Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag kommer inte nyttja stereo mikrofonförstärkare för jag har helt enkelt inte behov av det, bara en extra komplikation när jag mest vill mäta på högtalare.

Om jag avser mäta på en högtalare jag då måste både KMA (mikrofonförstärkare), KTA (testförstärkare) och KFG (funktionsgenerator) vara inkopplade, KTA är sedan en lite speciell typ av effektförstärkare (effekt-OP) där jag önskar kunna sätta DC-offset på utgången för att t.ex kunna mäta på järnkärnor, nu känns det som om jag borde klara mig med bara positiv offset men jag vill inte det har jag kommit på, det blir både positiv och negativ offset mycket för att det är så enkelt för det är ju bara att låta offset-pottens nedre ben gå¨till VSS istället för till GND, en komplikation är dock att kondingen (10uF) måste vara opolariserad vilket innebär STOR konding samtidigt som jag alltid undrat varför man inte kan köpa plastkondensatorer av liten storlek när småsignalelektronik ändå sällan handlar om mer än typ 15V, de stora polypropylen jag t.ex nyttjar för mina rörförstärkare är på 630V och det finns knappt lägre spänningar (och därmed mindre storlekar) :humm:

MVH/Roger
PS
Laddar upp både den nygamla mekaniska ritningen och KTA-arrangemanget för SE-Offset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag bestämt mig för att göra.

MVH/Roger
PS
Ser nu att "Optional external gain attenuate resistor" bör vara en konding (eller en konding seriekopplad med en resistor), anledningen till det är att jag nog ändå vill ha runt 10ggr i gain och då förstärks offset också tio gånger (för att det helt enkelt går in på ingången) vilket gör att offset-potens löpare inte behöver gå ända ut i ändarna, om man säger. Detta är egentligen inga problem men större känsla uppnås om löparpositionen mer korrekt beskriver offset-värdet oavsett gain (som den ju gör när kondingen gör OP till spänningsföljare för DC).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu vidareutvecklat min analoga processor (KAP).

Första steget var att klura ut hur jag ville ha det med matningen och dess indikation, jag är nu glad att säga att jag äntligen bestämt mig dvs KAP får en enklare variant av KPD (diod-summator) som i samspel med KSB (spisblinkare) indikerar de två fallen:
1) Matning kommer från AC/nätet: konstant grönt sken
2) Matning kommer från batteri: energikonservativt blinkande sken

Nu ska jag bygga mina tre KPD:er och jag kommer nyttja 5P sockerbit för alla tre även om KGA-fallet bara behöver enkel matningsspänning.

Äntligen börjar jag få koll på det elementära!

Nu återstår mest att planera panel-borrmallen för alla tre lådorna, sen tror jag att jag klarar kabeldragningen utan överdriven planering fast vissa saker är viktiga såsom att t.ex inte löda dit TO220 som kan bli varma, min plan här är att istället nyttja hylslist för då blir korten enkla att testa åtminstone och om det blir för varmt, trycka dit en stiftlist och skruva fast trissorna i AL-panelen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag placerat ut alla kort som tillhör min analoga processor (KAP).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär skall alltså de båda matningarna för KAP hanteras mha KPD, bygget kommer stadgas av de två 6-poliga sockerbitarna i ovanstående inlägg.

KPD summerar alltså bara ihop en högspänd matning (HV) med en lågspänd samt lämnar ut en resistiv styrsignal för att kunna stroba spisblinkaren (KSB) så att den slutar blinka när HV finns.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på hur jag fått byggt KPD och placerat in den luftbyggda modulen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har inte bestämt mig för hur jag vill göra än med användargränssnittet men just nu ser det ut enligt bifogat.

Jag tror dock att jag överger RCA och satsar på BNC istället men en sak gäckar mig, de "går inte" att isolera och då får man tänka sig för hur man "routar" grejerna, speciellt jordslingor är ej välkomna.

Sen vet jag inte om mina signaler PEAK respektive TTL ut från mikrofonförstärkaren (KMA) är så jättenyttiga, dock kan jag tänka mig att om man vill nyttja KMA till att sampla nåt och då kanske vid en tidpunkt man inte vet (typ att man inväntar nån fågel som man vill sampla) då är det mycket bra att ha en TTL som alltså är en "digital" variant av den förstärkta mikrofonsignalen, så den funktionen tycker jag faktiskt är bra.

