Antik dator restaureras

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

Hej forumet!

Som ny medlem tänkte jag börja med att göra ett gott intryck och presentera ett litet projekt som jag och några vänner har påbörjat. Det är nämligen så att datorföreningen Update vid Uppsala Universitet har blivit tillfrågade av universitetets museum Gustavianum att anordna en temadag om datorer, och då har vi börjat gräva i samlingarna för att se vilka föremål vi vill ställa ut. Ganska omedelbart kom vi fram till att vi ville ställa ut våran PDP-12, Elsa, som är en ganska imponerande dator:
450px-PDP-12-Update-Uppsala.jpeg
Extra fint vore det ju om vi kunde köra igång nånting och demonstrera, tänkte vi, och då är Elsa en utmärkt bra kandidat eftersom den har både blinkande lampor och en fin skärm och dessutom går på enfas. Det är bara ett problem: datorn är trasig. Den har varit trasig i några år nu. Innan det så slog vi igång den och lekte lite då och då, och jag har programmerat lite grafikrutiner på den till och med (i assembler, handassemblerade och inknappade binärt på kontrollpanelen), men sen gick den alltså sönder.

Felet har vi trott vara en trasig zenerdiod i delen av nätaggregatet som reglerar 10V. Vi hade tänkt att ägna lördagarna i sommar åt att felsöka och reparera datorn, men alldeles nu fick ahlsten och jag ett infall och tjuvstartade. Givetvis har föreningen alla ritningar:
IMG_1450.thumb.jpg
Vi letade reda på zenerdioden i fråga och byggde en liten testanordning med ett nätaggregat som kunde ge 5V och 12V, samt ett effektmotstånd och en kopplingsplint:
w7yoI.jpg
1FN3D.jpg
zzwv8.jpg
Ni får ursäkta den hopplöst undermåliga bildkvaliteten. Det är ahlstens fel, he he.

Det var lite meckigt att få dit sladdarna för att mäta över dioden - den sitter väldigt avigt - men det är i alla fall kabelskor det är kopplat med, så vi kunde med lite vilja lirka loss de ordinarie sladdarna och trycka dit våra egna. Hur som helst så var det korrekt som vi trodde - dioden är numera ett nollohmsmotstånd och behöver bytas ut. I och med att den har kortslutits så har lyckligtvis spänningen reglerats för lågt och inte för högt, så har vi tur så har inget annat gått sönder i maskinen.

Att skaffa en ny diod visade sig dock lite klurigt. Den är av typ 1N2808A, en 50W diod med 10V zenerspänning, och vi hittade inte så många företag som säljer sådana eller andra liknande i den effektklassen. Det fanns väl nåt företag i USA som gick att köpa ifrån, förutsatt att man köpte ett par stycken för att komma över minimiordern. Då blir det ju en del frakt också.

Därför tänkte jag fråga: Det råkar inte händelsevis vara någon här på forumet som har en diod liggande som matchar parametrarna och som skulle kunna tänka sig att skiljas från den? Det skulle isåfall bli billigare än att skicka efter två stycken från USA. Och ja, vi vet att vi kan ersätta nätagget med ett modernt switchat aggregat, men vi vill hålla datorn i autentiskt skick. :)

Dyker det inte upp nåt på ett par veckor så beställer vi dioder. Arbetet med datorn och med utställningen kommer att fortgå över sommaren, och jag tänkte dokumentera lite grann i den här tråden när det händer något intressant. Om vi får Elsa att snurra med en ny zener så blir nästa steg att försöka att få ihop ett skojigt demoprogram. En ide är ett pongspel; det finns nämligen analoga inputs - datorn är avsedd som labbdator för att styra och mäta - så med ett par hemmasnickrade potentiometerpaddlar kan man ordna en interaktiv utställning! Samtidigt kommer vi nog att ta en titt på bandarna för att se om vi kan få nån fart i dem, det vore roligt om det kunde snurra lite i banden. Det är LINCtape, en typ av rullband som var speciellt avsedda för labbmiljöer. Dataspåren är redundanta och dataöverföringen synkroniseras med separata klockspår, så man kan slå hål på banden med hålslag och spilla kaffe på dem, och de går ändå att läsa även om man håller emot rullarna med handen eller häller kåda i lagren. Utomordentliga kvalitetsgrejer. Dock trasiga...

Det är förresten inte första gången föreningen har meckat med den här datorn heller; för några år sen bytte vi transceiverkortet för terminalinterfacet från strömslinga till ett RS232-kort som vi designade själva. Det är alltså frågan om Flip-Chip-kort, så vi fick både etsa och fila:
Avsz1.jpg
Vi tyckte det vore smidigare att kunna koppla in normala terminaler eller koppla Elsa till terminalväxeln och kunna använda vilken terminal som helst, annars är de enda terminalerna vi har med strömslingeinterface såna gamla som skriver på papper, och det är inte det bekvämaste i hela världen. Kanske har vi nån VT100 med strömslingemodul också.

Nåväl, det var nog allt jag hade att berätta just nu. Som ni märker så är Update en lite datorhistoriskt orienterad förening och vi tycker nog inte riktigt att man har umgåtts med en dator förrän man har tagit isär och servat den. Vi har flera såna här gamla fina maskiner som vi håller i körbart skick. Det är levande historia! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av blueint »

Bastant grej den där dioden med 1,5 °C/W termisk resistans och TO-3 kapsel.

http://doc.chipfind.ru/pdf/microsemi/1n2808a%5B1%5D.pdf
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet.
Stöldskyddad PDA :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Icecap »

Om det ska vara funktionen som ska fixas och inte nödvändigtvis en identisk komponent kan man enkelt göra en shuntregulator med en kraftig transistor, ett motstånd mellan bas & emitter och en zenerdiod mellan kollektor o bas. Zenerdioden ska ha ett värde av den önskade spänning - en diodsträcka, i detta fall alltså 10V - 0,7V = 9,3V.

Effekten i Zenerdioden minskar kraftigt, dels pga. den aningen mindre spänning men mest pga. den avsevärd minskade strömmen.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Electricguy »

Ohh så jävla häftig!!! :D Jag älskar gamla datorer! hoppas ni får fart på den!

Välkommen till forumet btw! :)
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av nablaman »

Denna typ av projekt är berömvärda! :tumupp:
Hoppas ni får fart på denna superfina maskin!
Välkommen!
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av pbgp »

Wow! Jag om någon är impad, eftersom jag är delaktig i projektet och visste inte ens att ni börjat :D Bra jobbat!

Om någon är sugen på en guidad tur i Updates lokaler kan man PM:a mig.

/Pontus
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av X-IL »

Ibland ångrar man sig att man inte engagerade sig i Update när man pluggade DVP på Pollack. Keep up the good work!
Användarvisningsbild
Argtomte
Inlägg: 243
Blev medlem: 7 april 2008, 22:49:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Argtomte »

Häftig pryl! Stilerna färger också! ;) Icecaps förslag låter ju som det bästa. Det blir ju inte exakt original, men det blir i princip en "komponent" som byts istället för att hela nätagget ersätts.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av ahlsten »

Javisst går det att linjärreglera spänningen med andra lösningar (serie-/shuntreglering i olika varianter med eventuella överströms-/överspänningsskydd LDO osv), men tanken är som sagt att försöka hålla det så orginal som möjligt.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag tycker mig känna igen av figurerna på första fotot :-)
Ska se om jag kan lyckas nästla mig in i rummet som gömmer resterna av Ångströms elektronikförråd någon dag. Det finns en chans att dom har en 1N2808A där (och har dom en så kommer dom inte att sakna den).
Synd att universitetet ska vara så jäkla bakåtsträvande och byråkratiskt i dessa sammanhang förresten. Inte ens jag som jobbat på samma institution som detta elektronikförråd i sju år får tillträde tid :-(
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av rehnmaak »

Hade den funnits på ELFA eller Farnell hade jag donerat en.
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

lgrfbs, Electricguy, nablaman: Tack! Nu känner man sig välkommen. :)

Icecap, Argtomte: Tack för tipset, men som ahlsten sa så är meningen att modifiera datorn så lite som bara möjlgt.

X-IL: När pluggade du? :)

Anders: Oj, det vore ju fenomenalt om de hade en där! Ja, det var ett otroligt dåligt beslut att stänga det offentliga elektronikförrådet/labbet som de hade innan, känns tvärt emot god universitetsanda. Jag var där och köpte på mig så mycket av lagret jag bara kunde när de slumpade ut det. Fick låna en vagn och gå två vändor.

rehnmaak: Tack! Hade den funnits på ELFA eller Farnell hade vi beställt den. :) Eller Farnell i alla fall, ELFA verkar ju inte vilja att man beställer från dem med tanke på deras website...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av X-IL »

Jag pluggade 99-03, men deltog inte allt för mycket i studentlivet i övrigt då jag pendlade från Västerås.
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

Jag pluggade aktivt cirka 2001-2007, men har exjobbsrapporten kvar fortfarande. Nuförtiden kan man väl plugga data i Västerås också?
Skriv svar