Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift
Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift
För drygt ett år sedan köpte jag solpaneler efter ett tips i tråden om steppen7:s solcellsanläggning, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=51188.
Det blev 42 st paneler á 230W.
Jag visste då inte mycket om solceller men har numera en komplett anläggning i full drift.
Efter att ha läst, frågat, googlat, e-postat, ringt, beräknat, ritat, mätt m.m. så fick jag till slut ihop allt.
Inverter köpte jag från Luxemburg, takskenor från lokal plåtslagare, klammor och kabel från England, kontakter och DC-brytare via e-bay o.s.v.
Jag har då och då tagit bilder för att dokumentera och skall nu försöka beskriva detta projekt i någorlunda kronologisk ordning.
Det går bra att ställa frågor och kommentera i denna tråd.
Panelerna anlände och ställdes upp i garaget:
Det blev 42 st paneler á 230W.
Jag visste då inte mycket om solceller men har numera en komplett anläggning i full drift.
Efter att ha läst, frågat, googlat, e-postat, ringt, beräknat, ritat, mätt m.m. så fick jag till slut ihop allt.
Inverter köpte jag från Luxemburg, takskenor från lokal plåtslagare, klammor och kabel från England, kontakter och DC-brytare via e-bay o.s.v.
Jag har då och då tagit bilder för att dokumentera och skall nu försöka beskriva detta projekt i någorlunda kronologisk ordning.
Det går bra att ställa frågor och kommentera i denna tråd.
Panelerna anlände och ställdes upp i garaget:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bit96 6 mars 2013, 21:41:03, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Solcellsanläggning 9.66 kW
Panelerna låg förpackade 21 st i varje jättekartong, som strax kom till användning.
Varje panel ger knappt 30 volt och 8 ampere, alltså ca 230 watt.
Det tog lång tid att ordna skenor och takfästen.
Det system som erbjöds av solcellsförsäljaren var säkert helt ok, men det kostade ca 15,000:- och då var jag ändå tvungen att komplettera med fästen mot plåttak.
Till slut gjorde jag en egen konstruktion i samråd med en plåtslagare i Säffle.
Galvad plåt 1 mm tjock klipptes i 2 m långa remsor och bockades i S-liknande profil. Profilhöjd ca 50 mm.
Det system som erbjöds av solcellsförsäljaren var säkert helt ok, men det kostade ca 15,000:- och då var jag ändå tvungen att komplettera med fästen mot plåttak.
Till slut gjorde jag en egen konstruktion i samråd med en plåtslagare i Säffle.
Galvad plåt 1 mm tjock klipptes i 2 m långa remsor och bockades i S-liknande profil. Profilhöjd ca 50 mm.
Skenorna kostade knappt 3000:- vilket skall jämföras med 15000:- plus takfästen för okänt antal kronor.
Jag måste dock komplettera med skruv och klammor.
Jag frågade i en annan tråd efter rektangulära muttrar och jag letade på på flera ställen.
Det fanns att få tag på, men ganska dyra och inte i riktigt rätt storlek.
Till slut kom jag på att det finns vanliga vingmuttrar som är galvade och löser problemet
Ca 250:- för ett 200-pack.
Efter att skenorna märkts upp mot plåttaket borrades hål:
Jag måste dock komplettera med skruv och klammor.
Jag frågade i en annan tråd efter rektangulära muttrar och jag letade på på flera ställen.
Det fanns att få tag på, men ganska dyra och inte i riktigt rätt storlek.
Till slut kom jag på att det finns vanliga vingmuttrar som är galvade och löser problemet

Ca 250:- för ett 200-pack.
Efter att skenorna märkts upp mot plåttaket borrades hål:
Senast redigerad av bit96 6 mars 2013, 21:43:33, redigerad totalt 2 gånger.
Hålen avgradades.
Detta gjordes i slutet på 2012 och frosten hade kommit.
Panelerna monterades dock på verkstadens solsida (så klart) och där var det torrt och varmt.
Detta gjordes i slutet på 2012 och frosten hade kommit.
Panelerna monterades dock på verkstadens solsida (så klart) och där var det torrt och varmt.
Inga grader kvar som kan förstöra gummitätning eller repa plåttaket.
Skenorna skall skruvas i plåttaket och jag vill ha en tätning mellan plåtskenan och plåttaket.
Gummiduk fanns hos Biltema för 40:- st.
Gummiduk fanns hos Biltema för 40:- st.
Gummiduken kliptes i remsor och hål gjordes.
Självborrande överlappsskruv, skruvdragare med magnetisk skruvhylsa och en hel del mätande och skenorna kommer på plats.
Med en hembyggd vinsch till byggställningen gick det lätt att hissa upp panelerna.
Vinschen byggdes dock inte för detta ändamål utan fanns sen tidigare.
Vinschen byggdes dock inte för detta ändamål utan fanns sen tidigare.
En panel 4 meters höjd över mark.
Längst ner på panelen har jag lagt i en trälist för att lyftstropparna inte skall glida ihop.
Längst ner på panelen har jag lagt i en trälist för att lyftstropparna inte skall glida ihop.
Senast redigerad av bit96 6 mars 2013, 21:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Här syns skenornas profil. Den övre delen på skenan har en extra bockad kant för att styva upp den.
Panelerna ställdes upp mot solen så att jag kan mäta om dom funkar.
Panelerna ställdes upp mot solen så att jag kan mäta om dom funkar.
Panelerna har färdigmonterade Tyco-kontakter.
På e-bay fann jag lösa Tyco-kontakter för ca 20:- st och jag köpte 4 honor och 4 hanar.
De skall användas för att kunna koppla i kablarna som skall dras ner till invertern senare.
På e-bay fann jag lösa Tyco-kontakter för ca 20:- st och jag köpte 4 honor och 4 hanar.
De skall användas för att kunna koppla i kablarna som skall dras ner till invertern senare.
Alla paneler mättes innan jag satte upp dom.
Nån panel satte jag upp i solnedgången då solen började försvinna bakom trädhorisonten.
Trots det visade den panelen ca 25 volt.
Det tyder på att panelerna snabbt verkar komma upp i spänning även vid lite ljus, vilket senare visade sig stämma bra.
Invertern justerar strömmuttaget upp och ner för att hitta bästa förhållande mellan spänning och ström för maximal effekt.
Nån panel satte jag upp i solnedgången då solen började försvinna bakom trädhorisonten.
Trots det visade den panelen ca 25 volt.
Det tyder på att panelerna snabbt verkar komma upp i spänning även vid lite ljus, vilket senare visade sig stämma bra.
Invertern justerar strömmuttaget upp och ner för att hitta bästa förhållande mellan spänning och ström för maximal effekt.