µPhone, min mobiltelefon

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av dar303 »

Det brukar kosta 99:- för ett startpaket, om du vill testa så är det ju snabbt fixat!
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av Nerre »

Startpaket i butik brukar kosta ja, beställer man via Internet brukar det oftast vara "rabatt" så det blir gratis.

Jag har i alla fall skaffat ett par tre startpaket från Comviq/Tele2 senaste året och de har alla varit gratis.
SM7THS
Inlägg: 134
Blev medlem: 1 september 2011, 13:04:06

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av SM7THS »

Ska bli intressant att se vilka prestanda du lyckas få på antennen.
Antenovas design förutsätter en del pillande innan den fungerar som den utlovar.
Ett matchningsnät bestående av ibland tre komponenter som är specifikt i varje fall samt att man ibland också måste variera längden på transmissionsledningen mellan antennen och nätet för att få det helt rätt.
Högtalaren kommer med största sannolikhet att påverka prestandan då antennen inte tycker om andra ledande objekt i sin omedelbara närhet.
Om ditt PCB och därmed också jordplanets storlek skiljer sig markant från de givna dimensoiner i databladet så kommer antennen att degraderas i effektivitet ganska snabbt på de lägre frekvenserna.
Just inbyggda antenner är lite kluriga om man inte har rätt mätmöjligheter eller kan i förhand simulera fram en design.
Just denna antenn som ska klara fem band är det en del mickel med då det är ganska svårt att få så stor bandbredd med god effektivitet över hela bandet.
Då din GSM modul bara går på GSM frekvenserna så kan det bli betydligt enklare att ta en antenna som är avsedd för bara våra två GSM band, 900 och 1800 MHz.

Vore synd om du blir missnöjd med prestandan då du lägger en del tid på ett seriöst och intressant projekt.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av victor_passe »

Jag har en backupplan med en liten "duck" antenn.
Du verkar ju kunna sådant här, jag har tillgång till en nätverksanalysator, men när man mäter upp antennen, ska gsm modulen vara inkopplad då?
alltså, lyssnar man bara på signalerna till antennerna, eller ska man även skapa dem med analysatorn?
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av PF013 »

Du kopplar in nätverksanalysatorn istället för GSM-modulen. Problemet är att du för maximal (tillräcklig?) noggrannhet behöver kalibrera nätverkaren ända fram till din anslutning. Jag skulle göra så här:

* Skaffa en bit tunn semirigid koax med lämpligt kontaktdon för att passa till kabeln från nätverkarens port 1 i ena ändan.
* Skala av skärmen nån mm i andra ändan, så att det räcker för att löda in kabeln på ditt kort (med skärmen lödd i jordplanet).
* Läs på i nätverkarens dokumentation hur man gör en OSL (Open Short Load)-kalibrering. Ta gärna hjälp av de som brukar använda instrumentet, för det är inte speciellt billiga grejor... ;)
* Gör kalibrering. För Open, lämna koaxen öppen, för Short löd ihop mittledaren med skärmen och för Load löd två st 100 ohm 0402 (eller kanske 0603) mellan ledaren och skärmen.
* Löd in koaxen på GSM-modulens antennpinne med skärmen lödd i jordplanet. Se till att du kan montera ihop telefonen med högtalare, display och andra saker som skulle kunna påverka antennens avstämning.
* Mät S11/Return loss i de intressanta frekvensområdena.
* Muttra och svär en massa. Tydligen viktigt, för det gjorde antenningenjören som hade skrivbordet bredvid mitt på Sony Ericsson. ;)
* Har du return loss på mer än 10 dB har du tur. Annars får du lära dig en hel del om Smith-diagram...
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av victor_passe »

Hmm, jag kommer nog att köra på denna metoden:
Se om det funkar direkt utan pi filter.

Går det inte bra så kör jag på extern antenn
SM7THS
Inlägg: 134
Blev medlem: 1 september 2011, 13:04:06

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av SM7THS »

Jo som PF säger så är det modulen som ska känna 50 Ohm och det är istället för den du mäter.
För att bara kolla hur matchningen hamnar så räcker det gott med att kalibrera i änden på din seriösa mätkabel och sen bara ansluta till den kabeln du lött in på kortet som är ansluten till transmissionsledningen.
Finns inte något behov av att kalibrera precis i änden på kabeln du löder in om du inte ska börja labba med matchningsnät och behöver exportera mätdata till något simuleringsverktyg.
Det går att mäta upp den elektriska längden den korta extra kabeln har och kompensera för i instrumentet.

Men detta är nog finlir senare när allt annat funkar och du bara vill optimera prestanda.
Lite overkill just nu.
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av zeylon »

Det där med antenner är inte lätt att få till. Jag pillade lite på en prototyp till Ericssons första telefon med inbyggd antenn (T68) när det begav sig kring sekelskiftet. Radiofolket hade inte fått till antennen riktigt bra ännu och de var redan på omkring femtionde prototyprevisionen...
Efter det var jag vederbörligen imponerad av Nokias antenningenjörer.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av victor_passe »

Nu är simkortet monterat och jag lödde fast duck antennen.
Simkortet är klippt så bara det viktiga är kvar, det är 8mm i diameter och ca 0.5mm högt.
Kortet funkar och jag kan lagra kontakter osv.
Men när jag ohm mäter mellan antennen och gnd så är det 0Ohm.
jag lödde loss gsm modulen och mätte på bara den och där är det också 0Ohm.
Så jag antar att den är död.
Men jag testade att ringa men fick bara "NO CARRIER". Jag tänkte att det kanske berodde på att jag hade 0:- att ringa för.
Men det ska väll omöjligt vara 0Ohm mellan feed och gnd?
telefon 003.JPG
telefon 004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av Agwan »

Ja, 0 ohm behöver väl inte betyda att något är fel? Det beror väl på om det är kvarts eller havvågsantenner eller nått? Med en halvvågsantenn skall man väl ha en nod i vardera ände av antennen och så en buk på mitten. Nä, jag vet inte om det förklarar något av det du mäter.

Jag tror inte att det behöver vara fel, men någon duktigare, radiotekniker kanske kan svara också, jag vill bara inte att du skall förstöra något i onödan för att du tror att det är något fel.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av Nerre »

En HF-krets kan vara 0 ohm om du mäter med DC. Tänk dig en induktans, mäter du den med DC är det en kortslutning (mer eller mindre), men med en växelspänning "spärrar" den ju strömmen.

Typexemplet är väl gamla TV-antenner där dipolen är kortsluten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av victor_passe »

Men jag mäter utan gsm modulen på kortet. Alltså ingen antenn inkopplad.
Då ska det väll inte vara 0Ohm.
Och min antenn är ju bara en tråd, inte ansluten mot gnd.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av Nerre »

Det var ett exempel på hur höga frekvenser skiljer sig från DC. Detär ju fullt möjligt att utgångssteget på GSM-modulen "ser ut" som en kortslutning vid DC. Det sitter kanske ett PI-filter på utgången, då har du ju en drossel som kortsluter till jord.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av victor_passe »

Det är iof sant. Jag borde köpa lite pengar och testa.
Jag kan dock inte göra det via internet för jag kan ju inte telefon nummret.
Det står inte på sim kortet eller i papprena jag fick hem.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: µPhone, min mobiltelefon

Inlägg av Nerre »

Det brukar ju stå på den "stora delen" av SIM-kortet (d.v.s. den del som man bryter loss det lilla från).
Skriv svar