Koppla samman legojärnväg

Berätta om dina pågående projekt.
Andreas B
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 december 2012, 23:30:49

Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Andreas B »

Hej!
Jag har en del gammal legojärnväg från 80-talet där jag vill kunna köra med 2 transformatorer på samma bana.
Man ska kunna köra ett tåg på respektive banhalva oberoende av varandra, men även kunna köra över tåget till den andra banhalvan.

Jag har fått för mig att jag behöver en "mellandel" mellan banhalvorna för att inte orsaka kortslutning eller annat obehag för tågmotorn. Rätta mig om jag har fel.
Tanken med denna mellandel är att tåget stannar där om det inte är samma färdriktning på båda banhalvorna.
Jag skickar med en skiss där jag försöker visa hur jag menar att det ska fungera. 4 tänkbara kombinationer.

Min fråga är om det går att bygga denna funktion för "mellandelen" och i så fall hur man gör, vad för komponenter man behöver mm?
Spänningen är 12V, 8VA

Om ni inte redan märkt det så besitter jag inga stora elektronikkunskaper, så försök att svara på en nivå där man inte behöver så mycket bakgrundskunskaper.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11329
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det AC eller DC som gäller?
Andreas B
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 december 2012, 23:30:49

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Andreas B »

Det är DC, skrev 12V innan mer rätt är 0-12V DC
Nerre
Inlägg: 26701
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Nerre »

Motorn kommer inte att få några problem, det som riskerar att hända är att du kortsluter transformatorerna.

Jag vet inte om det går att lösa på nåt snyggt sätt. Mellandelen kan ju inte vara helt spänningslös jämt för då stannar tåget alltid där. Men jag tror inte att det är så enkelt att göra så den är spänningslös när det är motsatt polaritet på halvorna och har spänning när det är samma (hur stor spänning ska den förresten ha om ena halvan är 3 V och den andra 12 V?).

Omöjligt är det inte, men det är svårt och kräver troligen en hel del tänkande.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Icecap »

Det borde vara ganska enkelt att lösa. Problemet är väl att spänningen kan varieras vilket kan ställa till lite problem. För att kunde växla måste det ju finnas någon arbetsspänning för den växlande elektroniken men när det är avklarat är resten ju rimligt enkel.

Då rör det sig mest om att antingen driva ett par reläer eller några transistorer på rätt sätt.
Nerre
Inlägg: 26701
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Nerre »

Ett problem är ju att när tåget kommer från en bansektion in på den separerande sektionen så kommer det att under ett kort ögonblick vara förbindelse mellan de två sektionerna. Och beroende på hur släpkontakterna ser ut vet man ju inte på vilken "pol" det sker först, om det kommer att vara på bägge "polerna" samtidigt eller bara en i taget.
nibl
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 november 2012, 13:19:33

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av nibl »

Det går väl att lösa genom att ha ett stycke utan ledare i övergångarna, trögheten hos tåget borde göra att det tar sig en bit utan matning.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av bit96 »

Om mellanstycket är längre än släpkontakterna, kanske ca 10 cm, kan det kopplas ihop med den sidan tåget kommer ifrån.
Skenorna får då samma spänning och polaritet.
När tåget är 1/3 fram på mellanstycket kopplas det istället ihop med andra sidan och tåget tuffar på.

Du måste kunna detektera på vilken sida tåget befinner sig och detektera när det befinner sig 1/3 in på mellanstycket, från båda håll.
Och det är lösbart.

Men om spänningarna skiljer sig väldigt mycket åt mellan sektionerna kommer tåget att accelerera/retardera väldigt snabbt på mellanstycket när det kopplas om. Det kanske inte är nåt problem.

Men om spänningarna har motsatt polaritet kommer tåget att backa direkt vid omslag, för att omedelbart köra framåt igen. Tåget åker då jojo på mellanstycket mellan 1/3 och 2/3 avstånd. Kanske inte så kul om detta sker vid full spänning, eller så är det det. :)
Eller något liknande jojo-aktigt händer beroende på brytpunkter m.m.

Edit: Efter att ha läst första posten igen så förstår jag att det du är ute efter är att tåget helt enkelt stannar på mellansektionen när polariteten skiljer sig åt. Mitt ovanstående resonemang kan du alltså bortse ifrån.
Ditt problem bör kunna lösas med några reläer och dioder.
Andreas B
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 december 2012, 23:30:49

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Andreas B »

Tack för all respons och idéer.

Tankarna om att ena bandelen är tex 3V medan den andra delen är 12V har jag inte tänkt på, men tycker inte att det borde vara något större problem, det kommer ju att bli lite ryckigt i övergången. Men det kan väl vara acceptabelt.

Lämplig arbetsspänning kan vara 12V DC då det också går att få ut från transformatorn.

Jag skickar med en skiss på hur släpkontakterna ser ut. Jag förstår nu att jag borde skicket med denna skiss redan från början. Det är ju släpkontakter både fram och bak på motorn. Det är detta som ställer till det lite. Det är därför jag tänkt att ha mellandelen och den måste ju vara så lång att tåget hinner stanna om det är olika polaritet på banorna. Tanken är ju att när tåget stannar på mellandelan, så står det ju där tills någon av banornas polaritet växlas och tåget tuffar i väg igen.

Den där jojjo funktionen kan ju vara rätt kul att titta på en stund, men som du också upptäckt inte riktigt vad jag tänkt mig.

Om motorn hamnar i det läget att den främre släpkontakterna har 3V och bakre 12V vad händer då? Tåget kommer ju att bromsas in, eller kommer det att även bli belastning på motorn, kommer det bli överföring från bandelen med 12V till den med 3V genom motorn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av bit96 »

Mellandelen skulle kunna förses med egen spänningsmatning, t.ex. 3V, strömbegränsad, kortslutningsskyddad m.m.
På så sätt riskerar du inte att de två huvudspänningarna kopplas ihop med varandra genom släpkontakterna.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6998
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av lgrfbs »

Om det bara är att du vill köra två lok på samma räls, så gå ut på Ebay/Tradera och sök på:
Digitrax Zephyr Starter Set
Bachmann E-Z Command Control
Lenz Digital Plus

sedan 2 lokdekodrar och eventuellt lite elektronik för att koppla en 3V motor på 16PWM motor kablarna

Går du denna väg så kan loken köra över hela bana utan elproblem.
Edit: Glömde sök även på "Roco digital"
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Micke_s »

MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av MiaM »

Det här är ju ett klassiskt problem för de som sysslar med modelljärnväg.

Enklast är väl bara att göra "mellandelen" tillräckligt kort och ha en tvåpolig trelägesomkopplare (gärna återfjädrande) som kan välja att koppla mellandelen till ena eller andra sidan ifall ett tåg fastnar på mellandelen.

Jag tänker på nåt sånthär:
http://www.conrad.se/VIPPOMKOPPLARE-30X ... &pi=700045

eller t.ex

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ill-p36022

P.S. lite roligt är att om man kör google bildsök på vippomkopplare tvåpolig (till)-från-(till) så får man bl.a. upp den här tråden ;)
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=10750.0
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av j.po »

Enklast är kanske att koppla in en ljussignal som lyser om det är fel polaritet, och tågföraren måste då stanna loket!.

koppla en 12V lampa mellan A och B och en 12V lampa mellan C och D

Den strömlösa mellanbiten rationaliseras bort.




____A_____ ____B_____



____C ____ ____D_____



en mer avanserad lösning är behålla mellanrälsen, kortsluta C och D, koppla en reläspole mellan A och B, kontaktorn på reläet kopplar bort mellanrälsen om spolen får spänning, problemet är att reläspolen skall klara 24volt men ändå kunna dra redan vid 3volt eller vad nu den lägsta spänning är som loket behöver för att köra sakta, sådant relä finns nog inte utan man måste bygga något elektroniskt.


Friskt kopplat hälften brunnet.
Andreas B
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 december 2012, 23:30:49

Re: Koppla samman legojärnväg

Inlägg av Andreas B »

lgrfbs skrev:Om det bara är att du vill köra två lok på samma räls, så gå ut på Ebay/Tradera och sök på:
Digitrax Zephyr Starter Set
Bachmann E-Z Command Control
Lenz Digital Plus

sedan 2 lokdekodrar och eventuellt lite elektronik för att koppla en 3V motor på 16PWM motor kablarna

Går du denna väg så kan loken köra över hela bana utan elproblem.
Edit: Glömde sök även på "Roco digital"
Min tanke är att styra detta genom rälsen, hittar jag ingen bra och enkel lösning får jag väl leta vidare efter annat
Skriv svar