Mätarm [projektet slutfört]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av PeterH »

Snyggt projekt! :tumupp: Detta skall följas... Också mycket intressant med "Fotogrammetriska metoder", jag har vid tidigare tillfällen saknat en enkel och snabb metod för att mäta upp massor (ex. grushögar, snöhögar) men också möjligheten att enkelt kunna mäta upp avsaknaden av massor, dvs. storleken på en grop så man vet hur stor mängd som saknas...

Det var intressanta länkar du lag upp gunne, ReconstructMe var riktigt intressant som i realtid fyllde på ytan på uppmätt objekt :tumupp: Är det någon som har snubblat över lösningar för att mäta upp massor eller har en ide utifrån dessa mjukvaror?

Vi ska inte kapa tråden allt för mycket, men om intresset är stort kanske vi kan bryta ur diskussionen om "Fotogrammetriska metoder".
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Jag skrev visst någon gång tidigare att jag satsar på en repeterbarhet på 1 - 2 mm. Egentligen är det inte så noga, men naturligtvis försöker jag så gott det går. Upplösningen på en 1 m lång arm ligger som värst på 0,6 mm, men dit når man nog aldrig. Första "projektet" blir att mäta upp skrovet på en äldre båt, och där är det nog tillräckligt bra om jag ligger inom 5 mm. Med lite "signalbehandlig" så kommer man troligtvis också närmare sanningen. Jag har hur som helst inga planer på att göra om lederna för att få mindre flex, utan det får duga som det är. Hade jag börjat om på nytt hade jag kanske siktat på någon stabilare lösning (hur nu det kunde se ut).

Mätspetsen har en diameter på ca. 2 mm och det introducerar ju också ett fel på 1 mm ganska lätt. I princip borde man dock kunna korrigera för detta i efterhand.

De länkarna var intressanta, men jag är tveksam till hur väl det skulle fungera för att mäta upp ett båtskrov som jag skrev tidigare. Där fins endast ett fåtal skarpa konturer att ta fasta på, vilket jag antar att skulle behövas för goda resultat.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av gunne »

Säg till om det blir för mycket trådkapning...

Jag har själv använt 123D catch för att scanna in just ett båtskrov. Det funkar bättre än man kan tro faktiskt. Om det finns för få visuella referenser på ytor så man man sätta ut ett gäng markörer i form av t.ex. tejpbitar så fattar programmet hur ytan hänger ihop.

Här är ett exempel på Youtube där jag scannat förpiken på min lilla båt invändigt.

Edit: Glömde URLen...
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Att använda tejpbitar verkar förstås lätt och praktiskt. Har du kontrollerat vilken noggrannhet du får på modellen? Hur bra stämmer de linjära måtten, och hur räta är räta vinklar? Modellen ser ju fin ut åtminstone!

Jag är väl medveten om att min mätarm inte är enklaste vägen att nå målet, och inte heller den noggrannaste. Med detta är helt ett hobbyprojekt, och det är som man säger vägen som är viktig och inte målet. Det enklaste och noggrannaste hade nog varit att skära ut kartonschabloner och sedan digitalisera dem, antingen genom att manuellt mäta dem med måttband och vinkel, eller också genom att scanna in dem.

Och snacka på bara, så länge vi hålls inom något som handlar om digitalisering i alla fall ;)
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Nu är detta projekt i princip klart. Åtminstone fungerar mätarmen och jag har inga planer på att ändra på någonting.

Som jag tidigare nämnde så var det första projektet att mäta upp skrovet på en gammal båt. Det är nu gjort, men det krävs en del bearbetning av mätresultaten förrän det är helt användbart. Bilderna nedan visar en del av förfarandet.
01-tornrosa.jpg
03-konfiguration.jpg
04-matning.jpg
05-frame4raw.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av gunne »

Snyggt!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av tecno »

Vem är båtbyggaren bakom detta stryklod? En nyfiken fd Vasa bo frågar.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Min farfar har i tiderna byggt denna. Låt dock inte min "ort" vilseleda dig, för jag är inte Vasainföding. Båten finns och är byggd i Lepplax, mellan Jakobstad och Kokkola.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av tecno »

OK, liknande stryklod fanns i Vasa trakten eller kanske det finns t.o.m några i 'livet' fortfarande. Vet att min farfar hade nåt liknade. Så du ska till och bygga en ny med din farfars som modell antar jag? Kul, du lägger väl upp ett byggprojekt framöver får vi hoppas?
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Jag har inte bestämt mig för om jag skall bygga en ny ännu. Det finns ofullständiga ritningar till denna (spantritningar fattas), så jag skall åtminstone komplettera dessa. Sedan får man fundera lite över var man skulle få ta på byggmaterial och utrymme för att bygga en ny. Efter det får jag helt enkelt besluta mig för om jag vill gå vidare eller inte. Att bygga nytt är ett projekt av den kalibern som man inte ror iland på tomgång... men både kul och intressant skulle det garanterat vara.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av tecno »

Hur går det med detta projektet?

Fråga, av de data du fått in kan du med relativt enkla medel få fram typ DXF filer för att jobba vidare i CAD?
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Mätarm [pågående projekt]

Inlägg av idiotdea »

Jag har uppenbarligen missat att någon skrivit i tråden. Själva mätarmen är klar, men med båtprojektet är det en annan historia. Vi får se vad det blir av det. Jag kan dock bjuda på en bild av modelleringen av båten, som så småningom skall leda till ritningar.
Screenshot 2014-10-05 13.51.44.png
Vid mätningar med armen skapas ett s.k. "point cloud". Med andra ord får jag en uppsättning av 3d-koordinater, som inte är sammanbundna på något vis. Jag tror att det finns CAD program som kan bygga upp linjer/modeller baserat på detta, men jag har inte testat något sådant. Själv har jag helt enkelt ritat ut koordinaterna i 2d och använt detta som underlag vid modelleringen. På högra sidan av ovanstående screenshot så ser man olikfärgade spantlinjer. Dessa är resultatet av mätningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mätarm [projektet slutfört]

Inlägg av tecno »

Ser man på, det har hänt en del med detta projektet :tumupp:
Skriv svar