Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Högspänningsregulator
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=64494

Författare:  rogerk8 [ 00.18 2013-02-20 ]
Inläggsrubrik:  Högspänningsregulator

I den här tråden har jag tänkt berätta om mitt försök att reglera högspänning (<450V) med hjälp av halvledare.

Detta för att jag önskar kunna spänningsreglera slutrören i mina rörslutsteg när jag inte får sålt dom utan "tvingas" bygga en gitarrförstärkare av skräpet :)

Och jag vill kunna integrera regulatorn dvs inga fler otympliga rör tack :D

Jag vet från säkra källor att slutrörsdist är mycket önskvärt för musiker av rang.

MVH/Roger

Författare:  4kTRB [ 00.26 2013-02-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Högspänningsregulator

Har för mig man tar en regulator-IC och
låter den flyta vid högre potential och
därmed få en regulator med bra data.
Man slipper ifrån dyra högspänningshalvledare.

Författare:  rogerk8 [ 00.33 2013-02-20 ]

Tack för tipset!

Nu har jag emellertid reviderat mitt schema som jag tror fungerar bättre för höga utspänningar.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.49 2013-02-20 ]

4kTRB skrev:
Har för mig man tar en regulator-IC och
låter den flyta vid högre potential och
därmed få en regulator med bra data.
Man slipper ifrån dyra högspänningshalvledare.

Kruxet är att jag vill kunna reglera hela inspänningen dvs gärna ända ner till noll. Men det spänningsfall som då blir över regulatortrissan/regulatorn klarar i princip ingen halvledare. Så jag har fått nöja mig med minst 50V ut.

I princip har du dock rätt. Vill man reglera högspänning så kan man låta en rejäl, säg 24V:are, "flyta" och ta hand om ripplet. Men så enkelt är tyvärr inte mitt behov.

MVH/Roger

Författare:  gkar [ 13.12 2013-02-20 ]

Stiligt,
men jag skulle rekommendera en transistor med högre spänningstålighet.
Denna är specad, 400V Vceo.
Om du vill kunna reglera ner spänningen mot 50V och 30mA, måste du ta hänsyn till SOA@DC.
Denna transistor lider, som de flesta andra bipolära av secondary breakdown.

En IGBT är en ide, då går det heller ingen basström och de är som standard specade 1200V.
Det finns de med kvadratisk SOA.

Författare:  rogerk8 [ 22.39 2013-02-21 ]

På din inrådan har jag studerat databladet för trissan lite noggrannare.

Jag ser inget om "SOA".

Vad jag däremot ser är att det är skillnad på Vceo och Vces där Vceo avser Vce vid Ib=0 och Vces avser Vce vid Vbe=0.

Det är intressant att notera att Vces är större än Vceo (500V respektive 400V).

Men båda är ytterligheter som inte riktigt infinner sig i mitt schema.

Jag menar, varken Ib eller Vbe är riktigt noll.

Men jag funderar på exaktheten i dessa data.

Vad de egentligen säger är att funktionen garanteras vid dessa ytterligheter.

De säger således ingenting om eventuella marginaler.

Så jag tror att min regulator kommer fungera.

Får bara försöka få tag i en så kallad gangad logaritmisk pot (med genomgående axel) som jag därmed kan vända bakåfram för att få hyfsad linjär reglering av utspänningen.

MVH/Roger

Författare:  calmar [ 23.08 2013-02-21 ]

rogerk8: Första grafen i databladet, sidan 2, har SOA:n utritad för olika pulslängder.
DC är den minsta, innersta arean. Håll dig innanför kurvan, annars smiter den magiska röken ut :wink:

Författare:  rogerk8 [ 00.22 2013-02-22 ]

Ska jag alltså tolka det som att vid 150mA tål trissan knappt 150VDC?

För att trissan skall tåla 400V så måste jag alltså gå ner till ynka 20mA?

Kan det verkligen vara så illa?

Får nog kolla upp det där med IGBT:er istället.

Vore det inte för storleken så skulle jag annars gärna använda rör.

Vem vet, det kanske jag tom gör.

Men då får jag tänka om lite :)

MVH/Roger

Författare:  xxargs [ 15.03 2013-02-23 ]

precis så är det.

och vad inte ledsen - det är mången konstruktörer som har missat/ignorerat SOA med haverier som följd när steget inte av någon orsak inte arbetat inom tänkt säker SAO arbetsområde även under väldigt kort tid som påslag och avslag och bara kanske var 1/100 gång ibland...

Även en del äldre labbaggregatskonstruktioner hade den svagheten - och där om något borde det vara skottsäkert tycker man...

det är också sådana saker som gör att enkla lösningar inte längre blir enkla om det också skall fungera i alla lägen

Författare:  gkar [ 15.44 2013-02-23 ]

Jo, SOA och secondary breakdown verkar vara en lite okänd parameter.

Använd gärna MOSFETar eller IGBT eller väl utvalda bipolära när du skall köra linjär effekt.

MOSFET är ingen garanti för att få stor SOA. Tex IXYS, har mängder med 500W+ MOSFET som har väldigt begränsad SOA. IGBTer är beroende på teknik.
Designa alltid med marginal, om det inte är OK att det går sönder.

Tänk på att det kan vara på/avslagstransienter eller andra ringningar som gör att man momentant kommer utanför specar.
Långvarigt hög Tj gör att sakerna går sönder i förtid. Dimensionera för ca halva Pmax eller Tj på 100C om det skall fungera stabilt under lång tid.

Jag använder helst MOSFETar för linjäraeffekttillämpningar.

Författare:  rogerk8 [ 00.57 2013-02-24 ]

Okej gubbar, jag hör vad ni säger.

Men nu har jag detaljräknat på högspänningsregulatorn.

Och jag kan glatt meddela att den faktiskt håller sig inom SOA!

Jag har dessutom ändrat poten, på tacksam inrådan från void, till en reostat.

På det sättet blir nämligen spänningsregleringen helt genialiskt linjär!

T2 bör f.ö också monteras på flänsen även om dess förlusteffekt är mindre än 2W.

Apropå det så lurar jag på hur strömmen egentligen fördelas mellan T2 och T1's bas.

Förstår inte alls denna delen av kopplingen.

Har bara sett till så att tillräckligt med ström finns tillgänglig.

Men vad händer egentligen?

Kan nån vänlig själ förklara? :)

MVH/Roger
PS
Fast jag ser nu att hfe bara är 50 vid 100mA. Vad är detta för kass Darlington? :-(

Vid 150mA kommer det alltså behövas hela 3mA för att kunna leverera 150mA.

3mA*10k/16W, som jag tagit i med, ger ett tapp på hela 30V!

Kanske jag måste koppla två BU931T i "kvadratisk Darlington"?

För i övrigt fungerar kopplingen faktiskt vad beträffar SOA!

Författare:  rogerk8 [ 22.38 2013-02-24 ]

Jag råkade själv få syn på hfe's extrema beroende av strömmen och den störtdyker redan vid 100mA för vald transistor (BU931T).

Så nu har jag räknat om regulatorn och tror att denna kanske kan fungera.

Jag bytte ut T1 mot en MOSFET.

Men jag är väldigt osäker på om jag verkligen kan göra så.

Jag ligger dessutom återigen på pottkanten vad beträffar SOA.

Men denna gången för T2.

Hfe tycks dock vara större än 20 för dom kritiska strömmarna (>0,5mA).

Men jag vet faktiskt inte.

Får väl provbygga och bygga in en glasrörssäkring före regulatorn ifall att :)

MVH/Roger

Författare:  gkar [ 22.59 2013-02-24 ]

Ladda ner LTSpice från linear.com, rita upp kopplingen och tryck på simulera så slipper du rök!
Dessutom är det extra viktigt att simulera när det är effekter och höga spänningar med i bilden...

