Fläktstörningar

Berätta om dina pågående projekt.
hattepatte
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 november 2012, 23:03:10
Ort: Göteborg

Fläktstörningar

Inlägg av hattepatte »

Hej !
Jag har ett avstörniningsproblem.Saken är att jag byggt en liten CW för rx/tx på 40 metersbandet.Jag byggde
även ett litet separat PA som ger cirka 5 w ut vid 0.5w in.På pa:ts baksida limmade jag dit en pytteliten 12v data-
fläkt.Det blir väldigt varmt med 2 st IRF510 i pushpull.Grejen är med pa:t i gång så får jag hemska störningar i
hörlurarna.Vid mottagning.Tar jag spänningen från en annan strömkälla till enbart fläkten så är det helt ok.Någon här som kan ge mej ett
eller flera ideer.
Tacksam för svar
sm6mpa/Hasse i Götet
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fläktstörningar

Inlägg av E Kafeman »

PA för RF eller AF?

Eftersom det hjälper att flytta spänningsmatningen för fläkten antar jag att det är trådbunden störning.
Fläktar brukar sällan ge svåra trådbundna LF-störningar. Några bra kondensatorer av större värde placerade nära fläkten borde vara tillräckligt. PI-filter i värsta fall. Är det även mer högfrekventa problem så kan filtret kompletteras med ett par ferrit-kärnor.
Jag lägger själv gärna in motstånd 10-50 Ohm då det även ger akustisk avstörning utan att minska luftflödet nämnvärt och motståndet gör att efterföljande kondensatorn får bättre chans att göra ett bra avstörningsjobb.
Finns induktiv koppling mellan fläkt och annan spole i närheten? Sett sådana designmissar och det lär hända igen.

Största problemet är nog inte att fläkten avger dessa måttliga kabelbundna störningar utan om det är så att LF eller RF-förstärkaren eller båda plockar upp signalen från spänningsmatningen och skickar in i signal-kedjan. För att minska det problemet måste man analysera förstärkar-design och dess jordplan. Samma med själva praktiska uppbyggnaden. Uppbyggnad med skatbo av kablar och ingen genomtänkt tanke för jordplans-strömmar är nog de två vanligaste anledningarna till att förstärkare plockar upp elektriska störningar in i ljudkedjan.
Om denna typ av problem inte är sannolika får man försöka ringa in problemet lite bättre för minska bredden på gissningarna om möjligt problem.
Några saker som då ger ledtrådar:
1. Är störningen utesluten att komma via mottagarens LF-utgång (koppla loss anslutning fysiskt och jämför).
2. Om störningen påverkas av ifall antenn är ansluten, (koppla loss anslutning fysiskt och jämför).
3. Gör RF-slutsteget spänningslöst, påverkan på ljudet?
4. Minskar störningen om man ger enbart LF-förstärkaren fristående matnings-spänning.
5. Om möjligt att testa, byt ut fläkt till annan tillverkare och jämför ljudet.
6. Allt annat elektrisk som kan kopplas in och ut, inklusive om du switchar lysröret i taket på och av, hörs då någon störning?

Om inget av ovan inte ens känns relevant för ditt problem, prova gärna att bifoga foton, skiss över signalkedja, schema på LF, RF och strömförsörjning underlättar att skapa en bättre bild av möjliga problem-orsaker.
hattepatte
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 november 2012, 23:03:10
Ort: Göteborg

Re: Fläktstörningar

Inlägg av hattepatte »

Hej Kafeman och tack för ditt svar.Jag har konstaterat att det handlar om LF genererade störningar från fläkten.Syntes
väldigt klart med min spektrumanalysator.Jag följde dina råd.en e-lyt på4700uF (?) samt ett 56ohms motstånd.Det tog
nästan bort hela bruset.Bruset ja-utan konding o motstånd lät det som en ettrigt trimmad moppe.Nu kan jag fortsätta.
Skall testa med lite grishuvuden och ferriter också-men å andra sidan-det är ju inga HF störningar !
Tack skall du ha och bästa 73 de sm6mpa/Hasse i Götet
Ja ursäkta jag glömde din fråga-Detta är HF grejer.Amatörradio för 40 metersbandet.Cw sändaren brukar bara EN
kristallfrekvens,nämligen 7.023 MHz.Den både sänder och tar emot.Lämnar cirka 0.5 watt.Byggde till ett litet HF-pa
vilket med 0.5 w in ger ca 5-7 w ut. DS
ps igen.vet inte hur man bär sej åt med att bifoga bilder-kan men få en ledtråd kanske? DS
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fläktstörningar

Inlägg av E Kafeman »

Ladda upp bilder, det kan vara att det krävs visst antal postningar innan det går ladda upp bilder, men jag vet inte.
Ta det med en forum-admin.
Tur att du blev av med den trimmade moppen. :tumupp:
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Fläktstörningar

Inlägg av Zhorts »

Välkommen till den magiska värld vi kallar EMC... :)

Värt att tänka på: En så stor elektrolyt har ganska stor serieresistans och serieinduktans. Om du vill / behöver få ännu bättre dämpning så är det värt att undersöka alternativ med mindre (keramiska) kondensatorer parallellt.
Skriv svar