Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Vår verkstad

Inlägg av Jonaz »

Hur går det för er? Har varit tyst vädigt länge på en av de bästa trådarna här.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad

Inlägg av kankki »

Oj, jo, var nog visst en stund man skrev här. :)

Inte så mycket nytt i verkstaden direkt. Inga nya maskiner.. än. En fiber-laser med färg är nog det vi siktar in oss på näst. Skulle verkligen villa slippa undan Cermark (skitdyrt medel man sprayar på metall för att få en svart märkning)

Blev definitivt trångt här efter vi skaffade printern. Det är så man får se upp när printern nollar sig, så man inte blir klämd mellan den och arbetsbordet :humm: Skulle behöva bli av med Morbidellin så vi kan utnyttja källaren. Går och planerar en hallutbyggnad så där smått i bakhuvudet. :roll: Absolut inget vi har råd med nu dock..

UV printern har definitivt fått jobba. Jättebra maskin! Hög inlärningskurva dock. Men börjar känna till alla 'quirks' nu som alla kinamaskiner kommer med.

Vi har fått börja göra frontpaneler genom att printa på baksidan av akryl.
20161220_131131 copy.jpg
Så kan man göra snygga infoplakat
20161019_130645 copy.jpg
Ganska snyggt att printa på teak också, när träfibrerna syns genom!
20170102_153312 copy.jpg
Och så behändigt att bara printa direkt på istället för att tejpa vinyl.
IMG-20160922-WA0000.jpeg
Så var vi och smällde upp en belyst akrylstaty här somras också. Definitivt en utmaning, men värt det.
IMG_20160927_224751 copy.jpg
Och så gjorde vi en Nintendo Switch replika åt en amerikan. :) Sådant verkar verkligen få folks uppmärksamhet på nätet


switch.jpg
Ska definitivt skriva här när det händer något nytt. Ny maskin eller om vi gör något åt huset. :)

Håller på att göra en hemsida också där man kan ladda upp en dxf och köpa laserskurna och lasergraverade delar direkt. Tanken är sedan att också utvidga till UV printning och andra tillverkningsmetoder.

Mesta fokus ligger nog på att få igång den nu så småningom. Blir nog någon slags halvstängd beta till först.

Hör gärna av er ifall någon skulle vara intresserad av att beta-testa!
Screen Shot 2017-01-08 at 16.22.49.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vår verkstad

Inlägg av pbgp »

Kul ide. Gick just och tänkte på vad man ska göra om man inte har plats för en laserskärare ajälv.

Blev ju riktigt snyggt med skrivet på akryl. Borde kunna bli snygga frontpaneler till gamla datorer.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Vår verkstad

Inlägg av LeCanard »

Balticpanelen fick mej att minnas ett 'litet jobb' jag fick i knäet för några år sedan.
En kund till mej hade en Baltic ( en av 'Spirit'-båtarna, 37 fötter tror jag att det var ) och hade haft bovar och banditer ombord. Skurkarna hade snott panelerna vid navbordet och samtidigt knipsat av alla kablar så att det bara stack ut korta små snuttar ur kabelkanalerna. Det finns ju en och annan elpryl på en sån skuta. Kunden beställde en ny av varvet och frågade mej om jag kunde hjälpa till. Till saken hör att detta var innav vi gått med i EU, och plåtbiten fastnade naturligtvis i tullen. Tiden gick, och på fredagskvällen innan Gotland runtstarten fick vi ombord panelen. Beväpnad med kablar av alla de sorter ägnade jag större delen av den natten med att mäta upp, skarva och koppla in varenda sladdjävel. Otroligt nog fick jag alltsammans att fungera och båtägaren kunde lycklig tuffa ut till Sandhamn i tid för besiktning.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad

Inlägg av kankki »

@pbgp

Jo finns många möjligheter! Men blir lite väl blankt med akryl för vissa applikationer. Håller på och undersöker lite tunna matta plastsorter som man kan printa på baksidan av.

Går ju alltid att printa på framsidan också för matt effekt (så ser det mer ut som ett fabriks-silkestryck också) men då är det ju mindre skyddat förstås.

@Lecanard

Ojdå, låter inte som det smidigaste uppdraget att ta sig an :D Tur att du hann!

Har blivit lite ett och annat till Baltic på senaste tiden nu. De har intressanta projekt, då slutkunden har ganska stort säg i saken :)
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad

Inlägg av kankki »

Hej igen alla EF:are!

Det var en stund sedan sist man skrev något här! Så tänkte komma med en shameless plug :wink:

Har nog inte kommit några nya maskiner till firman så har nog inget rolig att komma med i bildväg, men vi har hållit på att bygga en webbtjänst på sidan om för direkt beställning av laserskurna och lasergraverad delar.

Funkar på så sätt att man laddar upp en färgkodad DXF ur sitt vektor-program så får man pris och en liten förhandsgranskning direkt.

Vi ska snart (antagligen inom kommande vecka) öppna det så att man slipper att beställa. Vi tänkte ha lite billigare priser så länge det är beta. Ska bara försöka fixa SSL certifikat först.

Men ifall någon vill prova ladda upp något och se vad det kostar så är det fritt fram. Vi uppskattar alla buggar som upphittas, och kritik. :)

Här är en länk ifall någon är intresserad att ta en titt:
http://www.smidyo.com

Som sagt, inte helt färdigt ännu. Så vissa saker kan se lite mystiska ut.


PS. ifall någon undrar varifrån namnet kommer så är det från det finländska dialektordet "Smidjo" som betyder typ 'verkstad' eller - ja - smedja. :)

EDIT: Mobillayouten är inte riktigt i skick annars. Är ju nog tänkt att användas på en dator, men mobillayouten ska nog fixas upp den med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad [Betatestare? :) ]

Inlägg av kankki »

Nu är sidan igång för beställning ifall någon behöver delar :)

Smidyo.com
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad [Betatestare? :) ]

Inlägg av kankki »

Då fick Morbidellin ett välförtjänt nytt hem där den förhoppningsvis används :)

Värst vad mycket rum det blev i källaren nu igen :humm: :D


BildBildBildBild
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av CPMS »

Det försvinner nog väldigt fort ska du se. :)
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av kankki »

Det tvivlar jag inte på :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av sm2wmv »

Jag verkar ha fått en Morbidelli Author 400 gratis och då har jag svårt att säga nej. Var det krångligt att byta styrsystem på eran till Mach3? Duger den att använda för att fräsa aluminium? Plast gissar jag går utmärkt.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av kankki »

Trevligt! Plast går nog fint. fräste nog alu i vår maskin en gång och det verkade mnog gå helt OK. Dock är ju int stabiliteten riktigt i klass med en portalfräs pga.. tja, att halva portalen är bort :)

Inte superlätt var det. Men det gick. Använde ju Dynomotions Kflop +Kanalog system, samt med små konverteringsboxar vi gjorde som konverterade morbidellins single ended encodersignaler till differentialsignaler som Kflop förstog sig på.

Servoförstärkarna i vår maskin tog ju -10 - 10v, och det fixade Kanalog kortet.

PID tuningen verkade funka ok på P1 I1 D1. (Tror servostärkarna var av velocitet-typ?)

PMa mig fast ifall du har fler frågor så kan jag ge telnr :)



.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av sm2wmv »

:tumupp:
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av Zhorts »

Här var ju den här tråden - har saknat uppdateringar! Hur går det för er, fungerar lägenheten ovanpå jobbet bra? Har ni så mycket att göra så att du inte hinner uppdatera oss intresserade av vad som händer? :)
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Vår verkstad [Morbidellin såld]

Inlägg av kankki »

Jamen, va kul att någon ännu är intresserad av verkstaden! :)

Tja, går väl bra. Har inte skaffat någon ny maskin förutom en vattenkyld plastbockare från Aliexpress.

Börjar definitivt bli lite trångt i fyrkanten.. Kanske jag för ge upp lägenheten och konvertera till kontorslokal :D Och den, jodå, helt trevligt läge. Man får vara ifred när man bor på industriområde!

Har hållit på en del med Smidyo.com också. Den variant vi kör nu är byggd på Asp.Net och tar endast emot DXF filer, men vi bugger på en ny version nu som bygger på ramverket Angular & Firebase och accepterar mycket fler vektorformat. Och har bättre sätt att välja vilka vektorer som ska skäras.

Men Javascript och Typescript gör till så tråkigt trådinnehåll :lol:


De kommande veckorna ska vi resa en fet rondellhund bredvid huset, det kan jag ju dela med mig här. Här är en rendering hur den blir typ: (Som ni ser är bilden vi använde lite gammal)
guldpennan.jpg
Staden firar en 200-årig gubbe som skrev några texter på 1800-talet. Han råkar ha hemgården ett stenkast från oss :)

Bild av "ramen" med tillfälliga smala akrylbitar monterade. Kommer anodiserat aluminiumchassi ovanpå den rostfria ramen. (Och om någon undrar, nej, rymdes inte in hos oss ;)
WhatsApp Image 2017-11-15 at 18.46.56.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar