Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Snart mat och läggdags så detta blir kort.

Vad menar du med att RF måste vara lägre än LO?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag funderat ytterligare på nivåerna och hur man eventuellt kan boosta dom utan extra gainsteg.

Först har jag kommit fram till följande eftersom förstärkningen tycks vara nåt i stil med gmZg där jag bevisligen fått upp förstärkningen genom att minska Zk och öka Zg, detta kan också tecknas

\(A_i=(\frac{4/5N}{1/2N})^2=\frac{64}{25}\approx +10dB\)

där alltså N är hela spolen och först hade jag återkopplingen på halva spolen och nu har jag den på 4/5 och iom det så får jag nästan 10dB högre förstärkning.

Eftersom Hartley kräver åtminstone lite återkoppling (och jag har 20% nu) så kan jag inte få mer gain där.

Vi har dock två mekanismer till:
1) Rk's vara eller icke vara
2) Optimala kopplingskondensatorer

Om vi börjar med 2) så kör jag nu alltså 1pF bara, i fallet nedre röret (V3b) har jag dels Cgk dels Ckf (som du så tacksamt lärt mig) och i fallet övre röret har jag preliminärt bara Cag, låt oss ta reda på dessa kapacitanser för ECC81:
3) Cgk=2,3pF
4) Ckf=2,5pF
5) Cag=1,6pF

LO är kopplad till V3b (och katod går rätt till backa) så den ser 2,5//2,3pF=4,8pF.

FM är kopplad till V3a.

Här är det lite osäkert vad som gäller angående ingångskapacitans, för anod går via MF-filter med avkoppling till backe där MF-filtret, när det är aktivt/tunat, kanske är på mina berömda 6k, katod är ju kopplad till anod på röret under (och därmed i runda slängar 10k till backe) vilket borde eliminera påverkan både från Cgk och Cag (ty Xc<<6k), MEN YD1150 har lärt mig att nåt som heter Ckf kan påverka och detta är faktiskt den enda påverkan som sker här, alltså FM ser 2,5pF.

Med andra ord ska LO driva 4,8pF~5pF och FM driva 2,5pF.

Nu kör jag alltså 1pF på båda så att jag just nu har två olika kapacitiva spänningsdelningar på
6) LO: 1/6 pF=-15dB
7) FM: 1/3,5=-11dB

Lite av dom här dämpningarna måste man acceptera men när det gäller RF har jag utvecklat en ny filosofi (när det gäller DC-AF försöker jag alltid belasta med 10ggr källresistansen) där 3ggr impedansen räcker.

Först en sak som kära YD1150 också påtalat, man kan faktiskt eliminera påverkan från Ckf och man gör det genom att koppla ett par drosslar från glödtrådsmatningen och jag funderar så mycket på att göra det att jag faktiskt precis i dagarna köpt på mig ett gäng drosslar (E1 från 1uH till 100mH, 5st av varje), tänker mig 2st 10uH (som är dom största som tål strömmen) mellan glödtrådsmatningen och samtliga glödtrådar fast här är jag osäker på om samtliga är bästa alternativet, till exempel så kan jag sätta större drosslar vid valt rör istället men 10E-6*10*100E6=10k som räcker med råge.

Innan drosseltricket kan man köra
8. LO-drive=15pF
9) FM-drive=6,8pF

Men nu belastar vi lite grand även om man fortfarande ungefär kan säga
10) LO_ser~4pF
11) FM_ser~2pF
samtidigt som 10pF ungefär är lika med 100 Ohm vid 100MHz

alltså belastar jag LO respektive FM med
12) LO: 250 Ohm
13) FM: 500 Ohm

Just nu med 1pF så överväger 1pF och belastningen är bara runt 1k, dvs jag går från 1k till så stor belastning som 250 Ohm, jag känner således att jag inte vill nyttja 8 och 9 utan kanske sikta in mig på att eliminera Ckf istället, i fallet FM (V3b) blir då teoretiskt kapacitansen noll, i vilket fall känns det inte nödvändigt att byta 1pF där så FM är avklarad (och jag får typ +11dB av att bara nyttja drossel), i fallet LO (V3b) kan jag dock inte lyfta lika mycket men jag går från en dämpning idag på -15dB till 20lg(1/2,3)=-7dB dvs jag vinner 8dB.

Summering:
Tar jag bort inverkan av Ckf mha drossel så ökar gainet för FM med knappt 11dB och för LO med runt 8dB, märk att detta är om inte bättre så i alla fall i paritet med vad ett boost-steg vardera klarar!

Nu måste jag bara besluta mig för om jag ska drossla hela kedjan eller bara mixern.

Sen har vi nummer 1) högst upp dvs Rk's vara eller icke vara.

Först och främst, jag började min UHF-bana genom att sätta Logitech på 100,0MHz, sen rattade jag tunern/LO i botten fram och tillbaks men bruset försvann aldrig dvs LO var antingen död eller så var signalen för låg, jag klurade då ut på bussen att kanske spolen belastas för mycket av katoden så jag tog bort avkopplingen av katodmotståndet och provade igen, denna gången gick det för nu försvann plötsligt bruset vid en viss position hos tunerratten, jag hade byggt mitt livs första UHF-oscillator på 100MHz!

Vad jag vill säga med det här är att det råder inga som helst tvivel om att Rk tycks fylla en funktion, vilken exakt funktion den fyller är jag osäker på men den antingen startar oscillatorn eller gör den starkare, det är mina erfarenheter.

Signalen tas ju alltid ut vid katod och en sak som Rk kan bidra med är att den isolerar påverkan från Cgk//Ckf ty i mitt fall är den på 2k2 som är mycket större, dock tror jag faktiskt i det här fallet, när impedanstransformeringen hos spolen är såpass stor, dvs typ (1/5)^2*Cgk//Ckf som alltså då adderar ynkliga 0,2pF som C, att man kan skippa Rk speciellt nu när jag flyttat återkopplingen till endast 1/5, men vad som händer då förutom att resonansfrekvensen verka vara kvar, det vet inte jag, jag känner dock att resistanser är förluster så kan man få till nåt utan resistanser eller i alla fall med små resistanser så bör det vara bättre.

Min nuvarande teori är att Rk inte påverkar nämnvärt annat än att belastningen på spolen/resonanskretsen blir mindre och iom att man tar ut signalen på katod så är det ju bara vad som finns över Vgk (IgZg) som förstärks, Rk ingår bara som blygsam tillförare av energi för att hålla oscillationen igång.

Nu är jag mycket intresserad av att försöka få ett bättre analytiskt svar på viken förstärkning och vilka nivåer man får om man till exempel matar med 150V och idealiserar med konstanta gm och rp.

Jag vill bannemig veta vad det oscilleras på för spänning och varför det oscillerar!

MVH/Roger
PS
Jag kan tänka mig att införa alla "förlustkapacitanser" också men helst i efterhand.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lagt undan radiobygget för ett tag för jag är så sanslöst glad över dom senaste framgångarna att jag inte vill pressa min tur mer samtidigt som jag har ett helt gäng andra projekt jag vill ta tag i där KLA hägrar mest för den är nu färdig för lödning av komponenter och jag har bara ett ställe jag riktigt kan löda dvs i sovrummet/labbet.

Jag kommer skynda långsamt med KLA samtidigt som det inte är så många komponenter men det skall byggas i luften och det blir då alltid en hel del tänka, beräknar dock att jag är klar om senast två veckor.

Så KRA får ligga på hylla i typ två veckor.

Dock ska jag här skriva vad mina nästa babystep med KRA blir:
1) Jag har bestämt mig för att "Ta vara på felet" (som min mentor sa) dvs jag ska sikta in mig på problemet och försöka lösa bara det, detta innebär att jag kommer införa 2 drosslar på 10uH i serie med glödmatningen och glödtråden för ENBART det rör jag vill förbättra dvs mixerns ingångskapacitanser och därmed MF's utnivåer.

Jag skulle vilja göra denna kompensation även för UHF-röret men jag skjuter på det för det kan tänkas att 5pF går att "trimma bort" hos kommande UHF-filter (fast det är lite tveksamt för minimum trimmer-kapacitans är 2pF samtidigt som ungefär 10pF är total nominell kapacitans för filtret@100MHz, trimbar kapacitans blir då med gul trimmer ungefär 7-15pF).

2) Efter 1) och om det förbättrar nåt så kommer jag inte röra 1pF@LO men däremot har jag kvar Cgk för FM dvs c.a 2,5pF, här kommer jag försöka införa 10pF som kopplingskondensator istället för nuvarande 1pF, 1pF är nästan den som styr vad FM nu ser så ingångsimpedansen just nu är runt 1k, med 10pF blir det 2,5pF som styr dvs 400 Ohm vilket fortfarande är en rätt liten belastning av FM-Hartley, den stora vinsten är dock att den kapacitiva spänningsdelningen går från 1/3,5 till 10/12,5 SAMTIDIGT som man inte riktigt kan veta vad som händer med själva den Theveninska FM-nivån, sjunker den eller är den stabil så allt handlar om spänningsdelning?

Jag ska inte vara girig så jag stannar här i min planering, lite löst kan jag dock meddela att min preliminära plan är att nyttja UHF-röret (V2) till att boosta både FM och LO så att vettiga nivåer kommer in i mixern, för mig och min internet-kopierade mixer så känns det som om man inte kan förlora nåt på att trycka in så höga nivåer som möjligt vad beträffar LO och FM.

Vi hörs!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill analysera vad Rk har för påverkan och vad matningen ger för amplitud hos oscillationen.

Vi förenklar med att säga att följande parametrar är konstanta:
1) E=matningen=150V
2) gm=5mS
3) rp=10k
4) [my=50]

Så om vi inför Rk mellan katod och tapp och inför E istället för kortslutningen till backe, då får vi

Högra loopen:
\(E-r_pI_a+\mu V_{gk}-R_kI_a-(I_a-I_g)Z_k=0...3.1\)

sen har vi att

\(V_{gk}=-I_gZ_g...3.2\)

så att

\(E-I_a(r_p+R_k+Z_k)=I_g(\mu Z_g-Zk)...3.3\)

Vänstra loopen:
\(Zk(I_a-I_g)-I_gZ_g-I_gZ_c=0...3.4\)

vilket kan förenklas till

\(Z_kI_a=I_g(Z_k+Z_g+Z_c)...3.5\)

eller

\(I_g=I_a\frac{Z_k}{Z_k+Z_g+Z_c}...3.6\)

så att 3.3 blir

\(E-I_a(r_p+R_k+Z_k)=I_a\frac{Z_k}{Z_k+Z_g+Z_c}(\mu Z_g-Zk)...3.7\)

dvs

\(Z_a=\frac{Z_k}{Z_k+Z_g+Z_c}(\mu Z_g-Zk)+r_p+R_k+Z_k...3.8\)

eller

\(Z_a=\frac{Z_k(\mu Z_g-Z_k)}{Z_k+Z_g+Z_c}+r_p+R_k+Z_k...3.9\)

säger mig ingenting det här men vi kan förenkla lite med faktiska värden:
1) Rk+Zk<<rp, spolen är ju tappat på 20% och är då bara runt 10 Ohm samtidigt som Rk(2k2) är <20% av rp (>10k)
2) myZg>>Zk, spolen är ju tappad på 20% och Zg består av 80% som ihop med my...
3) Zk<<Zg+Zc, Zg~Zc och därmed runt 100 Ohm samtidigt som Zk är tappad på 20%

då får vi

\(Z_a\approx \frac{\mu Z_gZ_k}{Z_g+Z_c}+r_p...3.10\)

eller

\(Z_a\approx \mu Z_k \frac{ Z_g}{Z_g+Z_c}+r_p...3.11\)

här kan man flumma med ännu en approximation ty Zg är nästan hela spolimpedansen vid 20% tapp och spolimpedansen är per definition Zc, föjlaktligen

\(Z_a\approx \mu Z_k \frac{ Z_g}{2}+r_p...3.12\)

Från det här ska man alltså kunna beräkna strömmen i systemet eftersom Za=E/Ia låt oss göra det

\(\frac{E}{Z_a}=I_a\approx \frac{E}{\mu Z_k \frac{ Z_g}{2}+r_p}...3.13\)

eller

\(I_a\approx \frac{2E}{\mu Z_kZ_g+2r_p}...3.14\)

Återigen vet jag inte om det finns nån relevans i mina uträkningar men om det gör det verkar det som om produkten mellan Zk och Zg bör vara låg för hög dynamisk ström (där max är E/rp).

Återigen pekar alltså mina uträkningar på att Zk skall vara litet dvs ju mindre återkoppling man kan ha för oscillation (som fortfarande återstår att analysera) desto större signal har man vilket dock inte är speciellt förvånande :D

MVH/Roger
PS
Men jag vet fortfarande inte varför det oscillerar :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom att tänka på en sak att jag ju räknat ut den ungefärliga strömförstärkningen som

\(A_i\approx -gmZg...1.10\)

Barkhausens stabilitetskriterium säger att för oscillation krävs

\(\beta F=-1...4.1\)

dvs om slingförstärkningen i ett system är 1 samtidigt som fasen är 180 grader så svänger det.

Jag har alltså tecknet rätt och när det gäller amplituden innebär stabilitet tydligen

\(|\beta F|<1...4.2\)

Eftersom vi har positiv återkoppling och vill ha svängning borde detta gälla

\(|\beta F|>1...4.3\)

I mitt fall tror jag man kan byta ut F enligt

\(F=A_i...4.4\)

så vi har alltså att

\(|\beta A_i|>1...4.5\)

dvs

\(\beta g_mZ_g>1...4.6\)

jag inbillar mig sen att jag har ett beta på 0,2 ty där finns återkopplingstappen på spolen, då får vi ungefär

\(0,2*1/200*100=0,1...4.7\)

vilket är mindre än ett.

Så varför svänger det då?

MVH/Roger
PS
Min approximation av Ai är mycket måttlig.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 september 2017, 21:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kanske har det :)

Jag kan ju liksom inte använda spännings-beta när jag nyttjar Ai, med andra ord kan jag inte nyttja spänningsåterkoppling när jag nyttjar strömförstärkning.

Min tanke är nu att återkopplingen (beta, eller beta*i_a) är nåt i stil med

\(\beta=\frac{I_a-I_g}{I_a}...5.1\)

som kan skrivas om enligt

\(\beta=1-\frac{I_g}{I_a}=1-\frac{1}{A_i}...5.2\)

där återkopplingen alltså är den ström (I_a-I_g) som går genom Zk jämfört med den ström som går genom röret (I_a).

Med

\(\beta F=\beta A_i...5.3\)

så fås

\(\beta F=(1-\frac{1}{A_i})A_i...5.4\)

dvs

\(\beta F=(A_i-1)...5.5\)

där

\(A_i=-g_mZ_g...5.6\)

så att

\(\beta F=-(1+g_mZ_g)...5.7\)

dvs

\(|\beta F|=1+g_mZ_g>1...5.8\)

sen har jag precis läst mig till att optimalt belopp är runt 1,05 dvs under det dör lätt oscillationen medans över det så distar det pga olinjäriteter i de förstärkande elementen.

Här ser vi dock att beloppet faktiskt är större än ett (gmZg är runt 0,5 enligt mina beräkningar) och när det är det så svänger det vilket mina Hartleys är bevis för.

Eftersom det är allmänt känt att återkopplingen är lite känslig för oscillation (även om 5.8 indikerar att minsta lilla gmZg så oscillerar det) så är naturligtvis 5.8 inte ett klockrent svar.

Det kan dock vara som så att formeln åtminstone i grova drag speglar verkligheten, eller vad tycker Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Enligt tidigare har vi

\(I_a\approx \frac{2E}{\mu Z_kZ_g+2r_p}...3.14\)

Om man sätter in mina värden enligt
1) E=150V
2) my=50
3) rp=10k
4) Zk=10
5) Zg=200

så får man runt 2mA och iom att det öär spänningen över Zk som ger utsspänningen så indikerar detta på 20mV vilket naturligtvis inte stämmer.

Formeln känns dessutom direkt felaktig för jag har en statisk spänning (E) som skall driva ett par impedanser (Zk och Zg) och enda gången det går är ju med växelström ELLER stegsvarsanalys och jag har provat multiplicera uttrycket med 1/s (och impedanserna uttryckta i s) men hittar ingen inverstransform för detta, uttrycket skulle alltså kunna bli

\(I_a(s)\approx \frac{1}{s}\frac{2E}{\mu s^2L_kL_g+2r_p}...6.1\)

Nej, nu lägger jag ner mina försök att förstå Hartley och varför det svänger samt hur man styr amplituden, jag känner mig inte helt misslyckad och tycker det har varit ett gott försök men jag ger upp nu och nästa gång jag skriver i denna tråd så har jag installerat två drosslar mellan glödtrådsmatningen och mixer-rörets glödtråd, jag tror nämligen att det kan ge MF-nivån en rätt schysst skjuts uppåt, +10dB nånstans är att förvänta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag gjorde jag lite tester.

Först vände jag på radion och tänkte addera två spolar i glöden men jag orkade bara inte för det såg jobbigt ut så jag får dras med att V3a har ungefär Ckf (2,5pF) och V3b har ungefär Ckf+Cgk (2,5+2,5pF).

Detta är dock inget problem för jag har bestämt mig för att buffra både FM och LO med hjälp av transformatorer där jag kan trimma bort dessa kapacitansers påverkan.

Under tiden ville jag ändå experimentera men på lite olika sätt, ett sätt var om en större kopplingskonding än 1pF in på mixern kunde ge mig en högre MF ut från mixern, detta experiment sket sig ty 6,8pF (som teoretiskt skulle innebära ungefär 10dB i lyft) dödade FM-oscillatorn dvs oscillatorerna, som är i det närmaste identiska, klarar inte av att belastas med mycket mer än 1pF dvs runt 1k i reaktans.

Sen ville jag prova att trimma MF-stegen genom att observera den MF jag tydligen får ut och om jag kunde öka den, så jag trimmade mycket försiktigt (för att inte tappa bor det) framifrån och bak, initialt hade jag 2mVpp bara men efter trimning kom jag upp i runt 10mVpp och detta alltså in på FD, blev mycket nöjd och bestämde mig för att addera en modulation (1kHz som vanligt), och ut kom en tydlig om än mycket låg ton ur högtalaren.

Styrkan hos tonen lyckade jag emellertid höja med hjälp av ett så knepigt trick som att SÄNKA styrkan på modulationen, mycket skumt.

Sen var det också skumt att se kurvformen hos MF vid modulation ty den såg i det närmaste AM-modulerad ut (hoppas detta är rätt dock för jag vill ju inte ha en AM-radio :D ).

Ut har jag alltså runt 10mVpp av en frekvens (10MHz) som inte ens finns med i radion :D

Jag tycker sådant är oerhört fascinerande!

I morgon ska jag linda två UHF-trafos och försöka trimma in grejerna, vet dock inte riktigt hur jag ska kunna ge transformatorerna en bandbredd på 20MHz, eventuellt tar jag till motstånd för att dra ner Q (börjar utan dock).

Men det blir alltså två toroider till samtidigt som detta kan ge lite gain dock vet jag inte hur det går med FM-oscillatorn om jag samtidigt smäller på en trafo, kanske bäst att börja med LO-buffern för den är fri att bara förstärka.

Man kan alltså börja med att linda och montera LO-trafon (LO-buffern) och loopa nuvarande LO-signal via LO-buffern tillbaks till mixern där alltså mixerns ingångskapacitanser kan trimmas bort i LO-bufferns tankkrets.

Jag ska göra så.

