Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KPS har invecklats ytterligare :D

Nu innehåller den KTT (Transistor Tester) och KTS (digital Test System) också.

Jag har problem med robust matning (+/-24V@5A) mha min KTD som jag planerar lösa med SMPS (Switched Mode Power Supply) för linjärt går helt enkelt inte, för mycket rippel fast visst om man tar hänsyn till det går det samtidigt som 5A-regulatorer ingalunda är dussinvara :) ). Om man lägger på 5V och kommer "ner" till 10mF samt reglerar blir en drygt 300VA trafo inte direkt liten heller...Den får dessutom inte plats i dom Eddystone-lådor från Hammond jag bestämt mig nyttja, så SMPS får det bli!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat ta det här projektet till en annan nivå.

Jag misslyckades med att bygga det jag först ville bygga men har i slutändan lyckats ändå samtidigt som mitt nätagg nu ingår i ett racksystem av Eagle-konstruktioner, dessa är:

KTD: Knoppson Transformer Device, fetast möjliga toroidtrafo med luftlödda bryggor och glättningskondingar
KSU: Knoppson Supply Unit, reglerar linjärt ovanstående till godtycklig dubbel spänning
KTA: Knoppson Test Ammplifier, högeffekts-OP för högtalare-drift och transformator-mätningar
KFG: Knoppson Function Generator, 20Hz-20kHz funktionsgenertor men SIN, TRI, SQR och SIN-THD
KMA: Knoppson Microphone Amplifier, OP27-bestyckad mikrofonförstärkare
KTS: Knoppson Transistor tester Supply, nätdel för att kunna visualisera I/V-diagram för transistorer på oscilloskop
KTI: Knoppson Transistor tester Interface, den grundläggande delen hos transistortestaren med ramp och trappstegssignal
KTT: Knoppson Transistor Tester, själva transistortestaren där typ av trissa och biasström bestäms samt I/V genereras.

Jag har således börjat planera hur jag ska kunna koppla ihop alla enheter, rack-tänket kom dock in lite sent så mitt allra första Eagle-projekt (KTA) har inte tillstymmelse av det i sig vilket innebär att jag måste bygga in ett litet veroboard för att ge den funktionen som "alla" andra enheter har, detta för maximal flexibilitet.

Jag har nu tre staplar i min plan, stapeln längst till vänster avser matas av särskilt högströms-agg (KTD) som bara lämnar fast +/-24V (och förhoppningsvis 3A, beroende på vad jag får plats med för toroidtrafo i lådan), stapeln i mitten visar hur enheterna skall kopplas för AC-vårta/Batteri.

Det roliga med AC/Batteri är att alla enheter (som inte ingår i ett system som t.ex transistortestaren) kan matas med ett par 9V-batterier och detta stand-alone, ännu roligare är att KSU (vilket är mitt nya nätagg) kan matas med batteri :D

När det gäller batterimatning av KSU så kanske man inte bara skall skratta för man kanske råkar ha nåt behov av att steglöst spänningsförsörja en liten stund bortanför AC-nätet, kanske sitter vid matbordet eller i fält och grejar, vad vet jag :)

Som rack har jag tänkt ut en enkel men kanske rätt klumpig variant, jag kapar till en brädbit som är ungefär lika stor som lådorna, sen fäster jag L-profiler av Aluminium vid alla hörnen, sen klistrar jag på små apparatfötter från Kjell under alla lådor, sen sänker jag ner dom i den ordning jag vill ha, därefter drar jag matningen modell Daisy-Chain på baksidan och matar med Batteri/AC-vårta/24V

Nu ska jag planera fronterna, hoppas mina tilltänkta Hammond-lådor av typ 2mm Aluminium räcker :)

MVH/Roger
PS
Preliminärt nyttjar jag dessa lådor: 29830PSLA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har två varianter nu, den ena ger en mycket enkel och allmän lösning men begränsas av att inga trissor kan mätas med transistortestaren över 20V (egentligen tror jag TL084 knappt tål +/-18V), den andra varianten medger godtycklig spänningsnivå för transistortestaren med förbehållet att bara en enda OP behöver tåla matningen, jag har dock i en tråd fått tips om en OP som tål hela +/-70V så det är området jag skulle kunna testa trissor med MEN den mekaniska lösningen vad beträffar kablage/DIN blir så tråkigt komplicerad att jag bestämt mig för att skita i den varianten och kör på den enkla istället, rent teoretiskt skulle man kunna byta alla OP i KTI och KTT mot några som tål högre spänning, förutom OP27 som jag preliminärt tänkt köra på +/-24V (trots att den bara tål +/-22V) så är resten fyrdubbla OP.

Så säg gärna till om Ni känner till några OP som tål +/-24V eller mer, OP skall inte köras konstigare än vanligt, dock har jag sent om sider insett att X-kanalens OP hos KTT måste dämpas i spänning för inkommande signals DC är högre än matningen för själva kretsen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av hsd »

Jag byggde ett labagg. för många år sedan där jag nyttjade lättmetallkapslingen som kylning och det funkade väldigt bra
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, alltid lika roligt när folk säger nåt.

KSU är mitt vad man kan kalla nätagg nu, kapslingen kommer liksom i ditt fall vara enda kylningen.

Jag är övertygad om att det kommer funka bra, speciellt för att jag kommer nyttja endast två strömgränser där den ena är 100mA (käckt när man är lite rådvill) och den andra är 3A.

Jag har inte riktigt räknat på detta men jag vill absolut kunna testa mina trissor vid 20V och eftersom jag tappar typ 2V hos OP och ytterligare 2V pga power-buffern (för effekttransistorer) så måste KTD leverera +/-24V.

KSU kommer då jobba med +/-24V max, kortsluten utgång och 3A strömgräns ger nära 75W.

Detta hoppas jag alltså kunna kyla bort mha endast kapslingen, MEN att agget skulle förbli kortslutet en längre tid är osannolikt så halva den effekten eller typ 35W är mer rimligt som max förlusteffekt.

Då är bara frågan vad jag har för K/W-faktor på kapslingen :D

MVH/Roger
PS
150/35~4K/W, en ganska fet kylfläns egentligen :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu preliminärt planerat klart mitt racksystem.

Det som återstår är att jag har lite platsproblem för jag har en användaryta på gaveln om 25X78mm och jag får inte riktigt plats med alla reglage och kontakter, detta gäller speciellt KTT men även KFG.

Transistortestaren (KTT) skulle tjäna på att jag skippar BNC och väljer en mindre kontakt, eftersom det är LF så duger egentligen vad som helst men signalen skall kopplas till oscilloskop och där är det BNC som gäller så om jag inte nyttjar BNC även i KTT så blir det ett knepigt kablage, men det funkar.

Jag lurar nästan på hylslist, tar ju ingen plats alls samtidigt som man kan fixera dom i fronten med lite smältlim.

På samma sätt skulle man kunna göra utgångarna dvs C/D, B/G och E/S.

Och då får jag plötsligt plats :)

Man skulle faktiskt kunna ha skruvinfästning av ett gäng hylslister som i sig är monterade på ett veroboard med två M3-hål i.

Då har jag bara alla 4 brytare (och potten som jag bestämmer nu utgår), paret med LED och två 3-poliga hylslister.

Tror det blir bra, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 mars 2017, 00:09:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag rätt nöjd med det här, ska bara bestämma mig för exakt vilka mekaniska komponenter.

Jag har hittat en kvalitativ mini-pot jag gillar, det är en ALPS RK09 vars bredd är mindre än 10mm och eftersom jag har lite platsbrist så blir det mycket bättre än vanliga (lågkvalitativa) pottar som ofta är >20mm i diameter.

Sen tror jag att jag kommer köra med Deltrons väldigt billiga labbhylsor ty de är heller inte speciellt breda, egentligen vill man väl köra med Hirschmanns polskruvar men dom kostar typ 7ggr så mycket samtidigt som ren polskruvsfunktion med tamp som sticks in i ett hål inte är önskvärt, räcker med banankontakt tycker jag.

I KFG behöver jag sedan en vridomkopplare och jag råkar faktiskt ha ett par fina 2P6L från scheiziska ELMA i min samling samtidigt som dom bara bygger 18mm (jämfört med billiga men ganska bra omkopplare modell beige som bygger runt 30mm), så dom tänker jag använda.

I KTT har jag bestämt mig för att nyttja BNC, man skulle kunna tänka sig att andra enheter också mår bra av BNC men jag gillar egentligen inte dom kontakterna så mycket, jag gillar själva konceptet med bajonettfattning men dom är minst sagt bökiga att montera på koaxialkabel, föredrar lödning men det har sällan blivit speciellt bra, KTT mår dock bra av BNC för den avses kopplas direkt till oscilloskop som ju har BNC.

Flertalet enheter har därför fått RCA istället, jag har alltid gillat RCA och den enda nackdelen är väl om man vill koppla signalen direkt till skåp, samtidigt varför inte mäta på kabeln med oscilloskopsproben?

Så andra enheter som teoretiskt skulle må bra av BNC dom tycker jag inte behöver BNC så dom kommer att bestyckas med RCA istället, detta gäller speciellt KFG, KMA och KTA.

Sen tänker jag att LED (varje LED kommer oras med hjälp av två dioder så att dom indikerar Batt ELLER Glätt_I/O) kommer utgöras av så små enheter som möjligt där jag vet att det finns färdiga LED-kablage för panel som man bara kan hamra in lite lätt i ett panelhål, tänker mig 3mm på LED för att hålla nere ytförbrukningen.

Tyvärr behöver jag flertalet så feta (vipp)brytare som 4P2L men dom finns och jag äger tom en, anledningen till att dessa behövs är att om enheterna är bestyckade med batteri och att dom bara relativt ofta körs mha AC-vårta ja då måste jag bryta båda plus/minus-matningarna, speciellt viktigt är det ju naturligtvis vis batteridrift.

Slutligen har vi kära billiga men tillräckligt bra DIN, i ett par fall vet jag inte riktigt hur jag ska göra, det finns alltså 5P DIN som är så galet konfigurerad att inget annat passar, dock vill jag att om jag köper på mig ett gäng 5P DIN så vill jag kunna ha dom till nåt annat (typ bandspelare/rörradio) så jag vill inte ha dessa special, samtidigt vill jag att mitt system skall kunna konfigureras upp av vem som helst utan att det börjar brinna, så att använda 3P är dumt för 3P passar i standard 5P, ett trick där är att nyttja 4P istället (för dom passar inte i 5P) och det kanske blir så jag gör.

Nu är det snart dags för kvällsvard och jag skall lyssna på lite musik innan dess sen går jag och lägger mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite fler småändringar.

Jag hade kikat i min gamla, till skillnad från årets, suveräna ELFA-katalog från 2008 och där fanns dom men på nätet fanns dom inte, ALPS-pottarna hade alltså utgått, så jag sökte på nätet när jag ändå hade beteckningen och Mouser har dom så jag kommer beställa följande pottar av dom istället:

1) 100kA_Stereo: 688-RK09L1220A1B (linjär, 6mm axel, bygger <12X12 bakom panel)
2) 100kA_PP: 688-RK097111TD44 (linjär, mono, 6mm axel, Push-Pull variant som dessutom har "center-detent", djup<21mm)
3) 5kA: 688-RK09L1140A65 (linjär, mono, 6mm axel, bygger <12X12 bakom panel)

Det roliga är att dessa kostar faktiskt inte så mycket samtidigt som jag har goda erfarenheter av just ALPS.

Sen kommer jag alltså köpa ett gäng labbhylsor modell billiga Deltron från ELFA, 40-618-00

RCA kan jag dock få svårt med att få tag i fler färger än två av men jag har inte gett upp än :)

Slutligen har jag bestämt mig för toroid-trafo till KTD, kommer bli: 56-134-35 (2X24V/60VA)

Mina standard Hammond Eddystone Aluminiumlådor (29830PSLA) är på bara 120X95X34 utvändigt och toroider kräver lite högre höjd men det finns 57mm (utvändigt) också och det är dessa jag kommer köpa just för KTD dvs 50-055-58

När det gäller LED funderar jag på den här hållaren: 75-042-10

alternativt: 33-590-84 (med färdig grön LED)

alternativt smältlimmar jag dit gröna LED ty mina marginaler är ibland väldigt små (10mm måste reserveras för ovanstående), kan ändå bli rätt snyggt med vanliga 3mm LED som sticker igenom metallen och är limmade på insidan, snyggt och billigt :D

Resten tycks vara 1P, 2P, 3P, 4P vipp, BNC, RCA, OMK (ELMA, har 2st), DIN 3, 4, 5, 6, C7, Säkringshållare, Ratt 4mm (ej bestämt dock minsta möjliga), Ratt 6mm (ej bestämt dock minsta möjliga), XLR Chassi, Telejack 6,3mm (har).

Nu tror jag allt är nämnt och det mesta kan jag få tag i via min hovleverantör Tema Elektronik, ett minimum av respektive är (och jag mappar bara):
2
3
1
6
2
8
1
2
2
15
1
1
1
1
7
1
1

MVH/Roger
PS
Distanser behöver jag också: 48-331-64 (3,2mmX4,8mm)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Studerar layouter...

KTD:
Går inte att använda, trafo för stor och trissor längs med framsida och baksida (går dock att fästa i kortsida mha kabel), lösningen är att luftbygga helt enkelt ty bara ett dussin komponenter (KTD hade behövt egen låda), säkring bestäms nu till 630mAT (X230V=160VA...trots 60VA :D ), C7 borras cirkulärt, 2-polig vipp-brytare nyttjas för båda faserna, gnistsläckande PP-konding på 100nF/630V appliceras över brytare/trafotåtar, allt nät isoleras med krympslang och då även över själva fogarna, LEDs kommer från själva regulatorn (preliminärt röda även om jag önskar gröna LEDs på alla enheter fast om det sitter LEDs i själva regleringen så vill jag nog hellre använda dom än extra grön+motstånd per matningshalva, jag bryr mig dessutom inte om ifall LEDs bara "glöder").

Ser nu att trafon bara är 39mm hög (det är diametern som begränsar VA i mitt fall), detta är mer än innerhöjden hos mina låga lådor men är 14mm mindre än höjden på mina höga lådor, mäter nu att plint+kort bygger 14mm men detta är alltså innan "benrester" och speciellt obligatoriska Nylon-distanser som jag tänkt köpa på 4,8mm, så det blir 4,8mm för mycket MEN varför montera plintarna? Monterar jag inte plintarna får jag typ 12mm tillgodo och 12-4,8~7mm kvar! Sen är det bara att montera effekttrissona i kortsida, kan alltså eventuellt få nytta av kortet ändå.

Funderar nu på om jag ska klumpa ihop C7+Fuse, blir lite asymetriskt på baksidan och jag gillar inte asymmetri men jag vinner ett par saker, jag vinner att ledningsdragningen mellan C7 och Fuse blir enklare samtidigt som jag också vinner en eventuell möjlighet i att faktiskt konfigurera kortet som jag tänkt dvs de båda effekttrissorna fästs mitt i front respektive bakstycke, det enda jag behöver göra pga att ett halvt EU bara är något smalare än lådan är att löda dit trissorna med extra långa ben så att jag kan böja dom mot långsidorna, nackdelen med det här är att man får en försänkt skruv mitt i ansiktet men jag är numera övertygad om att det här går för trots att toroiden är på 79mm (och kortet på 80mm) så finns det ett extra utrymme djupledes på runt 10mm och dessa 2X5mm kan man nyttja genom att böja sluttrissorna så att toroiden får plats (som dessutom kan förskjutas lite åt vänster för ännu bättre marginaler) fast seriösa lytar och bryggor kan det bli svårt att få plats med :D

Det blir liksom en tum kvar sidledes och en enda kortsida där två feta lytar och två feta bryggor skall få plats, ja det här blir tajt :D

Räknar lite på lytarna förresten, har skrivit 10mF/50V i Paint-schemat, men om vi räknar på mer rimliga 3A och en rippel-marginal 24*srt(2)-24~10Vpp=du så har vi att C(FW)>I/du*0,01=3mF (vi kommer ner lite pga att jag inte siktar på 5A längre), det skadar dock inte så mycket att ta till med 4,7mF (även om det faktiskt ökar värmeförlusten), spänningen på kondingarna tycker jag räcker med 40V även om 50V är mera safe (toppspänningen är knappt, pga dioderna, 34V vid full last), så vi bestämmer 4m7/40V minimum.

I schemat har jag förresten också ritat in säkringar i sekundärsidan också, jag skippar nu dom, en säkring på primären får räcka även om den som sagt är lite hög, samtidigt dras toroider med höga startströmmar och jag har märkt att om man lägger dom för lågt så går dom bara man sätter på systemet.

Bifogar Paint-schema, Eagle-schema samt Eagle-brd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort några ändringar i mitt dokument, på bussen idag slog det mig nämligen att den ursprungliga tanken med att kunna stapla enheter lite hur som helst och alltid ha access till Batt och Glätt_I/O (där signal från både AC-vårta och nätaggg/KTD alltid finns) inte riktigt fungerade, så jag blev tvungen att konfigurera om DIN för KTS/KTI/KTT.

Nu känns det bättre för allt blir mer konsekvent modell att man kan ställa ytterligare en enhet ovanpå och bara koppla in DIN samt få den matning man behöver oavsett typ som finns tillgänglig, matningen är således distribuerad över alla enheter och, så länge alla DIN är inkopplade, räcker det med en enda AC-vårta (var som helst) ELLER ett enda par 9V-batterier (var som helst) ELLER ett nätagg/KTD inkopplat (var som helst).

Dom 6P DIN skulle lite hellre kunna vara 7P för jag nyttjar inte jord den vägen just nu (men jag kanske skulle vilja testa det), jag nyttjar inte jord för att undvika jordslingor men dels går grejerna på LF dels har jag naturligtvis redan jord matningsvägen, känner dock en liten risk för att 5P passar i 7P.

KTA's frontkonfiguration har sedan gjorts om något, känner av riktigt gamla erfarenheter att jag inte vill bränna högtalarspolar för att jag råkat koppla testhögtalaren till en utgång med DC, så jag har trixat lite med att välja bananhylsor för utgång med DC och DIN HGT-kontakt för den rena AC-utgången.

Älskar DIN :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att bara nyttja RCA när det gäller signal I/O.

Jag gör detta för att BNC är en mycket bra kontakt som jag gillar men den är lite smådyr och framförallt rätt svår att montera ordentligt på koax samtidigt som jag kör AF och inte behöver koax, dessutom finns RCA till BNC adaptrar för skåpet, dvs det finns ingen egentlig anledning till BNC annat än att det ser proffsigt ut.

Jag tror det är svårt att få tag i RCA med fler färger än två (svart och röd) och då tänker jag som så att röd får indikera "het" och vara ut, svart får indikera "sval" och vara in, ibland krävs dock fler än två RCA men då får väl två vara av samma färg då, man kan ändå liksom referera till den vänstra röda eller högra röda osv.

KMA kan bli ett undantag för den har 3 utgångar där jag kanske sätter röd på den mittersta utgången (SINE) och svart på SYNC/PEAK för då kan man i alla fall säga att höger om röd har du ditt och vänster om röd har du datt, vi får se.

Slut på menlös uppdatering :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av mrfrenzy »

RCA är lätt att få tag på röd/svart/gul samt röd/grön/blå/röd/vit.

Den första är för audio+cvbs och den andra är för rgb+audio.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Gul/Röd/Svart hittade jag nu när jag sökte på Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... gul-p39818

Jag har som mest 3st RCA_I/O per enhet så om varje RCA_Chassi kunde vara av olika färg så vore det mycket bra (nu har jag dock en hovleverantör av elektronikkomponenter som har mycket fina röd/svart men jag har å andra sidan aldrig frågat om annat).

Värst är annars min mikrofonförstärkare (KMA) men som ingång(ar) har jag bestämt att 6,3mm telepropp parallellt med XLR-hona får duga (XLR kommer av att kommersiella mikrofoner verkar ha det, har jag märkt), utgångarna är dock som sagt tre och det vore mysigt om de kunde vara av olika färg VILKET de ju kan enligt ditt trevliga tips.

Ännu bättre hade dock varit tre färger bortanför röd/svart för de anger lite höger/vänster samtidigt som jag som sagt ser dom som het/sval dvs ut/in, men nu har vi funnit tre färger så då ska vi inte klaga :)

MVH/Roger
PS
Har du fixat till Wikin än? ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag bestämt mig för att göra.

För mig motsvarar svart antingen jord eller ingång och iom att jag har tre utgångar på min mikrofonförstärkare (KMA) så behöver jag två färger till förutom Röd (som för mig motsvarar utgång ty "het").

Tack vara mrfrenzy ovan så har jag lyckats söka rätt på hela sex olika färger på RCA-honor hos Electrokit, de sista sex jag hittade var speciellt bra ty de kan monteras isolerade och jag gillar inte att nyttja chassi som signalväg, skapar bara jordströmmar som dock nog inte är så kritiskt i detta speciella fall (stjärnjord är annars bäst, vill jag hävda).

Nu har jag alltså färgglada RCA på alla utgångar och bara svart RCA i ett enda fall, KMA's ingång.

Färgkodningen gäller sen också alla labbhylsor (som jag måste köpa nya i hela fyra färger dvs Svart, Röd, Gul och Blå men de är ganska billiga hos ELFA).

Nästa steg är detaljerad mekanisk planering, avvaktar dock dom ALPS-pottar jag beställt och ska nog också avvakta alla andra mekaniska komponenter även om jag har de flesta (förutom labbhylsa men nåt enstaka exemplar på 1P, 2P, 3P och 4P vipp tror jag att jag har).

Sen vill jag ha "färdiga" LED på +/- matningen, jag har nåt enstaka exemplar av LED som liksom är färdiginkapslad där man bara, med lämpligt panelhål, kan banka i LED i panelen, skulle vilja ha ett gäng sådana, nån som vet vart de går att få tag i?

Kan få vara 12V men helst bara LED-spänningen (typ 1,9V för grön, väl?).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt lite på bananhylsor.

Den ena typen är dom Deltron jag precis köpt 40st (10st/färg) i fyra olika färger av från ELFA (40-618-26, c.a 10:-/st).

Den andra typen är vad jag kallar "EPA" och finns att få från Electrokit för 4 spänn bara, jag har några sådana.

Deltron har följande relevanta mekaniska mått:
Dj=25mm (djup från panels ytterkant), OD=12 (Outer Diameter), D=7 (styrplupp används), D=9-10 (styrplupp används ej)
EPA har följande relevanta mått:
Dj=19mm, OD=10, D=6 (styrplupp saknas)

Deltron bygger alltså hela 25mm rätt in i burken, jag kan inte riktigt ha det om jag ska kunna välja placering fritt, styrpluppen strular till det än mera för jag har ingen lust att borra så "komplicerat", och då finns det två val där det ena är att borra så stort hål (9mm räcker) att pluppen slukas av hålet ELLER att skära bort pluppen med en kniv, detta får dock då göras 40ggr samtidigt som styrplupp för banan, vad ska det vara bra för, man sticker ju bara in och drar ut banankontakten fast eventuellt kan det vara svårt att dra den hårt, polygrip på utsidan är ju inte så nådig mot plasten precis.

Nej, Deltron känns numera inte så bra men detta är mest pga djupet den bygger.

Jag har tom börjat titta på andra lådor än dom två Eddystone från Hammond som jag köpt av ELFA, men jag hittar inga bra mått, om jag fick välja så skulle jag vilja ha typ 1" både djupare och bredare dvs ett mått runt 145X120X[34-57] (hakparentesen gäller nuvarande höjder på dom två olika lådorna), nu är alltså marginalerna till samtliga kanter runt 1cm bara dvs där börjar mina halva EU och sitter det höga komponenter såsom radiella kondingar så är det kört.

EPA bygger bara 19mm djupledes, testade nu hur väl den slukar en banankontakt, blir c.a 3mm kvar men ser inte direkt fult ut men man kan nog konstatera det att ett mindre djup för banankontakten och därmed mindre Dj nog inte går att få.

19mm är fortfarande mycket (även om man kan dra av paneltjockleken så att den egentligen bygger 17mm).

Ett trick man kan ta till oavsett labbhyls-typ är att rotera kortet så att lämpligast sida vetter utåt men jag är ganska strikt med sådant så jag vill nog ha samtliga korts ingångsplintar till vänster och utgångsplintar till höger, jag har förresten redan noterat att min Mätförstärkare (KTA) har en radiell lyt alldeles innanför labbhysorna.

Den mest sunda lösningen på det här är större låda (tur jag bara köpt två) för då kan jag nyttja mina nya fina Deltron, utan att behöva lägga mer pengar på dylikt (även om det inte är några jättesummor precis).

Jag som har måttligt dyra miniatyr-pottar från ALPS på beställning bara för att få plats :D

Jag har letat lite i både ELFA-katalogen från 2008 och i den senaste, såg nåt men den var utgående...

MVH/Roger
PS
För visst är det väl som så att styrtappen på Deltron sitter där enbart för att man ska kunna drå åt den ordentligt?

Vänta lite här nu, jag hade tänkt använda två likadana lådor med ytterhöjderna 34 resp 57 (-6 för innerhöjd) MEN varför inte BARA använda den höga lådan? Fast det hjälper inte riktigt, tänkte att om man monterar en labbhylsa på mitten hos en hög låda så kommer den över de radiella lytarna, om vi tänker små distanser till botten på 8mm inklusive kort och bottentjocklek säger vi, och att lytarna bygger 15mm då hamnar lytarna på 23mm utifrån sett (av 53mm ty locket är 4mm) sen måste halva Deltron-diametern (7mm) tas hänsyn till så att 26mm nånstans är minhöjd för Deltron utifrån sett, råkar faktiskt bli rätt nära 53mm/2 :) Nu är bara problemet att alla Deltron måste monteras på halva höjden, och det blir dels fult dels fås det inte plats.
Skriv svar