LTSpice är snabbt och enkelt att använda!

Författare:  rogerk8 [ 21.00 2014-03-13 ]

Nu har jag uppgraderat min högspänningsregulator till nåt jag faktiskt tror ska funka.

Jag googlade på "BJT 500V" igår och fick träff på en viss BUJ303 som bl.a Farnell säljer.

Jag har således designat om KVR:en med den.

Återkom gärna med synpunkter ifall jag missat nåt.

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.47 2014-03-14 ]

Varför ska du reglera???? :humm: Du kör ju rören i pushpull och då har du maximal CMR. Att spänningsreglera kanske 450V @ 400mA verkar inte riktigt kul egentligen. Ska du dessutom köra som gitarrförstärkare ska det ju inte låta helt rent (vilket det gör även utan reglering). :roll:

Författare:  limpan4all [ 09.55 2014-03-14 ]

Intressant, men ditt schema är förvirrande för mig.
Detta då jag och "branschen" har som praxis att ha ingångar till vänster och utgångar till höger :wink:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.05 2014-03-14 ]

Jag kanske massuppfi .. missuppfattade. Ska du ha ett universellt HV-aggregat? I så fall vore det kanske vitsigare att köra en trafo med mittuttag så du kopplar in likriktare/regulator för en låg högspänning och en hög högspänning. Ska du t ex droppa 400V vid 100mA blir det mycket effekt för transistorn att bränna bort.
Ett annat alternativ är ju att låta komponenter som klrar högspänning och effekt bättre än trissor jobba - använd rör istället. Rör som 6AS7G, 6080, 5998 och liknande är gjorde för att reglera spänning/ström. Men det går ju bra att köra med EL34, 6L6, KT88 och andra effektrör också.

Så här kan ett aggregat med rör se ut. Byter man ut R8/R2 mot en motståndskedja med en pot i mittan kan man ju reglera lite.
Bild

Bruce Rozenblit beskriver en universellt universell historia i någon av sina böcker (Tube Audio Design). Där får man ut 150-300V i ett lågområde och 300-500V i ett högområde med upp till 150mA. Det aggregatet har dessutom bias- och glödspänningar.

Författare:  rogerk8 [ 12.13 2014-03-14 ]

Du missar poängen.

Spänningsreglering av endast slutrören kommer ge en distorsion som kan ställas oberoende av volym.

Detta är åtminstone min tanke.

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag glömde uppdatera sidan. Tack för ditt schema och tips!

Högspänningsreglering mha av rör är oslagbart. Men detta gäller tyvärr bara om man tänker på förlusterna i förväg...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.39 2014-03-14 ]

Du menar att om du begränsar spänning alternativt ström, kommer förstärkaren att klippa/dista?

Jag vill inte direkt dela med mig av Rozenblits schema till superaggregatet, men det kanske kommer vad det lider då jag ska bygga det. Dock är det en del besvärliga komponentvärden (motstånd med höga och udda ohmtal och effekt).

Författare:  rogerk8 [ 23.49 2014-03-14 ]

Precis!

Ditt projekt låter roligt. Lycka till!

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på hur jag tänker mig att arbetspunkten för ett par KT88 ändrar sig med anodspänningen. Men ärligt talat vete tusan om jag tror rätt. Jag har nämligen gjort ett rätt flummigt antagande att den dynamiska arbetspunkten är linjärt proportionerlig mot anodspänningen.

Jag är dock rätt säker på att de automatbiaserade rören inte behåller samma DC-bias vid anodspänningsändringen.

Å andra sidan kan man kanske se det som så att den relativa ändringen i anodspänningen ändrar bias ungefär lika mycket vilket faktisk verifierar mitt antagande ("300V/400V"*45Vg=34Vg) enligt bild.

Författare:  MiaM [ 00.05 2014-03-15 ]

Jag lurades på samma sätt som limpan4all av att in är till höger och ut till vänster.

I rörsammanhang kanske man ritat nätdelen längst till höger eftersom det är den logiska placeringen när matningsspänningen delas i en radda seriemotstånd (som del av RC-filter) allt eftersom från slutsteget långt till höger fram till ingångssteget långt till vänster.

Ritar man nätdelen separat så är det väl alltid standard att ha in till vänster och ut till höger.

Nåväl...

Är disten i slutsteget specifikt mer önskvärd än annan rördist?

Kan man inte låta ett steg med klart klenare signaler driva en trafo och driva det till klippning?

Författare:  blueint [ 04.12 2014-03-15 ]

Databladet för BU931T.pdf som används i ritningarna på förra sidan.

(High voltage ignition coil driver NPN power Darlington transistors)

Hur kan halvledaren fungera korrekt när kollektor-emitter spänningen vid basström noll överstiger den absolut maximala spänningen som är 400 V ? enlig schemat så är max 450 V där?

Författare:  rogerk8 [ 20.25 2014-03-15 ]

Du kan glömma den trissan och dom ritningarna för det fungerar inte pga SOA (Safe Operating Area) som EF lärt mig.

Titta istället på min senaste ritning ovan. Där nyttjar jag en trissa som tål 500Vceo. Men observera återigen att denna ännu ej är provbyggd.

Databladet för BUJ303AX (TO-220F, obs) går att finna via Farnell.uk.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.32 2014-03-15 ]

MiaM skrev:
Är disten i slutsteget specifikt mer önskvärd än annan rördist?

Ja, det är den. Och det är inte bara jag som "alltid" tyckt det utan det kommer även från en gitarrspelandes blues-musiker som jag nyligen fått som kollega.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.10 2014-03-15 ]

Idag har jag och en kollega varit på vuxendagis på jobbet. Han har pulat med att hotta upp sin elgitarr (bygger mer eller mindre en ny) och jag har borrat i små gulliga lagom tunga aluminiumlådor som jag stulit från jobbet ;)

Jag har nu monterat alla mekaniska komponenter till två av mina mindre komplicerade projekt.

Det vänstra kallar jag KVP (Knoppson Volume Potentiometer) det andra kallar jag enligt ovan dvs KVR.

KVP behöver bara kabeldras och lödas medans KVR väntar på framförallt trissor men också 100k/3W pot (om det ens går att få tag på).

MVH/Roger
PS
När det gäller KVP så är det bara en stereo 47kB potentiometer med fyra RCA.

Tänkte nästan starta upp en ny tråd för detta men det känns löjligt. Faktum är dock att det inte är så trivialt hur den är tänkt att användas. Mina rörslutsteg (KPA) kommer nämligen uppgraderas med 7247 (Dissimilar Dual Triode, e.g ECC83+ECC82 i samma glaskropp som jag dessutom råkar ha 20st av) samt förses med 14dB på och avkopplingsbar feedback.

Anledningen är främst att jag gärna vill kunna lyssna på omotkopplat ljud och jämföra med motkopplat. Men denna löjliga skillnad i ljudkvalitet kan man också använda som "försteg".

Så istället för ett separat försteg som lyfter linjenivån 14dB+ så kan man koppla in linje-källan (typ mitt RIAA/Mic-steg eller en iPod) direkt om man då samtidigt kopplar ur återkopplingen.

Smart va? :)

Vilken ratt är förresten snyggast tycker ni? :)

Författare:  JimmyAndersson [ 22.46 2014-03-15 ]

Den vänstra, tror jag personligen. Men det beror lite på resten av designen.

Jag gillar själv resultatet (den typen av distorsion) som blir när man sänker spänningen till rören.
Vet att forum-medlemmen Fritzell och jag diskuterade det i någon tråd.
Så det ska bli intressant att följa tråden. :)

edit: Eller förresten.. Det var svårt det här med rattarna. Jag skulle behöva se den högra ratten skarpare.

Författare:  rogerk8 [ 00.35 2014-03-16 ]

Här kommer ett lite skarpare kort på den högra ratten. Lustigt förresten dels hur man kan lyckas få oskarpa delar av en och samma tagning samtidigt som suddigheten växlar mellan dom dom två olika tagningarna :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 01.35 2014-03-16 ]

JimmyAndersson skrev:
Jag gillar själv resultatet (den typen av distorsion) som blir när man sänker spänningen till rören.
Vet att forum-medlemmen Fritzell och jag diskuterade det i någon tråd.
Så det ska bli intressant att följa tråden. :)

Min gitarrspelandes kollega beskriver det så tydligt när han säger att han inte vill ha rörförstärkare som kan leverera för hög effekt för då måste han spela så högt innan den sköna distorsionen kommer.

MVH/Roger

Författare:  JimmyAndersson [ 07.47 2014-03-18 ]

Exakt! :)

Jag tycker nog att den högra ratten har lite mer äldre/ovanligare utseende.
Vilken som passar bäst beror nog på hur resten av apparaten kommer se ut.
Märkligt med oskärpan som sagt. Som om rattarna har rört på sig. :D

Författare:  rogerk8 [ 13.19 2014-03-18 ]

Visst är det knepigt :D

Jag gillar numera ratten till höger bäst. En väninna kallade den för "gasspis-ratt" :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.57 2014-05-01 ]

Så, nu var jag äntligen klar med det här galna mini-projektet :D

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Återstår dock att se om speciellt Cermet-potten verkligen tål att köras med på maxeffekt (större värde än 100k@2W fanns inte på Elfa) kontinuerligt nu när aluminiumlådan nästan är hermetiskt innesluten (två små 4mm-hål på baksidan bara...).

Detta alltså samtidigt som trissorna i värsta fall utvecklar typ 15W :D

Känns mest som om det här kommer brinna upp, eller vad tror ni? :)

Författare:  rogerk8 [ 19.48 2014-05-01 ]

Verkar som om KVR är fullständigt hermetiskt innesluten.

Bifogar bild.

Kanten trycks alltså in i locket där det sitter en liten gummipackning. Inneslutningen blir då helt lufttät. Dvs det finns inget läckage som jag trodde.

Monteringshålen (2st) används normalt sett för att fixera lådan mot nåt slags chassie/vägg.

Skruvhålen används för att montera ihop lådan.

En helt lufttät låda fattar tom jag att man inte kan höja "temperaturen" med typ 20W.

Jag måste således borra ett par lufthål (tänkte mig 8mm).

Frågan är nu vilket hålalternativ jag ska välja?

Hål-alt1 gör att den blir snygg från alla håll utom bakifrån (dock kommer den vara inbyggd bakom en plåt...).

Hål-alt2 är lättare då jag har en kylfläns på baksidan... Eftersom denna apparat ändå kommer byggas in så gör det inte nåt om jag borrar från sidan. Enda tråkiga är att den blir ful på min utställningshylla :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.04 2014-05-01 ]

Nu har jag borrat ett par 6mm lufthål mellan bananhylsorna.

Nu finns det således chans att det inte brinner upp.

Eller vad tror ni?

MVH/Roger
PS
Kylflänsen är på 11K/W (kt) vilket troligtvis är för lite (dock kyler själva lådan lite också) samtidigt som jag inte använt kiselfett. Övergången innehåller f.ö dessutom lite lack och plast...

Låt oss skatta kt:

(160C-25C)/20W-2=5K/W!

Jag får mao undvika att köra den för länge på halv spänning...

Författare:  rogerk8 [ 21.23 2016-07-20 ]

Nu har jag caddat ett kort för min högspänningsregulator.

En ledare går lite tajt mellan benen på en trissa, vet just nu inte hur allvarligt det är men Eagle hissar "Error", jag har dock struntat i det men måste nog tänka om så det inte blir överslag.

Bifogar konstruktionen.

MVH/Roger
PS
Att schemat ser konstigt ut har att göra med att mina BUJ303F har omkastade ben jämfört med BD139.

Jag ser att det här blev fel,

BD139/BF471: ECB
BUJ303: BCE

Kollektorn alltså samma...

Författare:  rogerk8 [ 22.04 2016-07-20 ]

Jag har nu gjort om min design, lättare att bara (spegel)vända trissorna :D

MVH/Roger
PS
Jag är expert på att krångla till saker.

Författare:  Henry [ 22.42 2016-07-20 ]

Om du vill ha designen som du gjort så flytta absolut Q2 längre till höger eller Q1 längre till vänster för det är väldigt tajt mellan en av ledningarna och R1 vänstra ben, det är runt 400V det handlar om här.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 01.48 2016-07-21 ]

rogerk8 skrev:
Jag är expert på att krångla till saker.

WORD!

Författare:  rogerk8 [ 15.47 2016-07-21 ]

Henry skrev:
Om du vill ha designen som du gjort så flytta absolut Q2 längre till höger eller Q1 längre till vänster för det är väldigt tajt mellan en av ledningarna och R1 vänstra ben, det är runt 400V det handlar om här.

Jag tackar för ditt påpekande!

Jag håller med dig och kommer flytta Q2 lite till höger.

En sak jag skulle vilja lära mig samtidigt som jag ändrar är hela mm i storlek på kortet och hur man sätter det, jag har fått tips i annan tråd men fattar ändå inte (ram/högerklick/properties ger fyra värden där ett är 0, dessutom verkar det vara i tum och jag fattar inte heller hur man ändrar det-även om det går att räkna om).

Hade ju varit roligt om man hade samma storlek på "små-korten" även om det väl knappast går att zooma till mindre storlek när väl allt är routat?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.53 2016-07-21 ]

Nu har jag caddat om KVR.

Jag bifogar även en svart-vit variant för fotoresist ;)

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 18.29 2016-07-21 ]

Ännu en ledning är väldigt nära ett ben på en komponent, du får själv hitta vilken denna gång och flytta något så det blir bättre avstånd. :)

Angående storlekar och om man vill ha allt i mm så ändras detta i "grid". Skriv grid i kommandofältet ovan (vita raden) och tryck enter så får du upp detta och där kan du ändra till tum eller mm eller rättare sagt mil och mm i listen till höger om siffrorna. Vill du sean flytta komponenter och dylikt i hela mm så skriv 1 i rutan och ändra till mm i listen.

Ändra storleken på kortets yttermått så högerklicka på en linje och skriv in hur lång den skall vara tex, har dock inte gjort det själv då jag brukar göra detta manuellt då det brukar gå snabbt.

När du drar en ledning från ett komponent till en annan så kan du högerklicka så får du olika vinklar på ledningen du drar vilket kan både göra ett finare kort men även vara tillfördelar vid routning.

Författare:  rogerk8 [ 19.28 2016-07-21 ]

Nu då :)

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 20.15 2016-07-21 ]

Så ja. :)

Författare:  rogerk8 [ 20.21 2016-07-21 ]

Tack :)

Författare:  Henry [ 21.16 2016-07-21 ]

Fast C1 och uppe vid hade jag personligen flyttat en bit till ifrån ledningen, eller tvärtom, såg inte det innan. Det är inte katastrofalt nära som det andra men jag skulle vilja ha lite mer luft däremellan.

Författare:  rogerk8 [ 21.51 2016-07-21 ]

Varför då?

Författare:  Henry [ 01.38 2016-07-22 ]

Om det skulle bli överslag får trissorna på fan, fast jag ser nu att avståndet är aningen större än avståndet mellan benen på trissorna, så tja skit i det. :) Personligen hade jag dock gjort det bara för att, men du får göra precis som du vill.

Författare:  rogerk8 [ 19.04 2016-07-25 ]

På bussen idag blev jag lite nojjig typ hade jag verkligen vänt högströmstrissan (Q1) rätt?

Jag vill ju att kylarean skall peka utåt från kortet sett.

Nu tog jag mig en koll på Q1, visade sig att den faktiskt sitter rätt trots att symbolen säger annorlunda.

Symbolen visar nämligen ett lite grövre streck på den sida som är av ren plast, mycket märkligt men så är det.

Så i min board ser det ut som om kylarean pekar utåt för BD139 men den pekar alltså inåt och iom att faktisk transistor (BUJ303) är spegelvänd så blir det faktiskt rätt.

Kan Ni fatta :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.39 2016-07-25 ]

Fel av mig, att det ska vara så svårt med spegelvänt?

Den feta linjen i transitorsymbolen är flänsen (fast observera att den nu är vänd inåt ty BUJ303 skall monteras spegelvänt).

Så jag har nu caddat om.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.09 2016-08-21 ]

Jag har nu gjort om min högspänningsregulator (KVR).

Det är bara layouten som skiljer markant, jag ville nämligen kortet skulle se ut som det kort jag nyligen handgnuggade fram.

Detta samtidigt som jag vill att det ska passa i eventuellt flera framtida bygge av flera av mina gitarr-rörförstärkare (KGA) som jag håller på att ta fram.

Som kuriosa kan nämnas att KVR används som enda volymkontroll i min KGA där den alltså styr anodspänningen hos de triod-kopplade EL84, detta för att ge en volymsoberoende distorsion.

Man sätter alltså önskad volym mha gitarrens volymkontroll (eventuellt med KVR på full utspänning beroende på om man vill ha PP-dist eller inte annars möter man upp med KVR tills det distar) sen minskar man bara anodspänningen till den volym (med bibehållen distorsion) som man vill ha.

Funkar faktiskt :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.11 2018-03-04 ]

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med spänningsregulator (KVR).

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KGA, Knoppson Guitar Amplifier

KVR är egentligen en högspänningsregulator men det finns inget som hindrar att den även kan användas för lågspänning, så det är det jag kommer att göra dvs den kommer alltså styra FET-förstärkaren's (KJA) uteffekt och distorsion genom att reglera utgångstrafons och därmed de båda MOS-trissornas drainspänningar, det står nämligen klart att en PP-rörförstärkares sköna klipp-distorsion inte beror på rören utan på trafon.

Jag har mätdata på vad jag påstår, en PP utgångstrafo (OPT) lämnar bara udda övertoner som örat tycks gilla, jag lät nämligen lillahuset analysera en komplementärt klippt sinus där han via FFT-analys typ fick ut att jämna och udda övertoner var typ lika stora medans i en diskussion med superx, tror jag han kallar sig, så står det klart att jämna övertoner försvinner i push-pull mha OPT, dvs det är lustigt nog inte rören som ger det sköna klippet, det är trafon och det det detta projekt siktar in sig på.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.30 2018-03-16 ]

Såhär blev min (hög)spänningsregulator (KVR) att se ut när den byggdes på ett av mina Kina-kort.

Den tycks funka super, kan dock eventuellt få problem med jos för total hfe ("Tripplington"-koppling) är aningen låg.

Jag nyttjar en BDX33 plus en BD139 i som Tripplington men jag borde nyttjat en BC546B istället för BD139 samtidigt har jag kalkylerat att det borde funka (vill dock inte ge arrangemanget för mycket basström ty batteridrift...).

MVH/Roger
PS
Mina första tester visar att vid 18V in och 2k2 testlast så får jag max ut 16,4V (vilket dock är högre än de förväntade 18-3Vbe), min på potten ger sedan 0,7V vilket gjort mig mycket fundersam. Jag förstår ju (praktisk) elektronik så dåligt så jag undrar hur skjutsingen det blir så och vad som händer på kollektorn hos Vbe-multiplikatorn. Det lilla jag tror mig förstå är att, om man tänker sig att utgången är kopplad direkt till kollektorn på Vbe-multiplikatorn och att basen inte surplar nån nämnvärd ström, om man då har ett motstånd mellan bas och emitter/jord samt ett likadant motstånd mellan bas och kollektor, då infinner sig ju fenomenet att spänningen mellan bas och emitter MÅSTE vara samma som mellan kollektor och bas. Med andra ord har vi nu multiplicerat Vbe med en faktor två (Rp/R2+1)Vbe=2Vbe vilket vi alltså får ut på kollektorn.

Nu till funderingen, minsta spänning jag får ut tycks vara 0,7V, om man tänker sig att Rp är 0 Ohm, då har man baspotentialen på utgången och den är ju 0,7V dvs det kanske inte är så mycket svårare än så MEN om regleringen fortfarande skall funka så MÅSTE baspotentialen på Tripplington vara Uo+3Vbe dvs 4Vbe men hur går det till för då innebär det att det sker en förstärkning plötsligt som jag ändå tror mig fatta har att göra med R1-motståndet.

Jag tycker det verkar som om det som händer på utgången är en direkt konsekvens av Vbe-multipliatorn, det spelar tydligen ingen roll vad kollektorn egentligen gör, potentialen där är alltid Uo+3Vbe.

Författare:  rogerk8 [ 21.18 2018-03-18 ]

Det är häftigt när man inte förstår ett skit men ändå lär sig av att bygga och försöka.

Jag beslöt idag för att testa min KVR en gång till.

Jag körde nu hyfsad tuff belastning hela tiden dvs 8 Ohm samtidigt som jag begränsade inspänningen till 16V (för jag hade råkat sätta en konding på 16V där för att kunna fästa krokodil-klämmorna från labbagget i nåt).

Detta är resultaten:
Umax(27k)=15V dvs Uin-1V, här är strömmen ut låg och då tappas tydligen bara 1V över tre bas-emitter:sträckor
Umax(8R)=14V dvs Uin-2V, här är strömmen ut hög och då tappas det plötsligt 2V över 3Vbe
Umin(8R eller 27k)=0,6V, spänningen på Tripplington's bas är då fascinerande 1,6V

Ub(Umin=0,6V)=1,6V (detta är basspänningen som är oberoende av last, lasten spelar ju inte så stor roll vid den låga ut-spänningen)

Med fortsatt 8R belastning:
U(R1)=30mV@Umax
U(R1)=14V@Umin (naturligtvis)

R1 är alltså motståndet mellan Uin och basen på Tripplington, detta motstånd försörjer alltså Tripplington med basström, det intressanta är det mycket låga 30mV över 10k (dock är det som sagt en Tripplington med hfe runt 30k) när den samtidigt levererar närmare 2A (14/8) ut.

Man kan av detta dra slutsatsen att effektiv hfe är bra mycket bättre än 30k för annars går inte ekvationen Ic/Ib=2A/30mV*10k=666k ut, basströmmen kan ju liksom bara komma via R1.

Jag tycker det är fascinerande hur 3Vbe kan gå från 1V för låg ström till hela 2V för lite rejälare ström, sen fascineras jag över hur vid min utspänning (som jag tråkigt nog nu fått lära mig inte är 0V utan 1Vbe, vilket dock inte är så konstigt om man tänker efter) innebär att baspotentialen är 1V högre, så spänningsdelaren på Vbe-multiplikatorns bassida sätter helt enkelt spänningen ut men hur den får till en förstärkning på 1V på kollektorsidan överstiger min fattningsförmåga, dock blir det lätt att förstå om kollektor knyts ihop med spänninsdelarens övre del för i det fallet så är spänningen på kollektorn bestämd av spänningsdelarens ingående resistanser på sådant sätt att basströmmen är försumbar och då blir det en spänningsfördelning som är i direkt proportion mot resistanserna där den nedre ju sitter över Vbe som ju är en relativt konstant spänningsreferens.

Kul att lära sig nåt på ålderns höst :)

MVH/Roger

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme