Kamerasnurr v3.0

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Kamerasnurr v3.0

Inlägg av mullemeck »

Ja då var den klar.

till skillnad från de tidigare versionerna så kan man nu även snurra kameran upp och ner.

Det hela är byggt med 2 st servo som styrs av en pic. Från datorn skickar man seriell data till pic:en som talar om vart kameran ska snurras..

lite bilder:
http://m1.418.telia.com/~u41804344/kamerasnurr.jpg
http://m1.418.telia.com/~u41804344/kamerasnurr1.jpg
http://m1.418.telia.com/~u41804344/kamerasnurr2.jpg
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

najs! :)

hur ser koden ut? :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

koden är inte helt optimal än men om du vill se den som den är så kan jag maila den.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag och en polare håller på med en likadan. Fast den är byggd helt i lego :).
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

håller på att försöka lära mej lite så jag kan ta en titt iallafall :) pm:ar adress
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Vad är det för kamera och var är den köppt? Är på jakt efter en sådan till mitt projektarbete i skolan.

/Björn
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det ser ut som den svart vita kameran Kjell o CO har...

Lägg ut koden så att alla kan ta del av den... betvivlar att det bara är VikHe som är intresserad...

Jag håller på med ett liknande projekt... fast med en webkamera och en MiniSSC2...

//Rille
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja det är en svartvit kamera från kjell..
lägger upp koden strax, ska bara hitta en server att lägga den på.


förresten, är det någon som vet nått bra program för att streama ut video på nätet?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag använder Windows Media Encoder till min styrbara kamera.

Bild1
Bild2
Bild3
Bild4

Går bra att styra den här för den som vill prova men det går bara att styra den en person åt gången.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Projektet jag jobbar med funkar ungefär likadant fast man kommer styra den via en vanlig sida... dvs inte klient eller liknande... och man kommer kunna vara många... eller snarare programmet som styr kameran kommer läsa en fil som skrivs av web sidan detta kommer den göra med X antal sekunders mellanrum och då är det helt enkelt den sista personens ändring som gäller...

//Rille
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag hade också tänkt att styra den via an sida först men det blev inget bra så jag skrev ett program i stället.
Du kanske kan hjälpa mig senare rickeboy om jag skulle försöka få över det till en sida?
Jag tänkte att man skulle kunna lägga in en tidsspärr för hur lång tid man får styra den och när tiden har gått ut så ställs man sist i kön och får vänta på sin tur igen. Det blir så ryckigt om man är många som slåss om att styra kameran samtidigt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

nu har jag lagt upp koden på nätetn

http://m1.418.telia.com/~u41804344/kamerasnurr.pbp

min kamersnurr ska vara igång under Dreamhack, då ska man kunna gå in på en sida och ställa sig i kö för att få styra den och sen när man har väntat lite så får man styra den i typ 30sek..
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

aha häftigt, är väl förtur för alla på dem här sidan? :D
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Ska bygga en liknande sak som skall sitta på en robot till mitt projarb i skolan.
Vad tror ni om denna kamera och sändare/mottagare?
http://www.lls.se/~mux/micro/video_rf/v ... _micro.htm

Problemet är att den är lite dyr. Så alternativet är att köpa en kamera för 3-400 kr och en separat sändare/mottagar par. Någon som vet var man kan köpa det hyfsat billigt har letat lite men hittar bara sändare och mottagare i 2000 kr klassen... lite väl dyrt. Det är inga speciella krav på räckvidd bara jag kan sitta i rummet bredvid...

/Björn
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Chrille>> Jag ställer gärna upp och försöker hjälpa dig... som sagt försöka... sidan jag kommer göra kommer utvecklas med PHP... sätta tidsspärr borde inte vara så svårt... :)

Frågan är bara hur du har gjort nu när du styr din kamera... och hur man skulle kunna överföra detta till webben så att säga...

//Rille
Skriv svar