MVH/Roger
PS
Mitt patenterbara trick med att inte avkoppla katodmotståndet har experimentellt visat sig vara bäst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ångrat mig.

Det som kommer byggas härnäst är V2b (a ligger till vänster, b ligger till höger) eftersom den alltid kommer vara konfigurerad som UHF-förstärkare.

Dvs oavsett om jag nu tillfälligt testar med att boosta LO'n eller om det inte visar sig spela nån roll för MF-nivån ut från mixern så kan jag enkelt backa till att nyttja den som en UHF-förstärkare.

Dvs det blir inget bortkastat jobb av att boosta LO för som sagt, om det inte blir bra så kan den återgå till att boosta FM istället som samtidigt är dess ursprungliga uppgift.

Om jag däremot försöker boosta FM då har jag just nu eventuellt problemet med att jag lägger på en anodlast på Hartley och det är ovisst hur detta påverkar oscillatorn, jag tror inte det påverkar nåt men jag räknar heller inte med mer än kanske 10dB's förstärkning och detta för att jag kommit på att jag behöver 20MHz bandbredd dvs Q=98/20=5=wRpC där jag räknat ut i huvet att lagom parallellt motstånd (Rp) över tankkretsen bara är 1k och 1k som anodimpedans för ECC81 blir 3ggr's förstärkning (kanske) ty nominellt blir detta 6ggr förstärkning men jag kör väldigt liten ström och där nere är parametrarna annorlunda.

Så nästa steg är att linda BÅDA toroiderna men att jag kommer börja med att montera den ena och då för LO boost, bara.

MVH/Roger
PS
Det var synd jag inte tog kort på FM-moduleringen, såg både skum och rolig ut dvs mycket lik en AM-mudulering med skillnaden att moduleringen liksom var speglad modell en sinus-halvperiod uppifrån och ner och en sinus-halvperiod nerifrån och upp och då dessutom i fas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lindat mina två sista toroid-transformatorer för radion.

Jag har lite olika trimmisar modell
1) Gul: [2;10]pF (2 kvar)
2) Grön: [2;22]pF (4 kvar)
3) Brun: [2;33]pF (slut)

Jag har nu lindat 10 varv runt en UHF-kärna som har AL=2,2nF dvs jag bör förvänta mig runt 220nH.

Eftersom 100MHz är nära nog mitten på FM-bandet så krävs en kondensator på runt 12pF.

Jag känner alltså för att nyttja grön trimmis.

Det gäller egentligen att inte ha en för stor trimmis har jag märkt för då kan det bli svårt att ställa in filtret (det är inte för inte det finns mångvarviga trimpotentiometrar) men jag tror grön blir bra.

Nästa steg, koppla in ena trafon och boosta LO (och blir det inte bättre, koppla in den andra trafon och försök boosta FM också fast här hamnar alltså filtret på anodkretsen till en Hartley, mycket tveksam till om det fungerar).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu boostat LO'n.

Hände inte så mycket men LO'n propagerar i alla fall så filtret är inte fullständigt fel, vrider man lite på trimmisen kan man skymta att nivån går både upp och ner så LC-komponentvärdena funkar.

Just nu är jag uppe i 5mVpp mixad (obs :) ) MF, modulerar man sedan FM (eller LO) så hörs en ton i högtalaren, tonen är mycket låg i styrka men den hörs tydligt.

Nu siktar jag på att boosta FM på samma sätt, fast det blir inte riktigt på samma sätt för här handlar det om en Hartley-oscillator och jag är mycket spänd på vad den säger om en tankkrets på anoden.

Samtidigt, nästa steg är ju egentligen en Antennkrets så kanske jag bara bygger in filtret och bygger om Hartley till den Antennkrets jag hela tiden avsett, eller om FM-boost funkar dåligt så kan jag ju gå över till Antennkrets.

Känns som en win-win situation :)

Nästa steg, FM-boost.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer det mest aktuella schemat jag har, intressant att se hur det är kopplat även om detta inte är lösningen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Passade på att "uppgradera" till FM-boost också.

