AF-generator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Routa så många ledningar under komponenter som det går så kan man undvika många byglingar.

Ett exempel på detta är tex R15 längst nere till höger, vrid denna 90 grader medurs så kan du sätta denna över alla tre ledningarna till vänster så slipper du en bygling, ev behöver du trycka ihop ledningen till vänster lite grand nedtill.

Liknande kan göras med R17 lite till vänster om ovan fast vrida 90 grader moturs och sätta över ledningen vid kretsen ovan.
Ledningen mellan TP26 och TP21 till vänster nere vid kan du routa under resistorn, nämnd ovan, för att slippa 2 byglingar.
Förstår inte.
Genom att routa ledningen från TP10 genom resistorn till vänster kan du slippa hela 3 st byglingar.
Vilken resistor till vänster?
Vid IC9 så behövs absolut inte topp ledningen, så sparade du en bygling bara genom det.
Vilken toppledning?
Vid TP9 uppe längst till höger så routa ledningen som går till vänster om TP24 upp och över till höger om TP9 punkten så slipper du byglingen ner vid, punkterna kan ev behöva flyttas lite till vänster då det blir rätt nära kanten med den nya ledningen.

Det finns även ett ställe till vid TP23 längst upp där om du bytt plats på punkterna så hade du sluppit en bygling, och det finns andra ställen med där lite ändring av komponenter eller lite annorlunda eldningsdragning fixat bort andra byglingar men detta var det jag såg lite snabbt och som fixade bort runt 10 byglingar. Jag har nu inte kollat igenom schemat om dessa grejer är ok ur frekvenssynpunkt och dylikt om det ev skulle vara av vikt utan bara tips på vad som kan göras.

Sedan är det avbrott på en ledning som är till kondingen till vänster om 8-pin kretsen uppe till vänster. Blir så om du raderat en del av spåret då programmet inte längre vet var den skall vara i kontakt med eftersom den informationen är borta.

Namnge den biten som hänger lös samma namn som den ledningen som den skall vara i kontakt med så är de sammansatta igen. Kolla upp vad ledningen heter som den skall vara i kontakt med genom att högerklicka på ledningen och sedan välja "Name" i listen så ser du vad den heter. Tryck på avbryt och högerklicka på den andra och välj "Name" i listen där du skriver in samma namn som den andra ledningen hade och tryck sedan på ok.

Det kan ev komma upp en fråga om du vill koppla den ledningen till den andra ledningen med rätt namn och då trycker du bara på ok så skall det bli en gul trace linje mellan dessa som bara är att routa.
Tack för det tipset, nu vet jag hur jag gör till en annan gång, dock så orkar jag inte hålla på mer med det här kortet så det verkar som om det blir till att patcha det (där krysset är, alltså. Ett kryss som retsamt bara uppstog och som jag aldrig fick bort, jag tror det har att göra med att routern alltid börjar med blå samtidigt som jag skulle koppla in mig på brun...).

Jag har suttit för mycket med Eagle dom senaste veckorna och vill hålla på med annat.

Dock mycket roligt med routing :)

------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Henry!

Men vilket jobb du lagt ner!

Jag får tacka!

Jag markerar de kommentarer jag förstår med fet stil.

MVH/Roger
PS
Om det bara är C4 som faller bort så spelar det inte så stor roll
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Du Henry?

Jag har nu i alla fall försökt åtgärda krysset.

På ditt tacksamma tips kollade jag först "Name" på brun ledare, svar VCC.

Sen valde jag bort topplagret och kollade "Name" på den lilla blå ledningen till kondingen, samma!

Så trots krysset förstår jag det som att det inte är några problem, eller?

MVH/Roger
PS
Mitt sen ett par år tillbaks handgnuggade EU-kortsvariant av KFG hade mycket få byglingar utan att för den skull kräva speciellt mycket eftertanke. Du kan ju gå tillbaks i början på tråden och kolla, vänta jag laddar upp samma bilder istället...

Undrar om jag inte ska uppgradera Eagle så jag kan köra EU-kort, du ser ju hur nätt och jämt jag får plats med min rätt enkla konstruktion, dessutom tror jag just du redan talat om för mig att en uppgradering är billig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

Men vilket jobb du lagt ner!

Ingen fara, det tog inte många minuter. :)

Så trots krysset förstår jag det som att det inte är några problem, eller?

Egentligen inte kan man säga då ledningen är rakt över krysset, ville bara nämna det. I ditt fall så kan du bara sätta en via (finns i knappmenyn) på krysset så det blir ett hål att borra efter sedan så kommer det att fungera för dig i detta fall, det är inte rätt så att säga men det funkar i detta fall.


Gjorde det sedan lite mer detaljerat hur jag menade med det du inte förstod, skulle förstås gjort det från början men men:
KFG_brd.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: AF-generator

Inlägg av danielr112 »

R21 R17 R15 R2
Är några av alla du kan flytta lite på för att slippa byglingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Men vilket jobb du lagt ner!

Ingen fara, det tog inte många minuter. :)

Så trots krysset förstår jag det som att det inte är några problem, eller?

Egentligen inte kan man säga då ledningen är rakt över krysset, ville bara nämna det. I ditt fall så kan du bara sätta en via (finns i knappmenyn) på krysset så det blir ett hål att borra efter sedan så kommer det att fungera för dig i detta fall, det är inte rätt så att säga men det funkar i detta fall.


Gjorde det sedan lite mer detaljerat hur jag menade med det du inte förstod, skulle förstås gjort det från början men men:
KFG_brd.png
Tack än en gång!

Nu förstår jag vad du menar med toppledning (var egentligen rätt självklart men kopplade inte).

Sen ska du få höra, min ambition med "toppledningar" har varit att enklare möjliggöra fotoresisttillverkning varför jag dels tagit för vana att printa ut svart-vita layouter dels också får små via-hål (tyvärr tunnare än motståndsben men virtråd funkar) som jag kan bygla med hjälp av, för övrigt är alla toppledningar antingen horisontella eller vertikala för att enkelt kunna identifieras vid eventuellt fotoresist (metodiken gör att enlagerskort från fabrik också funkar, dock samma pris som tvålagers har jag förstått).

Så toppledningsstumparna är inget fel i sig, underlättar bara manuell bygling.

"Skifta plats" är en bra ide, om jag inte var så slavisk under korrelationen med schemat.

"Gul till höger" är egentligen uppenbar, orkar jag förbättra layouten kommer jag tacksamt anamma det tipset.

"Blå ledning onödig" är psso okej.

"Onödig?" är nån slags rest som naturligtvis ska bort.

Längst ner till vänster är skrattretande vad dåligt jag gjort :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

Ingen fara och man lär så länge man lever. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej Henry, du har inspirerat mig till att förbättra min KFG.

Här kommer lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: AF-generator

Inlägg av pstrand »

Då är det bara att kavla upp ärmarna och få bort resten av bylingarna. Är nog inte så svår om man anstränger sig "lite" (vad jag sett).

[edit] och om man vill.....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är mer intresserad av funktionalitet än estetik, trodde det var uppenbart vid det här laget :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

Ser bra bättre ut. Kan sedan tilläggas att funktionalitet faktiskt kan förbättras med estetik i vissa fall. :) Kanske inte av yttersta nödvändighet i detta fall då det inte handlar om högre frekvenser vad jag förstått. Men gjort så här i tex något 2.4GHz system på ett företag och du hade fått sparken. :D

Har förstått att du absolut vill ha komponenterna som de är men få bort byglingarna, det hade gått på några redan fixade utan att ändra placeringen men då hade du fått ändra ledningarna.


Tar en snabbtitt igen för att slippa bryggor, men detta blir sista gången:

TP1 lite uppe till vänster kan du antingen routa ledningen under R21 om du absolut vill det eller helt enkelt bara över till högra benet.

TP23 uppe till höger, som jag nämnt innan, kan du istället för att byta plats på de då routa toppledningen genom resistorerna R5,6 och 7 till höger.

D6 och D7 nere till vänster finns det bryggor som är helt onödiga, förmodligen bara bortglömda gissar jag.

D4 uppe till vänster, vänd den 180 grader.

D2 uppe till vänster, ledningen som går genom denna kan du fortsätta och dra genom D5 uppe till vänster istället så blir det en bygga mindre, kan dock ev bli tajt med någon ledning så du kan ev få flytta någon och ev även R23 lite grand upp.

T2 längst till höger kan du routa basens ledning som är till höger till vänster om den istället och sedan igenom R8 uppe vid till höger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Ser bra bättre ut. Kan sedan tilläggas att funktionalitet faktiskt kan förbättras med estetik i vissa fall. :) Kanske inte av yttersta nödvändighet i detta fall då det inte handlar om högre frekvenser vad jag förstått. Men gjort så här i tex något 2.4GHz system på ett företag och du hade fått sparken. :D
:D

Sen håller jag med dig att funktionalitet kan förbättras med estetik men dels vill jag gissningsvis mena att detta är mycket sällan dels handlar det i mitt fall som sagt om AF...

Däremot är jordplan rätt viktigt, mina rörförsteg har numera AL-tejp som jordplan och jag har alltid jorplan till alla mina rörförstärkare, anledningen är självlärd modell "Trial-and-Error" (det mest primitiva inlärningssättet som finns och som till exempel ödlor lär sig av) ty när jag byggde min första rörgitarrförstärkare så skippade jag, av bekvämlighetsskäl, jordplan och ut kom "mängder" med brum (som jag inte hade i mina andra rörförstärkare med jordplan).

Sen är jag dock lite skeptisk till den typ av jordplan som Eagle (smidigt nog) använder, jag hade hellre sett ett separat lager i själva kortet som därmed också hade möjliggjort extremt korta jordförbindelser/vior.
Har förstått att du absolut vill ha komponenterna som de är men få bort byglingarna, det hade gått på några redan fixade utan att ändra placeringen men då hade du fått ändra ledningarna.


Tar en snabbtitt igen för att slippa bryggor, men detta blir sista gången:

TP1 lite uppe till vänster kan du antingen routa ledningen under R21 om du absolut vill det eller helt enkelt bara över till högra benet.

TP23 uppe till höger, som jag nämnt innan, kan du istället för att byta plats på de då routa toppledningen genom resistorerna R5,6 och 7 till höger.

D6 och D7 nere till vänster finns det bryggor som är helt onödiga, förmodligen bara bortglömda gissar jag.

D4 uppe till vänster, vänd den 180 grader.

D2 uppe till vänster, ledningen som går genom denna kan du fortsätta och dra genom D5 uppe till vänster istället så blir det en bygga mindre, kan dock ev bli tajt med någon ledning så du kan ev få flytta någon och ev även R23 lite grand upp.

T2 längst till höger kan du routa basens ledning som är till höger till vänster om den istället och sedan igenom R8 uppe vid till höger.
Jätteroliga förbättringstips, tack!

Den här gången fattade jag tom allihop :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar Eagle, hela grejen med routing är så rolig liksom. För mig är dessutom sporten, tro't eller ej :D , att försöka undvika en enda bygling. MEN om man tvingas ta till EN bygling kan man ju lika gärna använda fler, eller hur :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick för mig att jag skulle ha ett par extra signaler till plint.

Dessa signaler finns till för att, med extern DC, mata regulatorerna (som ju annars har halvvågslikriktad matning).

Att jag vill det beror på att jag har kommit på en ny design för min gamla KPS (Power SupplY) där KSU (Supply Unit) ska kunna driva både KFG (Function Generator) och KTA (Test Amplifier) vilket kräver att KFG+KTA kan DC-matas (i fallet KTA är det dock inga problem men KSU behövde också byggas om lite ty matning före den variabla regleringen är önskvärd).

Samtidigt som jag ändå behövde göra denna ändring passade jag på att anamma flertalet av dina tacksamma tips, Henry.

Att flippa en diod 180 grader för att undgå en bygling är dock uteslutet för jag är envis med korrelationen schema-layout, enklare felsökning så.

Och som sagt, när jag ändå inte kan få bort alla byglingar kan jag ju lika gärna ha fler än en :)

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Nu är jag så jävla trött på det här projektet att jag kan spy! Det är ingens fel jag bara hatar datorer och all den jävla koncentration man hela tiden måste uppbringa mitt i allt jävla klickande som aldrig tycks ta slut, ge mig en hammare så jag får spika lite istället, vet ja :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: AF-generator

Inlägg av Henry »

C1 till vänster ser det ut att vara direkt kortis med undre benet.


Sen är jag dock lite skeptisk till den typ av jordplan som Eagle (smidigt nog) använder, jag hade hellre sett ett separat lager i själva kortet som därmed också hade möjliggjort extremt korta jordförbindelser/vior

Hade det varit ett 4-lagers kort så hade det gått att få ett helt separat jordplans lager i mitten tex men nu är det 2 lager och då blir det ett lager på hela undersidan och ett lager på hela ovansidan och dessa båda två sedan satta som jord och sammankopplade genom att välja "Name" på kanten av dessa och där sedan skriva in GND.

När du sedan har dessa två ytor så kan du bara sätta lite vior stategiskt här och var som du namnger GND så kopplas båda dessa ytor samman på många ställen (eller i ditt fall sedan medelst en lite bit tråd men du får i alla fall ett borrhål att gå efter) så är båda sidor ordentligt sammankopplade och även med kretskortets jord så det blir ett så att säga.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: AF-generator

Inlägg av überfuzz »

Henry, varför föredrar du rena jordplan framför uppskurna?
Skriv svar