Från nätagg till analog processor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat upp fronten på min KPS.

Den innehåller från vänster till höger KMA, KFG, KTA och KSU.

Dessutom innehåller den KTD.

Beteckningarna står sedan för:
1) KMA: Knoppson Microphone Amplifier
2) KFG: Knoppson Function Generator
3) KTA: Knoppson Test Amplifier
4) KSU: Knoppson Supply Unit
5) KTD: Knoppson Transformer Device

Så det är fem konstruktioner i samma låda, lite väl mycket likt min hat-slogan dvs "Everything at once" by Microsoft men vad fasen, dom passar ju ihop.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat färdigt själva inkopplandet, spänningsförsörjningen och reglagen för min KAP (Knoppson Analog Processor) som jag bestämt mig för att kalla denna variant av KPS (Knoppson Power Supply, originalnamnet som inte riktigt stämmer längre).

KAP innehåller:
1) KMA: Knoppson Microphone Amplifier
2) KFG: Knoppson Function Generator
3) KTA: Knoppson Test Amplifier

dessutom innehåller den
4) KTD: Knoppson Transformer Device
5) KSU: Knoppson Supply Unit

KMA och KFG har välplanerat supply som kan ta hand om +9V_Batt, 12V_AC och +24V_KSU, min allra första Eagle-konstruktion KTA har däremot inte den finessen men den kan få sno matningen från KMA eller KFG.

KTD levererar bara +/-24V, KSU kan linjärt reglera +/-24V ner till 0V men dess trissor måste kylas ordentligt, min tanke är att KSU levererar (6-9V)/17V/24 från dess ingång ty allt är lågimpedivt (KTD driver ju på, t.ex), 17V är alltså 12V likriktat innan regulator.

Detta börjar kännas bra.

MVH/Roger
PS
Jag hinner inte ladda upp allt ikväll, får ta det en annan dag för speciellt KMA är inte riktigt färdig, försöker dock ladda upp de andra ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag slipat lite på min KAP.

Har spikat hur jag ska koppla matningen, det blir inte perfekt men jag envisas med att kunna köra 9V-batt i typ fält (även bra vid demonstrationer).

Jag skulle dock behöva en 5P-omkopplare men iom att 4P är max för vipp så går inte det, tänker att jag istället har 3P på fronten och switchar in batterierna mha en 2P till när det är dags.

Synd att 4P är max, gäller även vridisar har jag förstått.

Men jag är nöjd med konstruktionen, nu ska jag bara bygga enheterna (KTA är klar fast kanske förblir som mall).

Nästa steg, testfräsa spår på 3mm.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar få koll på det här, surt med 5-polig strömbrytare dock.

Jag har hela tiden velat ha 24V att leka med när det gäller den övre spänningen för då kan jag t.ex nyttja min transistortestare (KTT) till att svepa upp 20V över trissorna, jag har velat ha det så.

Egentligen tål inte ens OP27 mer än 22V (samtidigt som den tappar runt 2V) men 24V klarar då biffen.

Min 5-poliga strömbrytare behövs egentligen mest för att jag inte kan skicka in 24V på KFG/KMA's 9V-ingång (ren diod på regulatorutgång), detta kan jag inte för att OP:amparna tål inte 24V samtidigt som allt blir oreglerat även om detta inte är riktigt sant för ett 9V-batteri är minst sagt reglerat och likaså gäller +24V egentligen ty seriereglerad.

Så om man istället siktar lite lägre och då på 18V (som t.ex TL071 tål) då kan man mata via den berömda dioden ovan och jag behöver då bara 3-polig strömbrytare vilket finns som vipp, detta får konsekvensen att trafon också skall vara på 18V (brukar vara smidigt med samma AC som DC ty minimerar termiska förluster).

Med 18V kan jag då tyvärr bara testa transistorer mellan typiskt +/-16V (fast 15V klaras garanterat).

Lite sugigt ändå att behöva gå ner så lågt i spänning, jag hade gillat minst 25V men jag vet inte hur jag skall lösa det (kräver nog en råmatning på runt 30V samtidigt som få OP:ampar tål dom spänningarna).

Det får nog bli att jag sänker ribban till +/-18V från KTD.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad skönt, jag är äntligen klar med den elektriska matningsplaneringen av KAP.

Nästa steg blir att planera KTT-systemet på samma sätt (KTS/KTI/KTT).

Sen kommer jag bygga individuella enheter av alla ingående enheter, jag kommer göra det mest för att jag känner för det men också för att man liksom får mallar på allt som är lätta att inspektera och duplicera, bara skruva av locket liksom.

MVH/Roger
PS
Tänk på att kräma på i strömtålighet vad gäller 9V-dioden (som alltså nyttjas för 17V från AC och 18V från DC också), 3A-diod modell rekommenderas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu rullar det bannimej på :D

Transistortestarens matning är nu färdigplanerad också.

Bifogar frontlayout och övergripande ritning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att göra såhär.

Både KPS (aka KAP) och KTT kommer faktiskt innehålla ett spänningsaggregat också, detta är inte jätterelevant i nåt av projekten men ett litet spänningsaggregat är alltid bra att ha, i fält får man dock nöja sig med att kunna reglera 9V från batteri.

Så jag har ett bihang modell spänningsaggregat på typ +/-[0;6-18]V dvs lägsta spänning är 0V medans högsta är 6V för urladdat batteri, 17V för AC-drivning och 18V för KTD-drivning.

Ett supply på 6V+ är naturligtvis inte så mycket att skryta med MEN det kan ändå fylla en funktion, strömmen ut kan t.ex bli så hög som 3A.

Nu ska jag se över dom olika enheterna en gång till, eventuellt kommer jag mer tydligt dra kablar i layout-bilderna, inspirerad av KSU-bilderna.

MVH/Roger
PS
Det faktum att jag inte fann en enda elektretmikrofon i ELFA-katalogen (modell 2008) som krävde mer än 10V matning (normalt behövdes bara 1-10V) gör att jag skippar DC/DC-omvandlare, blir bara knöligt samtidigt som switchat bredvid mikrofonförstärkare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag anser mig nu vara klar med planeringen av min mikrofonförstärkare (KMA).

Jag injicerar en volymkontroll viket jag på senare dar känt är bra att ha (handlar dock mest om vilken nivå man vill att högtalarna skall spela på samtidigt som utsignalen från mikrofonförstärkaren bör vara optimal).

Jag sätter sedan peak-utgången till att precis kunna hantera röd lysdiod (1,6V), ihop med ett litet motstånd gör det att jag får en strömkänslighet på 2mA/V (samtidigt som max line är runt 0,5V så maxström genom LED blir 1mA peak, kan justeras dock).

Nu avvaktar jag bara folks svar på om man kan nyttja en diod för att biasera en elektretmikrofofon eller inte, om inte kommer jag köra 1k ty elektretmikrofoner tycks kunna dra mer än man tror om en "kondensator", 0,5-5mA är min erfarenhet).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser nu KTT-systemet ut, glömde att visa hur ström förstärks så att tyngre trissor kan testas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag planerat klart KPS.

Det sista jag planerat är DIN-varianten av en XLR-kontakt, ville ha samma signalstruktur som standard XLR fastän jag kommer köra de billigare och underskattade DIN3P istället.

En adapter behöver liksom byggas ändå för antingen har man en dynamisk mikrofon som man nog inte bör mata med en fantommatning eller också har man en elektretmikrofon som måste matas med en fantommatning och genom att köra in en DIN3P och koppla internt i kontakten som man vill så kan man nyttja vilken mikrofontyp man vill.

MVH/Roger
PS
Är lite på G med lådan, har bara inte riktigt bestämt mig för höjden än, hänger lite på hur långa försänkta skruvar man kan få tag i (som jag terminerar med islagsmutter), max för M5 verkar vara 100mm (80mm för M4) men dom kostar typ 18 spänn styck så jag tror jag skiter i det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat klart det elektriska och även hur både front och bakstycke skall borras, rent schematiskt alltså.

Jag kom till slut på att mina lådor (KBP) ju gör så att jag alltid har en AC-matning samtidigt som jag tidigare planerat för två, så jag tog bort den svagaste och kör nu bara med KTD_18V eller 9V Batteri (som jag envisas med).

Detta gjorde matningen internt mycket enklare.

Efter att ha skruvat ihop min första låda (KBP) så tycks en 2mm AL-panel om 70mm passa bra (med lite marginaler), så jag skall kapa upp det ur min 2X500X500mm Aluminium-plåt jag relativt nyligen köpte av ELFA.

Slutligen har jag beslutat kosta på mig fyra stålhandtag från Mentor och ställbara apparatfötter från Schroff, dock skiter jag i islagsmutter plus genomgående försänkt M5-skruv även om jag tror detta kommer att ske i senare varianter för som han sa, jag har en plan :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om min KPS_Layout något, det närmar sig sista putsningen :)

Jag har bara lagt till batterierna, eventuellt kommer jag också lägga till en enhet jag kallar KSD (Supply Device) som automatiskt indikerar vilken källa (batteri eller AC) som står för strömmen dock känner jag i så fall mest för att cadda upp ett riktigt kort mha Eagle.

Strukturen hos KAP (Analog Processor aka KPS) är samma som hos KTT (Transistor Tester) speciellt vad gäller bakstycket, antal kort, storleken på korten och placering av korten.

Skall strax till att cadda layouten för KGA (Guitar Amplifier) och jag börjar faktiskt lura på samma typ av bakstycke, nån kraftfull AC behövs egentligen inte för den är tänkt att gå på batteri (samtidigt som strömmen kan peaka närmare 10A) men varför inte köra KTD (Transformer Device) ändå om det finns plats? Sen kan jag faktiskt nyttja 2st seriekopplade och laddningsbara LR6 på utsidan pss som för KAP/KTT MEN man lär inte kunna spela speciellt högt eller länge på två ynka LR6 när nominell ström för acceptabel utnivå överstiger 1A, gissar jag.

Fast egentligen, varför inte göra alla tre "produkterna" likadana med avseende på supply, tänk om jag skulle nyttja laddningsbara LR6 på allihopa även om 5A pulsmässigt ut blir tufft.

Det är dock krångligt att införa en laddningskrets för KAP/KTT också samtidigt som jag knappt har plats så jag bestämmer nu att KAP/KTT får dras med Alkaliska 9V, bara att byta när dom är slut :)

KGA däremot är gjord för att gå på batteri, den kommer knappt kunna gå på nåt annat preliminärt, med andra ord måste jag i princip ha laddningsbart här. Eventuellt kan jag få plats med en KTD också men det är tveksamt, får jag plats med det så kan jag ha samma typ av alternate supply som för KAP/KTT.

Ursprunglig plan med försörjningen hos KGA var ett relativt stabbigt uppladdningsbart batteri på 12V från Fiamm men det slukar en hel del utrymme i den relativt lilla lådan så det är som sagt tänkbart att det blir två laddningsbara LR6 på 9V istället.

MVH/Roger
PS
Det tillkommer 4st stålhandtag från Mentor och fällbara apparatfötter av metall från Schroff.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar min preliminärt färdigcaddade ritning.

Jag har infört en ny produkt som jag snart skall cadda, jag kallar den KPD (Knoppson Power Device).

KPD detekterar vilken källa som levererar ström (och jag har alltid två källor dvs batteri eller AC).

Här återstår annars mest att bestämma sig för exakt typ av mekaniska kontakter med dito borrhål.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till racksystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ikväll plockat dom flesta elektromekaniska komponenterna, blir dock till att köpa några stycken.

Jag har haft svårt för konfigurationen av KTA (min testförstärkare) för jag vill ha både offset-kontroll och volym-kontroll och slängde bara upp det på ritningsbordet utan att egentligen tänka efter.

Men nu har jag tänkt efter, åtminstone lite :D

För vad tror Ni om det här?

MVH/Roger
PS
Med min KTA kan jag både mäta transformatorjärn och driva högtalare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Från nätagg till analog processor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om lite på bussen idag, var aldrig riktigt nöjd med den mekaniska delen hos mikrofonförstärkardelen (KMA) och den fantommatningsproblematik jag fick det till som jag dessutom aldrig lyckades få ordning på (KMR).

Nu tänker jag alltså lite större och vill nyttja stereo KMA detta för att jag önskar spela in hur min anläggning faktiskt låter som helhet och inte bara fuska med att spela in enbart skivspelaren direkt efter RIAA.

Häromdagen inventerade jag mitt "lager" med glappandes hörlurar modell in-ear, jag hittade då en av dom bästa hörlurar jag någonsin nyttjat dvs ett par Scull Candy modell Full Metal Jacket, originalförpackningen fanns med och data på dessa lurar är häpnadsväckande 16Hz till 20kHz!

Min tanke nu är alltså att nyttja dessa som dynamiska mikrofoner och försöka få fatt i ett av Tele-Hå's demonstrationshuvuden för hörlurar samt smältlimma fast lurarna i öronen (utåtvända, förstås :D ).

Eventuellt kan jag bygga nån liten "hals" som passar på kamerastativet och då kommer jag upp i rätt höjd.

Eftersom Scull Candy glappar kroniskt i Japan är sedan min tanke att köpa några EPA-lurar och klippa av kablarna invid hörlurarna för jag har nämligen provat ett antal gånger att byta Japan på lurar och det går inte (i alla fall inte om man tänker nyttja lurarna dagligen) så hellre klipper jag och skarvar typ 5cm från själva lurarna.

Sen skall dessa fina hörlurar alltså bli mina mikrofoner, undrar vilken känslighet jag får :humm:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar