AF-generator

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: AF-generator

Inlägg av tecno »

Ja du är på rätt spår. Enklare att få bra ets resultat om ledare utgår N S V Ö sås att säga utan vrån. Undvik även att ha 90° vinklar så använd hellre 45° sk.'mitre corner' och var knskekvent med detta. Snygga upp ledare som ej är 'raka' genom att flytta komponent så det bli rakt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lagt in skruvhål som jag missade senast.

Det var nätt och jämt dom fick plats, fick flytta och routa om.

Några "pinnar" (residuala routningar) sticker ut lite överallt vilket jag hoppas inte betyder nåt, jag har i alla fall skapat Gerber av denna design nu.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sittit i två timmar och försökt få bort dom jävla strecken!

Det är det här jag menar med att mjukvara suger!

Varför kan inte programmet fatta att om jag routar en annan väg så ska den inte behålla den gamla?

Det gick inte att göra delete på pinnen, ej heller gick det att göra unroute för då unroutades hela jävla ledningsdragningen.

Envis som jag ändå är så började jag till slut att routa bort närliggande segment, och då fick jag plötsligt bort pinnarna.

Så jävla tröttsamt att sitta med en bagatellartad ändring (in med fyra skruvhål) i två timmar!

Hatar mjukvara (men behöver Eagle).

Sen blev det nåt fel med sparningen av brd-filen så jag blev tvungen att lära mig vad dom olika lagren betyder, jättebra :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gör fel hela jävla tiden!

Kolla längst ner till höger ovan...

MVH/Roger
PS
Nu har jag fått nåt jävla kryss där nere som jag inte får bort :evil:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: AF-generator

Inlägg av danielr112 »

Du har ju dock hur många byglar som helst som man löser genom 2 knapptryck ingar var typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jasså, och hur menar du då?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: AF-generator

Inlägg av SM6XUN »

Jag föreslår att du ser till att få dit en jordplanspolygon var sin sida kortet och knyter den som "GND" så löser sig det mycket med en gång och du behöver lägga betydligt mindre energi på att få en clean layout.

Att bryta bort en routad ledning gör du med symbolen som ser ut så här i de nyare versionerna av Eagle CAD:
Bild

Klicka på den och klicka sedan en (1) gång på den ledning du vill ta bort, klickar du två gånger försvinner hela ledningen med förgreningar om du har otur, det är ju onödigt om grannarna undrar varför du kastar ut bildskärmen genom fönstret.. så ett försiktigt klick alltså :) du slipper då förhoppningsvis även de otrevliga gula kryssen i komponenthålen.

Du kan även skriva "ripup" i kommandraden där uppe, tryck enter och sedan kan du klicka på aktuell ledning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

SM6XUN skrev:Jag föreslår att du ser till att få dit en jordplanspolygon var sin sida kortet och knyter den som "GND" så löser sig det mycket med en gång och du behöver lägga betydligt mindre energi på att få en clean layout.
Jag har inte provat det än för jag känner mig mycket osäker.
Att bryta bort en routad ledning gör du med symbolen som ser ut så här i de nyare versionerna av Eagle CAD:
Bild

Klicka på den och klicka sedan en (1) gång på den ledning du vill ta bort, klickar du två gånger försvinner hela ledningen med förgreningar om du har otur, det är ju onödigt om grannarna undrar varför du kastar ut bildskärmen genom fönstret.. så ett försiktigt klick alltså :) du slipper då förhoppningsvis även de otrevliga gula kryssen i komponenthålen.
Känner jag faktiskt redan till men tack ändå! Jag har också klickat två gånger och då försvinner mycket riktigt hela ledningen med förgreningar, tur det finns undo :D
Du kan även skriva "ripup" i kommandraden där uppe, tryck enter och sedan kan du klicka på aktuell ledning.
Inte aktuellt för mig.

Kryss gillar jag inte heller, hur får man bort dom?

MVH/Roger
PS
Jag har tidigare handgnuggat en layout för KFG, blev mycket bra. Gissa om den saknade jordplan ;)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: AF-generator

Inlägg av rvl »

Gissa om de som tillverkar kort med fräs gillar jordplan. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Rätt självuppfyllande :D

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: AF-generator

Inlägg av danielr112 »

Ja du har flera byglingar som genom att flytta resistorerna en bit kommer slippas. Vill fu skicka över eagle filen så kan jag pilla lite. Inte för att jag är bäst på det men lite skoj ör det :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket trevligt erbjudande, jag tackar och bugar!

Här kommer brd-filen :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har caddat om min KFG lite.

Jag beslöt mig plötsligt för att hålla mitt löfte vad beträffar möjligheten att kunna köra alla mina halvledarkonstruktioner med 9V-batteri.

Så jag har infört en finess som gör det möjligt att valfritt köra på 9V-batteri eller nätet (AC) utan att man egentligen behöver tänka.

Finessen är enkel, först inför jag en 3-polig brytare som kan stänga av all ström sen har jag två olika spänningar på matningen summerat över två dioder.

Detta får till följd att "högst vinner" dvs den spänningskälla som är högst är den som förser KFG med ström.

Så jag har bestämt att 12VAC får ge +/-12VDC som alltså kan tas över av +/-9V batterimatning när AC-jacket är urdraget.

Käckt, va? :)

MVH/Roger
PS
Anledningen till att jag har två motstånd i serie över den dubbla matningen är dels att motstånden har ett trevligt raster (kan sätta stiftlist och därmed LED där istället för ena motståndet) dels att strömförbrukningen vid batteridrift önskas vara symmetrisk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick en nästan paranoid känsla att jag borde ha ett par 100nF avkopplingskondingar efter dioderna också.

Så nu har jag lagt till det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

Routa så många ledningar under komponenter som det går så kan man undvika många byglingar.

Ett exempel på detta är tex R15 längst nere till höger, vrid denna 90 grader medurs så kan du sätta denna över alla tre ledningarna till vänster så slipper du en bygling, ev behöver du trycka ihop ledningen till vänster lite grand nedtill.

Liknande kan göras med R17 lite till vänster om ovan fast vrida 90 grader moturs och sätta över ledningen vid kretsen ovan.

Ledningen mellan TP26 och TP21 till vänster nere vid kan du routa under resistorn, nämnd ovan, för att slippa 2 byglingar.

Genom att routa ledningen från TP10 genom resistorn till vänster kan du slippa hela 3 st byglingar.

Vid IC9 så behövs absolut inte topp ledningen, så sparade du en bygling bara genom det.

Vid TP9 uppe längst till höger så routa ledningen som går till vänster om TP24 upp och över till höger om TP9 punkten så slipper du byglingen ner vid, punkterna kan ev behöva flyttas lite till vänster då det blir rätt nära kanten med den nya ledningen.

Det finns även ett ställe till vid TP23 längst upp där om du bytt plats på punkterna så hade du sluppit en bygling, och det finns andra ställen med där lite ändring av komponenter eller lite annorlunda eldningsdragning fixat bort andra byglingar men detta var det jag såg lite snabbt och som fixade bort runt 10 byglingar. Jag har nu inte kollat igenom schemat om dessa grejer är ok ur frekvenssynpunkt och dylikt om det ev skulle vara av vikt utan bara tips på vad som kan göras.

Sedan är det avbrott på en ledning som är till kondingen till vänster om 8-pin kretsen uppe till vänster. Blir så om du raderat en del av spåret då programmet inte längre vet var den skall vara i kontakt med eftersom den informationen är borta.


Namnge den biten som hänger lös samma namn som den ledningen som den skall vara i kontakt med så är de sammansatta igen. Kolla upp vad ledningen heter som den skall vara i kontakt med genom att högerklicka på ledningen och sedan välja "Name" i listen så ser du vad den heter. Tryck på avbryt och högerklicka på den andra och välj "Name" i listen där du skriver in samma namn som den andra ledningen hade och tryck sedan på ok.

Det kan ev komma upp en fråga om du vill koppla den ledningen till den andra ledningen med rätt namn och då trycker du bara på ok så skall det bli en gul trace linje mellan dessa som bara är att routa.
Skriv svar