Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är ritningen omgjord, jag känner mig nöjd.

Satsar alltså på endast en mikrofonförstärkare (KMA_D) sen skippar jag sveptillsatsen (KFD) och kör enkel 20Hz-20kHz med en enda ratt, har man bara tålamod så kan man plotta upp vad som helst mha det.

Nästa steg, millimeter-papper (och änligen har jag faktiskt hamnat i den situationen).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag trimmat ritningen för min KAP en aning för jag glömde ju bort att jag redan köpt ett gäng fina stålhandtag som jag ju vill använda.

Så jag har knött in dom i efterhand, blev bra tycker jag.

Nästa steg med den här ritningen är att göra om den till en rent mekanisk ritning, sen hägrar mm-papper för att få koll på om allt verkligen får plats och vilka marginaler jag har.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en mm-mall och placerat ut alla komponenterna på front-mallen.

Det verkar funka men avståndet från vipp-brytaren längs till vänster (on/off) till handtaget är väldigt litet fast jag tror det duger ändå (handtagen köpte jag tidigt men jag kom på dom först sent i mek-planerandet).

Den fina vrid-omkopplaren från ELMA som väljer typ av funktionsgenerator-signal (sin/sqr osv) är optimalt smal och jag kan tyvärr inte använda billigare plast-varianter (för dom är för stora) även om jag nog haft denna omkopplare i 20 år, ELMA får precis plats ty dess diameter bakom panel är 18 sammtidigt som mina fina (men faktiskt inte så¨dyra) små ALPS bygger 11mm i bredd, (18+11)/2~15 dvs mina 16cc mellan ALLA mina reglage funkar.

På andra sidan panelen märker jag också ett problem, det är lite tveksamt om jag verkligen får i banan-kontakterna ty anståndet till handtaget är återigen lite väl litet, men jag tror faktiskt det går.

Nästa steg blir att testbygga bakre panelen för KAP.

MVH/Roger
PS
Både kul och bra att göra sådana här tester, noterade till exempel att jag märkt fel på ett ställe så jag fick nyttja suddigumm och flytta hålen ett snäpp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på att det har jag ju redan gjort, bakstycket är nämligen EXAKT lika för KAP som för KTT, så här kommer en bild.

MVH/Roger
PS
Nästa steg är att testbygga min KGA's F/R.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har satsat lite på att få ordning på "Hål & Text"-mallen för min KAP.

Jag är hyfsat nöjd men måste nog revidera, dyker alltid upp nåt som är fel.

MVH/Roger
PS
Ett lådprojekt kvar att "panel-planera", KGA (detta projekt har dock mycket färre reglage så det kommer att gå på ett nafs).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu tror jag att jag är klar med den här panelen.

Samtidigt har jag blivit att tänka att det kanske inte är så lyckat att såga av alla "anti-vrid"-tappar på potentiometrar och omkopplare, eller?

Det är egentligen inte så jättesvårt att speca, man kan liksom speca cc-avståndet och hålets/tappens diameter, fast helst skulle jag då vilja att det inte blev genomgående hål utan bara borras inifrån, har jag fel då?

Jag vet inte hur jag skall göra med detta men en sak är säker, det blir ganska drygt att såga bort alla tappar...

Samtidigt som jag tänker att om jag bara drar åt ordentligt...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr har tipsat mig om en brist i mina ritningar så jag har korrigerat dom, blå siffra (6) är ändringen.

Utan denna ändring kommer handtaget så nära vippbrytaren (ON/OFF) att texten inte får plats.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har caddat om chassit en aning.

Kom på att mitt projekt ju ändå inte är nåt studio-projekt utan ett mät-projekt så varför inkludera TVÅ mikrofonförstärkare?

Jag har således tagit bort den ena och använder bara en samtidigt som jag infört en kvalitetskontakt från Neutrik som kallas XLR-hona.

Att det just blev en hona har med en nyfunnen kunskap att göra, mikrofonkablarna är nämligen sådana dvs en hona i ena änden och en hane i andra änden och det visste inte jag tills igår samtidigt som det ju inte är så konstigt för man får liksom inte korsa kabeln, det kan så bara finnas signalflöde från ett håll när kabeln är trepolig (och inte som en girtarr-kabel med två teleproppar i ändan).

Känner nu att min KAP eventuellt kan vara värdig ett faktiskt bygge.

MVH/Roger
PS
Mitt projekt är ingen sensation men ett användningsområde är om man vill direktmäta på en högtalare, då kan man nyttja tongeneratorn (KFG), skicka dess signal till effektsteget (KTA), mata högtalaren direkt och mäta med hjälp av mikrofonförstärkaren (KMA_D) samt kika på skåpet. Man kan också studera kärnmaterial med hjälp av projektet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt äntligen börjat ta tag i det här låd-projektet samtidigt som jag tar tag i ett annat låd-projekt.

Alla fyra front och bakplåtarna är körnade och testade med ritsare så att jag vet om jag körnat eller inte.

Jag kommer nu ta tag i en plåt åt gången så att det blir säkert vad gäller vilka borrdimensioner som gäller, borrdimensionerna står ju på millimeterpappret jag använt som körnar-mall.

3mm tycks vara den klenaste dimensionen som jag har med i ritningarna, alla hål förborras alltså med 3mm, därefter gäller det lite att hålla tungan rätt i mun så att man inte väljer fel borrdimension, eller ännu värre, borrar på fel ställe :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer köra enklast möjliga variant dvs ingen svepmodul (KFD) i denna upplaga, XLR kommer jag dock köra för MIC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu borrat ena plåten dvs baksidan.

Jag har en plåt kvar att borra dvs framsidan.

Borrningen gick bara hyfsat, flera hål blev aningen "oalignade" trots att jag hela tiden hade borret i körningen, ett hål stack iväg en hel enhet (3mm=förborrsdiameter) och jag blev bara sur och fick fila en hel del utan att få det riktigt bra, skulle ju dock borras upp från 3mm till 8mm så man hade marginal för att få det bra men det blev inte riktigt bra för när jag borrade färdigt med 8mm så var hålet fortfarande för snett.

Hålet är aningen ovalt nu även om det kommer täckas av en bultlyts plastskruv.

I morgon skall jag ta fronten och jag hoppas jag lärt mig nåt av dagens session för vitsen med att ta bakplåten först var att lära sig lite :)

Jag har i alla fall lärt mig att man skall nyttja försänkare och inte borr när man försänker, nu tror jag tom jag lärt mig hur mycket jag behöver försänka för mina träskruvar.

MVH/Roger
PS
3mm-borret ser helt okej ut när man tittar på det med lupp så varför små-drift?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Båda plåtarna ÄNTLIGEN borrade.

Mitt nästa steg blir att testa så att alla reglage passar och om dom inte gör det så hoppas jag det räcker med en liten uppborrning.

Därefter kommer jag gnugga på gnuggisar ovanför alla reglage, när detta är gjort kommer jag pensla på lite transparent nagellack för cementering.

Till skillnad från KTT där jag hoppade över gnuggisar och i efterhand inser att det inte ens går att gnugga på gnuggisar när man monterat alla reglagen så har jag nu min chans att visa vad reglagen står för (jag tror dock jag ska försöka få till KTT också men det kommer bli väldigt knöligt och svårt).

Först testa alla regalge om dom passar, sedan gnuggisar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gått igenom båda plåtarna vad beträffar reglagens passande eller inte passande.

På bakplåten ser det bra ut, alla reglage passar och jag visar inte det.

På frontplåten finns det dock mer att önska:
1) Rattarna har exakt samma dimension (16mm) som jag råkat borra cc dvs dom får precis plats men jag gör bedömningen att det i praktiken ändå inte funkar så jag kommer köpa andra rattar (14mm, 8st behövs inklusive samma problem hos KGA)
2) Bestämmer nu att endast TTL synk-signal från KFG kommer att vara BNC, den kommer att vara det för BARA signaler som avses direktkopplas till skåp "behöver" BNC, dom andra kommer jag således fixa mha RCA.

Rattarna jag hittat heter 38-163-03.

Lite dyra men jag kommer inte köpa på mig nåt lager utan bara fixa mitt problem (14mm).

För några månader sedan köpte jag sedan 4-6mm adapters för rattar hos Tema dvs jag klarar mig med ENBART 6mm-ratar, de nya jag tänkt köpa är 6mm och passar alla ALPS-pottar men inte ELMA-omkopplaren (4mm) varför jag behöver en adapter där.

Förutom det här så verkar den mekaniska layouten vara okej.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet inte riktigt varför jag gör det här men jag vill få med hur borrmallen ska se ut för att allt ska få plats och detta för att ifall att någon vill bygga grejerna så ska det stämma.

Rattarna måste dock vara av typen max 14mm för att det ska funka (16mm funkar teoretiskt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag lyckats gnugga både min KGA och min KAP.

Denna (KAP) blev hyfsat bra gnuggad men jag fick gnugga mycket.

Det är inte så rakt i horisontell led jämt men i vertikal led tycker jag det ser ganska bra ut.

Det är för övrigt svårt att gnugga bra horisontellt ty man vet inte riktigt var/när var man skall gnugga dit första bokstaven, det blir ett chansande på att det blir centrerat och det träffar man inte alltid.

Lite skickligare tror jag dock jag blivit :)

Speciellt lite skickligare blev jag efter ett tag på att gnugga rakt i horisontell led, kom nämligen plötsligt på att det fanns stödlinjer på gnuggarket som man bara kunde aligna med plåtkanten.

MVH/Roger
PS
Jag har "fixerat" gnuggisarna med Isadora nagellack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Bakplåten är klar men avvaktar med bilder tills även fronten är klar.

Jag har fått klippa av en del "vridmotståndstappar" på pottarna och omkopplaren, omkopplaren var lätt att fixa men pottarna var lite mer krävande, dock har jag nyligen köpt en 250-kronorstång av märket Wiha som har ganska små men rejäla käftar i sitt fasade sidavbitar-utförande, ville inte använda mina fina Sandviktänger jag snodde från Ericsson en gång i tiden även om den ofasade lilla sidavbitaren hade passat bättre för uppgiften.

Förutom detta har jag idag testat om mina sprillans nya AL-rattar passar på de olika ALPS-pottarna där alltså axellängden varierar såpass mycket att rattarna knappt går att skruva på på de kortaste axlarna medans den längsta axeln behövde kapas.

Jag har sedan även kapat 4mm-axeln hos omkopplaren, denna får samma typ av 6mm AL-ratt där jag istället nyttjar 4-6mm plastadapter.

Igår köpte jag också ISOLERADE BNC ty jag gillar inte jordströmmar när man har flera stycken, har man bara en kan det dock vara käckt att jorda panelen men eftersom lådan mest består av trä så spelar det ingen roll, en bonus är att jag får nytta av de 9mm grova lödöronen i samband med mina rörförsteg för idag har jag ett litet jordsurr som varierar beroende på om jag tar i AL-ratten eller inte.

Det borde inte vara nån skillnad för potten är AL-tejpjordad men nu kommer den alltså även bli lödöre-jordad.

Nästa steg blir att montera alla dessa reglage på fronten.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar