Enstens RIAA-steg (rör)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Enstens RIAA-steg (rör)

Inlägg av ensten »

Startar upp en egen tråd om ett RIAA steg med PCL82-rör.

Den här tråden är en avknoppning kan man säga, ifrån denna tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63209

Edit: lagt till (rör) i rubriken
Senast redigerad av ensten 4 januari 2013, 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Enstens RIAA-steg

Inlägg av ensten »

En första ritning som rogerk8 gjort:

Bild

I den "andra" tråden ställer jag följande frågor:
Ok här kommer de första frågorna (jag är inte så van att läsa rörscheman):

Det står PCL82:1a, PCL82:2a och PCL82:2b.
Om jag har fattat det rätt betyder det att två rör är ritade men att man delat upp dom på ritningen för att få det mer läsbart, men jag får det inte att stämma i det här fallet.

Fyrkanten som det står RIAA i, vad är det?

Vad skulle det behövas för transformator och hur skulle den i så fall kopplas in?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det är som du säger, man ritar så för att man visar att det är ett halvt rör. I detta schemat går det åt 1,5 rör. Ska man bygga för stereo så går det totalt tre rör. Där delar man ingångsröret (1) mellan kanalerna.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tydligen så råder delade meningar om huruvida PCL82 eller ECL82 är användbara i en RIAA förstärkare.
Eftersom jag har köpt på mig ett gäng rör (typ från ett dödsbo) så skulle det vara kul att använda något av dessa. Om det inte låter sig göras så får jag helt enkelt skaffa nya rör för detta ändamål.

Jag skulle uppskatta mycket om någon kan hjälpa mig genom att titta på bifogad lista och ge kommentarer på vad som skulle gå att göra med dessa rör. Jag är fullt medveten om att det är lite bakvänt att först skaffa materialet för att sedan komma på vad som går att göra, men jag fick dessa rör rätt billigt.

Listan är uppbyggd i 3 kolumner:

Rörtyp, Märke/Tillverkare, Antal
MyTubes.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Enstens RIAA-steg (rör)

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det att göra något användbart av endast två av dessa rör om man söker en icke dedicerad audioförstärkare (tänkte mig som tex för förstärkare)?

(Frågar eftersom jag dragit igång mitt projekt av samma batch som Ensten kom med men jag har bara två och samma modell. :tumupp: )
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

I rörsammanhang gäller (bland annat) följande för europeiska rör:

Första bokstaven:
P: 300 mA glödström för seriekoppling, spänningen varierar med rörtypen.
E: 6.3V glödspänning
U: 100 mA glödström för seriekoppling, spänningen varierar med rörtypen

Andra bokstaven:
A: diod
C: lågnivåtriod
D: effekttriod
F: lågnivåpentod
L: effektpentod
H: hexod/heptod (blandarrör)

Tredje bokstaven
samma som andra för rör med flera enheter i samma inneslutning.

Vidare finns det en oskriven regel som säger att alla rörprojekt i forumet bör dokumenteras med bilder :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tack för den infon!
Bygget kommer att dokumenteras, helt klart.

Så PCL82=300mA, lågnivåtriod, effektpentod

Men vad står siffrorna för?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

http://www.illuwatar.se/project_pages/preamp/preamp.htm
Vad tror ni om den här designen? Längst ner på sidan finns länkar till bättre ritningar.
Endast ett ECC82 per kanal.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Men vad står siffrorna för?

Så vitt jag vet inte för något annat än någon form av löpnummer.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Hittade en tabell och där framkommer att siffrorna i det europeiska systemet är för att ange vilken sockeltyp det är:

20 - 29 B8G (Loctal)
30 - 39 Octal
40 - 49 B8A
50 - 59 Miscellaneous constructions
60 - 79 Subminiature constructions
80 - 89 B9A
90 - 99 B7G
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ensten skrev:Vad skulle det behövas för transformator och hur skulle den i så fall kopplas in?
Databladet för PCL82 borde säga något om vilken spänning som ligger över just den rörtypen vid specade 300mA glödström. Sen får du klura ut om du vill serie- och/eller paralellkoppla rörens glödtrådar. Med fyra rör så har du fyra alternativ, alla fyra i serie, alla fyra paralellt och tredje alternativet är att lägga dem parvis parallellt och sedan seriekoppla paren.

