Högspänningsregulator

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Henry »

Om det skulle bli överslag får trissorna på fan, fast jag ser nu att avståndet är aningen större än avståndet mellan benen på trissorna, så tja skit i det. :) Personligen hade jag dock gjort det bara för att, men du får göra precis som du vill.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag blev jag lite nojjig typ hade jag verkligen vänt högströmstrissan (Q1) rätt?

Jag vill ju att kylarean skall peka utåt från kortet sett.

Nu tog jag mig en koll på Q1, visade sig att den faktiskt sitter rätt trots att symbolen säger annorlunda.

Symbolen visar nämligen ett lite grövre streck på den sida som är av ren plast, mycket märkligt men så är det.

Så i min board ser det ut som om kylarean pekar utåt för BD139 men den pekar alltså inåt och iom att faktisk transistor (BUJ303) är spegelvänd så blir det faktiskt rätt.

Kan Ni fatta :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Fel av mig, att det ska vara så svårt med spegelvänt?

Den feta linjen i transitorsymbolen är flänsen (fast observera att den nu är vänd inåt ty BUJ303 skall monteras spegelvänt).

Så jag har nu caddat om.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om min högspänningsregulator (KVR).

Det är bara layouten som skiljer markant, jag ville nämligen kortet skulle se ut som det kort jag nyligen handgnuggade fram.

Detta samtidigt som jag vill att det ska passa i eventuellt flera framtida bygge av flera av mina gitarr-rörförstärkare (KGA) som jag håller på att ta fram.

Som kuriosa kan nämnas att KVR används som enda volymkontroll i min KGA där den alltså styr anodspänningen hos de triod-kopplade EL84, detta för att ge en volymsoberoende distorsion.

Man sätter alltså önskad volym mha gitarrens volymkontroll (eventuellt med KVR på full utspänning beroende på om man vill ha PP-dist eller inte annars möter man upp med KVR tills det distar) sen minskar man bara anodspänningen till den volym (med bibehållen distorsion) som man vill ha.

Funkar faktiskt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med spänningsregulator (KVR).

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KGA, Knoppson Guitar Amplifier

KVR är egentligen en högspänningsregulator men det finns inget som hindrar att den även kan användas för lågspänning, så det är det jag kommer att göra dvs den kommer alltså styra FET-förstärkaren's (KJA) uteffekt och distorsion genom att reglera utgångstrafons och därmed de båda MOS-trissornas drainspänningar, det står nämligen klart att en PP-rörförstärkares sköna klipp-distorsion inte beror på rören utan på trafon.

Jag har mätdata på vad jag påstår, en PP utgångstrafo (OPT) lämnar bara udda övertoner som örat tycks gilla, jag lät nämligen lillahuset analysera en komplementärt klippt sinus där han via FFT-analys typ fick ut att jämna och udda övertoner var typ lika stora medans i en diskussion med superx, tror jag han kallar sig, så står det klart att jämna övertoner försvinner i push-pull mha OPT, dvs det är lustigt nog inte rören som ger det sköna klippet, det är trafon och det det detta projekt siktar in sig på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär blev min (hög)spänningsregulator (KVR) att se ut när den byggdes på ett av mina Kina-kort.

Den tycks funka super, kan dock eventuellt få problem med jos för total hfe ("Tripplington"-koppling) är aningen låg.

Jag nyttjar en BDX33 plus en BD139 i som Tripplington men jag borde nyttjat en BC546B istället för BD139 samtidigt har jag kalkylerat att det borde funka (vill dock inte ge arrangemanget för mycket basström ty batteridrift...).

MVH/Roger
PS
Mina första tester visar att vid 18V in och 2k2 testlast så får jag max ut 16,4V (vilket dock är högre än de förväntade 18-3Vbe), min på potten ger sedan 0,7V vilket gjort mig mycket fundersam. Jag förstår ju (praktisk) elektronik så dåligt så jag undrar hur skjutsingen det blir så och vad som händer på kollektorn hos Vbe-multiplikatorn. Det lilla jag tror mig förstå är att, om man tänker sig att utgången är kopplad direkt till kollektorn på Vbe-multiplikatorn och att basen inte surplar nån nämnvärd ström, om man då har ett motstånd mellan bas och emitter/jord samt ett likadant motstånd mellan bas och kollektor, då infinner sig ju fenomenet att spänningen mellan bas och emitter MÅSTE vara samma som mellan kollektor och bas. Med andra ord har vi nu multiplicerat Vbe med en faktor två (Rp/R2+1)Vbe=2Vbe vilket vi alltså får ut på kollektorn.

Nu till funderingen, minsta spänning jag får ut tycks vara 0,7V, om man tänker sig att Rp är 0 Ohm, då har man baspotentialen på utgången och den är ju 0,7V dvs det kanske inte är så mycket svårare än så MEN om regleringen fortfarande skall funka så MÅSTE baspotentialen på Tripplington vara Uo+3Vbe dvs 4Vbe men hur går det till för då innebär det att det sker en förstärkning plötsligt som jag ändå tror mig fatta har att göra med R1-motståndet.

Jag tycker det verkar som om det som händer på utgången är en direkt konsekvens av Vbe-multipliatorn, det spelar tydligen ingen roll vad kollektorn egentligen gör, potentialen där är alltid Uo+3Vbe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är häftigt när man inte förstår ett skit men ändå lär sig av att bygga och försöka.

Jag beslöt idag för att testa min KVR en gång till.

Jag körde nu hyfsad tuff belastning hela tiden dvs 8 Ohm samtidigt som jag begränsade inspänningen till 16V (för jag hade råkat sätta en konding på 16V där för att kunna fästa krokodil-klämmorna från labbagget i nåt).

Detta är resultaten:
Umax(27k)=15V dvs Uin-1V, här är strömmen ut låg och då tappas tydligen bara 1V över tre bas-emitter:sträckor
Umax(8R)=14V dvs Uin-2V, här är strömmen ut hög och då tappas det plötsligt 2V över 3Vbe
Umin(8R eller 27k)=0,6V, spänningen på Tripplington's bas är då fascinerande 1,6V

Ub(Umin=0,6V)=1,6V (detta är basspänningen som är oberoende av last, lasten spelar ju inte så stor roll vid den låga ut-spänningen)

Med fortsatt 8R belastning:
U(R1)=30mV@Umax
U(R1)=14V@Umin (naturligtvis)

R1 är alltså motståndet mellan Uin och basen på Tripplington, detta motstånd försörjer alltså Tripplington med basström, det intressanta är det mycket låga 30mV över 10k (dock är det som sagt en Tripplington med hfe runt 30k) när den samtidigt levererar närmare 2A (14/8) ut.

Man kan av detta dra slutsatsen att effektiv hfe är bra mycket bättre än 30k för annars går inte ekvationen Ic/Ib=2A/30mV*10k=666k ut, basströmmen kan ju liksom bara komma via R1.

Jag tycker det är fascinerande hur 3Vbe kan gå från 1V för låg ström till hela 2V för lite rejälare ström, sen fascineras jag över hur vid min utspänning (som jag tråkigt nog nu fått lära mig inte är 0V utan 1Vbe, vilket dock inte är så konstigt om man tänker efter) innebär att baspotentialen är 1V högre, så spänningsdelaren på Vbe-multiplikatorns bassida sätter helt enkelt spänningen ut men hur den får till en förstärkning på 1V på kollektorsidan överstiger min fattningsförmåga, dock blir det lätt att förstå om kollektor knyts ihop med spänninsdelarens övre del för i det fallet så är spänningen på kollektorn bestämd av spänningsdelarens ingående resistanser på sådant sätt att basströmmen är försumbar och då blir det en spänningsfördelning som är i direkt proportion mot resistanserna där den nedre ju sitter över Vbe som ju är en relativt konstant spänningsreferens.

Kul att lära sig nåt på ålderns höst :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar