Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu spelat in en liten video som gör mig lite småglad.

Nu är nivån ut till högtalaren såpass hög att man tydligt hör den även på videon.

Gainet blev dock patetiskt dvs ynka 10dB och jag har kommit på experimentellt att det inte är så effektivt att kaskadkoppla på mitt vis, trafo är nog det enda som riktigt fungerar.

Att jag tror det har att göra med att mitt första försök gav +3dB och då nyttjade jag 100pF som kopplingskondensator samtidigt som dels reaktansen hos 100pF vid 10MHz är runt 100 Ohm dels har man en Miller-kapacitans på säker 50pF dvs tankkretsen lastas med 300 Ohm och vill man ha maximal överföring så är dessa 2/3 ganska bra MEN man lastar samtidigt tankkretsen med 300 Ohm och det blir ingen resonanspuckel kvar.

Vänder man på det och drar ner på kopplingskondensator ja då sticker resonanspucken iväg men även om den sticker iväg olinjärt snabbt så får man med en mindre kopplingskondensator snabbt en större dämpning.

Så hur man än gör så blir gain ganska dåligt.

Man måste alltså.använda transformator, preliminärt primär-avstämt bara.

För nyttjar man transformator ja då kan man trimma bort Miller redan på primärsidan samtidigt som överföringen kan bli 1.1 (eller kanske tom mer?).

Jag ska prova detta konceptet för 10dBs förstärkning är patetiskt speciellt när my är 60.

MVH/Roger
PS
Min nya video som strulade ett tag i min browser för att efter en kvart reparera sig själv :humm:


Utsignalen är förresten 1Vpp/368Hz vid en deviation på runt +/-100kHz
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde precis slag i saken och byggde om LC-retsen hos första MF-steget till en primärt avstämd trafo.

Vips fick jag mer än 6dB gain till!

16dB är dock fortfarande ynkligt men bättre, eventuell kan dubbelavstämt göra det ännu bättre?

Jag har blivit lurad av det tänket lite för jag ser dubbelavstämt som nåt "smalare", inte som nåt "högre" men det är ju klart att det blir högre samtidigt som det blir smalare, eller hur?

Nåväl, här kommer lite nya data:

Trafo=>2Vpp ut till högtalare isf 1Vpp tidigare (något olinjärt plötsligt, dock)

Hörbarhet: AF>0,5Vpp (lägre kunde jag inte gå för signalen fadar bort av nån anledning men denna signal är mer än hörbar fast ändå ganska på gränsen), MF med c.a 100kHz deviation är då på 20mVpp.

MF på 20mVpp och drygt hörbart kan kanske avrundas ner till 10mVpp vilket innebär <5mVe som krav på mixer-signal.

Jag tror faktiskt att detta kan funka.

Nästa steg blir att bygga LO men hur jag skall kunna mäta på den vete tusan, eventuell kan man använda radion och i alla fall ställa in typ 108MHz (e.g 118,7MHz max) till att börja med.

Annars vill jag inte nyttja fler av mina 2st ECC81 jag har kvar ty i alla fall ett skall bli AF-förstärkare (Linjesteg, KLA).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt MF-filtret för mixern.

Sen har jag skickat in signal på V3b (och jordat gallret för V3a).

Förväntade då mig en ännu högre signal ut i högtalaren men icke då, den blev lägre och knappt ens hörbar.

Jag såg dock att bias bara var på 70uA så jag minskade ner filterresistansen från 15k till 1k men fick exakt samma resultat.

Först tyckte jag detta var mycket konstigt och spekulerade i om röret var trasigt men precis slog det mig att översta röret ju är seriöst strypt för det har ett helt rör's anodresistans som katodresistans.

Vet inte hur jag skall göra med det här, det enda jag vet är att JFET-varianten fungerade (där "anodresistansen" borde vara ännu högre).

Kanske ECC82 funkar bättre för då blir inte V3a lika hårt strypt?

Jag vet inte.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag spekulerat vidare.

Jag tror faktiskt jag kör in signalen på en ofördelaktig ingång.

Allmänt kan ett rörs förstärkning skrivas

\(A_v=\frac{\mu*R_A}{r_p+R_A+(\mu+1)R_K}...1\)

som för stora RK:

\(A_v\approx \frac{R_A}{R_K}...2\)

och för små RK:

\(A_v\approx \frac{\mu*R_A}{r_p+R_A}...3\)

För V3a gäller 2 där RA=Zo=6k, RK=rp>10k (ty nästan strypt rör) dvs Av_a<0,5, för V3b gäller 3 där my~60, rp>10k (ty nästan strypt rör) och

\(R_A=\frac{Z_o+rp}{\mu +1}=262 Ohm\)

vilket ger Av_b=1,5.

Dvs jag har 0,5 i förstärkning högst upp (a) i mixern och 1,5 i förstärkning längst ner (b), något idealiserat dock för biasströmmen är mycket låg (70uA).

MVH/Roger
PS
Provade precis ECC82 istället för ECC81, 5ggr högre ström (0,31mA), låt oss räkna om ovan för ECC82:
Av_ a=0,9, Av_b=1,6.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har det hänt nåt roligt som samtidigt är lite skumt.

Jag bytte först ECC81 som mixer till ECC82, fick upp strömmen lite även om ECC81 är mer olinjärt och i detta fall således bättre.

Sen störde jag mig på 50Hz-rippel hos signalen samtidigt som den emellanåt blev väldigt förvrängd och högtalaren tjöt okontrollerat.

Jag gick då in och avkopplade alla 10nF-kondingar som redan satt där som RF-avkoppling med hela 33uF och ut kom mycket fin och stabil 368Hz (lite "hoppandes" emellertid) på nästan samma amplitud jag hade innan dvs 1Vpp (förstärkningen har då i alla fall inte sjunkit).

Nu är jag sugen på att byta ingång hos mixern där den övre trioden (V3a) har något lägre förstärkning men jag vill testa att den ger nåt ut den också då den nu är kortsluten.

Eftersom förstärkningskvoten är ungefär 3 till fördel för V3b så är mitt schema rätt ritat ty det är nog bäst att skicka in VHF i den mixer-ingången som är känsligast (V3b) och en tämligen robust (hoppas jag) LO i den andra (dvs V3a).

Mycket roligt med detta resultat, knepigt dock att så feta kondingar krävdes för att fason på signalen som ändå är FM-modulerad dvs den borde inte bry sig om LF alls.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat min mixer genom att flytta MF mellan dom olika ingångarna (V3a överst, V3b nederst).

Fick väldigt nära samma amplitud ut till högtalare när jag flyttade insignalen till V3a, noterade 1Vpp@V3b och 0,8Vpp@V3a utan att ha pillat på tankkretsen (MF).

Sen flyttade jag tillbaks insignalen till V3b samtidigt som jag trimmade lite och ta mig tusan om inte AF gick upp i hela 4Vpp!

Detta är rekord!

Hade alltså drygt 1Vpp till högtalare innan, nu har jag alltså nästan 4ggr så mycket (ECC82)!

Dock är AF-signalen svår att trimma in så att den blir "fin", får lätt med en massa skräp (MF, eller nåt), upplever att mina bruna trimmers (2-32pF) faktiskt trimmar för "grovt" dvs om man kunde centrera trimning till runt det man vill ha så hade +/-5pF funkat bättre och detta redan på MF, hör och häpna, för hur skall detta gå på 10ggr högre frekvens?

Apropå högre frekvens så lurar jag på tappade solenoider (autotrafo) med 0,7mm silvertråd runt ett borr istället för mina toroider men detta kommer nog bara gälla LO'n och antenn-kretsen för de kaskadkopplade VHF-stegen kommer att behöva trafos om jag skall kunna lita på vad jag nyligen lärt mig, dvs att RF förstärks bäst i en primär-avstämnd trafo och detta för att en enkel tankkrets kapacitivt kopplad till nästa steg tappar för mycket pga Miller dvs även om tankkretsen eliminerar Miller så blir den kapacitiva spänningsdelningen lätt för stor.

Så jag tror att det nu blir två tankkretsar vardera av typen solenoid, en antenn-krets och en LO-krets där Hartley kan ge någorlunda lågimpediv signal ut på katoden (likt en katodföljare), de kaskadkopplade VHF-stegen (V2a,b) kommer dock utgöras av toroider och slutsignalen från antennen går in i mixerns V3b (ty den har högst gain).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skickat in en FM-modulerad MF mha min KD-testare i ena porten hos mixern (och jordat den andra), detta ger faktiskt typ 6dB gain när jag skickar in signalen i V3b men det är ett ganska värdelöst test av mixern ty dess utgångsfilter förväntar sig redan det jag skickar in (10,7MHz).

Min plan nu är att bygga en JFET testkrets med två Hartleys (som jag visserligen har sen förut men jag vill lägga på en FM-modulering också) sen ska jag skicka in 5MHz som "FM" och 15,7MHz som "LO".

Jag vill göra detta innan jag försöker mig på nåt så vansinnigt svårt som en LO på 118,7MHz max och detta pga att mitt skåp bara går till 30MHz...

Här är min senaste video:


MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 augusti 2017, 21:32:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Har du provat med endast en lindning på sista MF-steget/flankdetektorn eller
försöker du forfarande med två avstämda kretsar på samma toroid?

Bygget går framåt i alla fall :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Har du provat med endast en lindning på sista MF-steget/flankdetektorn eller
försöker du forfarande med två avstämda kretsar på samma toroid?

Bygget går framåt i alla fall :)
Jag förstår inte vad du menar med det här, MF trimmas in med primären och sen snedställs sekundären så att ena flanken hos sekundärens Gaussklocka passerar genom "mitten" hos den primära avstämningen.

Hur skulle jag göra annars, menar du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lyckades med nåt helt otroligt idag!

Jag började ju mitt radio-lärande med att bygga en JFET-"radio" med två Hartley-oscillatorer, en mixer, ett MF-filter och en kvotdetektor samtidigt som ena Hartley var modulerbar mha en konding rätt över variocap.

Oscillatorerna ställdes på typ 25MHz respektive 20MHz varvid MF trimmades till 5MHz.

Jag tog nu detta "Manhattan-Style"-kort och lånade de båda oscillatorerna, jag försökte trimma in dom mot oscilloskopets frekvensräknare men jag tror att nivån var dels för låg dels för brusig så värdena fladdrade ganska rejält.

MEN båda oscillatorerna svängde och jag fick en indikation på att runt 20MHz var möjligt samtidigt som båda oscillatorerna hade en trackingfunktion mha två pottar så dom kunde alltså teoretiskt ge en skillnadsfrekvens som var konstant (märkte dock att inte går att göra på det sättet, 100k som sekundär pot påverkar faktiskt 4k7 för mycket).

Efter en massa fipplande utan att riktigt fått ställt in frekvenserna samtidigt som ju proberna påverkar så chansade jag bara dvs jag kopplade in de båda oscillatorerna via 1pF sen hängde jag proben på MF1's (V4b) anod via 1pF (jag hade innan testet monterat 1pF i serie med 100k till backe för stabilitet och trimmat lite), jag rattade sedan nästan planlöst för försöka pricka MF (10,7MHz) och trodde egentligen aldrig att det skulle gå men ta mig fasen, efter en stunds rattande dök MF upp på skåpet och innan märkte jag faktiskt att MF fanns där utan MF in (märktes vid avstängning av JFET) dvs det självsvängde men jag trimmade bort det på nåt sätt sen fick jag upp en lurig MF som drev lite upp och ner DC-mässigt på det AC-kopplade skåpet, stängde då av JFET och signalen försvann dvs signalen kom från JFET och framförallt kom den från ECC82-blandaren som jag hade kört in de båda Hartley i, signalen var alltså en blandprodukt!

Eftersom jag sedan tidigare hade en konding för modulering av ena Hartley så kopplade jag sen in min tongenerator där och ta mig fasen om inte en svag ton kom ut ur högtalaren!

Det finns en ynkligt liten risk att jag råkat ställa ena Hartley i 10,7MHz men jag tror faktiskt inte det för båda Hartley fungerade och är inkopplade och då MÅSTE det vara skillnadsfrekvensen som gäller dvs ECC82-blandaren fungerar!

Jag kan precis och nätt och jämt höra tonen (1kHz i detta fallet) men det bådar ändå rätt gott för vad jag gjort är att jag summerat in de båda Hartley via ynka 1pF och jag gissar att Miller är på runt 50pF dvs jag dämpar hela 50ggr och som jag sa inledningsvis var dessutom nivåerna hos Hartley låga och detta skall ställas i relation till framförallt FM-nivåer in på mixern.

Jag tycker det här bådar gott :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är min plan såhär:

Jag kommer byta plats på LO's och FM's insignal till blandaren, jag gör det för att minimera kabellängden för LO'n ty vi snackar nu minimum 98,7MHz.

Allra först kommer jag således göra som så att jag tar bort JFET-testet, nollar V3b's (FM i original) ingång och applicerar KD-testaren på V3a (LO i original) sen byter jag 1pF-kondingen för mätning vid V4b's anod (MF1) till 10pF samtidigt som jag har kvar den mekaniska stöttningen med 100k till backe, jag gör detta för 1pF dämpar för mycket i relation till probens minimala 20pF, samtidigt får jag eventuellt problem med att kunna trimma bort dessa c.a 7pF extra som mätningen utgör men jag vill ha lite signalnivåer på skåpet vilket också innebär att ena proben alltid måste sitta där.

När jag gjort det kommer jag trimma så lite som möjligt på trimkondingarna, förmodligen nöjer jag mig med just MF1's trimmer eftersom det är den jag lekt med, samtidigt kommer jag, med ena proben hängandes vid MF1, bara trimma för max AF ty arrangemanget vid MF1 är nåt jag behöver först senare (dvs när vi snackar skarp blandning).

Når man detta kan man anse att MF-filtrena är alignade och FD fungerar.

Sen vet jag inte riktigt i vilken ordning jag skall göra saker ty jag har två måsten:
1) FM-filtrena måste byggas (och jag tror att jag vill ha toroidal trafo men kanske solenoidal autotrafo istället?)
2) Antennkretsen och LO måste byggas.

På bussen idag lurade jag på om inte alla dessa 4 spolar skulle kunna utgöras av säg 10 varv 0,7mm silvertråd runt ett 6mm borr.

När det gäller LO'n (och antennkretsen) kan man tappa på säg 30% hos båda spolarna där jag inbillar mig att man dels kan hänga en antenn på 30%-uttaget på antenn-spolen, dels räcker 30% för att LO och "antennkretsen" skall kunna svänga (vill man inte att antennkretsen skall svänga så bryter man bara återkopplingen och kopplar Zk direkt till jord istället).

Med andra ord, om man nyttjar exakt samma krets för LO och antennkrets (där jag nog mest ändå vill nyttja variocap, fuskigt nog) så kan jag med två pottar i serie skapa två Hartley där modulation av ingångs-Hartley blir löjligt enkel (konding in på variocap bara) sen kan man i skarpt läge bara bara koppla ur återkopplingen och hänga en antenn där istället men framförallt får jag på detta viset en unik testmöjlighet, ett aber kan dock vara att FM förstärks i kaskad in till mixern och det kan bli lite höga nivåer med ren Hartley som antennkets, samtidigt tror jag inte detta är några problem för vi snackar FM-modulation här och då gör det liksom inget om det klipper.

Har klurat ytterligare på hur jag skall tuna mina Hartley, ett tag var jag inne på att skaffa 10-varviga potentiometrar för jag märkte igår att det blir känsligt med en vanlig trimpot, men sen tänkte jag att dessa brukar vara lite dyra och jag har faktiskt mångvarviga rektangulära trimmisar och som tuner kan jag ha en vanlig potentiometer det gör ingenting men den pot som hänger i serie med tuner-poten och skall minska backspänningen över den andra variocapen (antennkretsen) så att dess frekvens ligger exakt 10,7MHz (MF) lägre, den behöver vara finkänslig och därmed en mångvarvig pot och trackingen dvs att jag hela tiden skall ha en skillnadsfrekvens på MF oavsett hur LO står mellan 98,7MHz-118,7MHz i tuningen är det som är det knöliga.

Här kommer vi dock till nåt som jag kan tycka är ett problem med variocap och det är att C(Vr) inte är så linjär som man skulle kunna önska, de kan nog tracka varandra om, men bara om, dom ligger mycket nära i spänning, om man säger, medans om variocap-spänningarna skiljer ganska mycket så fungerar nog inte tracking, tror jag. Detta problem har man inte med vridbara dubbel-gangade luftkondingar, problemet där är snarare långa tåtar i mitt fall och eventuellt att finjustering sker under kondingen (tänker på plastfoliekondingar).

FM-filtrena funderar jag faktiskt på att bygga på samma sätt som antennkretsen och LO'n, jag gör tom som så att jag nuttjar variocap (helt i onödan egentligen) och så trimmar jag in alla LC-kretsar på samma sätt, samma spole, samma kondingar, typ plus var sin mångvarvig trimmer liksom på antennkretsen, LO är den enda som har en riktig pot (som jag tror blir en Piher stående trimmer där ena benet hos trimmerns kommer att stadgas av en ytmonterad kondensator (nåt som jag bannlyst tidigare men här fyller dom faktiskt en bra funktion).

MVH/Roger
PS
Börjar nästan luta åt att använda bifogad som jag köpte på loppis på Radiomuseumet har i stan förra sommaren :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mitt experimenterande med "Radion" fick ett abrupt slut idag, först kopplade jag in KD-testaren som jag sa sen fick jag inte tillstymmelse till ljud ut, mätte modulationen och den såg fin ut mätte sedan matningen och den låg fint på 5,0V men där nånstans råkade jag komma åt högspänningen mot KD-testarens matning varvid regulatorn (78L05) gick sönder.

Det var ett blottat ben hos en vridkondensator med anodspänning runt 150V som kom åt KD-testarens matning, jag har det lite trångt på min labbänk och brukar därför ha KD-testaren på "Radions" chassi.

Lite sugigt det här men jag hoppas resten hos KD-testaren fungerar med ny regulator (för man är ganska trygg med att rören inte har gått sönder :D ), i morgon ska jag ta mig till Tema och köpa ny regulator.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tema hade semesterstängt augusti ut så jag fick improvisera, var egentligen inte så svårt om det inte var för utrymmet (ty jag hade två st 7805 kvar men som inte var TO92), men jag kom på en käck variant där TO220-varianten kunde stickas ut lite från KD-testaren.

Sen upptäckte jag att även JFET hade gått sönder, knöligt insprängd i KD-konstruktionen som den var blev den lite svårt att byta den men det gick.

Sen smätlimmade jag fast 9V-batteriet på laminatet och slog på spänningen.

10,63 MHz, vilket är nära nog 10,7MHz (MF) även om jag befarade olikheter i triss-kapacitans så att MF skulle avvika mer, en positiv överraskning var sen att nivån ut nu var hela 500mVpp isf 150mVpp innan (lite osäker på hur jag mätt detta dock).

När jag fått ordning på KD-testaren var det dags att ta sig ann "Radion", märkte tidigt hur det oscillerade redan utan signal (10,2MHz, typ), svårare var det att lokalisera problemet men jag lyckades komma fram till att det självsvängde när Mixerns sekundär lastades med MF1's ingång samtidigt som jag mäter vid anod hos MF2 dvs längre bak i kedjan.

Så galler-kretsen hos MF1 spökade på nåt sätt till det så att Mixern oscillerade, ett desperat första försök att få bort oscillationen var 10pF på lödstödet (mellan galler och jord) vilket naturligtvis inte hjälpte, men sen kom jag på nåt som kallas Grid-Stopper så jag slängde in 10k i serie med gallret (eg före gallermotståndet, faktiskt) hos MF1 varvid oscillationen dog :)

Efter att ha löst detta kopplade jag Mixern som jag ville dvs FM-ingången blir V3a samtidigt som KD-testaren kopplades in på just V3a, V3b jordad och trots att jag vridit runt på samtliga trimmers kunde jag höra en svag ton direkt när jag kopplade in KD-testaren till Mixern, sen började jag trimma "framifrån" (dvs från antennen/vänster) och bak och fick succesivt upp signalstyrkan i högtalaren tills den till slut hamnade på c.a 3,5Vpp (utan att ha trimmat om FD's sekundär).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag byggt LO'n.

Mitt skåp går som sagt "bara" till 30MHz och jag siktar på 98,7-118,7MHz.

Jag tror inte den svänger nu för dels är jag säker på att frekvensen är ganska "låg" dels borde det synas nåt på skåpet även om frekvensen t.ex var över 60MHz (-6dB, kanske?) men jag ser knappt ens krusningar på 1mV-området så jag tror att denna LO inte svänger.

Vi räknar lite då jag har lindat 10 varv silvertråd (0,7mm) runt ett 6mm borr, längden med definitivt (ty oisolerad tråd) isolerade varv är 14mm minimum.

\(L=\mu_0\frac{AN^2}{l_m}\)

där l_m är den magnetiska längden och my_0 är 4piE-7, arean höftar jag till med är pi6^2/4=2,8E-5m^2, då fås att L~0,25uH.

C(Vr=0V)=Cmax=18pF för BB405 och eftersom BB405 f.n saknar backspänning så är C(BB405)~18pF.

Om vi då nyttjar

\(f_0=\frac{1}{2\pi \sqrt{LC}}\)

så skall resonansfrekvensen hamna på runt fo=74MHz (Cmin för BB405 är 2pF=>f_max=222MHz, så området sitter där).

Vilket jag tycker att jag borde kunna se skymten av på mitt 30MHz-skåp DVS LO'n svänger inte.

Jag har testat med två olika kopplingskondesatorer mellan LC och galler, den första var på 1pF och den andra blev på 11pF, men det hjälpte inte.

Nu lurar jag på om återkopplingen kanske är för liten ty den är nu "bara" på 33%.

MVH/Roger
PS
Kan vara för långa tilledare också...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade nu 40% taps, ingen skillnad.

Sen adderade jag 150pF över variocap (168pF totalt) för att kanske få igång en oscillation på rejält lägre frekvenser (som jag dessutom kan se ordentligt) men det gick inte det heller.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra men det lutar åt lite kretsanalys modell Laplace ;)

MVH/Roger
Skriv svar