LED Snurra [Bilder] [Filmer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Dom va ritkigt häftiga! Sån ska jag bygga nån gång i tiden när jag har tillräckligt med kunskap o pengar!... o tid!.... o lust!...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

NSR_Martin skrev:Måste säga att LED-snurrorna är riktigt tuffa, måste vara mkt häftigare i värkligheten med?

Tänk om man hade ltie mer kunskap nu så man kunde bygga sej en sånn... jaja, får ta ett steg i taget... o här sitter jag o är jätteglad över att ajg förstått mig på hur min lilla LED-blinkare (som gör att två lysdioder blinkar växelvis) funkar :) , käns som det är långt kvar till nån LED-snurra, hehe :?
LED snurran var mitt första PIC projekt. Iofs har jag läst mycket och var med när pappa testade lite, men snurran är mitt första riktiga PIC projekt.

Man skulle kanske ta och utveckla den lite i framtiden, göra den "trådlös" och ha möjlighet att skicka information till den. Byta fläkt kanske :D Men jag kommer inte ha någon tid på jullovet :(
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Jag funderar på om det skulle gå att använda en seriell överförning där man överför 1bit (eller fler om man sprider ut ir-dioder med jämna mellanrum, eller kör högre hastighet på klockningen) i taget till själva rotorn. Då skulle man mha en fotosensor eller annan indikator kunna kontrollera när fotodioden ligger rätt. På så sätt slipper man sätta IR-dioden rakt ovanför centrum som jag sett en lösning postad här gjort

Dom lösningar som jag kommer på för närvarande är iaf att
1. Öka klockningsfrekvensen så att man hinner klocka över flera bitar varje gång den passerar rätt läge.
2. Lägg till fler IR-dioder för att öka antalet ställen där information kan klockas in.
3. Lägg till fler Fotodioder för att möjligöra parallell överförning.

Fast egentligen så borde en sammanstättning av alla vara perfekt.
t.ex att man använder 4st fotodioder, 4st IR-dioder och 4st klockningar per varv vilket skulle ge 2 Bytes varje varv.

Hmm nu vart det en post med massa text som förmodligen bara jag tycker om att läsa =)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Necator

Eller så kör man med radio istället? Den kan väl inte påverkas nämnvärt av att det snurrar lite?
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

>> $tiff

Jo. självklart så blir det på sitt vis enklare med radio, men många gånger riskerar den lösningen att blir större än motsvarande med bara IR.

Billigare att bara skaffa komponenter för ir-överförning än att skaffa 2st radio-moduler. Någon sorts varvklockning lär man ju ändå behöva i båda fallen för att kunna placera texten rätt.
Skriv svar