Rörförstärkare - Gitarr

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av MiaM »

carpelux:
Egentligen borde jag kanske inte yttra mig eftersom jag "bara" har nån slags koll på mer hifibetonat ljud och "allmän-PA" men inte instrumentförstärkare, men:
Roland Bolt 60 verkar ju vara byggd nästan helt med diskreta transistorer i hela solid-state-delen förutom en dubbel OP med en halva på var sida av reverbenheten, och vad jag fattar är den från ca 1980.
(Hittade webbsida om den serien, komplett med schema).

Nu vet jag inte om det är så att FET-transistorerna är tänkta att ge "rörljud" i försteget, men om det inte behövs just "rörljud" utan du bara vill bli av med brus och annat elände så kan det kanske lika gärna vara läge att bygga om den med något baserat på OP-förstärkare?

Annars verkar den ju ha en "main in" (och "pre out") så i princip kan du ju använda endast slutsteget i den utan att behöva bygga om nåt. Nu svamlar jag nog mest men en gissning är väl att andrahandsvärdet står sig kanske bäst om den inte är ombyggd utan du kör ett separat egenbyggt försteg i en låda bredvid? Om du bygger något som "påhäng" så kan du kanske ha en mixerratt för att mixa in signal från bolt60's egna försteg.
Fast nu inser jag att när jag skriver medan jag tänker så hinner jag skriva en hel del text innan jag inser att det blir ju ändå nån moddning om reverbenheten ska gå att använda med nåt externt.

Jag ser nu på schemat att reverbet drivs med ett klass-b-slutsteg där transistorkopplingen inte ens ingår i den föregående op'ns motkoppling. Visst, sån motkoppling blir inte heller jättebra men det där lär ju allmänt åtminstine inte uppfylla några hifiönskemål. Dessutom matas det slutsteget med spänningarna B2 och B3 från nätagget och det är en symetrisk spänning som tas ut från glödspänningslindningen till synes utan någon krets som balanserar mittnollan.

När jag ser schemat får jag en känsla av att du upplever korrekt när du säger att försteget inte är så bra :wink:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Jag lovade ju att posta schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där var ju intressant!!! :tumupp:
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av carpelux »

Tack Mia för intressanta tankar. Du har helt rätt i det du skriver ser jag när jag läser schemat. Jag har inte tittat på det sedan jag lagade den genom att byta den 4016 som var trasig när jag köpte den, och som används för att switcha mellan ren och distad signal.

Just den rena, odistade signalen är i grunden bra medan den distade är hemsk. Svår att ställa in och låter rent ut sagt skit.

Jag hade ju kunnat leva med den rena om det inte varit för allt brus som genereras i försteget, det blir mycket "steka ägg" om man vrider på lite. Därför har jag som ambition att någon gång ersätta det befintliga försteget med något annat, helst rör för att få mer feelgood i känslan för stärkaren, men det kan ju även gå lika bra med något baserat på op-amp som du skriver.

Jag använder den främst som stärkare till munspel, så egentligen tycker jag den är lite för stark med sina 60W och därmed har den inte använts på ett tag. Andrahandsvärdet är nog inte så högt, så det är jag inte rädd att sabba :-)

überfuzz: Stort tack för schemat. Jag ska spara det och använda som inspiration när jag kommer till skott att göra något åt min stärkare!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av MiaM »

Nu gissar jag men om bruset kommer direkt från egenbrus i fet-transistorerna så kan det kanske gå att byta mot nån lågbrusigare variant. Men det hjälper ju inte mot att distläget inte är sådär jättebra. Men om du får bort brusproblemet så behöver du ju "bara" lösa just distdelen på annat sätt, om nu det är så "bara".

Annars kan ju brus bero på störningar som vandrar via matningsspänning, jordslingor och annat. Det brukar väl dock oftast vara 50/100Hz-brum och liknande som är det som märks mest på det sättet, tror jag. Roland var väl redan då en såpass etablerad tillverkare att de inte borde gjort helt knasigt där, eller?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

carpelux skrev:überfuzz: Stort tack för schemat. Jag ska spara det och använda som inspiration när jag kommer till skott att göra något åt min stärkare!
Jag fick för mig att du pillar med en transistorförstärkare... Har du en tråd med det projektet än? Varför vill du inte återställa den till ursprungsskick?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Jag insåg att det inte finns någon bild på förstärkaren som den ser ut idag. Här är en bild tillsammans med en gitarr jag gjort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av Oskar »

Mycket tjusigt! Vad häftigt att du byggt en egen gitarr också!

Men nu kanske tråden hör hemma i projektdelen i stället?

Jag läser forumet på det viset att jag går in i kategorier jag är intresserad och kikar om det finns något nytt. Detta har gjort att jag missat denna tråd då jag sällan kikar i idebanken.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Oskar det har du rätt i. Jag har inte tänkt på det, dessutom vet jag inte hur man flyttar trådar, eller om jag ens kan göra det som vanlig användare.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av Oskar »

Moderatorerna fixade det! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SYSIDAN!!!????

Den dag jag hittar Geekjoan på www.gummifetishistforum.nu, lägger jag av ....

/Magnus

PS. Jag kan kolla efter spetstyger!
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

soundbrigade - Jag trodde alla dina förstärkare var klädda i velour.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, nej, nej! Jag kör svart pvc rakt av. Någon är klädd i 15 den nylon med mittsöm bak ...

Men seriously, ska jag kolla vad jag har i spetsväg?!
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Va? Nu tappade du bort mig här. Ska du kolla om du har spetstyg?

Edit, vi skämtar nu va?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej - allvarligt!

Jag har haft vitt spetstyg och kanske rött och svart med. Jag kan åka förbi Tygladan och fota av vad de har med. ALL-djävla-VARLIGT!
Skriv svar