Resultat: I det närmaste fiasko :D

MF-nivån blev ännu mindre (sjönk alltså från 5mVpp till 1mVpp)

Man kan dock fortfarande, om än nätt och jämt, höra AF när man modulerar FM (i alla fall, antar LO ger ungefär samma).

Eftersom högtalaren knappt brusar hörbart så är nog en omkonfigurering till Antennkrets inte så aktuellt.

Istället för att boosta LO kanske jag skulle boosta MF i ett tredje steg?

Nerblandad MF finns ju där, det är bara nivån som är kass (och som tom blivit ännu sämre av att jag boostat LO och FM, men framförallt när jag nu försökte boosta FM).

Så istället för att boosta LO kanske jag ska boosta MF.

Lite knepig signalväg bara.

MVH/Roger
PS
Detta var faktiskt lite korkat av mig, jag hade ju liksom "hela" 5mVpp MF samtidigt som det hördes tydligt om än väldigt lågt i högtalaren, men jag hade MF. Så varför koncentrera sig på att knö in högre nivåer i mixern, som dessutom hanterar mycket högre frekvenser och därigenom gör det svårare, när man bara kan ta befintlig MF och förstärka en gång till, en frekvens som jag dessutom kan mäta :D

Att nivån sjönk så rejält när jag försökte boosta FM tror jag har att göra med att själva oscillatorn inte riktigt gillar anodlast, den skall ha noll som anodlast för maximal uteffekt, tror jag. Samtidigt är det intressant att den ändå svängde fortfarande (dvs med anodlast).

Det är nästan löjligt häftigt att ratta på PLL-tunern på min Logitech-radio för att leta upp FM/LO, passar man på att även modulera en av dom så kan man plötsligt få in en ton på den köpta radion, sen kan man alltså lyssna vid dom båda frekvenserna varvid den modulerande tonen befinner sig vid båda UHF-frekvenserna, differensen är sedan MF. Nästan magiskt häftigt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tydligen blev FM-boost fel.

LO-boost fungerar men ger ingen högre MF i sig.

Jag vet inte riktigt varför FM-boost inte ville fungera när LO-boost fungerade samtidigt som dom har exakt likadana spolar och är konfigurerade nästan likadant, det som skiljer är att FM's Hartley är inbyggd i förstärkeriet så att dess anodfilter påverkar.

Det kan dock faktiskt vara såhär också, när jag skulle göra om FM's Hartley till en förstärkande Hartley så insåg jag tidigt att jag måste avkoppla Rk och detta gjorde jag utan att mäta, sen kopplade jag in tankkretsen och mätte.

Vad jag kan ha gjort är att jag har dödat oscillatorn bara för att möjliggöra förstärkning för det är enkelt att inse att en resonant reaktans på 200 Ohm som anodlast inte ger speciellt mycket förstärkning när rp är av storleksordningen 10k.

I samma veva jag insåg det så kom jag på att 100MHz inte ens går att förstärka på det sättet jag försökt, i princip går det inte alls för man måste upp i induktanser som innebär kondingar motsvarande fF, ta ECC81 som exempel med rp>10k, my~50 och om då anodlasten är 5ggr större än min dvs 1k så är man ändå nere i en förstärkning på i runda slängar 5ggr

200 Ohm innebär alltså bara en gångs förstärkning, samtidigt som kondingen är så liten som runt 10pF (vilket tacksamt trimmas med [2;20]pF trimmer).

Om jag vill ha 5ggr större induktans/reaktans så blir kondingen på ynka 2pF som faktiskt inte ens går att trimma, jag skulle behövas en trimmer på typ [0,5;5]pF och då är vi riktigt nere på strökapacitanser.

En variant jag klurade på på bussen idag är en asymmetrisk trafo där sekundären har ett lägre antal varv än primären, initialt kan man tycka att man då tappar typ lika mycket signalnivå som man förstärker men jag tror inte att detta samband är så linjärt när man har Za som närmar sig rp dvs för lite högre förstärkning.

Vitsen med det här är att man faktiskt då kan trimma sekundären istället för primären och anledningen är att reflektionen av den sekundära kapacitansen till primären ger en mindre kapacitans där dvs detta gör så att den sekundära kapacitansen kan vara större och då är filtret plötsligt trimbart.

Kan gå om dämpningen samtidigt inte är linjär.

I vilket fall som helst så kan jag inte få nån förstärkning med Xo=200 Ohm (och ECC81), det är helt enkelt en för låg anodlast.

Sätt liksom in i

\(A_v=\frac{\mu Z_a}{r_p+Z_a}\)

och kom ihåg att jag sparkör ECC81 (1mA) dvs rp är troligtvis ännu högre (och my är garanterat inte bättre).

Beroende sen på vilken typ av ingång jag driver så har jag normalt en last på 5pF (2,5pF@Mixer_V3a, allt är Ckf), en 1:1 trafo reflekterar då i regel max 5pF till primären där den trimmas bort, kravet på C måste då vara >5pF för att jag skall kunna addera en trimmer, med andra ligger jag precis på pottkanten nu (C~10pF), jag kan inte addera några som helst varv på spolen och under ett last-C på 2,5pF (Cgk) kommer jag inte.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu.

Jag tror jag gör min ovan specialare för FM, jag får ju plats med 36 varv och 9X4=36 dvs 9+27, eftersom 10 (vi säger 9) idag ger 200 Ohm så kommer 27 ge (27/9)^2*200=1k8 och 2k (säger vi) ger 2/(2+10)*50=50/6~8=18dB

Eftersom varvförhållandet nu är 3 så blir alltså reaktansen 9ggr så stor och vid 200 Ohm krävdes 10pF, då krävs runt 1pF vid 27 varv, detta går som sagt inte att trimma men vi lägger oss på sekundärsidan och trimmar 10pF som vanligt.

Teoretiskt tappar jag 10dB eftersom varvförhållandet är 3, MEN jag har gått från en gain på 200*50/(200+10k)=1=0dB (nuvarande) till 1800*50/(1800+10k)=8=18dB

Ser Ni vad som händer nu? :D

18dB-10dB=8dB>0dB

8dB är inte mycket med det kan finnas andra olinjära fenomen som kanske resulterar i 10dB i alla fall, om man får vara optimist alltså :)

Lite intressant det här för jag hade nån slags dålig magkänsla att om man inte tjänar nåt på att slänga in en trafo (effektmässigt vet jag det men inte nivåmässigt) ty man delar ju bort vinsten, typ, men detta stämmer tydligen inte.

Nu tror jag att jag ska göra såhär, jag börjar med att mäta om FM fortfarande svänger, sen kopplar jag ur LO-boost och drar LO direkt till mixern igen, eftersom jag precis räknat ut att det inte kan bli nån förstärkning mha FM's tankkrets så kortsluter jag tillfälligt den och tar bort avkopplingen av Rk samt kopplar FM till mixern psss förut, den spole som "buffrade" LO tar jag bort och ersätter med mitt standard MF-kärnmaterial samt lindar 18+18varv, denna spole kopplas sedan in till det nakna buffer-röret som dock får förbli naket modell stand-by.

MVH/Roger
PS
Jag tycker 2,5ggr (8dB) är så löjligt lite förstärkning att jag funderar på att skippa FM-förstärkning överhuvudtaget och skapa nån effektiv antenn istället, kan det gå?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

På ingångssteget FM1 så har du en katodföljare som det är nu,
sätt en resonanskrets på anodsidan istället så bör du få någon förstärkning.

Ett trick är följande nedan, det kan du ta till om anodkapacitansen blir
för stor i förhållande till trimmern så att du inte lyckas få det hela i resonans.
Då kan du dela avstämningskapacitansen i två delar och koppla in +150V
ungefär i mitten av spolen som bilden visar. Exakt var avtappningen
blir får du laborera lite med men det går snabbt om du har luftlindad spole
av försilvrad tråd. Det kan vara bra att mata +150V via en liten HF-drossel
så att du inte sätter en avkopplingskondensator direkt på avtappningen.
Varför får du fundera på :wink:
Triode amp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar