Ännu ett elcykel projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Walle87: Anledningen till fler mindre ackar istället för ett par större var att dessa gav mest Ah/$.
Sen köpte jag så många som fick plats helt enkelt.

Jag har som synes 3 stora pack som vardera innehåller 4 st av dessa Zippy Flightmax.
Efter noggrann test och balansladdning så kopplas cellerna i varje större pack paralellt och sen kopplas alla 3 packen i serie.

Allt laddas i serie upp till 4.15V/cell. Kör utan Bms för tillfället men ska bygga ihop något senare, man får hålla lite mer koll på cellerna bara.

Svanted: Angående värmeutveckling så blir det ingen värme att tala om, kommer att urladda med ca 1,7C/cell.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

För att kunna kapacitetstesta alla 12 packen från HK lite mer nogrannare så behövde jag en urladdningskrets som stängde
av vid exakt samma spänning, då man tar vad som finns tillhanda.

1 st cellog 8 + lite relän + en hög med effektmotstånd.
Återkommer under kvällen (natten) med resultatet.
lipo_urladdare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Så ja, nu är alla 12 packen testade.
Först urladdade till 3,65V därefter upladdade till 4,10V.

Eftersom jag vill ha lite längre livslängd på cellerna så stannar jag vid 4,10V (egentligen hade jag tänkt att ladda till 4,15 men tror jag stannar vid 4.10). Man tappar runt 350 mAh mellan 4,10 och 4,20 men det kan man leva med om livslängden ökar, vi får se helt enkelt.

Som synes visade det sig att 1 cell i ett av packen var dålig. Första testerna visade ingenting, så det krävs ett par ur/uppladdningar för att se om cellerna är friska.

Jag var fullt medveten om att billiga pack har fler dåliga celler och det var därför jag köpte pack med få celler, blir billigare att ersätta då.
Man bör alltid köpa fler pack än man behöver pga detta vilket jag själv inte gjorde :doh:

1: 2406 mAh
2: 2460 mAH
3: 2322 mAh
4: 2434 mah
5: 2521 mAh
6: 2374 mAh
7: 2053 mAh ? ytterligare test visade att 1 cell av 4 var dålig.
8: 2525 mah
9: 2286 mAh
10: 2300 mAh
11: 2217
12: 2218 mAh
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Eftersom jag var trött på att ha batterierna på ryggen så fick jag äntligen fixat batteriboxen.

Funktionsduglig: ja
Vacker: nej

Nu kommer jag inte lägga ner så hemskt mycket mer arbete på denna cykeln.
Nästa E-bike projekt kan äntligen påbörjas och där ska jag nog tänka mer på det estetiska oxå :)
battbox.jpg
battbox1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av adent »

När du laddar ur batterierna till 3.6V, hur mycket energi blir kvar jämfört med att ladda ur dem ner till 3V per cell?
Nominell spänning är väl 3.7V och vid RC-flygning har jag för mig att man ofta laddar ur ner mot 3V per cell.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Har faktiskt inte testat att köra cellerna ner till 3 volt.
Anledningen är först och främst att jag inte har någon Bms som stänger av när någon cell når 3 volt.

Jag stannar vid ca 3,65v för få lite längre livslängd på batterierna.
Skulle tro att jag får ut ca 80% jämfört med om man skulle köra ner till 3 volt.

Frågan är om man skulle vinna något på det, längre räckvidd vs kortare livslängd.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av drh »

Vi flyger en del RC-helikoptrar modell större och drar vi ur batterierna under 3,7v så är det oftast kört med dom.
Vid 3,7v då har man ca 20% kvar i batteriet. Och vad jag har lärt mig så ska man aldrig dra ur ett LiPo mer än så under belastning.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Idag är en stor dag! dags att pensionera mitt gamla lipo pack som verkligen har gjort sitt nu.
Efter 11112 km och ca 370 laddcykler så är det dags för ett pack baserat på Turnigys 5000 mah 2cells 60C hardcase.

Nästan 400 laddcykler är ungefär vad vad man kan förvänta sig av RC lipo.

18 st pack 3P6S 44,4v 15Ah, nu kan jag äntligen ta mig längre än till jobbet och hem utan att ladda.
Turnigys lär vara lite bättre så vi får se om ca 1 år hur dom har klarat sig.

Bild
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av walle87 »

370 laddcykler låter galet bra. Har du balanceringsladdat varje gång? Hur märkte du att batterierna började bli dåliga? Lång tid att ladda eller de höll laddningen sämre?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Galet bra vet jag inte om jag håller med om, åtminstone inte när det gäller elcykel.
Som Rc batteri räknat så är det kanske galet bra.

Nu lever dom ju ett ganska lugnt liv med 2C max Amp och vilospänning minimum på ca 3.65 Volt.
Finns ju andra lithium batterier med fler laddcykler, men Rc batterier finns det i alla fall gott om.

Balansering gjorde jag ganska ofta i början men efterhand så kanske var 20 gång bara för att kolla.
Efter hand så dippade spänningen ganska kraftigt under belastning och kapaciteten minskade rejält oxå.

Efter det så ansåg jag att dom hade gjort sitt.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av Anders K »

Ville bara säga att jag tror jag brukar se dig på sträckan Lund-Malmö.
Bor i Lund, jobbar i Arlöv och cyklar på sommaren när det är bra väder.

Funderat lite på elcykel för att kunna cykla lite mer än bara under optimala omständigheter. Får se om det blir nåt projekt till våren med sådant. Då kan du räkna med att jag kommer med lite frågor :lol:

Bra inspirationstråd! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Anders k: Det kan nog stämma, men nu blir det bara Lund-Lomma-Lund pga nytt jobb.
Alltid roligt om man kan inspirera fler att bygga elcykel :-)

Det är bara att fråga på när det blir dags.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Efter att ha kört bil alldeles för länge så tänkte jag att det var dags att damma av elcykeln igen.

På samma gång så behövde den en rejäl genomgång så jag strippade ramen helt.
Först så tänkte jag lägga en riktig lack men det hade blivit för jobbigt i nuläget i alla fall.

Efter en rejäl rengöring o avfettning så sprutade jag på ett antal lager med Biltemas gummifärg "Gunmetal".
Lätt och dra av nästa gång jag kanske lägger en riktig lack.
elcykel-gunmetal.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Ojjj! Mer än 1 år sedan jag fixade ramen :shock: Och jag har inte monterat ihop den ännu men nu är det dags.
Saknar verkligen min elcykel :wacko:Tyvärr så fick jag skrota den "målade" ramen eftersom det inte gick och fästa motoraxeln på
ett betryggande sätt.

Som tur är hade jag en annan gul ram som verkade mer lämpad. Men inte utan en extra hållare för axeln.
Nu kan axeln inte lossna och skulle muttrarna trots det lossna så kommer ligger den kvar på plats och förhoppningsvis märker man det
då.

Hittade en vinklad 2,5 mm stålplåt på Biltema som kunde agera donator till fästena. Plåten var även färdigborrad med lättningshål :D
Filade även några mm extra så axel kommer lite längre ner i spåret.
dropout1.jpg
dropout2.jpg
dropout6.jpg
dropout3.jpg
dropout4.jpg
dropout5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Har precis slufört monteringen av dom nya fästena för bakaxeln. Nu lär det klara alla 250W:en.
Nu ska bara resten av delarna flyttas över från gamla ramen.
dropout8.jpg
dropout9.jpg
dropout10.jpg
dropout11.jpg
dropout12.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar