Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.12 2017-09-25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.38 2011-03-28 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Tänkta det var dags för mig att lägga upp mitt senaste projekt för allmän beskådan.
Det är ett cdi-tändsystem till min mc, fungerar utmärkt som det är men lite jobbigt när man ska lägga in ny tändkurva med att programmera om hela kretsen.

Använder en avr Mega8 som programmeras i Bascom.
Det jag ska försöka mig på är ett Windows Gui för att lägga in ny tändkurva.
Tänker använda Visual basic Express för det med rs232 till Mega8.
Är ganska grön på windowsprogrammering så det lär ta sin tid men om jag blir klar innan årets slut så :D
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.48 2011-03-30 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.32 2004-12-14
Inlägg: 7528
Ort: Stockholm
Väldigt intressant projekt!

Kommer du publicera kretsschema för detta projekt? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.00 2011-03-30 

Blev medlem: 07.43 2010-05-27
Inlägg: 7
Jag byggde en programmerbar TCI+Insprutning för ett tag sen där man mappade förbränningsmotorn ifrån ett GUI gjort i Visual Studio Express. Det är väldigt enkelt att kommunicera via comporten ifrån VSE. Hojta till om du är intresserad av kod. Den kommunicerade i realtid så man kunde mappa medans man körde, ungefär som Megasquirt men enbart för en cylinder (moped).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.54 2011-03-30 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Walle: Inte helt omöjligt att jag lägger upp shema och kod senare när jag fått allt att fungera, det primära just nu är programmeringsbiten.

Tjabba: lär nog ha en del frågor senare om kommunikationen mellan pc och avr. Vilken krets använde du? bilder på bygget hade varit intressant, kanske även på Gui:et.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.21 2011-04-01 

Blev medlem: 07.43 2010-05-27
Inlägg: 7
Jag baserade det på en PIC16F877 men skulle gissa att det är ganska lätt att konvertera över koden. Ska se om jag kan leta upp kortet ikväll och fota. Sitter på jobbet nu och kommer inte åt filerna hemma men jag hittade en skärmdump på en gammal version. Denna version mappar endast bränslet och diverse debugging ligger med. På den slutgiltliga traskar man runt i mapptabellen med tangentbordet för att snabbt och enkelt kunna ställa under körning.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.58 2011-04-03 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Efter lite försök med att komma igång med VB express så lyckades jag göra ett litet Gui. Återstår en del på det visuella och sen så ska det skrivas lite kod så att allt fungerar oxå.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2011-04-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18380
Ort: Norr om Sthlm
hur månmga cylindrar stöds ? en ?

klart intressant iaf :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.09 2011-04-03 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Just denna versionen skall bli till en tvåcylindrig rd 350 Yamaha, 180 graders vev.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.56 2011-04-04 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Har stött på ett "litet" problem. Hur överföra värden från en variabel till min Chart? e det så illa att jag måste gräva ner mig i databas djungeln? I detta läget så behöver jag inte kunna spara datan utan bara visa den på charten.
I värsta fall så behöver man ju inte ens en graf utan laddar ner datan direkt.
Förvisso så är det ju trevligt och se tändkurvan på en graf oxå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.31 2011-04-08 

Blev medlem: 19.23 2009-10-13
Inlägg: 70
Ort: Luleå
Nice!
Hur hög spänning å stor konding har du?

Får du den höga spänningen direkt från svänghjulet eller måste du transformera upp de?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.17 2011-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18380
Ort: Norr om Sthlm
Jag är ganska övertygad om att en RD350 har separata tändspolar, RD125 har det iaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.29 2011-04-08 

Blev medlem: 21.14 2010-09-14
Inlägg: 706
Ort: Lund
Spänningen kommer från spolarna i svänghjulet.
Kondensatorn ligger på ca 1-1.5 uf och spänningen från spolarna på ca 250V.
1 Tändspole med två utgångar, dvs "wasted spark".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.19 2011-04-08 

Blev medlem: 19.23 2009-10-13
Inlägg: 70
Ort: Luleå
Okej. Kring 70-90mJ.. de låter vettigt :)

Styr du den med en Tyristor/TRIAC, IGBT eller MOSFET?

Har du nån snubber?

Alltid kul att se hur andra gör :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.40 2011-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18380
Ort: Norr om Sthlm
Vill man verkligen ha wastefire på en tvåtaktare ? då bränner man ju av en gnista när kolven är i bottenläge, och det är fri väg rätt ut i förgasaren normalt sett 8lite beroende på membaran osv)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.05 2011-04-08 

Blev medlem: 19.23 2009-10-13
Inlägg: 70
Ort: Luleå
Man tänder ju några grader innan TDC. Som blir några grader före BDC på andra cylindern. Har ingen aning på vilken tändkurva som l2t ska köra med men de är nog nånstans mellan 20-45 grader före TDC.
Då har inte portarna hunnit öppna. Eller du bör inte ha en bra blandning kring tändstiftet iaf för att de ska antända.
Bör knappast bli nått större problem än när de varma avgaserna möter den nya luft/bränsle-blandningen. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010