Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Envisas fortfarande med att du ska byta till en T50-6 eller -2
samt att du jagar rätt på en varicap med ett större område än
den du använder nu. Då kommer du lätt kunna ändra oscillatorn
+/- 1MHz vid 10,7MHz utan problem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant men beställningen har precis gått iväg, dessa relevanta toroider köpte envisa jag:
1) 10st Ferrit 4A11, 58-764-95 (AL=450, 3-30MHz, D16) [billiga men små]
2) 10st Ferrit FT-82-77, 58-741-77 (AL=1170, 1-40MHz, D21) [lite dyrare]

Jag vill bygga ny KD med 2).

Min KD har sedan gul trimmer och ingen varicap, trimmern har dock ungefär samma kapacitansområde dvs <10pF> (jag vet att du menar KD-testaren men jag försöker få ordning på KD först vilket ju är lite i omvänd ordning :) ).

Så om vi säger 10pF vad ger det då för L (observera att precis samma sak gäller för KD-testaren vid eventuell ombyggnad)?

L=22uH=AL*N^2=>N=4,3varv

Aslätt att linda mao :D

Jag väljer 5varv, sekundären blir sedan på 2X5varv, allt får lätt plats på toroiden.

Nu när trådlängden är så kort och C så liten så blir dels RC-produkten liten dels behöver jag inte bry mig så mycket om skin-effekten ty R är redan lågt så jag kommer linda med samma tråd som tidigare vilket onekligen är käckare än silvertråd som måste isoleras dels mot laminatet dels varv-till-varv (en rak ferrit hade varit bättre här).

Men det går att linda med silvertråd för dels har toroiden en isolerande(?) beläggning dels är varven så få att de lätt går att skjuta isär.

Vi kan nu skatta Zmax:

C=10pF
L=22uH
N=5
OD=0,825"=21mm
ID=0,52"=13,2mm
h=0,25"=6,4mm
(OD-ID)/2=7,8
Lp=7,8X2+6,4X2=28,4mm/varv=>142mm/5varv
d=0,5mm=>A=pi/4*(0,5E-3)^2=2E-7m^2
R=1,67E-8*Lp/A=12mOhm

Zo<L/RC=182MOhm

Jämför det med dom "ynka" 600k jag fick där uppe :)

Penetreringsdjupet (delta) är fortfarande 23um som pss ger effektiv ledande area som pi*delta^2 och delar man detta med A ovan så får man en försämringsfaktor på 1/378 dvs Zo<480k, vilket fortfarande är mycket bra om man jämför med de ynka 5k jag hade innan :D

Så nu kan det alltså börja hända grejer :)

MVH/Roger
PS
Jag inser nu att jag bör linda sex varv på primären för att få balanserade 2X3varv på sekundären med samma storlek på avstämningskonding. Mitt S3-motstånd kommer jag även byta från 10k till 100k ty annars får jag ingen nytta av den höga Zo, det är f.ö bevisat att 100k som belastning av Up' ger lika stark (om man nu kan kalla 1mVpp för stark) utsignal från KD.

Förstärkningen nu borde närma sig gmZo~gmS3=3mS*100k=300, lite dåligt tycker jag nog, har BF245C bättre gm än A? Samtidigt 300*30mVpp=9V, ej att förglömma är att MF alltså är på hela 30mVpp här, jag lär knappast få ut det direkt från blandaren (undra om nån härinne påpekade det vid fler än ett tillfälle? Kan han ha hetat YD1150?).

Här måste man dock tänka på att inte göra bort sig för målet med allt detta är och förblir en rörradio bestående av enbart trioder, trioder som ECC88, kan komma upp i runt 13mS men sen är det stopp, tittar i min rörlista...vänta...svar, mycket mer än 5mS kan man inte räkna med (pentoden E180F hade dock nästan 17mS).

Detta innebär att jag bara kan boosta mina 9V med en faktor 13mS/3mS~4 dvs 4*9=36V, om man sen ser till att ut från blandaren kanske det bara kommer 1mV jag då har jag faktiskt en signal som är runt 1V som Up', detta kan faktiskt funka!

Observera att S3 är 100k, eventuellt kan den vara ännu högre men jag tror jag nöjer mig med det för mina mätningar pekar på att AF sjunker något vid så högt S3 och detta har nog att göra med motstånden över begränsarkondingen, tänker att mittappen gungar med dom som belastning (relativt lågimpedivt via utgångskondingen som filtrerar bort MF).

Ser nu att BF245A/B/C alla har samma gm (3-7mS), de skiljer bara i Idss (2/6/12mA min, 7/15/25mA max).

Ser nu att Xo=1k5 och om Zmax=480k så kan Q max vara 320, dock är S3 preliminärt 100k dvs Q_eff<67 :humm:

10MHz/67=150kHz=+/-75kHz, duger det?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag mina ferrit-toroider.

4A11 var små och vita, FT82-77 var ungefär lika stora som de jag använt tidigare.

FT82-77 hade en mycket trevlig lyster, de skimrade i svart och silver om vartannat.

Känns bra att bygga om KD med denna kärna.

Jag har redan räknat ut att 6 varv räcker på primären och 2X3 varv på sekundären, ensam gul trimkondensator klarar då förmodligen att trimma in MF.

Eftersom det är så få varv och skin-effekten verkar ha betydelse så lurar jag lite på att nyttja silvertråd, men det blir lite jobbigt knöligt med isolationen ner mot laminatet så jag tror att jag ändå skippar det, Zo kommer bli bra ändå med min standardtråd (blå kopplingstråd med 0,5mm's diameter).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat den nya ferrit-toroiden (AL=1,17uH).

Jag började med att linda på 6varv på primären (~42uH)

För resonans vid 10,7MHz krävs då ett C på c.a 5pF, nyttjade trimmer allena (2-18pF) men högst nivå fick jag på min dvs 2pF samtidigt som denna nivå var sämre än förut.

Lindade då lite slentrianmässigt på fler varv (skarvade), blev nog 5 till, nivån ökade men bäst var fortfarande trimmer på min.

Lindade då på ännu mer tråd (säg 5 varv till), samma hände dvs nivån ökade något men var som bäst vid min på trimmer.

Först då slår det mig, jag är på hitsidan om Gaussklockan ty vad som händer verkar vara att induktansen ökar (för låga frekvenser är en LC-krets en induktans) varför nivån ökar och minsta lilla C drar ner nivån.

Jag är alltså inte ens i närheten av resonans, jag bara luras tro att ju högre nivå ju bättre är det.

Vad jag tror nu är att jag valt fel toroid, den har för stort AL-värde och är därför svår att trimma in.

Jag provade ynka 3 varv men samma hände faktiskt då förutom att den helt struntade i hur trimmern stog, bara låg nivå ut.

Känns inte seriöst med tre varv så jag tror jag går tillbaka till min gamla kärna (som dock är gjord för 50MHz-200MHz) men iom att AL är litet så är den enklare att trimma.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ELTompa »

Har följt tråden ett tag. Jag känner igen det du beskriver med låg signalnivå från när jag konverterade kommunikationsradio med AM mottagare till FM (dock 455kHz MF) i början på 80-talet.
Då minns jag att jag tillslut gav upp och valde en integrerad krets men det är ju inget alternativ i ditt fall.
YD1150 skrev:Envisas fortfarande med att du ska byta till en T50-6 eller -2
samt att du jagar rätt på en varicap med ett större område än
den du använder nu. Då kommer du lätt kunna ändra oscillatorn
+/- 1MHz vid 10,7MHz utan problem.
Jag är nog benägen att hålla med YD1150. Använde ofta dessa i kortvågstrancivrar jag byggde i slutet på 80-talet.
Borde funka bra för en 10,7Mc fmdetektor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar, mycket roligt att du delar med dig!

Jag har uppenbarligen jättesvårt för att få till resonans, större spolar tycks bara ge större reaktans och därför större amplitud (trimmern bara drar ner impedansen något och det är det jag ser när högst nivå alltid är vid lägst kapacitans).

Det var lite sammanfattning och reflektion.

Gjort en liten bussresa precis och bestämt mig för två varv bara (c.a 5uH), detta innebär att c.a 40pF krävs för resonans och då trimmern är på max 18pF så tänkte jag börja med att parallella med den som redan sitter där sen gammalt (22pF).

Gillar inte riktigt detta med "hög" kapacitans men det är faktiskt smidigare att trimma kapacitans än att trimma spolen.

Så jag ska nu prova att göra så och funkar inte det vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kanske jag satsar på en helt annan typ av FM-detektor kallad Flankdiskriminator (FD), fördelen med det är mest att jag teoretiskt fattar vad som händer även om jag då måste snedställa två LC-kretsar vilket ju innebär att jag måste pricka in två resonanser...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det där gick inte.

Provade med två varv, provade sen allt från 2pF till 150pF där AL-värdet säger att 40pF skall räcka för 10,7MHz resonans.

Allt som kom ut var i princip ett rakt streck, inte tillstymmelse till resonans mao.

Det raka strecket berodde med största sannolikhet på den låga induktansen (mätning lite längre in i kretsen visade att signal ändå fanns som dubbelkäckades mot den lågimpedivt drivna gaten på trissan).

Jag har precis käckat att ingångssignalen alltjämt ligger på 10,7MHz (och är runt 30mVpp).

En sak funderar jag på, jag fick trots allt ut 1mVpp demodulerad FM med förra kärnan, detta borde betyda att primärkretsen faktiskt var i resonans (en liten konding på sekundären förstärkte sedan signalen något) för utsignal kan endast fås om deviationen är så stor att en fasändring hos primärkretsen sker, en fasändring kan emellertid inte ske om primärkretsen inte är i resonans, väl?

Eventuellt kan den det men då är fasändringen väldigt liten och därför borde 10kHz deviation inte ge nån utsignal alls om inte primärkretsen är i resonans.

Samtidigt, det jag fick ut kan nästan liknas vid ingenting :D

Så kanske primärkretsen även med den andra kärnan aldrig var i resonans, eventuellt kanske det trots allt blev en FD av mitt arrangemang dvs att primärkretsen var såpass snedställd att utsignalen berodde på Gaussklockans lutning.

När jag hade riktigt många varv på min nya kärna så närmade jag mig samma signalstyrka som med den gamla kärnan.

Vet inte riktigt hur jag ska få ordning på detta men det känns som om kärnor med lägre AL-värde faktiskt är att föredra, en sak som i alla fall blir bättre med många varv är precisionen, med få varv behöver du rätta till lindningarna medans du med många varv bara kan najja ihop slutet.

Nej, jag tror jag gillar den gamla kärnan bäst även om den som sagt har frekvensområdet 50MHz-200MHz (AL=2,2), jag tror jag ska experimentera mer med den, att sen AF är låg kan ha två anledningar där den första är ynka 10kHz deviation men det kan faktiskt också bero på att primärkretsen aldrig var riktigt i resonans (har för mig att jag idag kikade på Philips-trimmern hur den stod innan jag bytte kärna, den stod på minimum kapacitans och jag vet jag trimmat för maximal nivå dvs primärkretsen kanske aldrig var i resonans här heller, bara snedställd som sagt).

Överhuvudtaget har jag märkt att bara man har lite reaktans (hos spolen, XL) så ser man tydlig skillnad i nivå vid vridning av vridkondensatorn och speciellt ger lägst kapacitans högst nivå, detta är inte så konstigt för impedansen hos LC-kretsen när den INTE är i resonans minskar med ökad kapacitans.

Så har jag bara lite XL så kan jag se vad kondensatorn gör, har jag låg XL så ser jag inte det.

Jag tror att det jag hitintills sett är en relativt stor XL och att jag bara mycket amatörmässigt trimmat in maxnivå vilket jag vet att jag ofta noterat som "nu står den på min igen, underligt".

Sen har jag klurat en del på hur man vet på vilken sida om resonans man är, då har jag kommit fram till att "perfekt" resonans är mycket osannolik att det inträffar när trimmer står på "noll", resonans MÅSTE inträffa vid ett kapacitansvärde skilt från min för det är bara då man, genom att vrida lite, vet att man går över respektive under puckeln, Philips-trimrar är tacksamma när det gäller detta för man ser "tydligt" vilken kapacitans det är.

Nästa steg, byta tillbaks till den gamla toroiden (och sörja att man slängt ut ett par hundra spänn på "skit").

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag mätte nu upp mina toroider mha min funktionsgenerator (FG).

Satte frekvensen till 1MHz (3MHz är max FG klarar) och mätte via 100 Ohm:
1) Toroid(New, 2varv): 3,2uH~3uH (ingen ide' att ange mer precist pga avläsningsfel)
2) Toroid(Old, 36varv): 1,8uH~2uH (samma gäller här)

Om vi då räknar på tillhörande konding för 10,7MHz så blir det nånstans:
1) 73pF
2) 110pF

Fasen, såhär stora kondingar har jag knappt använt!

Speciellt gäller det den gamla toroiden!

Vi kan nu skatta AL-värdena också:
1) 3/2^2=0,75uH/n^2~800nH
2) 2/36^2=0,0015uH/n^2~1,5nH

AL-värden enligt datablad (och korrekt frekvensområde, gäller speciellt Old):
1) 1170nH
2) 2,2nH

Old är alltså nära trots fel frekvensområde men New är en bit ifrån, dvs runt 50% lägre.

Nu ska jag sätta mig och lyssna på lite musik, sen blir det kvällsvard och sängen :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Som vanligt mäter jag som en kråka, börjar bli mäkta trött på Var-knapparna på mitt oscilloskop för det syns inte ett smack om man varit där och pillat (vilket jag försöker undvika men ändå gör ibland), överväger nu att måla en prick på knapparna.

Så jag har varit tvungen att mäta om, dessa data torde stämma (vid 1MHz, obs):
NEW_7T, via 1k1
P1=62mVpp
P2=100mvpp
I=38mV/1k1
XL=P1/I=1k8
L=286uH (7 varv bara, obs)
AL(1MHz)=L/7^2=5,8uH/N^2>>1,17uH/N^2@datablad, här är jag dock på randen till vad ferriten sägs klara (1-40MHz).

NEW_2T, via 100 Ohm
P1=44mVpp
P2=100mVpp
I=56mV/100
XL=P1/I=78 Ohm
L=12,5uH (ynka 2 varv bara, obs)
AL(1MHz)=L/2^2=3,1uH/N^2>>1,17

OLD_36T, via 100 Ohm
P1=23mVpp
P2=100mVpp
I=77mV/100
Xl=P1/I=30 Ohm
L=4,8uH (hela 36 varv, obs)
AL(1MHz)=L/36^2=3,7nH/N^2>2,2nH/N^2@datablad, här är dock frekvensen utanför spec (50MHz-200MHz).

Önskat L: 22uH vilket ger 10pF och därmed mitten av trimmern (2-18pF) för resonans.

Provade till slut med 2 varv hos NEW, hände inte ett skvatt hur jag än vred på trimmern trots att 18pF teoretiskt är optimalt, adderade successivt lite kondingar samt av ren desperation en hela 5pF-150pF trimmer och i princip hände inte ett skit från 2pF till 150pF, det enda man knappt kunde skönja var att nivån (1mVpp@1:10 prob i serie med 10pF dvs knappt 10pF belastning, ty det var ända sättet att överhuvudtaget se nåt) var att drainnivån sjönk något vid hela 150pF.

Det här är, än så långe, fullständigt misslyckat!

MVH/Roger
PS
En reflektion är att varför går det bättre att köra med OLD_36T än med NEW_2T när deras induktans har samma storleksordning (dvs 5uH respektive 12uH, c.a), det enda som skiljer är egentligen antalet varv och kärnmaterial, kan känmaterial ställa till det på nåt sätt? Linjärt är det i alla fall inte så mina mätningar vid 1MHz kanske inte alls är relevanta vid 10MHz, åtminstone inte vad gäller AL-värde, eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kämpade lite till med den nya kärnan och dom ynka två varven, satte trimmern på min (2pF) sen kopplade jag in en kraftigare vridkondensator (5pF-150pF) och vred på.

Resultat: inte tillstymmelse till resonans trots att induktansmätningar och datablad borde ge resonans vid runt 18pF.

Så jag gav upp den kärntypen och gick tillbaks till min gamla (och färdiglindade), nu hade jag dock plötsligt lärt mig att puckeln måste befinnas nånstans emellan min- och max-kapacitans för att man ska kunna veta att man rör sig runt puckeln (puckeln kan alltså inte ligga på min-kapacitans för då vet man inget ty man kan befinna sig på endera "väggen" bara).

Så jag gjorde som ovan dvs trimmern på 2pF och sedan feta vridkondingen över den, visade sig nu att jag faktiskt hittade puckeln ordentligt för lite mer C och puckeln blev mindre, lite mindre C och puckeln blev mindre, jag hade alltså träffat resonans!

Up' är nu nästan imponerande för innan jag hängde på sekundären och detektorkretsen så var den uppe i runt 2Vpp!

När jag sedan hängde på sekundärkretsen sjönk Up' till lite drygt hälften, mätte precis 1,4Vpp.

Ut (AF) fick jag dock fortfarande ynka 1mVpp :(

Insignalen till JFET är på runt 150mVpp men sjunker lustigt nog c.a 3dB när jag slår på spänningen, MF kommer från separat kort med egen supply dvs KD-testaren, blir eventuellt ingångskapacitansen hos JFET högre när ström går igenom den?

Fattar ingenting.

Dock kan man konstatera att gmZo~1,4/0,15~10 och då gm=3mS så är Zo bara 3k3, inte mycket om man betänker att Xo(@~60pF/10MHz)~250 Ohm, på nåt sätt borde Zo/Xo vara relaterad till Q och om det är det rakt av så är Q bara lite drygt 10 dvs BW=10MHz/10=1MHz (=+/-500kHz), lite svårt att få nån fasändring då med en deviation på ynka 10kHz :D

I vilket fall tycker jag Zo hos primären borde kunna bli mycket högre, speciellt när den är fullständigt obelastad.

MVH/Roger
PS
Kan möjligtvis öppen sekundär påverka? Eller kan mina blåa keramiska avkopplingskondensatorer på hela 100nF vara för dåliga på nåt sätt? Fast 10MHz är ju ändå inte så mycket.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

10pF vid 10MHz för en resonanskrets är i lägsta , har du 100-150MHz så är däremot 10pF lagom.
Du har hamnat mellan två extremfall med kärnorna. Ska ta och knåpa ihop en resonanskrets med förstärkare
med en T50-2 så får du se hur bra det blir.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej YD1150!

Vet du vad jag gjorde idag?

Jag gjorde en beställning hos ELFA på 10st T80-2 för jag gillar den storleken.

AL är 5,5 (2-30MHz) jämfört med 2,2 (50-200MHz)

Båda är dock nu järnpulver med måttliga AL och dom har var sina dedikerade användningsområden frekvensmässigt.

5,5 i AL tror jag blir mycket trevligt, kan innebära runt 25pF i avstämningskapacitans för ett helt lager med varv som jag gärna vill ha.

Sen tror jag jag tar till 0,7mm emaljerad koppartråd för att få ner skineffekten och upp L/RC fast egentligen bordfe jag nog nyttja litz-tråd, eller?

För silvertråd kommer inte funka pga att toroidens inre krökning knör ihop varven så att dom kortsluts.

Hur stor är resistivitetskvoten mellan silver och koppar, vänta kollar...rho(Ag)/rho(Cu)=1,59/1,67=95,2% dvs ingen skillnad alls så silvertråd behöver jag inte använda men en fetare tråd än mina 0,5mm blir bättre ty skindjups-arean blir större.

Inser nu att jag räknat fel tidigare, dvs som vanligt :D

Om inre arean där strömmen nätt och jämt går betecknas

\(A_i=\pi r^2\)

och den totala tvärsnittsarean är

\(A=\pi R^2\)

då är arearingen för skin-effekten

\(A_{\delta}=\pi(R^2-r^2)\)

som kan utvecklas till

\(A_{\delta}=\pi(R^2-(R-\delta)^2)=\pi(2R\delta-\delta^2)=\pi \delta(2R-\delta)\approx 2\pi\delta R\)

dvs man vinner area och därmed lägre resistans ju större R man har, vilket låter rimligt om man betänker att penetreringsdjupet (delta) är en konstant vid en viss frekvens och ju större radie man har på tråden desto större blir arean hos "ringen".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag kanske äntligen fått rätt typ av kärnmaterial (järnpulver)

AL=5,5nH
f=2-30MHz

Nu är planen återigen ett helt lager med blå kopplingstråd, sen blir kondingen runt 2,2nH/5,5nH*60pF=24pF där 2,2nH står för gamla AL-värdet samtidigt som antalet varv kommer vara samma dvs 36.

Planerar mäta spolen med fullt lager först, måste jag gå över 2MHz (FG klarar max 3MHz) eller räcker beräknings-enkla 1MHz?

Jag menar att jag ju ändå är en bra bit ifrån 10MHz, och hur linjärt är materialet egentligen map AL?

Ska bli kul det här, kanske ingen dundersucce' men känns bra.

Jag kommer f.ö bara linda primären först för att sen sätta den i så hög resonans det bara går.

MVH/Roger
PS
Skulle köpt ett gäng gröna och gula trimrar från ELFA också som åtminstone 2008 hade sådana, nu är jag alltså lite låst vid 2pF-18pF (Gul) men då C tycks behövas vara 24pF så blir det nog rätt bra med 15pF//Gul för då kan jag trimma 17pF-33pF.

Ser nu att ELFA visst har trimmisar, en grön på 2-22pF men priset är ju så att dom borde be om ursäkt! https://www.elfa.se/sv/trimkondensator- ... simi=94.01

Eller vad sägs om priset på den här: https://www.elfa.se/sv/trimkondensator- ... simi=94.01 :bravo:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Jo, de har ett riktigt rövarpris på sådana enkla plastfolietrimrar.
På 1990-talet köpte jag sådan för några kronor styck :)
Så jag undrar hur de tänkte vid prissättningen hos ELFA.

T80-2 ha du hittat så nu börjar det likna något men varför kan du inte
tänka dig "C kring 100pF", är det en princip du har eller är det brist på
lämpliga trimkondensatorer? 25pF blir bra kring ~30MHz.
Sen behöver du inte linda/täcka hela toroiden, en "glipa" på 30grader
mellan anslutningstrådarna är bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Jo, de har ett riktigt rövarpris på sådana enkla plastfolietrimrar.
På 1990-talet köpte jag sådan för några kronor styck :)
Så jag undrar hur de tänkte vid prissättningen hos ELFA.

T80-2 ha du hittat så nu börjar det likna något men varför kan du inte
tänka dig "C kring 100pF", är det en princip du har eller är det brist på
lämpliga trimkondensatorer? 25pF blir bra kring ~30MHz.
Sen behöver du inte linda/täcka hela toroiden, en "glipa" på 30grader
mellan anslutningstrådarna är bättre.
Du har kul anmärkningar!

Förutom ELFA-priset då som bara gör en nästan förbannad, tror att Tema bara tar några kronor, vad sysslar dom med?

MEN dessa kärnor var faktiskt riktigt billiga, endast 14 spänn styck så dom fladdrar lite överallt med sina priser :)

Nåväl, nu ska vi bygga rörradio!

Jag är rätt fjantig av mig i många avseenden för jag tycker en fylld toroid är "snyggare" än en ofylld och det är tom viktigt att det bara är just ett lager, denna estetik tilltalar mig :)

Men det är mycket intressant det du säger även om jag inte greppar betydelsen dvs att jag bör köra med lite mindre spole så jag kan ha högre kapacitans.

En följdfråga då blir lätt, varför?

Om man, som i mitt fall, bara kan trimma 2pF-18pF samtidigt som Zo(max)=L/RcuC så kan det tyckas vara idealiskt att ha ganska stor spole men du säger att kapacitans runt 10pF mer är för VHF än MF.

Och jag tror på dig, du verkar uppenbarligen veta vad du pratar om (även om du gärna får förklara varför högre C är bättre).

Ska vi räkna om det här då?

Även om jag nästan kan kasta bort den gula trimmern...samtidigt som jag har min feta trimmer på 5pF-150pF (den är egentligen ännu större, men jag har seriekopplat ner den av en speciell anledning som inte längre är aktuell dvs den klarar egentligen hela 10-500pF)

100pF säger vi, L blir då vid 10,7MHz 2,2uH.

AL på 5,5nH ger N^2=400=>N=20 varv.

Då tycker jag vi kör på 20 varv även om 100pF blir svår att trimma med de gula trimrarna, det blir dock lätt med min feta trimmer, sen kan man mäta dess kapacitans och höfta till med nåt -10pF parallellt med Gul.

I morgon ska jag alltså linda endast 20 varv på min nya kärna, observera att jag börjar med att skippa sekundären, detta kommer således bli en ren LC-krets (som dock kommer belastas med 110k till backe) och preliminärt ingen transformator.

Nu är det emellertid dags för kvällsvard :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 maj 2017, 16:45:11, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar