Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av Foona »

Jag fortsätter att köra på "ta vad du har"-temat. Nu har jag fått en sådan här
av en god vän!

Sub-Voff-Voff-er bild 1
Bild

Den har inbyggt delningsfilter. En pott för bas, en pott för diskant och en pott för volym.
Bild

Denna transformator har 2 AC utgångar och en jord.
Bild

Förstärkarna i denna krets är 3 stycken TDA2030A.
Jag undrar över hur jag ska göra just nu. Jag vill alltså driva denna Sub-voff-voff-er med
ett batteri av denna typ Blyackumulator 12 7,2 Ah - 249kr.

Vad som förbryllar mig är att denna krets har 2 AC ingångar plus jord. Så hur ska jag koppla
in mitt batteri? Kan ni råda mig är ni alla varmt välkomna att göra det!


Bild

Denna voff-voff-are ska ut i fält redan på torsdag så ett snabbt svar skulle verkligen uppskattas!
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av Shargo »

Nu är jag inte helt 100% på allt men...
Den svarta är INTE jord utan befinner sig mitt i sekundärlindningen! (När ena blå ger +13V ger den andra -13V i förhållande till mitten.)

Vad du behöver göra är
1: Mäta vilken / villka likspänningar som fås efter likriktarna (men före ev spänningsregulator)
2: Koppla in batteri-källan där.

Observera att det kan vara flera olika spänningar som behövs och glöm inte nya säkringar om du kopplar förbi de befintliga!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av danei »

Jag gissar att du har + och - 15V eller så. Om du har två batterier skulle du kunna lägga ett över varje konding. Med ett kan det vara svårt att få till det på ett enkelt sätt. Jag vet inget om den specifika förstärkaren utan det handlar om antaganden.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av MiaM »

Jag hakar på och säger också att det funkar nog bra med två batterier, ett på varje konding. Det kan vara bra att mäta hur mycket ström plushalvan och minushalvan drar så att batterierna inte laddas ur alltför ojämnt. T.ex. skulle en power-lysdiod kopplad bara på ena halvan kunna ladda ur batterierna ojämnt.

Trafon och dioderna blir en bra början till batteriladdare, två extra kondingar och två spänningsregulatorer (för plus/minus 13,8V) så har du en komplett laddare.

Jag håller också med om att du får inte glömma säkringar. De som redan sitter på kortet funkar nog bra.


OBS, du har nog reda fattat det men det är troligtvis högtalarutgångar och inte signalutgångar på de där två RCA-kontakterna. Du batteridriver alltså inte "bara" en subwoofer utan subwoofer + satellit/toppförstärkare. Lömska datorbransch som använder kontakterna hur som helst!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av PeterH »

Absolut enklast och snabbast i detta läge är att använda en omformare 12VDC --> 230VAC och köra woofern precis som den är. Det kommer gå åt lite mer batterikraft men det är enklare att fixa ett extra batteri då du har lite bråttom att få igång det :)
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Batteridriva en subwoffer! Behöver råd.

Inlägg av maDa »

Jag såg ett bygge med dubbla batteri och en LM3886 någonstans, fungerande bra tydligen. Godkänner TDAn ner till +/-11V så ser jag inga problem. Bara att koppla in sig efter, likriktaren ovan, eller koppla förbi den om du vill behålla säkringarna. Annars förlorar du effekt över den i onödan.

Krångliga är bara att det får kopplas om när det ska laddas ju.
Skriv svar