PEAK däremot är mera tveksam men den är det mest pga hur jag gjort den dvs den generarar i princip 0V vid 0 signal och sedan ökas dess värde med signalens toppvärde som den lite integrerar dvs håller kvar, problemet är att om detta skall nyttjas till detektering så måste känsligheten hos detektorn stämma med spänningen, en fix jag tänker på är att hänga på en OP och strömåterkoppla den via ett litet visarinstrument där man då skickar en ström genom visarinstrumentet som helt enkelt är bestämt av spänningen in delat med ingångsmotståndet, på det sättet kan man använda vilket visarinstrument som helst.

Ja, det finns lite att fundera på men nu skall jag laga kvällsvard :)

MVH/Roger
PS
PEAK och TTL är just nu inte ens med på ritningen. Förutom en grön styrsignal till KSB som alltså fryser lyset så är bara matning dragen och planerad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu tycker jag att "layouten" för det här projektet är färdigplanerat.

Nu återstår bara mm-papper.

MVH/Roger
PS
Jag bestämde mig till slut för RCA i stället för BNC, en del för att dom är rätt dyra och jag har ett gäng RCA sedan förut men det beror också på att RCA är smidigare att laborera med, dessutom snackar vi AF och inte UHF :)

Det är ju t.ex så enkelt att bara ta en EPA RCA-hane och skruva av skalet samt bygla dit ett motstånd och sedan mäta, det är knappast lika enkelt när det gäller BNC, dessutom får man lätt jordströmmar för de är inte isolerbara mot chassi.

I min KTT kommer jag dock nyttja BNC men det är mest för att signalerna alltid skall till skåp och för att de sitter så nära varandra elektriskt (och mekaniskt) att inga jordströmmar kan uppstå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är den färdigplanerade layouten.

Jag har lagt till "värden" på alla kontakter och reglage, vilket är bra att ha koll på.

Nästa steg, mm-papper.

Nästa gång jag stör Er har jag sågat till panelen samt monterat kontakter och reglage.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slog mig plötsligt att matningen ju kan dras smidigare, så jag har dragit om den på ett sätt som minimerar ledningslängder (och korsningar av ledningar)

Blev bra tycker jag, vad tycker Ni? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått klar den interna enheten kallad KSU (variabelt spänningsaggregat), vilket är bra att ha i en analog processor ;)

Nu ska jag bara kopiera KTA (testförstärkare) för jag vill behålla en som mall ty jag misslyckades fullständigt med layouten och fick förstärka (den klena och ringlande, obs) matningen med ståltråd för att inte sinus ut vid hög effekt skall se alltför illa ut.

Efter det har jag bara KMA (mikrofonförstärkare) kvar, här lurar jag lite vagt på två stycken i stereo men vet inte, tänker lite att om jag vill koppla förstärkt mikrofon till dator och MP3-inspela så förväntas ju stereo-signal, vilket man dock kan undvika genom att dra en och samma mono-signal till båda kanalerna.

Samtidigt, en häftig stereo-inspelning av nåt i verkliga livet skulle kunna göras mha två mikrofonförstärkare, ett par ide'er är fågelljud eller annat ute i naturen ELLER nåt band som lirar musik fast i inget av fallen är det nödvändigt med stereo så troligtvis går den tanken bort.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nybyggd KTA (mätförstärkare) är nu placerad i grupp-projektet KAP (analog processor).

Det här projektet saknar nu två kort, KMA_D (mikrofonförstärkare diskret) och KFG (funktionsgenerator med tilläggsmodulen Auto Sweep mha en pot-krets jag numera äger).

KTA uppvisar fina mätdata enligt ovan, dessa mätdata har idag tillkommit:
1) Lossar man på Miller-kondensatorn (1nF) så självsvänger allt med runt 200kHz.
2) Med offset-potten på mitten och Av=10 så är offset ut runt 250mV (omatchade trissor, dock)

Jag kommer luftbygga ett arrangemang jag redan skissat på och troligtvis visat Er som möjliggör både volym och DC-offset justeringar, detta aktualiseras dock först när AL-panelen är klar.

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag faktiskt har just det alldeles ovan dvs visat Er hur ingångskretsen skall göras, jag bestämmer dock nu att jag bara nyttjar positiv offset, den eventuella resten över noll kan trimmas bort med on-board offset-trimmer. Det kan ju liksom vara knöligt att ha negativ spänning ut, känner ingen riktig anledning till det dvs bara förvirrande. Det handlar ju dessutom om power här, power som jag tänker mig främst behöva i samband med uppmätande av effekt-drosslar/transformatorer.

Jag ångrar mig, ser nu på min fina funktionsgenerator från GWInstek att dom nyttjar +/-_offset, således kommer jag göra det också även om min KTA kan leverera bra mycket mer power, en fördel med detta är att jag slipper trimma on-board.

Slutligen, lurar på hur man skulle kunna få tag i samma typ av pottar som sitter på min GWInstek dvs att dom har en extra funktion om man drar ut knappen, detta gäller speciellt dämpning där jag först byggde en låda med extra dämpning för dom -20dB som fanns där visade sig otillräckliga MEN rätt som det var upptäckte jag att man kunde dra ut vol-knappen för att få ytterligare -20dB dämpning, kände mig rätt dum som inte fattade det för det står ju faktiskt på apparaten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu färdig med korten tillhörandes min KAP.

Ett undantag finns dock och det är KFD som förmodligen kommer att viras (KFD gör så att min KFG dvs funktionsgenerator kan auto-svepa 20H till 20kHz), jag är inte hundra på att jag kan få ordning på den här funktionen men jag är hundra på att jag vill.

Annars är det sista som hänt att jag byggt ihop mina båda mikrofonförstärkare (KMA dvs Op-bestyckad och KMA_D dvs diskret variant), dom har fått plastdistanser på runt en tum som jag snott från ett tidigare jobb.

Nästa steg är alltså ett KFD-försök där det viktigaste är byggt på kopplingsdäck, nyligen fick jag sedan hem ett tungelementrelä från ELFA som jag bara måste testa om jag kan få det att clampa "nersvepet" av frekvenserna (dvs så att jag bara får "uppsvepet" med andra halvan av den symmetriska tiden nollställd OCH om jag kan trigga på signalen).

Verkar bli att skala 100 virtrådar till :D

MVH/Roger
PS
Det lockar att köra Eagle och skicka till min Kina-kontakt men jag har dåligt minne och dessutom minns jag att Eagle var mycket svårt att förstå så jag orkar inte det för ett ynkligt litet kort, hellre virar jag alltså :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat upp den mekaniska layouten för KAP.

Jag är inte säker på att detta kommer funka men preliminärt verkar det som så.

Panelbredden är brutto 324mm men det tillkommer 2st sidostycken om 21mm vilket gör att netto panelbredd blir 282mm, denna bredd är sedan lite fiktiv för man kan inte skruva där, man behöver ytterligare millimetrar.

Panelhöjden är 70mm (där sidostyckena faktiskt råkar vara 67mm dvs 2X1,5mm i slits).

Bifogar en bild på planeringen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att göra om dom här tillkrånglade sakerna.
1) Den enda egentliga fuktionen hos mitt mikrofonsteg är att mäta högtalare dvs endast en mikrofonförstärkare kommer att ingå, mitt val är den diskreta varianten KMA_D ty den är roligast (nästan som kaskadkopplade pentoder :) ).
2) Sveptillsatsen (KFD) är linjär och har för dålig upplösning i LF (som är nästan mest intressant att mäta hos en högtalare) vilket gör att den utgår.

Tänkte som sagt stereo KMA ett tag men känner inget riktigt behov av det samtidigt som det mekaniskt krånglar till allt.

KFD är en ganska rolig "produkt" men den har sina brister i speciellt upplösningen vid LF MEN man skulle åtminstone teoretiskt kunna fixa till detta genom att bygga en logaritmisk digital räknare, i vilket fall passar jag på att byta till logaritmisk IRL-pot vilket ger mig en bättre mekanisk upplösning vid låga frekvenser.

Jag fryser även frekvensområdet hos min KFG till 20Hz-20kHz dvs på det sättet jag ursprungligen tänkte, för det är allt som behövs (övrig frekvensgång kan beräknas mha takfall och stigtid), ett enda frekvensområde med en och samma ratt där längst CCW=20Hz och längst CW=20kHz, bara för att vara övertydlig :D

MVH/Roger
PS
Shit, nu måste jag göra om ritningen än en gång :D
Skriv svar