AF-generator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu klurat fram nåt som kanske kan funka.

Jag har gjort lite enklare mätningar och det ser lovande ut, jag nyttjar alltså en potentiometer-krets och har lyckats styra den så att den genererar trekant, denna digitala pot skall alltså ersätta den verkliga potten fast enbart i det fallet att jag vill göra "Auto Sweep".

Ett problem jag precis kommit på är att wiper-resistansen inte är lika låg som hos en mekanisk potentiometer men jag tror mig ha en ide' om hur man kan komma runt det problemet dvs högre potvärde, annars blir konsekvensen som sagt att nedre gränsfrekvens inte blir lika låg som för den analoga potentiometern.

Tanken med den här finessen är alltså "Auto Sweep" dvs att KFG automatiskt sveper igenom hela AF-området och allt man behöver göra är att observera envelopen på skåpet.

Jag har valt att döda det "negativa" svepet för det blir lite diffust vad som händer längst upp i frekvenserna där scenariot är låg frekvens, högre frekvens, jättehög frekvens för att sedan vända till jättehög frekvens, lägre frekvens och låg frekvens.

Med andra ord blir det svårt att se vart svepet slutar och vänder men genom att döda det negativa svepet så ser man alldeles ypperligt när svepet är klart MEN ni ska inte tro att detta lilla trick är så enkelt för eftersom hela KFG svingar DC-mässigt +/- så funkar det inte med en transistor för att döda +/- och det visade sig att inte ens 4066/4051 funkar speciellt bra så jag har nu bestämt mig för att köra tungelementrelä, en nackdel med mekaniska relän är att dom slits men svepet är på c.a 10s så det är inte så ofta relä't går till/från samtidigt är det inte meningen att KFG skall stå på dygnet runt...

Jag tycker jag hittat en approach här, får se om jag skaffar 100k pot-kretsar dock för som det ser ut nu är det inte jättebra fast principen kommer jag verifiera så några 100k-pottar just nu kommer inte att hända (det är samtidigt lite spännande att verifiera hur pass mycket databladet talar sanning för förmodligen är prestandan bättre än 40 Ohm).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt om min KFD lite, involerar en 5051 trots allt, lite käckt att köpa några extra och fylla på i mitt lager.

Jag är inte riktigt säker på om jag vill köra såhär för det är lite strul med spänningsmatningen (7-18V) och de nivåer på signal som måste behärskas, kanske ett tungelementrelä ändå är att föredra?

Jag äger dock inga tungelementrelän men jag kommer behöva ett gäng till min KOS (oscilloskop av litet CRT), det käcka med tungelementrelä är mycket att man kan skita i vilka spänningar som skall hanteras, rätt spolvärde bara sedan hanteras ju nästan vad som helst och INTE X antal volt från Rail...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu färdig med min KFG, KFD skall dock förmodligen caddas upp mha Eagle, produceras och byggas men jag vet inte än, kanske jag virar det istället (enda nackdelen är egentligen att det blir lite stort).

Bandbredden för KFG är nu 17Hz till 22kHz inställbart utan omkoppling med en och samma pot!!!

Jag ökade alltså min-beta lite samtidigt som jag inte gjorde nåt åt den övre gränsfrekvensen.

Jag har ett underliigt litet problem med Sync/TTL-generatorn för trots återkopplande 4V7 Zener så får jag ut +3,9V/-0,7V vilket inte stämmer men jag har synat Zenern i sömmarna och det står 4V7 stämplat på den (är jag ganska säker på) men kanske det är Murphy som varit i farten igen så att 4V7 i själva verket är en 3V9-Zener :humm:

I vilket fall som helst förstår jag inte det här problemet för det krämas på med runt +/-8V in och med en Zener som begränsare i återkopplingen och 10k som strömbegränsare på ingången så skall +4V7/-0,7V komma ut!

TRI och SQR har klockrena nivåer och är dessutom ganska exakt samma (+/-7Vp c.a), SINE ligger dock c.a 1dB under SQR/TRI-nivån men eftersom förstärkning behövs vilket innebär att två motstånd i difförstärkaren måste helt bytas ut så orkar jag inte göra denna fix, parallell-koppling är enkelt men när ett motståndsvärde måste ökas...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har caddat en ny KFD, denna gången nyttjar jag tungelementrelä och en extra transistor för att dra den, det är ovisst hur jag kommer göra med tillverkningen men det lutar åt virning.

Annars har jag precis testat min KFG vad beträffar matningsspänning [alla spänningar nedan är +/-_spänningar] och hur speciellt sinus blir att se ut mellan 7V-18V, visade sig att sinus blir en aning spetsig vid låga spänningar (7V) men det är inte så konstigt för sine-shapern är kalibrerad för att ta emot 8V och när man kryper ner till 7V (som jag lite klassar som slut 9V-batteri) så kan ju inte Zener-trissorna reglera till 8V längre, vid 18V ser dock sinus bra ut.

Jag noterar annars ett par intressanta saker:
1) 7V=>2,8V SIN, 4V TRI [SIN: -3dB]
2) 18V=>9V SIN, 8V TRI [SIN: +1dB]
3) SIN OK från ~9V

Tittar man på 1) och 2) så ser man en intressant skillnad dvs att i fallet 1) så är SIN lägre än TRI (som är dess ursprung) medans i fallet 2) så är TRI lägre, lite underligt med denna inkonsekvens för då kan man inte bara kräma på med difförstärkning för vid hög spänning blir då skillnaden ännu större, kanske 15k som R10/R11 ändå inte är så fel?

Fast jag tror ändå jag vill byta 15k mot 18k i nästa version.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar