Rörförstärkare - Gitarr

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av SM7CZR »

Har du tänkt använda den gamla utgångstrafon?
Är det inte bäst att hålla sig till samma typ av slutrör då?
Jag tänker på anodimpedans på slutrören, effekt osv.

Om du är intresserad av min erfarenhet av förstärkarbygge så har jag en sann historia att berätta.
/Ingvar (72)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

SM7CZR - :roll: att du ens frågar. Klart jag vill höra. :wink: Kommentar, Soundb har ju rätt i att traffon + likriktare matar precis de 360 V ett par 6L6:or vill ha.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av psynoise »

überfuzz skrev:Kan någon rekommendera ett bra program att designa i? GRATIS!
Vad jag vet finns inga program som gör det jobbet än. Alla simuleringsprogram har modeller som de utgår ifrån, ofta är dessa betydligt enklare än vad många oinsatta kan tro. Använder man sig av de standard komponenter som medföljer de flesta SPICE distributioner (samling program) kan man som högst verifiera att designen kanske kan fungera. Köp en bok som vägleder dig istället, att sitta framför ett datorprogram och ändra lite värden hit och dit kommer knappast leda till en bra förstärkare.

Angående Tekkos schema är det inget som jag hade utgått ifrån. Finns det ingen dokumentation bakom designen blir det nästan enklare att göra om allt från början. Vem vill lägga ner tid och pengar på ett schema som man inte vet duger eller har de designvalen som man själv skulle ha gjort. En annan sak är det med klassiska konstruktioner som är välkända, men här har vi ingen aning om någonting.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Jag hittade ett program som hjälper när man ritar kretsar. ExpressSCH - typ som paint med skillnaden att många komponenter finns. Här är ett steg jag gjorde för att testa programmet.

Kommentar - Jag utgick från värden jag använt i tidigare förstärkare. Equalizern är inte justerad, vet någon i fall det finns något program som kan tänkas vara till hjälp här? Eller måste jag sätta mig med penna och papper och räkna fram intervall..? Suck!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av SM7CZR »

SM7CZR skrev:Har du tänkt använda den gamla utgångstrafon?
Om du är intresserad av min erfarenhet av förstärkarbygge så har jag en sann historia att berätta.
- att du ens frågar. Klart jag vill höra.
OK då.
Tidigt 60-tal. Jobbade med att reparera hemelektronik på en radio/TV-firma. Jag var samtidigt basist i en orkester på fritiden.
Besökte en musikaffär här i Lund för att köpa en ny Fender Precisionsbas. Samtidigt behövde jag en ny förstärkare.
Eftersom basen var ganska dyr hade jag inte så mycket pengar att lägga på förstärkaren. Försäljaren hade en lösning.
Han kände en ingenjör i Malmö som byggde förstärkare. Det skulle bli mycket billigare än en fabriksbyggd.
OK, vi bestämde att han skulle ta kontakt med denna person och efter någon månad fick jag besked om att förstärkaren var färdig. Den såg bra ut, inget alls att klaga på utseendemässigt. :)

Dock hade jag en känsla av att jag fick för mycket distorsion när jag ökade volymen för att höras bättre.
Jag gjorde en del mätningar, men allt verkade som det skulle vara. Jag lyssnade på andra orkestrar där basisten använde en förstärkare av fabrikat Gösta Bäckström. En grön grej med vita pilrattar. Denna förstärkare hade också två EL34 i slutsteget liksom min!
Då fick jag en idé. Jag fick låna ett schema på en sådan förstärkare, beställde en utgångstrafo från G. Bäckström.
Tog bort allt innehåll i förstärkaren utom det som jag skulle använda. Byggde en ny förstärkare med den nya utgångstrafon från Gösta Bäckström.
Nu fick jag det ljud jag ville ha! :bravo: Ingen distorsion utom då jag "plågade" förstärkaren onödigt mycket. Varför gick då förstärkaren så dåligt med den förra utgångstrafon?
SVAR: Missanpassning i anodkretsen i slutsteget!
/Ingvar
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

SM7CZR - Mätningar, hmm, multimeter eller oscilloskop? Oftast kan man se var felen uppstår mha skopet. Jag har varit med om liknande fel men oftast har jag kunnat hitta var de uppstår mha skopet. De fel som gäckat mig mest i egna byggen är faktiskt dåliga lödningar till jord. Min transformator kan nog inte driva två EL34, men för att stilla nyfikenheten. Har du kvar kretsen till din basförstärkare?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Förresten, jag hittade ett program som simulerar ett par olika equalizers. Tone stack calculator 1.3. Fender, Marshall, VOX etc kopplingar. Man justera värden i kretserna, och se hur ett frekvenssvep ser ut.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av SM7CZR »

På den tiden (1962) hade jag inget oscilloskop, bara ett universalinstrument, analogt naturligtvis. Kunde bara mäta strömmar och spänningar och eftersom dessa stämde så tog jag en chans på att utgångstrafon inte var avsedd till dessa slutrör. Det visade sig stämma. Har inget kvar från den tiden, sålde baslådan med 2 st. 15 tum högtalare plus förstärkaren.
Schemat hade jag bara lånat så det blev återlämnat, men rören var EF86, ECC81 eller ECC83 plus då 2st EL34 i push-pull.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Jag har sneglat på förstärkare jag gillar för deras rena och ballanserade ljud. Här är ett utkast jag gjort, med reverb.

Kommentera gärna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av Tekko »

psynoise, då e det ingen idee att fråga mej om hjälp nåt mer, och ingen idee att jag erbjuder assistans då det jag postar undviks pga dålig dokumentation. :evil:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Tekko - Hoppas att det inte var jag som gjorde dig ledsen i ögat. Jag tyckte att din förstärkare var intressant. :-)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av SM7CZR »

Man skall nog inte ta så det så allvarligt.
Jag har inte varit på forumet länge, men man lär sig efterhand.
Vissa saker får man ta med en nypa salt. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av psynoise »

Tekko vet mycket väl vad jag tycker om hans förstärkarpublikationer. Dessutom har jag anklagat honom för plagiat i en annan tråd utan han bevisat motsatsen med t.ex sitt konstruktionsunderlag. Han har aldrig heller refererat till någon bok eller artikel utan tar åt sig all ära själv. Slutligen är det inte bara jag, Tekko visade en tråd förra året där även medlemmar på Diyaudio.com verkar måttligt trötta på hans konstruktioner.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av Tekko »

Och med det så har jag postat mitt sista projekt på detta forum.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av psynoise »

Någonstans hade jag hoppas på att det fanns arbete bakom alla scheman, men genom att hålla tyst bevisas det att allt bara var luft.
Skriv svar