Reparation av rörradio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

hej jag är ganska ny här på forumet men jag tänkte göra en liten trån om ett projekt jag precis har börjat med och det är att reparera en gammal rör radio.

radion är tillverkad av AGA år 1958 (i alla fall stod det 1958 på en elektrolyt kondensator i radion) och det verkar konstigt nog vara en radio enbart för FM. radion har 5 rör plus ett likriktar rör. enligt antikaffärsägaren så fungerade den inte. så det första jag ska göra är väl att byta alla gamla vax kondensatorer och elektrolyter så får jag se om det hjälper.

ska ladda upp lite bilder när väl jag har lärt mig hur man gör det på det här forumet.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: reparation av rör radio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

AGA tillverkade faktiskt några modeller med enbart FM.
Om din är från 1958,så kan det kanske vara en 3003 eller 3005.Står det inget nummer på baksidan?
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: reparation av rör radio

Inlägg av agfamatic »

nån gång i tiden stod den nog både model serienummer mm. på baksidan av chassit men alla pappers etiketter verkar ha lossnat antagligen pga värme och ålder men man kan fortfarande se räster av limmet där etiketterna satt
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

OK,det ska nog gå att hitta rätt modell så småningom.
Senast redigerad av Rolf Zetterberg 7 mars 2011, 09:37:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

ska väl ta och ladda upp lite bilder på radion jag har precis skaffat ett flicker acount.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av blueint »

Det finns funktion direkt här på forumet för att ladda upp bilder.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

tack Blueint för informationen. :)
sorry att jag inte har hunnigt uppdatera projektet under veckan men jag har haft fullt upp med skola och såna hemskheter.

hur som helst så tänkte jag äntligen ladda upp lite bilder på radion så förhoppningsvis så kommer ni kunna se lite bilder här under.
AGA radio 1.jpg
AGA radio 2.jpg
AGA radio 3.jpg
jag har desutom snackat lite med en släkting som är inne i el branshen om han möjligtvis hade några lämpliga kondensatorer liggandes och tydligen hade han lite polypropylen kondensatorer och ett fåtal elektrolyter han kunde avvara till mig så förhoppningsvis så får jag dem snart och kan fortsätta med projektet. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Skallinor har en tendens att slira om det går för trögt någonstans. Kolla så linhjulen går tillräckligt lätt.
Använd någon droppe symaskinsolja som smörjmedel.
Jag ser ingen vridkondensator, så då måste det vara permabilitetsavstämning (kolvar i spolar).
Sen har du inte berättat vilket huvudproblem du har med radion. :humm:
Du nämner elektrolyter, så kanske den brummar?
/ Ingvar
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Den här AGAn(3005) har jag inte jobbat med tidigare,men den har tydligen s.k induktiv avstämning.Det fixas med att två spolkärnor(vid de två rödlackade justerskruvarna) åker upp och ner inuti spolar i.st.f vridkondingens två sektioner.
Antagligen ska man trycka ner en av de två stora tangenterna och hålla den nere så att gummitrissan går emot stora plasthjulet-det långa mässingsröret ska då rotera-,sedan ratta in önskad station.
Kolla först detta utan att slå på radion.
Schema finns,men det kan jag ladda upp senare.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

SM7CZR skrev: Sen har du inte berättat vilket huvudproblem du har med radion. :humm:
Du nämner elektrolyter, så kanske den brummar?
/ Ingvar
oj glömde berätta. enligt försäljaren som inte precis var den pratglada typen (förutom när det gäller att motivera höga priser) så fungerade den helt enkelt inte var detta ennebar fick jag aldrig tillfälle att fråga eftersom han sprang runt i antik affären som en tok och försökte sälja en massa skrot till de övriga kunderna.

jag har själv inte vågat koppla in den pga att jag har hört att det kan vara kortslutning i de gamla vax kondensatorerna så jag ska först och främst byta dessa och se om den fungerar då.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av SM7CZR »

Jag läste nog ditt första inlägg lite slarvigt :vissla:
Jag tycker inte att du skall byta någonting förrän du vet hur radion uppför sig.
Problemet är att radion antagligen inte varit inkopplad på ett bra tag.
Då är det bäst att göra en "mjukstart" för att elektrolyterna skall hinna formera sig.
En vridtransformator är bra till detta, men tyvärr är det inte var mans egendom.
Hur det fungerar med en glödlampa i serie med nätspänningen vet jag inte, men har läst att någon praktiserat detta.
Rolf Z. har säkert något bra tips till dej. Hans resonemang med avstämningen stämmer bra med mina teorier.
Har du mätinstrument så att du kan mäta lite i på apparaten när Rolf laddat upp schema?
/Ingvar
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

tyvärr äger jag ingen vrid transformator eller isoleringstransformator.
jag har kollat runt på internet ett bra tag efter både vrid och isoleringstransformatorer men jag har inte kunnat hitta några till äns i närheten av vettiga priser.

fast jag kanske skulle testa det där med en glödlampa i serie med nätspenningen dock måste jag i så fall kolla upp lite närmare hur man ska koppla det och villken typ a glödlampa man behöver.

jag känner mig dock lite närvös inför tanken att koppla in den just nu då jag har hört en del skräckhistorier om kondensatorer som har börjat brinna och transformatorer som har pajat när folk har pluggat in gamla radio och tv apparater.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av SM7CZR »

Känner man sig osäker skall man absolut avstå.

Å andra sidan är det inte riskfritt att färdas på vägarna heller...
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Schema:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

ska kolla lite på schemat och se om man kan bli lite klokare på apparaten. :humm:
Skriv svar