Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.
Postat: 20 juli 2015, 22:53:31
carpelux:
Egentligen borde jag kanske inte yttra mig eftersom jag "bara" har nån slags koll på mer hifibetonat ljud och "allmän-PA" men inte instrumentförstärkare, men:
Roland Bolt 60 verkar ju vara byggd nästan helt med diskreta transistorer i hela solid-state-delen förutom en dubbel OP med en halva på var sida av reverbenheten, och vad jag fattar är den från ca 1980.
(Hittade webbsida om den serien, komplett med schema).
Nu vet jag inte om det är så att FET-transistorerna är tänkta att ge "rörljud" i försteget, men om det inte behövs just "rörljud" utan du bara vill bli av med brus och annat elände så kan det kanske lika gärna vara läge att bygga om den med något baserat på OP-förstärkare?
Annars verkar den ju ha en "main in" (och "pre out") så i princip kan du ju använda endast slutsteget i den utan att behöva bygga om nåt. Nu svamlar jag nog mest men en gissning är väl att andrahandsvärdet står sig kanske bäst om den inte är ombyggd utan du kör ett separat egenbyggt försteg i en låda bredvid? Om du bygger något som "påhäng" så kan du kanske ha en mixerratt för att mixa in signal från bolt60's egna försteg.
Fast nu inser jag att när jag skriver medan jag tänker så hinner jag skriva en hel del text innan jag inser att det blir ju ändå nån moddning om reverbenheten ska gå att använda med nåt externt.
Jag ser nu på schemat att reverbet drivs med ett klass-b-slutsteg där transistorkopplingen inte ens ingår i den föregående op'ns motkoppling. Visst, sån motkoppling blir inte heller jättebra men det där lär ju allmänt åtminstine inte uppfylla några hifiönskemål. Dessutom matas det slutsteget med spänningarna B2 och B3 från nätagget och det är en symetrisk spänning som tas ut från glödspänningslindningen till synes utan någon krets som balanserar mittnollan.
När jag ser schemat får jag en känsla av att du upplever korrekt när du säger att försteget inte är så bra
Egentligen borde jag kanske inte yttra mig eftersom jag "bara" har nån slags koll på mer hifibetonat ljud och "allmän-PA" men inte instrumentförstärkare, men:
Roland Bolt 60 verkar ju vara byggd nästan helt med diskreta transistorer i hela solid-state-delen förutom en dubbel OP med en halva på var sida av reverbenheten, och vad jag fattar är den från ca 1980.
(Hittade webbsida om den serien, komplett med schema).
Nu vet jag inte om det är så att FET-transistorerna är tänkta att ge "rörljud" i försteget, men om det inte behövs just "rörljud" utan du bara vill bli av med brus och annat elände så kan det kanske lika gärna vara läge att bygga om den med något baserat på OP-förstärkare?
Annars verkar den ju ha en "main in" (och "pre out") så i princip kan du ju använda endast slutsteget i den utan att behöva bygga om nåt. Nu svamlar jag nog mest men en gissning är väl att andrahandsvärdet står sig kanske bäst om den inte är ombyggd utan du kör ett separat egenbyggt försteg i en låda bredvid? Om du bygger något som "påhäng" så kan du kanske ha en mixerratt för att mixa in signal från bolt60's egna försteg.
Fast nu inser jag att när jag skriver medan jag tänker så hinner jag skriva en hel del text innan jag inser att det blir ju ändå nån moddning om reverbenheten ska gå att använda med nåt externt.
Jag ser nu på schemat att reverbet drivs med ett klass-b-slutsteg där transistorkopplingen inte ens ingår i den föregående op'ns motkoppling. Visst, sån motkoppling blir inte heller jättebra men det där lär ju allmänt åtminstine inte uppfylla några hifiönskemål. Dessutom matas det slutsteget med spänningarna B2 och B3 från nätagget och det är en symetrisk spänning som tas ut från glödspänningslindningen till synes utan någon krets som balanserar mittnollan.
När jag ser schemat får jag en känsla av att du upplever korrekt när du säger att försteget inte är så bra