Diverse byggen med B & S motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33772
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Glenn »

Tja, var ska man börja ? ..otroligt dåliga lager, dålig precision i största allmänhet, dåliga justermöjligheter (ventilerna tex), väldigt suboptimal konstruktion på förbränningsrum, insug, förgasare, för att inte tala om avgassystem.. Plastdrev förekommer på dom nya, tändsystemet är allt annat än bra..

Nu kanske detta är bättre på lite större B&S-motorer, men dom jag meckat med är rentav skräp i mina ögon sett, dom får en 30-40 år gammal japansk MC-motor att verka som ett urverk i jämförelse.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Gimbal »

:tumupp: Bra jobbat!

"sågat på längden ur en massa brädor" fy farao, såga på längden är rena tortyren med vanliga fogsvansar.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av hubben »

@walle
Sen optimeras flygplansmotorerna varken för effekt eller bränsleekonomi.. det är driftsäkerheten man är ute efter.. De flesta PPL-motorer konstruerades på 70-talet..
Kör du UL så är det ju oftast antingen bubblamotorer med dubbla tändsystem, eller Rotax skotermotorer man kör med. Har servat UL motorer med bla kolvar från den lokala skoterhandlaren... ;-)

De flesta motorkonstruktioner är ju kompromisser på ett eller annat sätt, så det som är skit för motortrimmaren kan vara perfekt för privatflygaren och tvärtom...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Walle, jo, ang flygmotorerna så beror det även till viss del på att vissa äldre typer är byggda för att klara brandtillbud och liknande i luften utan att vitala delar förstörs lika lätt.
Annars är det väl mer effektförhållande som skiljer (åtminstone för större motorer) då man till skillnad från 90% av mark/vattenburna fordon faktiskt har nytta av höga varvtal i en flygmotor (merparten av de koncept som använder detta för markburna fordon har ingen annan praktisk funktion än att framhäva behov av att kompensera för testosteronsvackor hos ägaren... :mrgreen: (Nåja, det är kul, men nyttan är tveksam, högvarviga kolvmotorer i dessa sammanhang är och förblir leksaker)).

Men som sagt, vad som avsågs var mer tillverkningstekniska detaljer hos många serier och inte den tekniska designen. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33772
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Glenn »

@mizzarough: för att höja effekten i en ottomotor så måste du ju i princip öka antingen varvtalet eller mängden förbränd gas, detta görs genom att antingen öka slagvolymen eller använda överladdning. (Även byte av kamaxlar, förgasare, insug osv syftar ju till detta) ..Att öka slagvolymen nämnvärt är oftast ganska svårt (det finns inte plats helt enkelt) och ur motortilverkarens perspektiv så får man andra problem, ett är att motorn oftast blir törstigare.

Så nej, det är inte onödigt att öka varvtalet i en bilmotor, det finns växellådor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, de flesta moderna motorer är ju konstruerade att ligga inom ett optimalt varvtals spektra så klart, var det ligger bror ju på hur motorn i övrigt är byggd.
Men vad jag åsyftade (som jag antar de flesta insatt här redan vet) är ju att "antalet hästar" blir missvisande i rätt många sammanhang om man enbart ställer det i proportion till den direkta varvtals ökningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Men detta kanske vi skall ta i en annan tråd. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av netrunner »

Svenska Husqvarna ska ha väldigt avancerade motorer i motorsågarna. Dom säljer även en serie motorer för GoCart där ägare har noterat en 50% lägre bränsleförbrukning för samma effekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, var iaf förr, men nu verkar de ha trampat rejält i klaveret sedan gamla fabriken lades ned.
Men sågarna har de förhoppningsvis inte tummat på, det vore nog nådastöten för hela företaget. :(
Kan inte fatta varför de började sälja en massa skit sedan under eget namn istället för att lägga ned den biten och enbart satsa på kvalitetsgrejer istället för att försöka konkurrera med bara lågt pris, gör ju bara att kunderna tappar förtroendet.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av jihe »

90kar08 skrev:Bild
Ujuj, jag tänkte direkt på överslag från tändhatten när jag såg den där! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Rostade nötter... :vissla:
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Greensilver »

Jättefina byggen!!! :bravo:

Du måste ha en riktigt sjysst farsa som lånade ut verktyg (och en del skruvahjälp?) till Dig! :)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Jag tror faktiskt inte pappa nånsin har hjälpt mig med något projekt, jag tycker bättre om att testa själv. Det är snarare han som brukar fråga mig efter hjälp.

Men verktyg får jag låna, dessutom brukar han ge mig verktyg som han behöver i julklapp och födelsedagspresent, så att han kan låna dom. :D
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Super7 »

Nånting säger mig att du har roligare :P i verksta'n än kompisarna vid tv-spelet.....
Kan det ha nått med kreativitet att göra ???
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av wombat »

Fantastiska byggen!

:tumupp:

/W
Skriv svar