Lämplig anodspänning har jag inte en aning om.

anders_bzn skrev:Det är som du säger, man ritar så för att man visar att det är ett halvt rör. I detta schemat går det åt 1,5 rör. Ska man bygga för stereo så går det totalt tre rör. Där delar man ingångsröret (1) mellan kanalerna.
Fast om man ska använda just tre rör så blir man tvungen att triodkoppla pentoden i ett PCL82/ECL82, om man ska köra med just den rörtypen. I praktiken blir det alltså antingen fyra PCL82 (varav två har en pentod "över") eller så får man köra två PCL82 och ett annat rör (PCC/ECC-nånting).

Undrar förresten hur de där PL-83/84 i listan kan tänkas låta som slutsteg?

Den här wikipediasidan är bra för att förstå vad bokstäverna i rörbeteckningar står för. A är alltså en småsignaldiod medan Y är en diod för högre effekter. (B=dubbeldiod med gemensamma katoder). På den sidan står det också att pentoder där sista siffran är udda ofta är mer olinjära än de med jämn "slutsiffra".

Jag visste förresten inte att det är samma bokstavsssytem (i grunden i alla fall) som används även för moderna halvledare. BC547 = en "triod" = bipolär transistor, AA119 = en småsignaldiod, BYxx = en effektdiod. Intressant! Däremot verkar inte östblock-komponenterna finnas med, typ t.ex. SU160 och SU169 eller vad de nu hette som förekom i östtyska TV-apparater o.s.v..
ensten skrev:http://www.illuwatar.se/project_pages/preamp/preamp.htm
Vad tror ni om den här designen? Längst ner på sidan finns länkar till bättre ritningar.
Endast ett ECC82 per kanal.
Det där är "bara" ett försteg, utan RIAA-filter.

P.S. är det bara jag som tycker att man borde kosta på att måla kanterna på det uppsågade hålet svart, om inte annat med en tuschpenna?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror du att det sista skulle fungera för min tillämpning?
(ensten behöver väl ett annat filter så att han får mer djup från skivspelaren men i övrigt är det väl samma grund eller tänker jag fel?)

Edit, jag tycker det ser perfekt ut för det jag söker om det inte finns någon hake med det hela?

.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

@MiaM: Du har rätt, har plöjt igenom säkert 50 scheman och försökt att lära mig hur saker fungerar med rör så jag blandade nog ihop saker i hastigheten.

@Mizzarrogh: Det ser ju onekligen så ut. Go for it! Jag har tre ECC82, du kan ju ta två. Även om det är olika fabrikat så kan du ju bygga med dom och om du vill kosta på ett par NOS senare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

MiaM skrev:P.S. är det bara jag som tycker att man borde kosta på att måla kanterna på det uppsågade hålet svart, om inte annat med en tuschpenna?
Just i detta fallet när det blanka kommer igen på rattarna och skruvar tycker jag att det är ok. Illuwatar brukar göra designmässigt snygga prylar tycker jag. Längesedan han var inloggad här nu. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En liten gnällkommentar, de europeiska (standard)rören heter E-nånting. Det finns P- och U-rör också men dessa har alldeles egna speciella spänningar och strömmar till glöden. De allra vanligaste rören heter E-nånting och de matas med 6,3V vilket är ultrastandard i rörvärlden. Köp en transformator till förförstärkare och du får en 220V-lindning till anodspänningar OCH en 6,3V-lindning för glöden. Det finns inga transformatorer "off the shelf" med en lindning som passar en PL84 eller UCL82.

Någon undrade om EL83/84. Enligt ovan skriver jag E-beteckningar. EL84 är ett standardrör som är riktigt behändigt och anses vara mycket välljudande. man bygger en 4W singel end (entakt) förstärkare eller en 12W pushpullförstärkare. EL82 och EL86 funkar också bra. EL86 ser man i gamla OTL-förstärkare för 800-ohms högtalare.

Ville ju också skriva: det finns ett bra program som listar rör med data och länkar till datablad - http://tdsl.duncanamps.com/.
Skriv svar