Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.00 2017-11-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 23.54 2013-02-24 

Blev medlem: 16.18 2011-10-21
Inlägg: 280
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*
Jo, men hur mycket A på aggregatet, till att börja med. Är det någon mer avancerad historia involverad, vad skulle man kunna göra bättre osv osv osv. Öppen frågeställning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 09.45 2013-02-25 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
typ 13A 380V
den går att förbättra...
att lägga tråden på en hylla som jag gjort är inte bra för den glider ut och riskerar att ta i degeln...trots att jag satt fast den på mitten i rännan med gem av kanthal...
att lyfta ur utan att stänga av är inte att tänka på... :oops:
och även luftcirkulationen runt trådarna blir lidande...
borde gjuta stavar av eldfast och hänga tråden på, om man inte hittar av aluminiumoxid som inte kostar skjurtan..
de är ju lite kritiska för om en av alla typ 20 går av och trillar ner så blir det mörkt i garaget....
man skulle haft tråd av typ 253ma att armera med....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 17.02 2013-02-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.18 2012-08-14
Inlägg: 1004
Ort: Helsingborg
Hej
Kommer du ihåg vad det är för tjocklek på tråden du använde och ca hur lång?
Detta ser riktigt smidigt ut jämfört med gasol/diesel alternativen.

svanted skrev:
har byggt den av lättbetong som är mycket värmetåligt och lättbearbetat, man kan såga det med en vanlig fogsvans och den blir inte ens slö...
spåren på insidan är frästa i en spiral nerifrån och upp med tråd i en slinga som drivs med 380V.
alla fogar är bara tätade med keramisk filt...
betongen spricker på insidan men har inte börjar falla sönder....
funkar mycket beskedligt jfrt med en gasoldito...
den blir inte ens ljummen på utsidan...
vet inte hur varm den blir, termometern jag har går bara till 700°, och varmare blir det...
tror den klarar mässing åckså, ska prova ngn dag...


edit, ja, aluminiumet är en gammalt topplock från en volvo 740...
fick kapa ner det med cirkelsågen innan det gick ner i degeln...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 20.22 2013-02-25 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
1mm tråd och en hel rulle(från elfa) 17m, blir c.a. 30 ohm, tror det kan fungera med 220V åckså...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 23.17 2013-02-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.18 2012-08-14
Inlägg: 1004
Ort: Helsingborg
Tackar för info!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 09.53 2013-02-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.59 2010-09-15
Inlägg: 2027
Ort: Örebro
Om det var så lätt att kapa stenen och den isolerar bra, skulle man kunna borra nära kanten, sen kapa bort så att det blir som ett C och tråden inte kan ramla ur fastän den ändrar storlek lite...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 10.29 2013-02-26 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
det skulle nog lösa problemet, att borra blir svårt men om man fräser ur underkanten med en kulrasp...
eller bara skrapar med en skedformad plåtbit....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 12.18 2013-02-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12136
Ort: Säter
Man ser inga inga stigare eller matare i formen.
Har du karvat ut dessa för hand efteråt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 12.38 2013-02-26 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
japp, jag karvade två hål med en kniv på de två högsta punkterna och gjorde rör av gjutsand och ställde ovanpå...
gjutsand av typ den fuktad med vatten, och även bäddade in allt med densamma i en träram..
bakade in för dåligt så både mataren och stigaren läckte och rann ut på golvet... :(
men det lilla som var kvar i själva hålet i sandformen räckte för krympningen så allt blev lyckat iaf..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 12.41 2013-02-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12136
Ort: Säter
Citera:
karvade två hål med en kniv på de två högsta punkterna

Störtgjutning?
Brukar man inte hälla i smeten så att det fylls underifrån?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 13.01 2013-02-26 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Hur undviks bubblor när man fyller på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 14.32 2013-02-26 

Blev medlem: 19.46 2012-06-10
Inlägg: 95
Ort: Ljungby
För er som är intresserade av aluminumgjutning med allt vad det innebär så rekommenderar jag att kika på "myfordboy"s youtubekanal.

http://www.youtube.com/feed/UCNC9gjgYrzLfyMQmp31DnjA

Där visas både hur man gör formar, gjuter och senare bearbetar bitarna, mycket intressant faktiskt :tumupp:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 15.56 2013-02-26 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
säter skrev:
Citera:
karvade två hål med en kniv på de två högsta punkterna

Störtgjutning?
Brukar man inte hälla i smeten så att det fylls underifrån?


japp, om man har en form av vanlig pressad gjutsand är det svårt att hälla smältan ovanpå formen utan att den kollapsar....
men en vattenglashärdad sandform är så stabil att den håller, fick borra loss sanden efteråt...

gör man en vanlig "greensand" form har man en matare brevid själva formen med en öppning rakt åt sidan där metallen kan flöda in och fylla upp och ut genom ALLA stigare.
man måste ha stigare på alla höga punkter...

störtgjutning...
http://svenskuppslagsbok.se/75283/stortgjutning/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 16.04 2013-02-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12136
Ort: Säter
För några år sedan var jag till England och fick lite delar gjutna.
Där körde man med en typ av sand, som var självhärdande.
Man kunde snabba upp förloppet lite med en gasolbrännare.

Undrar vad det var för sand?
Ingen sand återanvändes.
Enbart flasklös formning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 17.31 2013-02-26 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2574
det var säkerligen vattenglas i sanden för gasolbrännaren avger koldioxid som får natriukslikatet att härda...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010