Jag har börjat i fel ände: köp grejer först, kolla om eller vad för quad du kan bygga av det.
En smula storhetsvansinne ingår som vanligt.
Skall man misslyckad är det lika bra och göra det rejält så man (i bästa fall) lär sig!
Började på Hobbyking... typ 90% av motorerna är på "backorder", kul. Samma med propellrar, köpte både motor och proppar i fel storlek, man får väl fixa det senare, bar man har nå't som kan vispa luften.
Gillar "exotiska" material, köpte lite kolfiber, knappast smart som start-o-kopter. Kolfiber är ju inte sådär jäkla krash- och reparationsvänligt.
Glömde köpa fartreglage (ESC)! DOH! Gjorde en beställning till på Hobbyking (EU store), blev plush 40A.
Jaha... styrning då?! gillar juh MikroKopter, men priserna... oh.. och så bör allt moddas för I2C.
Fastnade för korkens projekt: Korkens plattform
Hoppade på... och av! förstod (lite för sent) att det skulle nog dröja lite innan den flyger med kod å allt.
kapteink*k har ju en super-simple-low-cost-count pryl baserad på AVR 168 vill jag minnas: simplek*k
meeen.... mjaaaa.... tänk om den självsvänger... lång cykeltid i reglering.. bla bla... mjaaaaa...
Tänkte/surfade lite på foxtechfpv... men allt fanns inte i lager, MK klon... hmm! Fast: "kina direkt syndrom" + dom är lite fula och kopierar MK, säkert inte samma kvalle + Några kallar dom för fauxtech

Hamnade på DIYdrones hemsida och fastade för deras ardupilot mega kit som låg i bra pris med tanke på maximal kapacitet. Fanns även ett par andra hobbyentuiaster "ardupirates" som även dom utvecklar till samma(el. liknande) platform. Platformen har definitivt inte värsta cpu'n, kanske inte de vassate gyrona eller accelerometrar heller, men det duger/lirar nog rätt bra ihop. Tror GPS:en är rätt vass iofs.
Även trycksensor ingår, smidigt. Finns även sonar med olika täckningsytor som tillbehör.
Fastade skarpt för att (nästan) "allt ingår" i sensorväg fattas bara vettig kod som är under utveckling, mycket är dock beta än. Finns "flygbar" kod redan och mer kommer förhoppningsvis. Jäkligt snyggt GUI för div funktioner och waypoints

När jag fick hem grejerna från DIYdrones trodde jag att jag blivit blåst! yyytte pyyytte kort i liiiten påse. Jag tänkte VAF-N! men allt sitter där

Nu är det så smått man undrar hur man skall fästa upp det. Nackdel 1.) inga rejäla fästhål kort-till-kort

Har lite annorlunda planer för ramen. Tänkte att jag bygger ramen som en oktagon men sätter bara motorer på varannat "hörn". Tänkte spänna upp batteri och kontroller i mitten av octagonen med någon form av flexisnoddar typ grövre o-ringar så den lär väl se ut som en drömfångare ungefär när jag är klar (dock utan pärlor och indianfjädrar).
Är bara lite närvös för olika självsvängningsfrekvenser med dylik lösning.
Fördel vid krash: den dyra/halva massan sitter i snodd och portionerar ut kraften under krashen.
Fördel filmning: allt är (potentiellt) mjukt och stabilt.
Fördel givare: allt rör sig mjukt med låga vibrationsfrekvenser.
Nackdel givare/reglerloop: impulssvaret blir ngt fördröjt, vibrationer lär få låg frekvens men ev. högre amplitud.
Fördel givare: svängningsfrekvensen lär vara fast/beroende av vikt i centrummojja kontra spänningen i snoddisarna -lättare att filtrera bort?
Så, grundtanken/grejerna hitintills:
motor: 4st G15
ESC: 4st Turnigy plush 40
Ram: oktagon i kolfiberrör 11mm
Radio: Turnigy x9
proppar: 2-blad 10x6 ELLER 2-blad 12x4.5
Kontroller: ardupilot mega
Acc: 3S eller 4S 3000mAh.
Har annars en mkt cool idé på en dämpare: man tvinnar en o-ring, runt om den tätar man en krympslang som man fyller med "non-newtonian fluid". Då o-ringen sträcks skarpt (kraftig acceleration) så stelnar värskan och låser o-ringen = man får bättre impulssvar. Är rörelsen mjuk, under självsvängningsfrekvens, så dämpas rörelsen mjukare av geggan. Kanske även vanlig högviskosvätska/olja funkar som "alldämpare".
mycke snack och NOLL verkstad! (hitintills)