Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på en grej som blir ful men funkar så tillvida att min lilla låda jag ändå köpt två av för över 200 totalt räcker samtidigt som lösningen är både enkel och billig.

Jag tycker jag det vore bra om man kunde montera precis alla komponenter, kontakter och reglage INNAN man lyfter in allt i lådan, dvs allt bör kunna monteras inifrån.

På det sättet kan man mäta/testa/byta komponenter och trimma projektet innan man lyfter in allt i lådan vilket också gör att kabellängderna blir perfekt korta itället för extra långa för att kontakter och reglage redan sitter i lådan och man måste kunna ha kortet utanför lådan så att man kan trimma och vända det, jag har gjort så förut och det blir en rejäl härva med kablar samt faktiskt en hel del meck för du har t.ex inte kontakterna så lättaccesabla.

Så jag har idag sökt efter kontakter som man kan montera inifrån, totalt har jag just nu dessa kontakter och reglage:
1) DIN-hona chassi (kan skruvas fast inifrån även om det kanske inte blir så snyggt, OK).
2) Pottar (skruvas alltid fast inifrån, OK)
3) Vridomkopplare (skruvas fast inifrån, OK)
4) Vippomkopplare (skruvas fast inifrån, OK)
5) LED (kan bara monteras inifrån om den enkla varianten av LED-hållare används, OK)
6) Clips (monteras sist utifrån, inga kablar, OK)

och nu till problembarnen:
7) RCA, ett tag tänkte jag att gängan var större än själva hylsan så att man kunde svarva bort den mutter alternativt mothåll/ring som sitter där och plugga i RCA inifrån (med två muttrar) men gängan är mindre än hylsan så det går inte, sen råkade jag i ELFA-katalogen se singel-RCA för kretskortsmontage (och mätte på likadana jag tacksamt fått av Lasp), dom vingarna skulle man kunna bända ut och borra ett par hål i istället, kändes lockande ett tag men mycket jobb dessutom brer den ut sig, hittade också ett stereo-uttag för PCB som faktiskt har ett skruvhål men är rätt klumpig och blir knölig om man vill ha udda antal.

Så jag har bestämt mig för att RCA går bort som kontakttyp, jag funderar nu på att göra allt riktigt fult men med billig, enkel och BRA funktion och det genom att nyttja öppen 3,5mm-telehylsa (mono) istället för RCA, dessa bygger faktiskt nästan ingenting, mäter, vänta...12mm.

8. Labhylsa, jag har tänkt mycket på det här för jag kan för det första inte ha att dom bygger 23mm (Deltron) inåt, för det andra är även 17mm (EPA) för mycket samtidigt som det redan här ändå blir fult med att labbproppen inte riktigt går in i hylsan, så jag har lurat lite på att helt enkelt såga av Deltron och nyttja två muttrar per labhylsa, jag kan då även passa på att göra dom lite kortare, jag tror faktiskt att detta kan fungera men dels blir det nog inte så snyggt dels kvarstår en hel del av problemet med att den bygger för mycket inåt.

Så även här lurar jag på 3,5mm-telehylsa (WHD=11X13X6), nog inte världens snyggaste lösning men jag gillar den ändå.

9) DC-Jack, jag har hittat två typer i min kära gamla ELFA-katalog från 2008 den ena är svindyr men optimal utifrån enkelheten att montera dvs inifrån i typ ett 6mm-hål men den bygger 20mm inåt så den går bort av flera skäl, efter lite letande hittade jag istället en annan med skruvfäste som därmed går att montera inifrån, sägs bygga 7mm bara, ett tag tänkte jag nyttja 3,5mm här också men det är dumt om nån mot alla odds skulle vilja köpa grejerna för då kan matning pluggas in i direkt olämplig ingång (typ på fronten med OP-utgång på insidan).

Detta tänk får mig att tänka på att jag nog måste tänka ut lite skydd här, för AC räcker en konding, för DC kan nåt lämpligt valt motstånd vara bra (jag brände en gång min första KFG genom att på labbänken liggande batterieliminator-plugg råkade komma i kontakt med båda polerna samtidigt, blev till att byta OP), OP-utgångar som levererar AC har jag nu tänkt säkra med bipolär konding (10uF), när det gäller DC-Jacket skulle jag kunna tänka mig 2,5mm telehylsa här men det är sällan dagens batterieliminatorer levereras med sådan, dom jag har köpt har jag precis kollat levereras med 6st olika DC-pluggar, alla alltså av samma sort.

Sammanfattning: Det här blir fult :D

Men det blir också både billigt och bra samtidigt som jag kan fortsätta nyttja mina gulligt små lådor, sen måste inte gränssnittet vara 3,5mm, ser precis nu att det finns RCA-3,5mm adaptrar i mono-utförande (har bara hört talas om stereo-utförande tidigare) så då har vi löst de signalbärande f.d RCA :)

Eftersom jag bestämt mig för att nyttja chassit även som signal-jord så behöver man bara dra en enda kontakts jord till kortets jord, i KMA-fallet kommer detta innebära att bara mikrofonens jordpunkt på kortet kommer att gå till dess "RCA" som jordar i chassit mha taggbricka, alla utgångar kommer sen leverera signal via chassi och har således bara en ledare.

Listar det jag hittat:
1) 42-635-39 3,5mm/RCA-adapter (lite käckt vid extrahering av signal, eventuellt)
2) 42-253-63 RCA, PCB, vingar
3) 42-265-10 RCA, PCB, stereo, skruvhål
4) 42-070-23 DC-Jack, smidig, dyr, bygger för mycket
5) 42-050-92 DC-Jack, insides montage, bygger lite (siktar på denna för all matning dvs AC+2Xbatt)
6) 42-701-79 3,5mm-Jack, insides montage, bygger lite (siktar på denna istället för labhylsor och RCA)
7) 75-031-54 3mm LED-hållare (min föredragna typ)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen till andra pilsnerrundan slår det mig, varför inte nyttja DIN till allt?

DIN bygger bara 15 inåt (om lödanslutningarna viks och man monterar dom inifrån)

Lite roliga konsekvenser:
Om man tittar på min KMA så har den en mikrofoningång och tre utgångar, allt skulle faktiskt kunna samlas i en 4-polig DIN (där jord tas från chassi), nu vill man kanske inte ha ett kablage där man mest använder två tåtar (MIC_IN+SINE_OUT), men varför inte ha fler kablage? Ett kablage som bara nyttjar MIC+SINE och ett som nyttjar MIC+SINE+PEAK+SYNC, tycker det känns smidigt tom, 3/5 banan ut.

När det gäller KMA kanske det ändå är smidigast med en separat MIC-ingång, denna skulle kunna få vara en 3,5mm då räcker det med en 3P DIN för dom andra där jord ut tas från skärmtappen, 4 banan ut (MIC separat).

Ett annat område är min KSU där jag har +24V, 0V, -24V här är det ju bara att nyttja en 3P DIN (ty finns ingen med färre polantal utom en special, HT samtidigt som power i ett stift är bra), detta ger sedan en besläktelse till min allra första KSU byggd mha en bilbatteriladdare, 3 banan ut.

KTA har fyra I/O, här kan det också handla om lite power men jag bedömer att 4P DIN räcker där jordströmmarna får gå via skärmtappen (kabeln skulle kunna få vara 5-polig), 5 banan ut.

Här tycker jag att HGT_OUT ska ha en separat kontakt (ty den är den enda man alltid kan driva en högtalare med, den andra kan ha rätt stor DC-offset) där 3,5mm duger, 3P DIN räcker då, 4 banan ut (eventuellt DIN-HT här).

KFG har två utgångar, 3P DIN blir optimalt, 3 banan ut.

KTT har två set av utgångar, BCE skulle kunna vara en 3P DIN och X/Y skulle kunna vara en 3P DIN (inklusive jord), 2X3 banan ut.

Jag vet inte riktigt om det här blir så bra men visualiseringen av enbart 3,5mm ger ingen bra känsla, DIN känns bättre, sen kan jag inte bestämma mig för hur jag ska göra med batteriernas inkoppling, både DC-Jack och 3,5mm funkar där samtidigt som jag vill köpa så få olika kontakter som det bara går.

Ovan ger enbart inköp av 3P DIN + 3,5mm + DC-Jack, ska jag verkligen ha DC-Jack speciellt när det blir krånglig måttsättning för skruvarna, lättare med ett enda hål för 3,5mm kan jag tycka, samtidigt har alla AC/Batt-ingångar dioder så det går inte att förstöra nåt om man kopplar fel, den enda nackdelen som jag ser är att 3,5mm plugg hos AC-adaptrar är sällsynta, samtidigt har alla DIN har också en "krånglig" borrmall.

Jag vet inte hur jag ska göra, nu har jag mest kladdat ner mina tankar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att inte köra allra billigaste och fulaste lösningen även om funktionen inte mår dåligt av det.

Det blir bara så otroligt fult med billiga 3,5mm-hylsdon för chassi, visst skulle det funka med 3,5mm-RCA adaptrar men det blir ändå väldigt fult.

Men jag har gett mig fasen på att allt SKA monteras inifrån.

DIN går utmärkt att montera inifrån, inte världens snyggaste montage men funkar.
DC-jack går också utmärkt att montera inifrån (finns tydligen nån sort som ej behöver skruvar också, ELFA tog dock 52:- för dom...)
RCA har jag kommit på faktiskt går att montera inifrån MEN bara parvis så jag "måste" ha jämna par.
3,5mm-hylsdon går utmärkt att montera inifrån, ganska ful utifrån sett men med byte till riktig mutter duger dom för Batt.
Bananhylsor har jag bestämt mig för att avskaffa, DIN och RCA ersätter.
BNC avskaffas också, RCA+adapter på skåpsidan ersätter.

Förutom detta är det bara pottar och omkopplare kvar och de monteras alltid inifrån.

DC-Jack (2,1mm) kommer bara finnas för AC/AC-adaptern, batterierna kommer kopplas in mha 3,5mm-plugg (för att man inte ska kunna koppla fel).

Samtidigt, det sitter alltid en diod på Batt-ingången, kanske jag struntar i att köpa en massa 3,5mm-hylsdon om jag ändå inte riktigt behöver dom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Preliminär önskelista:
1) 25st DC-jack 2,1mm, brytande, montage från insidan, D8, Dj10,~W10: https://www.electrokit.com/dcjack-2-1mm ... ande.45455
2) 25st DC-plugg 2,1mm: https://www.electrokit.com/dcplugg-2-1m ... -5mm.44715
3) 10st Stereo-RCA för panelmontage/PCB, 14cc, D10.2, D4H9: https://www.electrokit.com/dual-phono-c ... -dac.54768
4) 100st LED-hållare för 3mm, D4.5, W6: https://www.electrokit.com/ledhallare-clip-3mm.45107
5) 10st DIN 3P Hona Chassi, 15Dcc23, W29: https://www.electrokit.com/din-hona-3pol-chassie.45195
6) 10st DIN 3P Hane Kabel, https://www.electrokit.com/din-hane-3pol.45201
7) 25st DIN 5P Hona Chassi, 15Dcc23, W29: https://www.electrokit.com/din-hona-5po ... 25B0.45197
8. 25st DIN 5P Hane Kabel, https://www.electrokit.com/din-hane-5po ... 25B0.45203
9) 10st DIN 6P Hona Chassi, 15Dcc23, W29: https://www.electrokit.com/din-hona-6pol-chassi.45198
10) 10st DIN 6P Hane Kabel, https://www.electrokit.com/din-hane-6pol.45204
11) 1st Vipp 1P on-(on), D6: https://www.electrokit.com/vippomkoppla ... n-on.52618
12) 10st Vipp 1P on-on, D6, WXH=7X13: https://www.electrokit.com/vippomkoppla ... s102.42011
13) 10st Vipp 2P on-on, D6, WXH=12X13: https://www.electrokit.com/vippomkoppla ... oron.47124
14) 10st Vipp 3P on-on, D6, WXH=17X13: https://www.electrokit.com/vippomkoppla ... oron.51158
15) 10st Vipp 4P on-on, D6, WXH=22X13: Tema

1) Perfekt, inget riktigt datablad finns
2) Vinklad hade varit ännu bättre ty bygger mindre
3) Har datablad, D4H9 innebär ett hål på D4 mitt emellan hålen (som Dremlas upp från 10mm) och H9 ovanför centrumlinjen.
4) Bra att ha, minst 14 behövs (kostar inget)
11) Till mitt PP-projekt
12) Gillar inte utförandet, Tema har nog bättre.
15) Electrokit har inte men Tema har 4P.
12-15) WXH uppmätt för Tema's varianter (250V/2A).

MVH/Roger
PS
Mängden är i överkant men vi räknar på kostnaden:
1) 25X11
2) 25X6
3) 10X25
4) 100X2
5) 10X6
6) 10X6
7) 25X7
8. 25X6
9) 10X5
10) 10X6
11) 1X24
12) 10X5
13) 10X25
14) 10X32
15) N/A

Summa summarum: 2074 :(

Men jag kanske nyttjar det suveräna programmet som MadModder tipsade mig om och skapar en pdf av detta samt går till min hovleverantör Tema Elektronik istället. I vilket fall ska jag ha tag i dessa, eller liknande, komponenter så att i alla fall en del av allt mitt Eagle-slit mynnar ut i nåt.

Det här är intressant, spana in priset: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=593 Tycker nästan synd om karln som säljer så billigt, sådana firmor ska uppmuntras!
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 maj 2017, 20:37:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Kommit på lite fler grejer, jag behöver dessa också:

1) 1st dvs 5m RKK-kabel (3-ledare, 1,5): http://www.clasohlson.com/se/Anslutning ... r490328005
2) 1st dvs 10m RKK-kabel (7-ledare, 1,5): http://www.clasohlson.com/se/Bil-,-b%C3 ... r490114015
3) 2st Hammond Aluminiumlåda Hög (Eddystone, 50-055-58, 120X95X57)
4) 10st Hammond Aluminiumlåda Låg (Eddystone, 50-055-33, 120X95X34)

1) Måste vara flexibel
2) Måste vara flexibel
3) Kan vara för liten både i bredd och djup
4) Kan vara för liten både i bredd och djup

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av cjonash »

Tänk på att kolla ytterdiametern på de kablar du ska köpa, och jämför med maximal kabeldiameter på de tilltänkta kontakterna!

Den 7-ledare du länkat till har en ytterdiameter på 9 mm, vilket jag tvivlar på att går in i en DIN-kontakt av normal typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej cjonash!

Tack för den informationen!

Vart hittade du förresten den informationen för jag kollade men fann den inte?

Jag tog 1,5mm^2*7 och avrundade lite uppåt och fick 5mm, sen får man dock tänka på manteln och att ledarna är runda också så 7mm gissade jag.

Mäter just nu på en av mina gamla DIN-kontakter och 7mm är max, så tack för påpekandet, måste nog leta vidare även om jag faktiskt tänkt ta med mig en DIN till Clas för att kolla på plats.

Kablarna är inte spikade men 7-ledare respektive 3-ledare vill jag ha (helst inte mer än 5m+5m).

Av snålhetsskäl är jag sedan lite tveksam till att ha både 5P och 6P DIN, 5P slussar vidare matningen från varje burk och 6P är en special som tar hand om vissa signaler för transistortestardelen bl.a en högströmssignal på 5Ap vars ground-return jag preliminärt tänkt ska gå via matningens jord (5P) och just-in-case så tänker jag mig kunna använda GND-tappen hos 6P som den sjunde ledaren för mera GND, om man säger, men jag vill inte ha cirkulerande jord-strömmar i mina grejer så jag kommer preliminärt skippa den möjligheten samtidigt som 7-ledare gör det möjligt, att ha både 6P och 5P gör sedan att man inte kan koppla kablarna hur som helst (lär väl knappast passa i varandra?), vilket jag tycker är en bra feature som jag nog kommer satsa på (annars måste man tänka på felinkopplingar och avsäkra för det internt men det orkar jag inte).

Tänkte kollat i ELFA angående kablar men dom har så jobbigt många :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat dimensionerna hos alla typer av vipp (köpta hos Tema) ovan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nya kabelförsök:

pdf: http://www.farnell.com/datasheets/14486 ... 1488315469 , tyvärr PVC och jag gillar inte PVC för det är så stelt MEN kablarna är såpass klena att de går i DIN, dock är alla ledare utom jordledaren svarta:

1) 7L: http://se.farnell.com/pro-power/ppyy7c0 ... dp/1891211 , 7,3mm, 17:-/m
2) 3L: http://se.farnell.com/pro-power/3183y-0 ... dp/1387684 , 6,6mm, 12:-/m

Båda är PVC, båda klarar nätt och jämt 7mm, 2) har färgade ledare men är vit, 1) kräver Ohm-meter (en enda gång, obs).

Kikar lite mer på 7-ledare (vill ha olika färger, annat än PVC gärna gummi och <7mm).

Lite dyr men intressant:

3) 7L: http://se.farnell.com/lapp-kabel/131200 ... dp/1491513 , 6,7mm, 34:-/m PVC-special (Polyuretan kallas det för), denna är jag ganska nöjd med.

Vet inte om jag törs köra 7,3mm men ärligt, dragavlasten hos DIN är konisk dvs det räcker att man klipper av en liten bit så får man större diameter och 17:-/m tilltalar mer än 34:-/m när sparkassan håller på att sina.

Det verkar som om alla ledare (utom jord) har samma färg även i detta fallet och observera då att dessa kablar tillverkas av två helt olika tillverkare :D

MVH/Roger
PS
Nu har jag i alla fall hittat en 3-ledare jag gillar, den är av gummi vilket är mycket tacksamt om man t.ex skall nyttja min KSU's utgångar för att driva saker:

4) 3L: http://se.farnell.com/pro-power/3183vr- ... dp/1494824, 18:-/m fast den är 7,7mm vilket blir tufft.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av cjonash »

rogerk8 skrev:Vart hittade du förresten den informationen för jag kollade men fann den inte?
Under fliken "Experten svarar" på produktsidan som du länkade till.

Jag har upptäckt att ibland kan man hitta mera info om deras produkter där, än i deras specifikation. Har dock aldrig provat att ställa egna frågor, så jag vet inte hur lång tid man får vänta på svar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skapa plyfa-lådor till mina enheter.

I tråden om KTD har jag spånat kring olika typer lådor och deras gemensamma storlek.

Höjden har bestämts av transformatorn, 50mm innerhöjd är således ett minimum.

Bredden har bestämts av min transistortestare med hela 3 halva EU på bredden, 300mm i yttermått är fastställt.

Djupet har bestämts av ett halvt EU på längden + rejält med inbyggnadsdjup för kontakter och reglage, 200mm i yttermått fastställt.

Jag har också bestäm mig för att nyttja fyra av dessa handtag per enhet: https://www.elfa.se/sv/handtag-handtag- ... simi=96.49

Att det blir fyra per enhet har att göra med att lådorna kan bli lite tunga och jag ser framför mig hur enkelt och coolt det vore om man bara kunde greppa ett handtag och bära med sig enheten, detta gäller mest fronten men på baksidan ämnar jag ofta ha en rätt fet kylfläns (med distanser) som kommer sticka ut och för att kunna ställa enheten med arslet neråt så måste jag ha nån typ av distans där och ännu ett par handtag blir då bra (om det inte vore för att dom är ganska dyra :( ).

Handtagen sätter dessutom lite av höjden hos fronten och bakstycket, bredden på handtaget är 45mm + 6mm gods=51mm, detta är alltså minimum höjd jag kan ha för att kunna skruva fast handtagen inifrån, men jag ger mig inte 50mm får räcka :D

Ett litet problem är att jag avser att nyttja 4mm plyfa för front/bak (där 4mm lär svikta lite om man lyfter i endast ett handtag, dock kan handtagen monteras väldigt nära ändarna på fron/bak så detta är nog inget problem) och 12mm plyfa för topp, botten och sidostycken.

De yttre dimensionerna blir då (HXDXB): 74X200X300

och

de inre dimensionerna: 50X192X276 vilket gör att marginalerna blir

H: 0
D: (192-100)/2=23mm/"sida".
B: (276-3X80)/2=18mm/"sida" (worst case).

MVH/Roger
PS
Eftersom ingen riktigt tycks bry sig så orkar jag inte göra nån ritning utan konstaterar bara från huvet att dessa bitar plyfa krävs per låda:
1) 2st plyfa 12mm 200X300mm, topp och lock
2) 2st plyfa 4mm 50X300, front och bak
3) 2st plyfa 12mm 50X192, sidostycken

Kommer nog dock en ritning så småningom, lådan ska ju liksom hålplaneras också :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Har alltså börjat tänka lådor med fler än en konstruktion.

Om man tittar på ovanstående KPS-plan så har jag, uppifrån och ner:
1) KTT
2) KTI
3) KTS
4) KMA
5) KFG
6) KTA
7) KSU
8. KTD

Istället för att bygga separata enheter i var sin låda har jag nu space i min plyfa-låda att göra såhär:
1) Transistortestare: KTS+KTI+KTT
2) Funktionsgenerator med Effekt-OP (och DC-offset): KFG+KTA
3) Mikrofonförstärkare med Samplingssystem: KMA+KSS
4) Nätagg med både oreglerad och reglerad utspänning: KTD+KSU
5) Gitarrförstärkare med två alternativa förstärkare för jämförelse: KJA+KTA

1) är klockren, det är bara att koppla ihop
2) är bra för test av förstärkare, kärnmaterial och drivning av högtalare.
3) är bra för mätning av högtalare, KSS dock ej fullt utvecklad så sampling kan ej ske (ännu, KSS_D är mer realiserbart).
4) är bra för generering av +/-24V/3A oreglerat och +/-18V/3A reglerat.
5) är bra för test av helt olika förstärkarkoncept (Klass B JFET PP med utgångstrafo respektive BJT CP), 4" bredbandselement kommer monteras på locket.

Eftersom inte KSS (där KSS står för en UNO-variant medans KSS_D står för en diskret virad variant) är klar så kan jag ej bygga 3) dock tror jag ändå jag ska ta fram lådor för alla fem systemen.

5 lådor alltså.

MVH/Roger
PS
Tror jag ska lära mig fräsa med min Dremel. Känner att jag helst vill ha ett gäng spår för de 4mm grova fronten och bakstycket (att dom är 4mm bara har naturligtvis att göra med att jag försöker slippa försänka hål från insidan för kontakter). Blev nu förresten att mäta höjden på ett novalrör modell ECC82, höjd runt 55mm inklusive pinnar men då måste man nog minst ta hänsyn till sockelns lödöron/pinnar också så minimum inre höjd skulle då bli 60mm. Jag tycker dock att större än 74mm yttre höjd blir fult men kanske man skulle passa på att göra 84mm istället för då är man förberedd för rörkopplingar också samtidigt som jag lovat att aldrig nyttja PCB för rör, dessutom är effektrör som EL84 ännu högre...Nej, jag skiter i denna kompatibilitet, i värsta fall kan man ju faktiskt lägga rören ner :D

Spår i lock och botten gör att jag måste lägga på minst 2X5mm i djupet hos dessa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en ritning på de väldigt fina DC-Jack jag köpte 10st av på Tema Elektronik för några veckor sedan, de är för invändigt montage, de klarar hela 4mm paneltjocklek, har riktig mutter som då kan dras med nyckel och de har även en inbyggd brytare vilket jag dock inte kommer att använda.

Dessa DC-Jack kommer jag numera gå över till när det gäller mina rör-försteg men detta bara för att de klarar plyfans tjocklek (4mm) utan att jag invändigt behöver mecka med försänkning och ganska bökig mutterdragning enligt tidigare DC-Jack modell, fördelen med de gamla jacken var dels att de byggde väldigt lite inåt dels att det inte gick att göra fel ty ingen inbyggd brytare.

MVH/Roger
PS
Jacken kostar bara 15 spänn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Har precis kommit på att mitt nya DC-Jack av metall faktiskt inte fungerar i metallådor om man samtidigt nyttjar helvågslikriktning och jordning av lådan, halvvågslikriktning och noggrann observation av inkoppling funkar dock, det fungerar också om AC-vårta+trafo finns i lådan för AC-vårtans ena sida kan kopplas till jord på DC-sidan (Auto-trafo).

Eftersom kontaktens mantel kopplas till chassi när plugg iföres så måste chassi ha samma potential som manteln och eftersom metallchassi oftast är jordat/skärmande så måste manteln kopplas till minus, dvs det är minus som måste brytas (när plugg iföres) och därmed blir det plus på pinnen.

I DC-fallet är metoden således rätt enkel, plus på pinne och minus på mantel (samt skarva/bryt minus från batteri) och du är alltid safe.

I AC-fallet är det lurigare för nästan tvångsmässigt använder folk helvågsbrygga och om DC-sidan jordas till chassi så går det inte, det går inte helt enkelt för att en diod i bryggan kommer att kortslutas, det enda som riktigt fungerar i detta fallet är halvvågslikriktning där manteln får agera minus/jord (här får man dock vara försiktig med hur mycket ström man drar, på en höft skulle jag vilja säga att 25% av maxström går att dra utan att trafon mättas för mycket pga DC genom den).

Summa summarum, detta nya DC-Jack måste användas med stor försiktighet samtidigt som mitt gamla av plast alltid funkar (om det inte vore för att den tar för dålig paneltjocklek).

Eftersom jacket faktisk tar 4mm plyfa (utan att jag behöver försänka) samt har mutter på utsidan som förenklar så kan det bli som så att mina nyare revisioner av rörförsteg (där bakstycket inte ens är jordat) kommer att ha sådana men generellt sett kommer jag satsa på dom av plast.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag noterar bara att i min valda Aluminium-låda som rent allmänt nyttjas för mina EU/2-kort så är det bra om distanserna är max 2mm, detta för att de på sidorna monterade kontakter och reglage bygger en del och det är bra om kortet ligger under det som byggs, så att säga.

Personligen löser jag detta genom att såga av mina felaktigt beställda plastdistanser från ELFA (10mm, typ) och eftersom jag köpte 100 och i princip kan såga dom på fyra...:D

MVH/Roger
PS
AL-lådan är tillverkad av Hammond med typnumret 29830PSLA, 120X95X34 (yttermått).
Skriv svar