Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av X-IL »

Kolla med Terho, han har ju köpt nya drivsteg till sin Värnamo, de senaste var väl 9A eller nåt sånt, och han verkar nöjd. Länk: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 72#p923872
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Ja det verkar va ett trevligt drivsteg.

De alternativ vi har hittat när vi letat är:

Leadshine DM2282, det steget som Terho använder. Levererar 8,2 Amp. Matas med 240 volt AC. Inget behov av strömförsörjning. Kostar ca 1600 kr/per axel.

Snapamp 1000, från Dynomotion. Levererar 12,5 Amp. Ett snapamp driver två stegmotorer och kostar 3200 kr/st. För tre axlar blir det då 2100 kr/axel. Räknar man alla fyra så blir det 1600 kr/axel Men då har man en axel över som inte används. Någon som vet om man kan köra en stegmotor och en servomotor på samma Snapamp ? Då skulle man kunna använda det drivsteget som blir över till en 4:e axel/svarvspindel. Sen behövs givetvis ett Kflop också, men tar inte med det i prisjämförelsen utan kollar bara på drivstegen.

Gecko G201X, levererar 7 A. Kostar 1000 kr /axel

Kstep, levererar 5 Amp en kort driver 4 stegmotorer. Kostar 1700 kr/st blir ca 600 kr/per axel när man anvnänder tre av fyra drivsteg. Frågan är om det är för klent ?

Fyll gärna på med fler alternativ.... :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av säter »

Hade inte Terho även något stort drivsteg på ryssfräsen?
Som matades direkt med 220V?

Men jag kan minnas fel.
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Då är drivare beställda, det blev Centent CN0165, 10 Amp drivare.

Sen har jag fått tag på elschema till maskinen idag. Ska väl få den om ett par dagar.. Kommer förhoppningsvis underlätta lite i felsökningen.


Obs !!! Dagens SAJO tips Obs !!!

Ett tips till er som har gamla Sajofräsar och saknar dokumentation. Ringe KoneCranes i Värnamo. Dom har mycket av den gamla dokumetationen på Sajos Knäfräsar. Så för lite fikapengar skickar dom kopior på det dom har. Uppge bara elutrustningsnummret som står på märkplåten på dörren till elskåpet och gärna maskinnummret som står på samma plåt. Så kan kom kolla vad dom har i arkivet. Konecranes köpte upp knäfräs delen när Sajo gick i konkurs.
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Nu har vi hämtat elschemat till fräsen. Underlättar felsökningen ordentligt.

Så nu är den igång igen, var motorskyddet som hade löst. Nödstoppet var kopplat via en hjälpkontakt i motorskyddet. Så därför försvann all manöverström i maskinen. Spindeln är provkörd och knäet för sig upp och ner. Ser lovande ut.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av säter »

Vart det exakt rätt elritningar? I sådana fall hade du tur.

Själv fick jag åka till Tyskland för få fatt i elritningar till svarven från 1974. :)
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Ja det är original med mitt maskinnummer på ritningar. Finns full dokumentation på hela maskinen i KoneCranes arkiv i Värnamo. :tumupp:

Sen stämmer inte elschemat i alla delar. Original Slosyn systemet är ju utbytt till Cemek. Då har man slaktat lite i kablar och relä. Bland annat verkar fräsen haft en styrd indexering. Allt det är bortplockat från maskinen. Men mycket av det andra verkar bevarat.

Nästa steg är att reda ut hur man kopplar ihop nödstopp,spindelstart, knä,gränslägesbrytare, kylvätskepump till Mach3.

Knäet blir en liten nöt att knäcka om man vill kunna styra den från mach3. Den är hydrauldriven. Det sitter antagligen en pump som driver knäskruven via en hydraulmotor som styrs via flödesventiler. Man kan därför köra den i två hastigheter. En snabbmatning och kryphastighet vid positionering. Man kör då mot nockar. Vilket gör att man kan flytta knäet i 75 mm steg från styrsystemet. Fick dom till det med gamla slosyn system så borde man väl kunna få till det med Mach3.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av säter »

Knädrivningen är med stor sannolikhet styrd med relälogik. Där borde inte Slosyn-systemet vara inblandat allt för mycket.
Studera elritningarna noggrant så hittar du nog logiken.

Har du ritningar även på Slosyn-systemet?
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Ja det är styrt med relälogik så det ska nog gå att få till. Vad jag kan se vid en snabbtit är att det är 5 signaler till och från styrsystemet. Begäran av knä upp och knä ner, val av matningshastiget samt två återkopplingssignaler att rörelsen är utförd. Det jag funderar på är om man kunde sätta en mätskala på knäet och köra knäet mot en position från mach3. Hade varit en trevlig lösning då slaget i pinolen är rätt kort, 100 mm om jag fattat det rätt.

Nej Slosyn systemet fick jag inget schema på. Mitt schema slutar med signalkabeln mot slosyn skåpet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av säter »

Det jag funderar på är om man kunde sätta en mätskala på knäet och köra knäet mot en position från mach3.
Det borde ju gå.
Då får du nog ersätta de två magnetventilerna med en servoventil.
Det borde bli ungefär samma sak som på en maskin med hydraulservon.
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av makino »

Längesen jag jag kollade här, Hur går det med fräsen fått ihop den?
Skriv svar