Sida 1 av 3

Programmerbar cdi tändning.

Postat: 28 mars 2011, 18:38:51
av l2t
Tänkta det var dags för mig att lägga upp mitt senaste projekt för allmän beskådan.
Det är ett cdi-tändsystem till min mc, fungerar utmärkt som det är men lite jobbigt när man ska lägga in ny tändkurva med att programmera om hela kretsen.

Använder en avr Mega8 som programmeras i Bascom.
Det jag ska försöka mig på är ett Windows Gui för att lägga in ny tändkurva.
Tänker använda Visual basic Express för det med rs232 till Mega8.
Är ganska grön på windowsprogrammering så det lär ta sin tid men om jag blir klar innan årets slut så :D
Bild

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 30 mars 2011, 08:48:05
av Walle
Väldigt intressant projekt!

Kommer du publicera kretsschema för detta projekt? :)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 30 mars 2011, 09:00:00
av tjabba
Jag byggde en programmerbar TCI+Insprutning för ett tag sen där man mappade förbränningsmotorn ifrån ett GUI gjort i Visual Studio Express. Det är väldigt enkelt att kommunicera via comporten ifrån VSE. Hojta till om du är intresserad av kod. Den kommunicerade i realtid så man kunde mappa medans man körde, ungefär som Megasquirt men enbart för en cylinder (moped).

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 30 mars 2011, 12:54:15
av l2t
Walle: Inte helt omöjligt att jag lägger upp shema och kod senare när jag fått allt att fungera, det primära just nu är programmeringsbiten.

Tjabba: lär nog ha en del frågor senare om kommunikationen mellan pc och avr. Vilken krets använde du? bilder på bygget hade varit intressant, kanske även på Gui:et.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 1 april 2011, 14:21:06
av tjabba
Jag baserade det på en PIC16F877 men skulle gissa att det är ganska lätt att konvertera över koden. Ska se om jag kan leta upp kortet ikväll och fota. Sitter på jobbet nu och kommer inte åt filerna hemma men jag hittade en skärmdump på en gammal version. Denna version mappar endast bränslet och diverse debugging ligger med. På den slutgiltliga traskar man runt i mapptabellen med tangentbordet för att snabbt och enkelt kunna ställa under körning.

Bild

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 3 april 2011, 16:58:59
av l2t
Efter lite försök med att komma igång med VB express så lyckades jag göra ett litet Gui. Återstår en del på det visuella och sen så ska det skrivas lite kod så att allt fungerar oxå.

Bild

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 3 april 2011, 23:00:06
av Glenn
hur månmga cylindrar stöds ? en ?

klart intressant iaf :)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 3 april 2011, 23:09:39
av l2t
Just denna versionen skall bli till en tvåcylindrig rd 350 Yamaha, 180 graders vev.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 4 april 2011, 12:56:27
av l2t
Har stött på ett "litet" problem. Hur överföra värden från en variabel till min Chart? e det så illa att jag måste gräva ner mig i databas djungeln? I detta läget så behöver jag inte kunna spara datan utan bara visa den på charten.
I värsta fall så behöver man ju inte ens en graf utan laddar ner datan direkt.
Förvisso så är det ju trevligt och se tändkurvan på en graf oxå.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 11:31:56
av eFFeT
Nice!
Hur hög spänning å stor konding har du?

Får du den höga spänningen direkt från svänghjulet eller måste du transformera upp de?

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 12:17:44
av Glenn
Jag är ganska övertygad om att en RD350 har separata tändspolar, RD125 har det iaf.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 13:29:12
av l2t
Spänningen kommer från spolarna i svänghjulet.
Kondensatorn ligger på ca 1-1.5 uf och spänningen från spolarna på ca 250V.
1 Tändspole med två utgångar, dvs "wasted spark".

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 14:19:57
av eFFeT
Okej. Kring 70-90mJ.. de låter vettigt :)

Styr du den med en Tyristor/TRIAC, IGBT eller MOSFET?

Har du nån snubber?

Alltid kul att se hur andra gör :)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 14:40:47
av Glenn
Vill man verkligen ha wastefire på en tvåtaktare ? då bränner man ju av en gnista när kolven är i bottenläge, och det är fri väg rätt ut i förgasaren normalt sett 8lite beroende på membaran osv)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 15:05:53
av eFFeT
Man tänder ju några grader innan TDC. Som blir några grader före BDC på andra cylindern. Har ingen aning på vilken tändkurva som l2t ska köra med men de är nog nånstans mellan 20-45 grader före TDC.
Då har inte portarna hunnit öppna. Eller du bör inte ha en bra blandning kring tändstiftet iaf för att de ska antända.
Bör knappast bli nått större problem än när de varma avgaserna möter den nya luft/bränsle-blandningen. :)