Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
malx

Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare

Inlägg av malx »

Intro
printer.jpg
Tänkte att jag kunde göra en egen tråd också då jag börjar bli klar med planering och inköpstadiet av min kommande skrivare. Efter att Korken byggt klart sin MendelMax så ska han skriva ut de sista delarna till min liknande T-Max.

Uppdatering:
Numera finns de senaste uppgifterna o.s.v. på WIKIN istället:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malx 9 februari 2013, 17:49:16, redigerad totalt 3 gånger.
malx

Re: Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare

Inlägg av malx »

Inköp
Se WIKIN!
Senast redigerad av malx 9 februari 2013, 17:50:13, redigerad totalt 4 gånger.
malx

Inlägg av malx »

Ritning och planering
Se WIKIN!
Senast redigerad av malx 9 februari 2013, 17:51:31, redigerad totalt 3 gånger.
malx

Inlägg av malx »

Uppdaterat med x-axeln.
För er som orkat läsa igenom så tar jag gärna emot synpunkter om ni hittar några felaktigheter eller något jag inte tänkt på. (Jag är expert på att glömma både den ena och det andra aspekten på det mesta).
Jag bidrar gärna med ritningar till den som vill ha men kan inte publicera dem på t.ex. thingiverse då jag är osäker på vad min licens på Inventor medger.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Mycket bra dokumenterat! Jag börjar skriva ut dina delar idag :)
Det kan tilläggas att original så fungerade QU-BD extruder inte så bra men vi (malx) designade så ett kullager trycker på filamentet meh hjälp av en fjäder och nu fungerar den mycket bra!

Malx kanske kan lägga upp en bild på detta? :)

Ps du bor de flytta den här tråden till projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu så är det fart i den nya extrudern! :D

Det går ganska bra att skriva ut i 50-70mm/s:
malx

Inlägg av malx »

Jag har problem med designen på x-slidern. Jag vill ju som sagt inte tappa utskriftsyta men det verkar som att jag kommer få ge mig på den fronten. Problemet är att värmeblocken hamnar i ett slutet utrymme väldigt nära plastdelajerna och jag tror inte PLA:n kommer klara detta. Jag har ABS jag kan använda men jag tror inte det kommer räcka utan jag måste nog bredda i båda axlarna (både avståndet mellan rundstängerna och själva släden). Tyvärr kommer det innebära att tillgängliga området i X som båda nozzlarna kommer åt kommer minska. (Är nu ca 205 cm vilket motsvarar plattan).
Några ideér?
Här är designen just nu:
dual1.jpg
extruder2.jpg
extruder3.jpg
malx

Inlägg av malx »

Har uppdaterat i princip samtliga bilder och lite texter. (adderat lite småinköp m.m)
Problemet ovan löste jag med att öka avståndet mellan x-axelns rundstänger från 50 mm till 60 mm. Detta fick till följd att det blev trångt och jag valde till slut att snedvrida de bakre vertikala aluminiumprofilerna. Så nu är det verkligen en hybrid mellan MendelMax och T-Max :). Jag tror detta blir mycket bättre av många anledningar.

Sen har jag adderat lösningar på Z-lägesbrytare och bäddens upphängning. Jag har igentligen bara tre "funktionella" saker kvar att lösa nu (två lätta och en svår). Lägesbrytare för x och y är inga större bekymmer men det måste fixas. Spänning av X-axeln måste jag komma på en ny lösning av, var inte helt förtjust i den förra.

Funderar även på att integrera ett litet billigt vattenpass i x-axeln så man lätt kan se hur det står till. På bädden hade också varit bra men där tror jag det tekniska begränsar. (Vill igentligen integrera en Leap motion - lösning som mäter hela bädden och sen kalibrerar firmware men det är en bra bit bort än)
malx

Inlägg av malx »

Liten uppdatering om raspberry pi och webservern som jag tänkt ska fungera på den.
Repetier har släppt en första beta av serverprogramvaran och jag bestämde mig för att testa den på min lilla Huxley. Verkar fungera fint även om flera funktioner saknas, t.ex. så vill jag ha lösenordskydd innan jag vågar ha den utanför intranätet med strömmen inkopplad.

Tänkte ändå att det kanske är folk som är intresserade av att titta på den så jag har för tillfället den uppe publikt:
Malx Reprappro Huxley
Strömförsörjningen är alltså på till kontrollerkortet och raspberry pi, dock ingen ström till resten av skrivaren så medans temperatur och status går att läsa av så kommer ni inte klara av att köra den :). Om länken inte fungerar så beror det på att jag använder skrivaren, försök då senare.
Var snäll och ladda inte upp några filer :).
malx

Inlägg av malx »

Då har bygget påbörjats.
(Fått det mesta förutom elektroniken)
IMG_20130123_200244.jpg
Gjorde en adapter på toppbitarna då jag ju ändrade konstruktion lite mitt i. Om jag orkar nån gång senare så får jag skriva ut nya kompletta bitar, var mest att det var så lång utskriftstid på dessa.
IMG_20130123_200318.jpg
malx

Inlägg av malx »

Börjar kännas som att jag pratar med mig själv här... (Över 1000 visningar och ingen åsikt? Antingen så måste min konstruktion vara perfekt eller så dålig att den är bortom all räddning :) )

Har monterat X och Z -axlarna nu iallafall, ska se till att allt blir modulärt med enkla kontakter. JST 1.5 mm fungerar fint då de är smidiga, klarar 3A per pin och dessutom har en enkel låsmekanism. Genom att löda fast kontakten på en liten bit förborrad PCB så är den också lätt att låsa på plats:
IMG_20130126_072926.jpg
m_thread

Inlägg av m_thread »

Ser najs ut. Följer ditt bygge med spänning.

/Fredrik
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har en liten aversion mot trådläggare, tror mer på andra tekniker personligen. MEN, det här ser ut att bli en mycket stabil maskin i jämförelse med mycket annat jag sett, och jag hoppas verkligen att du kan visa upp lite delar sen som får mig att ändra åsikt. Sen hade nog jag valt tjockare linjärskenor, men det är inte jag som bygger :)
En kollega bygger en Sumpod på jobbet, lite stillestånd pga eldat kontrollerkort, men även den är ganska kraftigt konstruerad jämfört med gängstångshögarna.

Lycka till med bygget och se till att övertyga mig om att det är vettiga maskiner i jämförelse med sintrare, objets och UV-resin-maskinerna.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag är tyst för att jag är avundsjuk :roll: :wink:
Kel

Inlägg av Kel »

malx skrev:Börjar kännas som att jag pratar med mig själv här... (Över 1000 visningar och ingen åsikt? Antingen så måste min konstruktion vara perfekt eller så dålig att den är bortom all räddning :) )
nja, tror nog snarare att tråden borde vara i projekt istället!
Såg den inte förrän nu själv!

Galet häftigt bygge! gillar verkligen den :)
(kanske du kan hjälpa mig med en senare?) =P

Har just gått med i forumet men har verkligen tänt till på allt vad 3dskrivare och cnc heter! har länge drömt om egna grejjer men nu ser jag att det är ju faktiskt inte helt ouppnåeligt! :) (kostar rätt mycket mindre än jag trott!)
Skriv svar