Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.13 2017-12-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 548 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bygge av rörradio (FM)
InläggPostat: 19.16 2017-10-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Häftigt!

MVH/Roger

InläggPostat: 19.13 2017-11-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Har du en dubbelgangad vridis som därmed bibehåller medkopplingen hos Colpitt-oscillatorn?

Om inte kommer väl medkopplingen och därmed nivån ändras med frekvensen?

MVH/Roger

InläggPostat: 19.45 2017-11-01 
Användarvisningsbild

Kondensatorn är 2-delad ja. Oscillatorn svänger också med fasta kondensatorer ifall du vill testa den.
Komplett schema nedan, lysdioden D1 (gärna en modern lättdriven sort) behövs inte för funktionen
men ger en indikering på att oscillatorn svänger. Den är snäll att labba med, fungerar för det mesta.
Komponentvärdena är inte så kritiska så du tar vad du har tillgång till, R2 kan behöva tåla lite effekt.
Röret jag provade med var ett EC92 med det är enligt databladet exakt en halv ECC81 och det hade väl du din radio.

Oscillatorn nedan är en KWO = Knoppson Working Oscillator :)

Bilaga:
Triode osc.jpg

Med en spole på 3 varv (typ 6mm ID) så svänger den på typ 130-200MHz.
Med 7 varv så blir frekvensområdet lägre tror att det var 87-118MHz med modifierad vridkondensator.

Den tystar FM radion lätt men låt bli att oscillera på 121,5MHz.....nödfrekvens för flyget!

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 20.07 2017-11-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Planen med min rörradio är nu att nyttja mini-gripklo:kablage, istället för att nyttja lödkolven som blir rätt knöligt så kommer jag skapa mini-gripklo:kablage som är väldigt små och i princip utan längd, de kommer innehålla följande värden.
1) 1pF
2) 2,2pF
3) 1k

1pF sitter nämligen som kopplingskondensator mellan de båda Hartley och Mixer, jag kommer nog bygga två av varje så att jag kan snäppa in 1pF//1pF på båda Hartley, sen kommer jag testa 2,2pF//1pF och om ingen förbättring skett då så lägger jag ner det försöket att få upp AF-nivån på det sättet.

Dock ska jag också testa att i tur och ordning minska ner alla gridstoppers (har tre på 1k vardera), eventuellt skapar jag 3st mini-gripklo:kablage för dessa tre gridstoppers.

MVH/Roger

Senast redigerad av rogerk8 20.16 2017-11-01, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 20.14 2017-11-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

YD1150 skrev:
Kondensatorn är 2-delad ja. Oscillatorn svänger också med fasta kondensatorer ifall du vill testa den.
Komplett schema nedan, lysdioden D1 (gärna en modern lättdriven sort) behövs inte för funktionen
men ger en indikering på att oscillatorn svänger. Den är snäll att labba med, fungerar för det mesta.
Komponentvärdena är inte så kritiska så du tar vad du har tillgång till, R2 kan behöva tåla lite effekt.
Röret jag provade med var ett EC92 med det är enligt databladet exakt en halv ECC81 och det hade väl du din radio.

Oscillatorn nedan är en KWO = Knoppson Working Oscillator :)

Bilaga:
Triode osc.jpg

Med en spole på 3 varv (typ 6mm ID) så svänger den på typ 130-200MHz.
Med 7 varv så blir frekvensområdet lägre tror att det var 87-118MHz med modifierad vridkondensator.

Den tystar FM radion lätt men låt bli att oscillera på 121,5MHz.....nödfrekvens för flyget!

Varför lyser det så kraftigt?

MVH/Roger

InläggPostat: 19.16 2017-11-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Igår fick jag levererat ett knippe kablage modell små gripklor.

Min tanke nu är att bygga om dessa kablage till små riktigt korta stumpar av två gripklor åt gången.

Sen kommer jag istället för långa kablar montera korta snuttar silvertråd med en komponent åt gången mellan gripklorna.

Dessa gripklor kommer då ha rätt kort silvertråd mellan sig vilket är bra när vi snackar 100MHz.

Dessa komponentvärden har jag tänkt mig för mitt experimenterande med att försöka få upp MF-gain:
1) Nollohmsbygel
2) 1k, de motstånd som redan sitter där är på 1k, halvering borde ge resultat (antingen i form av självsvängning eller högre gain).
3) 1pF, detta värde sitter just nu redan in på båda ingångarna hos mixern men ena ingången (V3b) presenterar Cgk=2,5pF medan andra (V3a) i princip presenterar 0pF (exklusive strö).
4) 2,2pF, avses också boosta mixern och därmed MF men det är en något försiktig boostning.
5) 3,3pF, en lite större konding för eventuellt mera boost

Sen är antalet kablar med gripklo slut (futtigt för dessa fem kostade övre 100 spänn på ELFA).

I korthet kan man se vad som eventuellt händer in på mixeringångrna är att hos V3b (LO) dämpas just nu 1pF/(1pF+2,5pF)~-10dB, teoretiskt dämpas dock ingenting vid V3a (FM), sen tappar varje grid-stopper runt 1/5 (ty 2,5pF representerar 4k och jag har 1k som grid-stopper) dvs runt 2dB som med tre kaskadkopplade steg så tappar jag 6dB (dB-konceptets charm :) ).

Brutalt räknat skulle jag kunna lyfta allt med hela 16dB.

Jag siktar inte ens på det men om man får vara lite optimist så borde jag minst kunna trimma till mig ytterligare 6dB, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag tror jag kommit på att jag i hela MF-delen faktiskt har använt för små spolar, impedansen vid resonans är ju L/RC som pekar på en högre impedans vid ett högre L samtidigt som mina C just nu är runt hela 50pF där en tiondel av den kapacitansen är tillräckligt för att kunna trimmas ordentligt, tio gånger mindre C och därmed tio gånger högre L gör sedan så att impedansen vid resonans blir 10 gånger större varför förstärkningen helt enkelt blir högre.

InläggPostat: 18.21 2017-11-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Så, nu har jag jag byggt mina test-byglar.

Följande funktion innehåller varje färg:
1) Gul: 0 Ohm
2) Grön: 1k
3) Röd: 1pF
4) Blå: 2,2pF
5) Svart: 3,3pF

Jag har lämnat lite stumpar så det är relativt lätt att parallella komponenter också, kablarna har jag naturligtvis sparat och det lutar åt att om, och då menar jag verkligen om, jag får ordning på radion så kommer jag löda dit kablarna igen.

Nu kan fintrimningen börja :)

Tror jag börjar med att försöka boosta LO (Mixer-ingång: V3b) genom att parallella befintlig 1pF med 1pF och om MF inte försvinner så parallellar jag sedan med 2,2pF och psss 3,3pF men håller LO fortfarande ja då får jag parallella 3,3pF med 1pF osv.

Andra etappen av trimmandet är som sagt alla grid-stoppers som jag kommer kortsluta en efter en och om det inte genererar självsvängning så byter jag till det jag kortsluter med (noll eller 1k//befintligt).

På dessa sätt ska MF[3] öka 6dB eller mer annars blir jag besviken.

MVH/Roger

InläggPostat: 18.02 2017-12-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Såhär har jag tänkt gå vidare med rörradion.

Det är faktiskt nästan så att det funkar nu, jag skulle bara vilja få lite mer kräm i grejerna, förhoppningsvis kan jag i alla fall få 6dB till genom lite trixande med gridstoppers och ingångskondensatorer mha alla mina gripklo-moduler.

Men vad jag vill göra först är att ta mig till ReservdelsRC och köpa en antennslang där man alltså kan dra en tåt igenom varvid tåten pekar i vädret precis som på en RC-båt med äldre radio (27MHz), denna slang smältlimmar (för jag vill inte slita ut fler borr) jag fast i chassi sen gör jag ett litet hål i sidan och trär in antennen, där får antennen hänga tills dess det är dags att koppla in den.

Och som sagt, vill jag ha upp MF vid MF3 minst 6dB till innan jag byter återkopplingståten i FM-spolen mot att antennen kopplas in där istället OCH att den tåt som gick dit innan drar jag ner till backe, iom att FM har svängt korrekt utmed mer än hela FM-bandet så finns det viss chans att den som antennkrets istället kan ta emot signaler.

Så jag vill vänta tills jag fått tag in den här antennslangen/antennhållaren innan jag går vidare, det är samtidigt lite överkurs men känslan skulle vara trevlig om man i samma ögonblick som man är nöjd med MF-nivån så bygger man om det där sista och rattar naivt på tuner-ratten i hopp om att få in nåt.

Så vill jag göra :)

MVH/Roger

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 548 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme