LED Snurra [Bilder] [Filmer]

Berätta om dina pågående projekt.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Ja mullemeck.. Den gick fram och tillbaks.. Så texten kom lite i en båge ungefär.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Den har jag byggt.

Inlägg av Raceman »

Evert! Den var lätt att bygga efter att man ritat hela komponenet placeringen på experimenkortet.
Väldigt smart med en sådan motor och ta ut 3-fas och likrikta detta.

Mvh Tony (nybörjare på detta forum så vi hoppas att detta hamnar rätt) :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man tar bort de onödiga derieresistanserna på dioderna blir det inte lika spännings känsligt. picen hänger med ner till 3,5 har jag för mig. och den har strömbegränsning på benen. så resistorerna behövs inte
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Hittade en bild på den som jag såg..

http://www.drgadget.co.uk/shopimages/fantazein300.jpg
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> danei

Att skippa serieresistorerna för lysdioderna är ingen bra idé. Förr eller senare går antingen LED eller PIC sönder.
Att där finns strömbegränsning på benen tvivlar jag på. De står att de klarar runt 25mA per I/O, men det innebär inte att det är begränsat, snarare att den blir överhettad om du försöker dumpa/dra ut mer ström än så.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo visst finns det en ström begränsning. Jag har själv drivit 8dioder från en 16C505 utan resistorer. om det inte fanns en strömbegränsning skulle dioderna brunnit vi det här laget. PICen lever också, man kan märka av en lätt temperatur stigning.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag har aldrig någonsin hört att en PIC har strömbegränsning på I/O-pinnarna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

saxat ur databladet till 16F84A
" High current sink/source for direct LED drive
- 25 mA sink max. per pin
- 25 mA source max. per pin"

lord_dubbdäck: Det är nog ganska myckat du inte har hört. Om det är någon som har brännt pic/diod så säg det. Men om du bara är okunnig kan du hålla det för dig själv.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> danei

Visst, det har jag också läst. Men jag tolkar snarare det som att man kan driva en LED med en I/O genom en serieresistor. Med "direct LED drive" menar de alltså att man inte behöver strömförstärkning i form av transistor. Mikroprocessorer är inte byggda för att driva saker direkt på I/O-pinnarna.

Att driva en LED med 2,0V spänningsfall direkt med 5V kan inte gå mer än fel. Åkej att det kan fungera så länge man pulsar dem, men inte med konstant ström.

Jag tycket att du kan vara lite mildare i dina ord mot dina medmänniskor här på forumet. Du har väl antagligen inte tänkt på att även du kan ha fel i dina uttalanden? Lite pinsamt om du har fel när du sågar honom för att han säger emot!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser en gång till så ser du att jag skrev att jag hadde byggt en konstuktion där jag utnyttjade strömbregränsningen. Jag hadde inte byggt den om jag inte trodde på det, och jag hadde inte sagt att det funkade om det inte gjorde det.

Visst jag tog i lite väl hårt, jag var nog lite irriterad. Och visst kan jag ha fel, det har hänt, och jag har erkänt det. Men nu har jag testat, jag VET att det funkar.

Nu är ni två personer som säger att jag har fel. Det är bara det att jag har testat. Vad jag vet har inte ni gjort det. Om man skriver "kan inte gå mer än fel" ska man nog ha lite mer på fötterna.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kan du inte vara så snäll att förklara teoretiskt hur en strömbegränsning skulle fungera för oss små stackare som inte provat ännu?

Det blir ju 3V "över" vid drift av LEDs direkt via en I/O. Dessa måste falla över ledningen till/från LEDen eller ännu mer troligt inuti PICen, vilket resuterar att det blir varmt.

Jag måste prova detta en dag jag känner mig motiverad att offra en PIC :P
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det finns mycket som funkar här i världen, även om det inte är rätt. Det som står i databladet är vad Microchips garanterar den klarar, sen kan den nog ge och framförallt sänka mer men det är nog inget man ska räkna med i längden. Vilken färg hade dioderna om man får fråga?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spännings fallet ligger internt i picen. Ja den blir lite varm, typ 0,6W. Dioderna var högintesiva röda.
Tyvärr har jag inte något chema för picens interna kopplingar. Så jag kan inte säga hur det är löst. Men jag antar att det är en vanlig strömbegränsning.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jo det är mycket jag inte vet. Det är jag medveten om. Men jag har läst om många olika PIC projekt på weben och många har påpekat att man ska dimensionera resistorer så man inte går över maxströmen. Och nej, jag kan inte ge några länkar eftersom att jag inte minns dem. Var ett tag sen jag var sugen på att bygga nån PIC-grejj. Du behöver inte anta en så fientlig ton, jag kan erkänna att jag har fel! :)

Men står det i databladet att de har strömbegränsning så har de väl det då.

Förresten, har ni sett denna?
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7299.htm
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Jag sätter dit strömbegränsare efter att jag läst detta.
Och alla nybörjar projekt jag hittat med blinkande LED använder ett motstånd som strömbegränsare.

http://www.poptronics.com/interactive/h ... age03.html

Mvh Tony
Skriv svar