Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

kimmen skrev:Med en sådan lösning får du ingen undertryckning av spänningsvariationer på ingången samt får en spänning som sjunker ganska mycket vid belastning eftersom den glättade spänningen sjunker en del med last.
Varför?

Det är väl som så att inte ens min ordinarie lösning kan undertrycka spänningsvariationer på matningen vid max utspänning? Ingen krets kan ju liksom trolla. När inspänningen sjunker pga belastning och jag har ställt in för maxspänning så kommer utspänningen obevekligen sjunka.

Enda sättet att lösa det vore om man genererade en något högre inspänning än den man maximalt vill få ut.

Vilket ju är det normala för regulatorer :)
Vill du ha en linjär spänningsinställning med originalkretsen kan du koppla poten som en reostat från bas på nedre transistorn till utgång och sätta ett fast motstånd från bas till jord.
Vilket underbart kreativt tips!!

Det här måste jag genast implementera!

Tack!
Vill du ha bättre temperaturstabilitet kan du byta transistorn mot en TL431 trebens shuntregulator, se figur 22 i databladet, men lägsta inställbara spänning kommer då att vara 2.5 V istället för c:a 0.7 V:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl431.pdf
Det här bryr jag mig inte så mycket om men jag är ändå tacksam för tipset.

Anledningen till att det är sekundärt för mig är för att jag som sagt gillar enkla lösningar.

Med ditt tips ovan så kommer jag få linjär spänningsreglering.

Nu har jag alltså:

1) Linjär spänningsreglering
2) Hyfsat linjär strömreglering
3) Taskig temperaturstabilitet (verkar dock mest handla om nån volt och vid extrema situationer)
4) En lösning som faktiskt går att reglera högspänning med!

Jag är således nöjd!

Tack!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av kimmen »

Vad jag menar är att med den ordinarie lösningen kommer man, förutsatt att inspänningen räcker till, få en utspänning som är någorlunda konstant även om inspänningen varierar.

Med bara en kondensator som filtrerar inspänningen innan den används som referens blir ju utspänningen proportionell mot inspänningen över hela inställningsområdet. Så sjunker inspänningen 20% så gör även utspänningen det. Då har man inte en regulator utan snarare än inställbar spänningsdelare med brumfilter.

Men ställer man in en högre spänning än vad som finns tillgängligt från ingången spelar det ju ingen roll hur man gör. Då får man ju ingen reglering i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Kimmen!

Ibland är det skrattretande hur korkad man kan bli :)

Jag har reviderat prototypschemat just map dina och j.po's tacksamma påpekanden.

Jag har även tryckt in en liten diod så referensen teoretiskt är 12,6V vilket ger ganska precis 25V ut.

Här förutsetts dock flera saker.

1) Inkommande grovglättad spänning får aldrig understiga 25V (+VCEsat antar jag)
2) A2 måste vara av rail-to-rail typ (även om det alltid kommer tappas 1,2V pga Vbe)
3) A2 bör kunna hantera Vcm=Vss dvs av differentiell PNP-typ (dock räcker väl |Vss|-1,2V för 0V ut?)
4) PSRR/CMRR fungerar i praktiken som jag tror (dvs matningsrippel dämpas så mycket att det inte är märkbart på utgången)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag planerat styckelistan för mitt nätagg.

Jag har planerat för tio stycken men kommer bygga en prototyp först (mest av ekonomiska skäl).

Det enda som saknas är laminattyp. Jag lutar åt att använda gnuggsymboler igen för andra gången på 30 år :D

Fast eventuellt bygger jag styrkortet med öar istället. Vi får se. Båda typena av laminat finns dock hemma.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppdaterat styckelistan. Missade ett par punkter.

Jag har gråmärkt poster som jag lyckats plocka hemma (för en styck alltså)

Det finns dock ett aber. Kan jag använda en PTC som är stämplad 30VDC för 12VAC?

Personligen känner jag att det är "RMS" som avgör hur varm den blir. Men jag blir lite tveksam.

Den variant som tål 265VAC klarar bara som bäst 0,5A och det tycker jag är för dåligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Honk »

En liten fråga.
Har du tänkt testa designen på en labbplatta eller ett prototypkort för säkerhets skull?
Skall du bygga 10st är det bäst att designen funkar klockrent utan några irriterade buggar som ställer till det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Honk!

Nej, jag är såpass säker på designen att jag börjar med att bygga en prototyp vars styrkort gnuggas.

Anledningen till min säkerhet är att jag har ett snarlikt agg sedan förut. Dock ej med varierbar strömgräns och dessutom en mycket lägre maxström (0,5A).

Tror du det kommer oscillera eller att jag kommer få andra problem?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Honk »

När det gäller elektronisk design är alltid Murphy med på ett eller annat hörn. :humm:
Det är inte många "avancerade" analoga konstruktioner som inte behöver fixas till i efterhand.
Du kan ha tur med allt och inte glömt några parameterer men troligtvis inte.....(om jag skall vara ärlig)
Den där Mr Murphy är bra på att ställa till det. :mrgreen: Lycka till, det skall bli spännande att läsa din testrapport. :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av MiaM »

Gör plats för kondingar både här och var :)

Men att göra ett prototypkort är nog en bra idé. Det är kanske (eller kanske inte) till och med en bättre idé än att prova på labbdäck eftersom layouten borde kunna påverka eventuella självsvängningar.

Det är väl för övrigt nära på som gjort för att få självsvängningar om man använder OP-förstärkare med effektransistorer i OP-förstärkarnas motkopplingsloop.


Hur var det, har du nån plan på att bygga och/eller har du redan något för att provbelasta nätagget? Ett "halvt klass A-slutsteg" som matas med signal från funktionsgenerator vore kanske den optimala konstlasten, så kan man prova med alla möjliga och omöjliga vågformer på lasten. Jag gissar dock att en fyrkantvåg som switchar en varierbar last on/off kombinerat med en annan varierbar last som är inkopplad konstant borde väl vara tillräckligt för att mäta upp det mesta elände, förutom vad som händer vid induktiv/kapacitiv last?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu ska jag mata er med en massa skit :D

Först ut är den nya komponentlistan där gråmärkt alltså är vad jag införskaffat.

MVH/Roger
PS
Observera att dylikt agg går att köpa för endast 1300:- (inklusive moms) på Kjell & co...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 mars 2013, 01:56:24, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer frontens utseende nu när jag fått mätt alla mekaniska mått hos instrument och polskruvar.

MVH/Roger
PS
Var tvungen att ändra på denna då sidostyckena och locket är hela 21mm tjocka...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 mars 2013, 01:33:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer toppens utseende nu när jag fått köpt adekvata handtag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer bottens utseende.

Observera att jag utökat djupet hos agget.

Grejerna fick inte plats annars :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av j.po »

Jag hade byggt en prototyp innan jag gjort inköp av komponenter och lagt en massa tid på detaljerade inköpslistor och ritningar. Sån är jag.
/POJ
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Design av linjärt nätagg +/-25V 3A

Inlägg av MiaM »

Jag hade inte gjort ventilationshål i överdelen. De hålen är även kända som "här ramlar det in saker som orsaker kortslutning och alltmänt elände"-hål...
Skriv svar