 1.1 enligt

\(\mu V_{gk}=I_a(r_p+Z_k)-I_gZ_k...1.4\)

Om man nu sätter in 1.3 i denna ekvation så får man

\(\mu Z_gI_g=I_gZ_k-I_a(r_p+Z_k)...1.5\)

eller

\(I_g(Z_k-\mu Zg)=I_a(r_p+Z_k)...1.6\)

dvs

\(\frac{I_a}{I_g}=\frac{Z_k-\mu Zg}{r_p+Z_k}...1.7\)

Nu är inte Zc med så vi måste ta med den loopen också, 1.2 kan skrivas om enligt

\(I_aZ_k=I_g(Z_k+Z_g+Z_c)=0...1.8\)

så att

\(\frac{I_a}{I_g}=\frac{Z_k+Z_g+Z_c}{Z_k}...1.9\)

Här ser man att strömförstärkningen Ai (Ia/Ig) är en summa av alla impedanser som ingår i loopen delat med Zk, så det är förhållandet mellan alla impedanser summerat som delat med Zk ger strömförstärkningen Ai.

Tittar vi sen igen på 1.7 och noterar att i mitt fall så är Zk=Zg=100 Ohm samtidigt som rp~10k, så Zk går bort i både täljaren och nämnaren (my>>1) och vi får nåt så udda som

\(\frac{I_a}{I_g}=-g_mZ_g...1.10\)

Som alltså är negativ, den rackarn samtidigt som strömförstärkningen alltså även tycks vara proportionerlig mot gmZg.

Vi kan nu slå ihop 1.9 med 1.10 enligt

\(\frac{Z_k+Z_g+Z_c}{Z_k}=-g_mZ_g...1.11\)

som kan förenklas enligt

\(\frac{Z_k+Z_g+Z_c}{g_mZ_gZ_k}=-1...1.12\)

vad nu det betyder :D

Men om vi nu sätter (där beta är återkopplingsfaktorn varvmässigt men induktans ar proportionerligt mot varv i kvadrat)

\(Z_k=\beta^2sL...1.13\)

och

\(Z_g=(1-\beta)^2sL...1.14\)

och

\(Z_c=\frac{1}{sC}...1.15\)

så har vi att 1.12 blir

\(\frac{\beta^2sL+(1-\beta)^2sL+\frac{1}{sC}}{g_m(1-\beta)^2sL\beta^2sL}=-1...1.16\)

eller

\(\frac{(1-2\beta+2\beta^2)sL+\frac{1}{sC}}{g_m(1-\beta)^2\beta^2s^2L^2}=-1...1.17\)

Förlänger man sedan nämnaren och täljaren med sC så fås

\(\frac{(1-2\beta+2\beta^2)s^2LC+1}{g_m(1-\beta)^2\beta^2s^3L^2C}=-1...1.18\)

som kan skrivas om enligt

\(\frac{(1-2\beta+2\beta^2)s^2LC+1}{g_m(1-\beta)^2\beta^2s^2LC}=-sL...1.19\)

Jag vet som vanligt inte vad jag håller på med men man ser att beta kan inte vara noll, jag kör 50% så låt oss sätta in det så det blir lite tydligare:

\(\frac{1/2s^2LC+1}{g_m1/16s^2LC}=-sL...1.20\)

eller

\(1/2s^2LC+1=-sL(g_m1/16s^2LC)...1.21\)

så att

\(sL(g_m1/16s^2LC)+1/2s^2LC=-1...1.22\)

nu bryter vi ut s^2LC

\(s^2LC(sLg_m1/16+1/2)=-1...1.23\)

som också kan skrivas

\(sLg_m1/16+1/2=-\frac{1}{s^2LC}...1.24\)

och med s=jw får vi

\(jwLg_m1/16+1/2=\frac{1}{w^2LC}...1.25\)

så att

\(jwLg_m1/16w^2LC+1/2w^2LC=1...1.26\)

om vi sen börjar med att titta på beloppet har vi

\(\sqrt{(wLg_m1/16w^2LC)^2+(1/2w^2LC)^2}=1...1.27\)

dvs

\(w^2LC\sqrt{(wLg_m1/16)^2+(1/2)^2}=1...1.28\)

den här omskrivningen är kul

\(w^2=\frac{1}{LC\sqrt{(wLg_m1/16)^2+(1/2)^2}}...1.29\)

fasen är sen

\(atan{\frac{wLg_m1/16}{1/2}...1.30\)

som alltså skall vara 0 grader pga medkoppling (fasen i mitt fall är atan (0,047/0,5)=5,3 grader).

Nej, den här analysen sket sig nog, eller? :)

MVH/Roger
PS
1.28 säger ändå att den sedvanliga resonansfrekvensen är w^2LC=1, nu finns dock en korrektionsfaktor under rotentecknet.

Vi tittar lite på 1.28 och faktiska värden:
L=0,25uH
C=10pF
gm=5mS
w~6E8rad/s

då fås

\((6E8)^2*2,5E-7*1E-11\sqrt{(6E8*2,5E-7*5E-3*1/16)^2+(1/2)^2}=1=0,9\sqrt{(0,047)^2+(1/2)^2}...1.31\)

Fasen, det stämmer ju nästan för om jag räknar ut högerledet så får jag 0,45 och dessutom vet jag att detta svänger (men det är inte lika med ett).

Det känns som om en lite feedback ger den starkaste signalen, iofs inte så konstigt om man t.ex tittar på OP för feedback reducerar alltid gain, jag har dock lite slentrianmässigt satt så stor feedback jag kunnat även om jag stoppat vid 50%, nu känner jag för att testa 10% eller mindre (för detta både minskar Zk och ökar gmZg) men om jag kommer få det att svänga även då det får min Logitech avgöra/detektera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Om vi tittar på 1.9 som repeteras

\(\frac{I_a}{I_g}=\frac{Z_k+Z_g+Z_c}{Z_k}...2.1\)

så kan den förenklas enligt

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{Z_g+Z_c}{Z_k}...2.2\)

genom att använda 1.13-1.15 får man då

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{(1-\beta)^2sL+1/sC}{\beta^2sL}...2.3\)

delas både nämnare och täljare med sL fås

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{(1-\beta)^2+1/s^2LC}{\beta^2}...2.3\)

om vi sätter s=jw och skyndar på med w^2LC~1 så fås

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{(1-\beta)^2-1}{\beta^2}...2.4\)

dvs

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{\beta^2-2\beta}{\beta^2}...2.5\)

eller

\(\frac{I_a}{I_g}=1+\frac{\beta-2}{\beta}...2.6\)

dvs

\(A_i=\frac{I_a}{I_g}=2-\frac{2}{\beta}=2(1-\frac{1}{\beta})...2.7\)

Beta kan inte överstiga ett samtidigt som Ai=0 för just ett (vilket är väldigt rimligt), för lägre beta är sedan Ai negativt skumt nog, men jag undrar om inte denna formel kan stämma ändå på nåt sätt även om beta mindre än ett som sagt ger negativ Ai.

Nu när jag lärt mig testa min Hartley's mha min Logitech så tror jag att jag vågar mig på en justering av beta, siktar på knappt 20% isf 50%.

MVH/Roger
PS
Om 2.7 stämmer så har jag i 50%-fallet ett Ai på -2 och i 20%-fallet -8 dvs 12dB gain-skillnad.

Kommer på att minus-problemet kan ha att göra med mina referensriktningar, Ig går nämligen uppåt medans Ia går neråt och Ig återspeglar den spänning som blir på gallret medans Ia återspeglar den spänning som blir över katoden/Zk, mina referensriktning gör således att Ia/Ig<0.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag provade nu mina teorier.

Och visst gick signalstyrkan upp med mindre återkoppling för plötsligt kunde jag på Logitech ratta in både LO och FM tom när de var inkopplade via 1pF till mixern.

Nu har jag enligt Logitech 88,45 respektive 100,0 MHz (MF=11,55MHz)

När man lyssnar på på dessa frekvenser och den ton på 1kHz jag modulerar med så är 88,45 klockren ty den är tvärtyst när bärvåg finns och tjuter 1kHz när jag modulerar, 100 beter sig dock annorlunda ty den brummar typ nätfrekvens innan modulation men med modulation finns 1kHz där också fast den är inte alls lika tyst, undrar vad det beror på.

Kan 50Hz på nåt sätt läcka in i modulationen typ styrningen av varicap?

Men i så fall borde brummet nästan vara ännu värre för FM ty dess variocap får sin spänning via en pot från LO, så att det är "problem" med LO men inte FM är inte logiskt.

Som synes är alltså nuvarande MF 11,6MHz vilket är något högre än optimala 10,7MHz som alla filter är tunade till men jag ser inte ett skvatt på skåpet med 10mV/DIV (1:10-prob) och visst kan det bero på att inte 10,7 prickas ordentligt men 10,7-filtrena har inte oändligt Q så 11,6 borde ändå synas men jag ser som sagt ingenting och jag tror det beror på att signalerna helt enkelt är för svaga.

Jag börjar seriöst överväga att boosta FM med ett rör och faktiskt LO med ett annat för jag har faktiskt ett helt rör kvar där ena halvan kommer nyttjas till FM-boost (redan inkopplad men dock bara som Hartley, förstärkningen är alltså mindre än ett innan jag involverar anod-filter) och andra halvan nyttjas till LO-boost.

Detta blir bra :)

MVH/Roger
PS
Först ska jag i morgon trimma in MF (10,7MHz) som frekvensavstånd mha Logitech, jag är dock övertygad om att jag fortfarande inte kommer få ut nån MF för LO/FM är för låga signalmässigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska ni få höra på nåt jätteroligt!

Jag hade ju inte riktigt MF i frekvensavstånd igår så idag beslöt jag mig för att trimma MF mha FM-potten, kollade noga åt vilket håll den mångvarviga potten gick och det visade sig att högre resistans var medurs, så jag trimmade upp FM från 88,45MHz till nära 89,3MHz (låg en station där som jag blev tveksam till om jag kunde överrösta men det kunde jag :) ) för jag visste ju att LO låg på nära 100,0MHz och då skulle jag få 10,7 som MF.

När jag hade gjort det så tyckte jag att strecket på skåpet var lite ovanligt tjockt (10mV/DIV, dvs minsta området med måttligt belastande 1:10-prob) så jag testade då genom att stänga av radion varvid ta mig tusan strecket blev smalare.

Gav då ifrån mig ett litet glädjerop men visste egentligen inte så jag slog på radion igen och då uppstog det lustiga fenomenet att MF kortvarigt blev större (uppemot 5mVpp istället) där den dock dalade efter en stund tillbaka till 1mVpp.

Då tog jag mig friheten att ratta lite planlöst på FM-potten och plötsligt var jag uppe i 7mVpp :D

Sen slog jag på moduleringen av LO och lyssnade försiktigt i högtalaren, tyckte jag hörde nåt men det var så lågt att jag inte var säker, speciellt inte pga att stereon gick i vardagsrummet, så jag gick ut i vardagsrummet och stängde av stereon sen gick jag in igen och lyssnade på skillnaden mellan 1kHz modulation på och av och ta mig tusan, där fanns en ton!

Tonen gick knappt att höra men den finns där!

Kan Ni fatta :D

För nu har alltså det här faktiskt hänt, båda oscillatorerna fungerar och dom klarar av att injicera signal i mixern, frekvensavståndet hos oscillatorerna är på 10,7MHz och inte minst, mixern fungerar och har blandat dessa båda signaler till MF där jag alltså tillfälligt modulerar LO vars modulation faktiskt kan höras i högtalaren.

Problemet nu är att signalen ut till högtalaren är så låg, eller snarare signalen efter andra MF-förstärkande steget (trots två i kaskad) är för lågt vilket naturligtvis beror på att utsignalen från mixern är för låg.

Jag tror att genom att förstärka FM och LO innan mixern så kan jag få upp AF-nivån max 20dB för det är ju känt att mina MF-steg förstärker mindre än YD1150's MF-steg, jag fick 15dB nånstans och han får 25dB nånstans så det är minst sagt optimistiskt att tro att förstärkningen av typ 10ggr högre frekvenser skall bli större.

Men det är helt otroligt att det faktiskt är hörbart nu.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Du känner dig snart som radiopionjärerna för ca 100 år sedan :mrgreen:
Det var nog en spännande tid för dem som var med hela resan från radions barndom.
Du kanske fastnar i "radioträsket" också :D

Mixern måste ha en viss signalnivå på LO:n så att den ska fungera bra.
Vanliga dubbelbalanserade diodblandare som Mini Circuits SBL-1 vill ha typ +7dBm eller 5mW (i 50ohm) på LO.
Max RF-nivå på ingången är kanske typ -10 till -15dBm. ( 0dBm är 1mW i 50 ohm)
Det viktiga är att max RF nivå är lägre än LO, nivåerna här är inte exakta men ger ett hum om det i alla fall
i vilken storleksordning de ligger i.
Skriv svar